1. World of Goo (DL)

World of Goo (DL)

Vieze klodders slijm druipen langzaam uit de neus. Een frisse zakdoek er overheen en het geheel ziet er weer fris en fatsoenlijk uit. Echter, de volgende niesbui laat niet lang op zich wachten en zodoende krijgen we een vicieuze cirkel te zien van een constant druipende neus. Het is weer wintertijd, denken we dan. Met de Mexicaanse griep in ons achterhoofd huiveren we toch wel over die vieze, met het oog niet waarneembare beestjes, die ons ziek kunnen maken en ons een ellendig gevoel geven. Laten we even een vergroting maken van zo’n druipende neus. Nee! Wat zijn ze daar nou aan het doen!? Het lijkt wel, alsof die slijmerige wezens een brug aan het bouwen zijn! En warempel, een brug bouwen ze! Beestje voor beestje kruipt over elkaar heen, op weg naar het einde, om vervolgens een korte tijd zelf als eind van die lange brug te dienen. Als we dan weer uitzoomen zien we diezelfde druipende neus, maar nu weten we het verhaal erachter!

Nu is het voor ons ook mogelijk, om met deze vreemde, vieze beestjes te spelen. Nu kunnen wij ook bruggen bouwen met deze slijmerige wezens. Nu hebben wij… World of Goo! Goo gaat, zoals de oplettende lezer onder ons allang begrepen heeft, over het bouwen van dingen met slijmerige

wezentjes. Nu moet je bij het woord ‘bouwen’ niet denken aan hoogstaande architecturen, waarbij ingewikkelde berekeningen nodig zijn. Nee, bouwen met slijmerige wezentjes is…. niet echt stabiel te noemen. Alles hangt er een beetje bij en dat zorgt soms voor komische gezichten. Regelmatig komt het voor dat je hele constructie heroïsch te pletter valt, wat zorgt voor een gevoel van euforie. Natuurlijk, je hebt voor nu verloren, maar het is gewoon een prachtig gezicht als alles gewoon omvalt en te pletter slaat. Niet een hoogstaande constructie met ingewikkelde berekeningen dus, maar soms is het toch wel vereist om je hersens even te laten kraken, bij de vraag hoe dit nou opgelost moet worden. Het gevoel als je vervolgens dan een prachtige constructie hebt kunnen maken, is onbeschrijfelijk en geeft ook wel aan hoe leuk het wel niet is.

In de 48 levels, die verspreid zijn over vier hoofdstukken, is er maar één doel; bouw met de slijmerige wezens die je tot je beschikking hebt naar een pijp toe, die eenmaal verbonden met jouw constructie je resterende slijmballen opzuigt. In elk level is het verplichte aantal dan weer verschillend. De ene keer is het zaak om een soort Eiffeltoren te bouwen en de volgende keer kan je doormiddel van ballonnen constructies optrekken, slijmerige wezens ophalen die je nodig hebt en vervolgens richting de pijp gaan. Eenmaal bij de pijp aangekomen, zal die jou het verlossende scherm laten zien dat je het level bereikt hebt. Werkelijk ontzettend veel constructies zal je door het spel heen maken en dat zorgt ervoor dat je elke keer toch net weer in een iets andere situatie zit. Deze variëteit wordt nog eens vergroot door het feit dat je ook nog verschillende beestjes tot je beschikking hebt, zodat je altijd toch weer een andere oplossing in je brein moet spinnen.

Zien is één ding, horen is twee. Wat dat betreft zit het in Goo wel goed. Sterker nog, Goo steekt zelfs met kop en schouder in dit aspect boven andere games uit. De geweldige, meeslepende muziek zorgt voor uren hoor- en speelplezier. Soms gezellig, andere keren een beetje droevig, naargelang de sfeer is in het level. Het is zeker niet makkelijk als ontwikkelaar een goede soundtrack voor het publiek te maken, het is al helemaal niet gemakkelijk om er één te maken die je publiek echt in extase brengt. Met deze informatie in je achterhoofd komt het wellicht als een schok, dat de ontwikkelaar van deze game uit maar twee medewerkers bestaat.

Een positieve schok dus wel te verstaan. Hieruit komt waarschijnlijk ook de simpele en tegelijk ook geniale game uit voort. Simpel in verschillende vlakken. De makkelijke en toch enerverende gameplay, de sfeervolle muziek, maar ook op het grafische gebied is World of Goo geniaal te noemen. World of Goo is geheel in 2D en dit zorgt eigenlijk geen moment voor irritaties. De verschillende maps, of beter gezegd, achtergronden, zien er gewoon prachtig uit en hebben ook echt sfeer in zich. De ene keer een woestijnachtig iets, waar vervolgens een windmolen staat, de andere keer sta je weer met je ballen in een vrolijke omgeving. Echt een beeld van het Wilde Westen, wat nog eens vergroot wordt door de meeslepende muziek die eraan is toegevoegd. Dit is zeker een compliment naar de ontwikkelaar toe waardig, dat ze met een low-budget een geniale game als dit tot stand wisten te brengen.

World of Goo is niet het moeilijkste puzzelspel wat ik ooit gespeeld hebt, maar aan de andere kant ook weer niet het makkelijkste. Het is gewoon casual, maar toch ook weer voor de hardcore puzzelaar dankzij de speciale OCD optie.

OCD staat voor Obsessive Completion Distinction en houdt in dat je een missie moet voltooien onder speciale, moeilijkere voorwaarden. Hierbij kan je denken aan een fiks aantal meer Goo wezens die je door de pijp moet krijgen, of het vervullen van de missie in een bepaalde tijd. Naast OCD heb je ook het zogenaamde laatste level; World of Goo Corperation. Dit is in feite het multiplayer gedeelte, waarin je met al de ballen die je in de levels door de pijp heen gekregen hebt een zo groot mogelijke toren moet bouwen. Zo kan je tegen spelers over heel de wereld concurreren om het hoogste gebouw. Dit systeem werkt prima en hierdoor heb je dus de mogelijkheid om zonder de beperkingen van een level aan de slag te gaan met een behoorlijk aantal Goo ballen.

Conclusie en beoordeling

Een woord wat in deze recensie al een aantal keren gevallen is. ‘Geniaal’ om precies te zijn. Dit is ook, vermoed ik, de beste omschrijving die je aan een game als deze kan toeschrijven. World of Goo doet gewoon wat er gedaan moet worden en doet daar dan zelfs nog eens een schepje bovenop. De geweldige muziek en de daarbij behorende vrolijke wezens staan garant voor vele, vele uren speelplezier. De puzzels zijn niet te makkelijk, maar ook niet te moeilijk, maar voor de hardcore puzzelaar onder ons is het altijd nog mogelijk om daar, door de OCD optie, wat aan te doen. World of Goo is zijn schamele euro’s zeker waardig en het is dan een grote aanrader om deze game aan te schaffen. Geen zin om je eigen geld eraan uit te geven? Vraag dan aan je ouders om wat geld voor professioneel onderzoek naar die druipende neuzen. Dan geloof ik vast wel dat ook je ouders willen weten wat die slijmballen nou precies in je neus altijd uitspoken.
9,3
Score
93
Score: 95
  • Pluspunten
  • Geniale game
  • Prachtige muziek
  • Leuk om constructies te maken
  • OCD voor de echte puzzelfanaat
  • World of Goo Corperation
  • Maar twee medewerkers hebben dit kunnen maken
  • Minpunten
  • Geen op te noemen

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Pff duurt best lang!

  • ach ja MMO suck

  • duurt lang ja

  • Kon erger, maar toch nog steeds lang idd.

  • Ik ken een kerel in het bedrijf =) Ma soite, als die gam in de herfst gaat uitkomen dan denk ik niet dat ik deze nog ga halen maar eerder Aion, die zou ook voor de herst gepland staan en ziet er pakken beter en leuker uit.

    Maar het is wel leuk om eindelijk eens een game vanuit Nederland gelanceerd te zien worden.

  • aion?

  • Ik heb er nog nooit van gehoord.

  • lijkt me niks aan

  • Klinkt leuk maar ja, je hebt ook nog Age of Conan, Warhammer, Jumpgate en LOTRO: MoM.

  • Misschien ook om de concurrentie te voorkomen :), wees nou eerlijk, dit ziet er niet echt verfrissend uit

  • Herfst lijkt me druk te gaan worden op MMO gebied: Warhammer, CHronicles of Spellborn, Aion, de nieuwe WOW uitbreiding misschien. Dikke concurrentiestrijd.

  • NEEE, niet nog langer wachten. :(((

  • Het zal nog wel even duren voordat het herft is en er zijn tegen die tijd ook genoeg andere MMO's.

  • *zucht*

  • Die gasten kunnen wel wat peper in hun reet stoppen, want dit schiet niet op. Ik sta er overigens niet echt op te wachten, het lijkt alsof de game grafisch iets te kort schiet? Of moet het een concurrent met WoW worden? Die is ook grafisch niet goed maar wel geinig (ik speel geen WoW want ik haat het, maar toch is het goed).

  • Beter dat alles gewoon in een keer goed werkt dan dat er problemen zouden zijn wanneer ze de game te vroeg zouden uitbrengen.

  • Heb er nu al zin an -,-

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren