1. Uncharted 2: Among Thieves (PS3)

Uncharted 2: Among Thieves (PS3)

Tegenwoordig moet je alles vastzetten om te voorkomen dat het gestolen wordt. Heb je een tuinkabouter in je voortuin gezet, dan mag je er zeker van zijn dat hij op een dag weg is. Voetjes zal hij wel niet gekregen hebben, dus zal hij gestolen zijn. Wees er trouwens ook maar niet te snel zeker van dat je je fiets goed op slot gedaan hebt. Het zal niet de eerste keer zijn dat je fiets opeens in een éénwieler veranderd is. Hiermee bedoel ik dus dat één van de wielen eraf gehaald is. Het komt er allemaal op neer dat er aardig wat dieven zijn in de wereld. In Uncharted 2: Among Thieves krijgt zelfs Nathan Drake met dieven te maken…

Het is alweer een tijdje geleden dat Nathan Drake het mysterie van El Dorado ontrafelt heeft. Terwijl hij rustig aan een strandbar een drankje zit te nuttigen komt zijn oude vriend, Flynn, naast hem zitten. Ze hebben elkaar lang niet gezien en Flynn vertelt Drake over een artifact uit één van de schepen van Marco Polo. Toen Marco Polo vertrok uit China had hij een hele vloot, maar thuis aangekomen blijkt dat hij onderweg maar liefst dertien schepen en meer dan zeshonderd passagiers verloren was. Wat er gebeurde weet niemand, want hij heeft het geheim meegenomen in zijn graf. Dit is niet alles, want de reis van Marco Polo was eigenlijk een geheime zoektocht naar Shambhala. Dit is een mythisch koninkrijk dat in Azië verscholen zou moeten liggen. Marco Polo moest in opdracht van de Chinese keizer, Kublai Khan op zoek naar de Cintamani-steen. Deze steen is een saffier uit de Boedistische Mythologie die volgens geruchten miljarden Euro’s waard zou zijn. En als het nog niet goed genoeg is, zou het ook nog wenskrachten bezitten. Grootheersers zoals Genghis Khan zouden aan deze steen hun macht te danken hebben. Natuurlijk is het niet toevallig dat Nathan niet de enige is die achter de Cintamani-steen zit. De troepen van de gemene militair Lazarevic zitten achter hem aan en Drake moet hen altijd een stap voor proberen te blijven.

Drake krijgt tijdens zijn zoektocht de hulp van een paar oude bekenden waaronder Victor Sullivan (dé grappigste grootvader) en Elena (je partner uit het eerste deel) . Een aantal nieuwe personages zijn onder andere; Flynn (Drake’s oude vriend en mede-schatzoeker, hij speelt een belangrijke rol in het plot), Chloë (een knappe dame die voor verrassende wendingen in het verhaal zorgt), Jeff (de cameraman van Elena), Tenzin (een Tibetaans dorpshoofd die geen woord Engels begrijpt, wat tot grappige situaties leid) en Lazarevic (de geschifte militair die werelddominantie wil via de stad Shambhala). Doorheen de singleplayer zal Drake vaak een onsterfelijke AI-partner aan zijn zijde hebben. Hoewel deze af en toe eens een vijand doden hebben ze verder geen invloed op de gameplay. Dit is gewoon omdat het hoort bij het verhaal en om de relatie met het personage beter in beeld de brengen. Al deze personages zijn elk op hun eigen manier bijzonder interessant. Dit komt omdat het stem– en acteerwerk zo sterk is dat de speler zich echt gaat meeleven in het verhaal. De stemmen in het Engels klinken overtuigender, daarom heb ik speciaal mijn systeemtaal op Engels gezet. De emotie van een personage is op zijn/haar gezicht af te lezen, wat het toch net dat tikkeltje geloofwaardiger maakt. De humor zit ook in dit tweede deel erg goed. De droge opmerkingen van de personages hebben vaak een lach op mijn gezicht getoverd. Doorheen de hele game heb ik met vele gevoelens gezeten; vreugde, woede, verbazing, verdriet en noem maar op. Dit is de eerste keer dat een game me zo emotioneel weet te raken.

Er wordt veel beweerd dat Uncharted 2: Among Thieves op een film lijkt. Is dit terecht? Het antwoord is ongetwijfeld ja. De tussenfilmpjes lijken namelijk rechtstreeks uit een film te komen. Dit komt mede door het eerder vernoemde stem– en acteerwerk, de fenomenale graphics en de psychics. De graphics maken dit de mooiste game die ik ooit gespeeld heb. Aan de psychics is evenveel werk besteed. Drake zijn lippen bewegen precies zoals als het zou moeten. Bij het drinken van een drankje in een strandbar nemen zijn lippen de juiste vorm aan en het spreken ziet er ook realistisch uit. Wanneer Drake hevig onder vuur genomen wordt terwijl hij achter een muurtje schuilt is de angst op zijn gezicht af te lezen. Zelfs op de details is er goed gelet. In het begin van de game komt Drake er nog best net voor, maar naarmate de game vordert is zijn trui een stuk vuiler geworden. De makers hebben veel werk in het leveldesign gestoken en dat is er zeker aan te zien. Vaak sta je in de game langs een afgrond waar je een prachtig uitzicht hebt over een vallei of sta je op het dak van een hotel waar je uitzicht hebt over een hele stad. Gewoonweg een lust voor het oog.

Om nogmaals terug te komen op de vergelijking met een film, Uncharted 2 lijkt op een harde actiefilm. Denk maar niet te snel dat je veilig bent. Want op elk moment, wanneer dan ook kan er iets onverwachts gebeuren. De game zit dus boordevol actie en verrassingen. Zo beland Drake in een gebouw dat instort en waar hij op het laatste nippertje weet uit te ontsnappen. Dit is één van de vele actievolle momenten waar je in de game mee geconfronteerd wordt. Uitdaging is er zeker in de game, hier dragen de intelligentere tegenstanders ook toe bij. De AI is duidelijk verbeterd. Als Drake ergens staat waar veel ruimte is, bestaat er een grote kans dat de tegenstanders hem proberen te flankeren. Houd ze zeker op afstand, want ze zouden je wel eens van achteren durven aanvallen. Tegenstanders staan niet alleen op de grond, maar ze kunnen zich ook boven en onder je bevinden. De uitdaging gaat nog verder. Er zijn namelijk verschillende soorten vijanden; vijanden zonder helm, met helm, extra bepantserde vijanden en sommige lopen met een politieschild rond. Op die laatste kan de speler zijn wapen leegschieten, maar de kans dat hij hem raakt is klein. Het meest effectieve is om gewoon een welgemikte granaat te gooien. Natuurlijk kun je dit schild zelf ook opnemen, maar hou er rekening mee dat je dan wel enkel met een pistool kunt schieten, omdat Drake dan maar één hand vrijheeft. De AI is echter niet altijd even feilloos. In de game zal Drake namelijk proberen inbreken in een museum waar hij de bewakers moet besluipen en doden. Die bewakers zijn jammer genoeg erg kortziend. Drake mag vlak naast hen staan, toch zien de bewakers hem niet. Dit maakt het level te eenvoudig.

Wapens zijn altijd het afweermiddel bij uitstek. Doorheen de game vind je pistolen, machinegeweren, shotguns, raketwerpers, granaten, en vele andere wapens. Vuisten zijn even dodelijk. Het gevechtsysteem is nog steeds simpel gehouden, maar verbeterd. Als een vijand naar jou uithaalt zoomt de camera in en kan je met een druk op de knop de aanval ontwijken en counteren. Zo een counter is vaak dodelijk en vlak voor je de genadeslag uitdeelt zoomt de camera nogmaals in. De camera staat vaak op het beste standpunt en levert zeer mooie beelden op. Het gevechtssysteem is natuurlijk niet het enige dat verbeterd is op het vlak van gameplay. Dekking zoeken gaat nu vloeiender dan ooit. In het eerste deel gebeurde het wel eens dat Drake soms in een verkeerde dekking ging waardoor hij snel het loodje legde. Dit is nu veel verminderd. Hij glijdt nu veel vaker soepel van de ene dekking naar de andere. Af en toe gebeurt het verkeerd dekking nemen nog wel eens, maar dit is zeldzaam. Het moet niet altijd actievol zijn, want in de game zitten ook rustigere momenten. Dat zijn natuurlijk de puzzels. De puzzels zijn leuk en afwisselend maar komen weinig voor, en ze zijn te eenvoudig. De platformelementen daarentegen zijn wel vermeerderd, daarom dat er wat minder schietgevechten zijn. Onder platformelementen verstaan we natuurlijk het spring –en klauterwerk. Dit is weer een leuke afwisseling. Het duurt soms wel even voor je die ontdekt dat je op die ene muur moet klauteren. Maar gelukkig kan de speler na een tijde ronddolen een tip oproepen. De eerste tip wijst de speler waar zijn doelstelling zich bevindt, en met de tweede tip vertelt het spel meteen wat hij moet doen.

Aan de singleplayer komt na ongeveer tien uur een eind, maar dan heb je nog de nieuw ingevoerde multiplayer. Deze speelt hetzelfde als de singleplayer, wat als positief beschouwd kan worden. Bij het begin van elke match worden er tien spelers verdeeld over twee teams. De speler zal dus met vier andere mensen in een team zitten en het opnemen tegen vijf anderen. Als ‘heldenteam’ kan de speler kiezen om te spelen met Drake, Victor Sullivan, Elana of Chloë. Het ‘slechterikenteam’ kan kiezen uit de verschillende vijanden in de game. De makers hebben stiekem wat afgekeken van Call of Duty, want er zijn perks vrij te spelen. In het begin is het bijzonder frustrerend omdat je zelf nog geen perks hebt, en je tegen anderen speelt die dit wél al hebben. Wat ertoe leid dat je vaak het onderspit zal delven. Even doorbijten is dus de boodschap. De multiplayer bevat reeds bekende speltypen zoals deathmatch (kennen we natuurlijk allemaal al), Plunder (hetzelfde als ‘capture the flag’ maar dan ‘capture the treasure’ genoemd). Nieuw zijn; Chain Reaction (objectieven voltooien in een bepaalde volgorde) en Elimination (twee teams spelen tegen elkaar en gedode spelers komen niet terug tot leven, de winnaar is het team met de laatst overgebleven speler). Door tijdens het spelen bepaalde doelen uit te voeren, verdient de speler geld. Dit geld zorgt voor het hoger in level komen. Naast de gewone online speltypen is er ook nog coop-mode, waarbij er samen met iemand anders door de levels geknald moet worden. Al deze modi zijn zeer leuk om te spelen, en er is amper lag te vinden. Met de multiplayer worden er gemakkelijk nog tientallen uren bij de speelduur van de game bijgeteld.

Conclusie en beoordeling

Uncharted 2: Among Thieves is ongetijfeld een topgame geworden. De graphics maken van deze game de mooiste die ik ooit heb gespeeld. De vele onverwachte momenten en de actie zorgen ervoor dat de speler zich niet verveeld. Tussenfilmpjes lijken wel op een film en dankzij het stem– en acteerwerk is het een lust om naar de kijken. Het leveldesign en het oog voor detail is prachtig. Wel nog zonde dat de AI van de tegenstanders soms nog fouten durft te maken. De multiplayer verlengt de speelduur aanzienlijk en speelt even goed als de singleplayer.
9,7
Score
97
Score: 95
  • Pluspunten
  • Grafische pracht
  • Boeiend verhaal
  • Stem- en acteerwerk
  • Vol onverwachte momenten
  • AI verbeterd...
  • Meer gevechtanimaties
  • Multiplayer
  • Minpunten
  • maar AI faalt soms nog

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • A Living Legend.

  • Heeft hij verdient. Maar een 8ste plaats is veel te hoog. Hij is echt niet 8ste invloedrijkste persoon ter wereld…



    Maar de personen die boven hem staan zeggen me niet veel op een paar na.

  • 100% verdient!

  • \"Er is maar één god en Miyamoto is zijn profeet.\"

    - Triforcehero



    En zo is het maar net.

  • Super! Hij verdient het!

  • Ik ga mee met Rano en daarmee Triforcehero :)

  • WORSHIP!!

  • Helemaal terecht!

  • Heeft hij ook verdient!

    Zonder hem zouden spellen nauwelijks lijken op wat we nu hebben. (zoals Galaxy)

  • Edit: Sorry, keer teveel gedrukt. Kunnen jullie niets inbouwen daarvoor?

  • By far the best lopende personage in de gamerwereld. Mario.



    Dik verdiend



    sayônara


  • *gaat meteen een 10 uitdelen*.



    Edit: lol, een Koreaanse popsensatie op nummer 3 :P.

  • dik onverdienD :)



    who the fuck is miyamoto

  • Lijkt me eerlijk gezegd geen uitzonderlijke eer slechts een plaats boven Ellen 'Juno' Page te staan, en zelfs nog onder Jon Stewart (momenteel 2e) en Rain (3e op het moment, maar winnaar van de poll van vorig jaar). Zo zie je maar weer hoe redelijk men nadenkt bij het kiezen van de meest invloedrijke mensen… mooi ook om te zien hoezeer de populariteit van een persoon van invloed is op de gedachte hoe invloedrijk die persoon werkelijk is.



    Uiteraard is Myiamoto wel de meest invloedrijke persoon binnen de videogame industrie, en zodoende heeft hij toch een belangrijk aandeel gehad in de onwikkeling van onze samenleving, daarvoor respect.

  • Vet!! Owned

  • terecht! He got my vote :P

  • RESPECT!!!

  • Hij staat nu vijfde, oftewel hij is drie plaatsen gestegen! Ik stem toch op Steve Jobs: Apple komt hoger in mijn favorieten-lijstje voor dan Nintendo.

  • hij staat op 65 nu!

  • Zeer terecht. En ja.. respect! :P

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren