1. Fallout 3 (X360)

Fallout 3 (X360)

Of ik in de 23e eeuw geboren zou willen worden? Geen denken aan. Het is mij teveel radiatie en bovendien heb ik het niet zo op grote, gemuteerde wezens. Ook ben ik een kluns in het repareren van schietgerei, laatstaand dat ik ooit een computer zal kunnen hacken. Neen, geef mij maar gewoon een warm thuis. Computer erbij, kacheltje aan en natuurlijk een warme kop… gestold mutantenbloed? Lang leve Fallout 3!

The Capital Wasteland, DC. Oftewel: een gigantische vlakte, begroeid met dor gras, bewoond door alle wezens die niet zijn gedood door nucleair geweld – of er juist door zijn ontstaan. De speelwereld is zó grootschalig opgezet, dat je er letterlijk honderden uren door zal kunnen brengen. Mits je tegen alle depressiviteit, maar toch ook vooral eenzaamheid die voormalig DC kent, bestendigt bent. Wees voorbereid op een wereld die verscheurd is door de vele bandieten en mutanten, talloze afgebrande gebouwen kent en waar haast geen ziel te vinden is die niets heeft te klagen. Fallout 3 neemt je namelijk volledig op, waardoor het heel goed kan dat je je totaal niet op je gemak voelt tijdens het spelen of juist wel natuurlijk. Het is een gigantische belevenis, die jij persoonlijk mag gaan meemaken.

Want in Fallout 3 maak je kennis met… jezelf!

De game begint met jouw geboorte, waarna je een eigen personage samenstelt. De keuze is niet reuze, maar dat doet er niet doe. Fallout 3 laat je vooral innerlijke veranderingen meemaken. De basis wordt geschept in Vault 101, waar je enige tijd zult doorbrengen voordat je de grote wereld induikt. Verschillende sketches waar je respectievelijk tien, zestien en achttien jaar oud bent, zullen de ronde doen. Leuk om te spelen, maar ook zeer belangrijk voor de ontwikkeling van je personage. Het is echter jammer dat alles wat je doet in Vault 101 nogal oppervlakkig wordt gepresenteerd. Zo zal bij de uitspraak ’flikker op, dit zijn jouw zaken niet’, je antwoord kunnen bestaan uit een meer agressieve tegenspraak (’wil je erom vechten?\\\') of het meer op zeker spelen (’oké, ik ben al weg!’). Bethesda noemt het good/bad karma. In de Vault zal het vaak tot hetzelfde gevolg leiden, in de wereld daarbuiten – 99 procent van de game – zal de manier waarop je gesprekken voert veel meer uit gaan maken. Laat je dus niet misleiden door dit, in het begin, enigszins teleurstellende element.

Behalve dat de Vault de basis van je personage gaat vormen, heeft deze ook een enorme invloed op het verhaal. Als pappa er op een klaarlichte dag voor kiest om Vault 101 te verlaten, wordt jij gedwongen om hetzelfde te doen. Wat verschrikkelijk teleurstelt is dat je de andere personages uit je voormalige leefomgeving – waar je toch degelijk een band mee opbouwt - nooit meer terug zult zien. Wanneer je eenmaal je eerste voetstappen op de dorre ondergrond van DC hebt gezet is er geen weg terug. Het is een enorm hekelpunt, aangezien je er helemaal alleen voor staat. Er zijn genoeg inwoners te vinden in The Capital Wasteland, het overgrote deel van hen zal nooit met je mee gaan op avontuur. Aangezien het verhaal niet erg geloofwaardig is – je doet quests om erachter te komen waar je vader is, komt op de plek van bestemming om telkens weer te horen dat hij net vertrokken is – en een coöp modus ontbreekt, zal het niet altijd makkelijk zijn om je te handhaven in een vreemde wereld.

Als je echt kunt genieten van de eindeloze vrijheid die Fallout 3 je biedt, zul je je heel lang kunnen vermaken in The Wasteland. Zoals het handleidingboekje al aangeeft: er is geen juiste manier om dit spel te spelen. Je kunt je vader achterna gaan of gewoon gelijk je ‘eigen’ verhaal starten door iets geheel anders te gaan doen. Er zijn honderden quests te vinden die stuk voor stuk boeiend zijn en duizenden voorwerpen te vinden, die je kunt repareren, verkopen etc. Fallout 3 is echter – zolang je de moeilijkheidsgraad niet onder normal zet – een behoorlijk pittige game. Tel daarbij op dat er bij quests van een moeilijkheidsindicator geen sprake is, waardoor je je al snel kan vergissen.

Aangezien we het hier over een RPG hebben, is levelen al snel een belangrijk iets om te doen. Fallout 3 kent een revolutionair systeem, dat XP toekent zodra je bijvoorbeeld iemand doodschiet of een slot forceert. Heb je genoeg XP verzameld, dan level je up. Vervolgens ga je al de verzamelde punten verdelen over je attributen en bovendien mag je ook nog eens een stimulerende perk uitkiezen. Het systeem zorgt ervoor dat je niet langer één specifiek onderdeel moet herhalen, om daar XP voor te verkrijgen. Zo voorkomt het eentonigheid en sluit het perfect aan bij wat Fallout 3 zo leuk maakt: met de vetste guns andermans leven onveilig maken.

Wapens kun je op verschillende manieren bemachtigen. Allereerst is er natuurlijk de mogelijkheid om ze te kopen of te vinden. In het laatstgenoemde geval zijn de wapens vaak in slechte staat, waardoor ze minder schade zullen toebrengen aan vijanden of zelfs niet meer te gebruiken zijn. Je zult ze moeten repareren. Er zit een behoorlijke keerzijde aan dit aspect van de game. Als jouw repair skills goed genoeg zijn, is het een zeer leuke bezigheid om je eigen wapens te repareren en zelf je combineren met elkaar. Ben jij echter geen techneut, dan zul je al gauw hoge prijzen moeten betalen aan anderen om het werkje voor elkaar te krijgen. Dat geld heb je vaak al nodig voor kogels – die behoorlijk schaars zijn in de game – en zo loop je vast. Moeilijk dus, aangezien schieten in Fallout 3 iets is wat je 90 procent van de tijd zal doen.

Juist omdat het zo leuk is, wil je dat het goed werkt en gelukkig doet dat het ook. ‘Normaal’ schieten kost vaak veel moeite en kogels. Gelukkig is daar V.A.T.S, een innovatief systeem dat de tijd stil zet en je uitgebreid laat selecteren of je iemands arm of toch liever zijn hoofd eraf knalt. Eigenlijk is het een kenmerk dat wel iets wegheeft van een turnbased strategy-game. Denk overigens niet dat het door V.A.T.S veel makkelijker wordt om iemand te liquideren, aangezien het systeem tijd nodig heeft om zich op te laden met action-points.

Leuker wordt het wel, want na het lossen van je kogels/bommen/granaten word je getrakteerd op een heerlijk stukje slowmotion gore. Oftewel: ledematen die in het rondvliegen! Een grafisch genot wil ik Fallout 3 echter niet noemen. Het heeft zo zijn ‘wauw’ momenten, maar soms zou je willen dat het er toch net even wat gelikter uitzag. Dan heb ik het met name over tegenvallende details in explosies of een hoop puin, die er weer precies hetzelfde uitziet als al die andere bergen schroot. Bugs of glitches kwam ik zelden tegen, onzichtbare muren des te meer. Vooral jammer aan Fallout 3 is dat het op sommige punten wat te lineair is. Dat klinkt gek met zo’n grote wereld, maar voor veel locaties is er maar één echte manier om er te komen. Probeer je het via een andere weg, dan wordt je vaak gestuit door grote bergen afval of gebouwen waar je niet doorheen kunt. Ander minpuntje is misschien de emotie die vaak niet van gezichten af te lezen is, waar de voice-acting wel subliem is.

Conclusie en beoordeling

Fallout 3 is misschien wel één van de uitgebreidste games ooit gemaakt. Het heeft de grimmige look, talloze vijanden, een levendige gigantische wereld en honderen uren plezier voor je klaarliggen. Ik denk dat de game echter een behoorlijk beperkte doelgroep aanspreekt; door zijn depressieve setting en verwoeste wereld zullen vele gamers niet goed weten wat ze precies moeten met de game. Als je echter flink wat tijd in Fallout 3 steekt en ook een beetje geduld hebt, zul je rijkelijk beloond worden.
9
Score
90
Score: 90
  • Pluspunten
  • Gigantische wereld
  • Enorm veel vrijheid
  • Good/Bad Karma
  • Veel te doen
  • Leveling-systeem
  • V.A.T.S!
  • Minpunten
  • Eenzaamheid
  • Verhaal niet zo sterk
  • Soms ietwat lineair

Dit artikel delen

Over de auteur

Mad

Reacties

  • Ik vind het ook veel te duur!

  • Het is ook te duur.

  • Te duur, hoe vet die game ook mag zijn, zoveel geld heb ik er nou ook weer niet voor over.

  • Ik vind dat de uitgevers eens op moeten houden met het profijt uit de europeanen te halen, boycotten deze troep!!

  • je haalt er een 360 met 2 spelle van

    of een wii

    gas spele man dit is niks voor mij met die absurde prijs

  • Ik maak dan wel liever mijn eigen muziek op me gitaar en keyboard.

  • inderdaad hoog :o

  • Te duur!

  • Zijn er tegenwoordig ook 13 april grappen? Niemand natuurlijk met een normaal verstand die dat er voor gaat neerleggen

  • Duidelijk te duur, geweldige ervaring of niet 240 Euro is gewoon ziekelijk te veel. Daar kan je bijna een Wii en je kan al een 360 arcade van kopen en als games de prijzen krijgen van consoles is er duidelijk iets mis aan het gaan. K zie trouwens ook niet in waarom het zo'n geweldige ervaring zou zijn, tis en blijft Guitar Hero+Singstar+Donkey Kong Bongo spel. Mischien is het speciale het idee dat je een van de weinige bent die het er voor over hebt…

  • Hij is inderdaad absurd duur! maar bedenk ook wel wat je ervoor krijgt! Guitar Hero was de helft van de prijs (toch?) en nu krijg je dus ook nog eens een drumstel en microfoon erbij… deze apparatuur is wel prijzig om te maken laten we dat niet vergeten!

  • ik weet het niet want ik heb het nog niet gespeeld, ik hou het er nu op dat ik het te duur vind

  • @ Blitz Metalhead Ja, dat is ook zo, maar waarom moet hij in Europa dan veel meer kosten dan in Amerika?

  • Als gamers het hele pakket zelf al kunnen importeren voor 20-40% extra, dan snap ik niet waarom EA met massa export 120% extra kwijt is. Dit is puur incashen op onze europeanen, niets meer niets minder.

  • Enfin, 240 euro vind ik ook waaaaay te gek. 170 Euro had ik er nog wel voor over gehad, graag zelfs, maar lekker importeren die hap.

  • Bij de $169 zit nog geen belasting en bij ons wel, maar dan is het verschil: 200 belasting vrij hier, en 110 euro in amerika nog steeds belachelijk hoog.

  • Het is logisch dat het pakket duur is, dat wel. Maar het is toch zowiezo veel te duur voor mij.

  • Deze prijs is absurd voor 'slechts één game'. Voor hetzelfde geld kun je een xbox 360 arcade kopen en zelfs een Wii. Ik denk dat het goedkoper is om te importeren, alleen dan wel even kijken hoe het zit met de PAL/NTSC. Het is gewoon belachelijk dat ondanks de lage dollarkoers wij Europeanen gewoon het dubbele moeten dokken voor een hoop apparatuur waar we naast rockband niets aan hebben. De instrumenten kunnen niet gebruikt worden voor andere games en dat is gewoonweg spijtig en geldverspillend.

  • alleen voor muzikale rijkerds :P

  • Boycotten die troep!! Ik weet dat de game vet wordt, maar dit is gewoon puur incashen!!!!!!

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren