1. Dead Rising: Chop Till You Drop (Wii)

Dead Rising: Chop Till You Drop (Wii)

Kijk nou toch eens, Resident Evil verkoopt op de Wii! Wat een verrassing. Dit moeten ze gedacht hebben in Osaka, waar het hoofdkantoor van Capcom te vinden is. Toch begint de uitdaging daar. Gaat Capcom eens voluit en gaan ze die uitermate sterke RE 4 Wii-engine gebruiken voor een nieuwe game? Of gaan ze voor de makkelijke weg? Oh, volgens de kantoorlieden is het een goed plan om een HD-game naar de Wii te brengen. Hey, dat is misschien geen slecht idee. Lost Planet en Devil May Cry lijken zeer geschikte kandidaten. Oh, we gebruiken wel de RE 4 Wii-engine. Wacht, wat is de opdracht van bovenaf? Dead Rising!? Omdat het Wii-publiek zombies leuk vinden? Maar is dat geen onlogische keuze? Die game moet zoveel inleveren en wij van het developmentteam denken toch echt dat... uh directie jongens? Hallo, wij zijn hier... iemand thuis?

Om even de betweter uit te hangen: de reden waarom uitgerekend Dead Rising naar de Wii is gekomen, is mij nog steeds niet helemaal duidelijk. Een Wii-versie van pak ‘m beet Lost Planet of zelfs Devil May Cry hoeft niet zo veel in te leveren als Dead Rising. Het origineel op de 360 is niet de mooiste game op de doos van Microsoft, maar de omvang van de game is niet te vertalen naar de Wii. Sterker nog, de game werd zo aangepast dat het te spelen is via een engine die van origine niet is bedoeld om dit soort games te ondersteunen. Het is dan nu al zo vroeg in de recensie duidelijk dat deze Wii-versie niet kan tippen aan zijn 360-broer, maar toch is de game niet slecht te noemen. De clou van het verhaal is dan wel dat de speler de game niet moet vergelijken met de 360 versie, maar met Resident Evil 4. Ik noem het dan ook plagerig Resident Evil 4.2: Dead Rising Edition.

Het is natuurlijk meer dan duidelijk waarom die vergelijking meer opgaat dan met het 360 origineel, zeker wanneer die game voor het eerst in de Wii verdwijnt. De game speelt exact hetzelfde als Resident Evil 4. Dat betekent de overbekende over-de-schouder-camera, aangevuld door het richtsysteem uit de Wii-versie. Nog grappiger is het feit dat de wapens die hoofdrolspeler Frank gebruikt precies dezelfde zijn als die van een zekere Leon S. Kennedy. Over de gameplay kan ik dan ook kort zijn, die is prima en is stiekem wel beter dan in het origineel. Alleen wat daar tegenover staat is het feit dat door het implementeren van de RE 4 Wii-engine het echte idee achter Dead Rising een beetje wegvalt in deze versie. Het origineel concentreerde zich vooral op het gebruik maken van allerlei voorwerpen die aanwezig zijn in het Willamette winkelcentrum en daarmee zombies pijnigen. Deze zijn voor een groot gedeelte ook aanwezig in de Wii-versie, maar doordat er meer geconcentreerd wordt op de vuurwapens omdat het schieten zo makkelijk gaat, zal de gemiddelde speler sneller naar de shotgun grijpen dan naar bijvoorbeeld een winkelwagentje, een honkbalknuppel of een grasmaaier.

Toch blijft de game in essentie Dead Rising. Wederom speelt Frank “I’ve covered wars, you know” West de hoofdrol in deze humoristische zombie game. Hij komt in het slaperige Amerikaanse stadje Willamette terecht omdat hij als fotojournalist het verhaal van de eeuw hoopt binnen te halen. Dat is ook zo, alleen jammer dat het een verhaal betreft waarin een zombievirus het stadje heeft geinfecteerd. Frank belandt in het winkelcentrum met andere overlevenden dat uiteindelijk ook door zombies word overlopen. Het doel van de game is dan ook om 72 uur te overleven en mensen die vast zitten in het winkelcentrum te redden van de vele hongerige zombies. Hij kan hiervoor een heleboel voorwerpen gebruiken waardoor de game een soort satire word. Zombies mogen Frank zijn leven en missie dan wel bedreigen, het blijft grappig om te zien wanneer de ondoden worden geveld door grasmaaiers, tv’s, winkelwagentjes, koekepannen en meer. Aan het begin van iedere missie moet Otis, een oudere beveiligingsmedewerker gevraagd worden waar er overlevenden zijn te vinden. Wanneer de missie word aangenomen, start de timer en mag onze journalist de held uithangen. Zij het met tegenzin de eerste paar missies. Die missies dient de speler zo snel mogelijk tot een goed einde te brengen, zodat deze de hoogst mogelijke beloning kan ontvangen. Een S rang en een heel mooi geld bedrag.

De grootste beloning echter is het ontvangen van Prestige Points oftewel PP. Elke keer wanneer een missie goed afloopt of wanneer een zombie het loodje legt, ontvangt Frank deze punten. Ze werken hetzelfde als ervarings punten in een RPG dus het principe is makkelijk te begrijpen. Elke keer wanneer Frank in level omhoog gaat, komen er nieuwe mogelijkheden voor hem vrij. Zo kan hij nieuwe boeken kopen waardoor hij nieuwe moves zal leren of krijgt hij de mogelijkheid om meer items met zich mee te dragen. Ook gaat de stevigheid van subwapens er op vooruit. Hierdoor is er dus een drang om veel zombies definitief naar de eeuwige jachtvelden te sturen. In de 360 versie is het mogelijk om meer PP te verdienen door foto’s te maken van de zombie apocalypse die aan de gang is. In de Wii-versie loopt Frank wel rond met een camera, maar kan hij deze niet gebruiken. Dat is bijzonder schlemielig te noemen, zeker omdat Frank een fotojournalist is. In plaats van een camera te gebruiken, voegt Capcom wel nutteloze vijanden toe in de vorm van zombiepoedels en papegaaien. Ja, er staat inderdaad zombiepoedels en papegaaien. Het is mij dan ook niet duidelijk waarom deze vrij vervelende en totaal misplaatste vijanden in de game zijn gepropt, zeker wanneer die papegaaien op een bepaald punt met granaten beginnen te gooien.

Met de normale zombie hebben ze gelukkig geen rare dingen uitgespookt, behalve dan dat ze meestal op magische wijze verschijnen. Dankzij de geringe kracht van de Wii verschijnen de zombies doormiddel van pop-up in beeld. Alsof ze via een wens op het beeld worden getoverd. Dit versterkt wel het gevoel dat Dead Rising misschien toch de verkeerde game was om naar de Wii te porten. Zeker wanneer de 360 zeeën met zombies wist weer te geven en in de Wii-versie zijn er maar tientallen tegelijk op het scherm te zien. Daar staat wel tegenover dat de zombies wel een stuk agressiever zijn, maar de grootsheid van de 360-versie word niet gehaald. Wat deze zombies ook doen is veelvuldig ammunitie laten vallen. Zo veel soms, dat Frank deze eens niet meer bij zich kan dragen. Daarom moet de speler naar de wapenwinkel, die ook voor de Wii-versie is aangepast: waar Cletus in het origineel iets onaangenaams overkomt, overleeft hij het wel in deze versie. In de winkel biedt hij nieuwe wapens, boeken om nieuwe moves te leren en grotere ammunitiekokers aan. De gelijkenis met een zekere andere game is wederom herkenbaar. Cletus zegt nog net niet “Stranger!” in een vreemd accent.

Het moge duidelijk zijn dat Dead Rising Wii op vele punten is beinvloed door Resident Evil 4, toch krijgt de Wii-eigenaar wel de Dead Rising ervaring. Zo is het verhaal intact gebleven, is het winkelcentrum behoorlijk groot en zijn er ook in deze versie grappige en onconventionele wapens te vinden. De bossfights, de hoogtepunten van de game, zijn nog steeds van de partij en kunnen dan ook rekenen op mijn goedkeuring. Vooral het gevecht met de psychotische Adam the Clown blijft een vreemde ervaring. Dankzij de nieuwe opzet van de Wii-versie is het ook zo dat wanneer de game voor de eerste keer word uitgspeeld je waarschijnlijk alles ook hebt gezien wat er te zien valt. In de 360-game moest de speler zich houden aan een in-game-klok en wegens het vreemde savesysteem is het niet mogelijk om alles in één keer te zien. In de Wii-versie is het savesysteem aangepast en is er geen in-game-klok, wat de ervaring iets prettiger maakt. Al moet gezegd worden dat na het uitspelen van deze versie er zeker nog wat te ontdekken is: Frank kan verschillende kostuums ontgrendelen en naast de hoofdgame zijn er twee extra modi te vinden die zeker grappig zijn: vooral Odd Jobs is leuk vanwege het spelletje Zombie Soccer. Aan de andere kant, ze hadden de extra’s weg kunnen laten en meer kunnen werken aan wat er mis is met de hoofdgame...

Conclusie en beoordeling

Dead Rising Chop Till You Drop is verre van perfect, maar het is zeker geen gedrocht geworden zoals velen hadden voorspeld. Wanneer je inziet dat dat game net zoveel gemeen heeft met het origineel op de 360 als de Wii-versie van Resident Evil 4, zal men de game in een ander daglicht zien. Toch kan de game niet tippen aan beide titels ondanks beste lekkere gameplay en een beter savesysteem. In de Wii-versie zijn er niet zo veel zombies tegelijk op het scherm te vinden als in de 360-versie en dat is juist zo bijzonder aan het origineel. Ook het originele idee achter Dead Rising, het pijnigen van zombies met de vele voorwerpen die in het winkelcentrum te vinden zijn, valt een beetje weg. Maar dat komt vooral doordat zombies als een gek ammunitie laten vallen en dat de verleiding om een vuurwapen te gebruiken steeds groter word. Dead Rising is een leuk tussendoortje, maar achteraf blijf je maar denken: had Capcom niet beter een Wii-versie van Lost Planet of Devil May Cry 4 kunnen uitbrengen?
6,7
Score
67
Score: 65
  • Pluspunten
  • Gameplay werkt prima
  • Save systeem is beter
  • Zombies pijn doen blijft grappig
  • Minpunten
  • De 360 game is zeker beter
  • De game heeft te veel moeten inleveren t.o.v. de 360 versie
  • Zombie poedels en zombie papegaaien...?

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Geinig, maar ik heb al een warhawk headset.

  • Is wel vet .. Maar als hij niet inbegrepen word bij MGS 4, vind ik hem wel een beetje duur ..

  • Tering, das een toffe headset:]

  • Tof!! Alleen dan ga ik liever voor Warhawk incl. headset en koop ik die MGS- headset gewoon niet.

  • Vet ding!

  • heb de warhawk headset al -_- maar deze is een stuk vetter :(

  • Leuk hebbedingetje.

  • zooo deze wil ik wel hebbe ^_^

  • Supernice!

  • Te koon?

    Wat is te koon?

    Maar ziet er tof uit dat ding.

  • Eigenlijk moet het dan zo zijn zodra je tring tring hoord (mgs style)

    je op het knopje druk van je headset en dan dus het call scherm tevoorschijn komt

  • GRUWLIJKE! Metal Must!

  • Eigenlijk moet het dan zo zijn zodra je tring tring hoord (mgs style)

    Dat zou wel geweldig zijn :D



    @Topic, mischien beetje duur maar hell die ga ik kopen

  • toevallig heb ik vanmiddag op het net gezcht naar zo'n ding,wat zijn die krengen duur zeg..40 euri ben je vlot kwijt…maar om nu te wachten tot12 juni zie ik ook nie zitten kudtzooi!!!

  • Die dag kan niet beter worden :) MGS 4 komt uit, Headset, en mijn verjaardag :D

  • mooi ding zeg :)

    ik heb idd ook al die warhawk headset ook prima maar deze ziet er wel super uit.

  • maar is los te koon

    moet zeker zijn te koop ;)

    maar lijkt me wel een leuk ding

  • Eigenlijk moet het dan zo zijn zodra je tring tring hoord (mgs style)

    je op het knopje druk van je headset en dan dus het call scherm tevoorschijn komt



    Niet eens zo gek bedacht!



    Het zou helemaal vet zijn als ze ook een solid Eye zouden maken, zodat je op dat schermpje ook echt bepaalde info van de game ziet, maar wel transparant zodat je ook gewoon met 2 ogen naar het scherm kan kijken!



  • Vetjes, over het warhawk headset zijn veel klachten. Over uitval etc.



    Misschien woren de problemen hier dan verholpen, dan ga ik dat kreng zeker halen

  • Het zou helemaal vet zijn als ze ook een solid Eye zouden maken, zodat je op dat schermpje ook echt bepaalde info van de game ziet, maar wel transparant zodat je ook gewoon met 2 ogen naar het scherm kan kijken!

    Neh, dat lijkt me nou echt irritant.



    OT: Echt super mooi dingetje, maar ik houd het voorlopig op mijn WarHawk headset.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren