1. Scribblenauts (NDS)

Scribblenauts (NDS)

Tekenen is altijd een van mijn hobby’s geweest, naast voetbal en natuurlijk games spelen. Een game waarin je een voetbal kunt tekenen zou natuurlijk de ultieme droom zijn. Helaas en jammer voor mij, voldoet het spel Scribblenauts niet geheel aan al deze informatie. Het gaat meer om puzzels oplossen door het gebruik van tekeningen. Maar net als tekenen zul je wel erg creatief moeten zijn en nadenken met wat je doet, want na één enkele fout kan je weer van voren af aan beginnen. Vergelijk dit met een tekening waar iemand vele zenuwslopende uren in heeft gestoken, maar die op het einde verprutst wordt door een klein foutje. Dit zal je uiteraard veel frustratie opleveren, en dit zal ook regelmatig voorkomen in Scribblenauts.

Scribblenauts draait dus rond het oplossen van puzzels door middel van tekeningen en het gebruiken van je hersenen. Het spel heeft een apart stijltje dat best wel aanspreekt, ook gewoon omdat het lijkt alsof je in een tekening van een zesjarige bent gestapt. Er zijn niet veel games die een soortgelijk stijltje hanteren en dus valt Scribblenauts in dit opzicht uniek te noemen. Maar dit is niet het enige wat uniek is, er zijn nog een hoop dingen die je zult ontdekken terwijl je met Maxwell door deze tekenachtige wereld loopt. Maxwell is een Scribblenaut en tevens het personage dat jij zult besturen met je stylus. Net zoals het decor waarin het verhaal zich afspeelt is hij niet volmaakt en dus lijkt hij samen te vloeien met de achtergrond. Nu ik in de vorige zin het woord verhaal heb vernoemd, zal ik even moeten terugkeren op mijn stappen. Iedereen die minstens één van de twee spellen van Professor Layton heeft gespeeld, moet toegeven dat er toch iets van verhaal achter zat en dat het dus niet louter ging om het oplossen van puzzels. Hierin staat Layton in contrast met Scribblenauts, want achter het cartoony mannetje Maxwell zit absoluut geen verhaal. Dit deert echter niet want er valt genoeg te doen in het spel zonder tussenfilmpjes over een eventueel verhaal.

De opzet is simpel, door het oplossen van puzzels in de verschillende werelden verdien je (d)Ollars. Dit is het betalingsmiddel in de Scribblenaut-wereld. Met dit geld kun je nieuwe werelden vrijspelen of liedjes en avatars kopen in de Ollar-shop. Voordat je aan je reis begint doorheen de tien werelden met ieder hun eigen thema, krijg je een uitgebreide tutorial voorgeschoteld. Hierin worden de basistechnieken uitgelegd zoals het hanteren van je tablet. Als je de uiterst saaie tutorial hebt overleefd, ga je aan de slag. Elk level is anders vormgegeven maar behoudt hetzelfde stijltje. Het doel van zo’n level is het te pakken krijgen van de Starlite of ster zodat je kan verdergaan naar het volgende level. Natuurlijk krijg je zo’n Starlite niet zomaar te pakken. Eerst zul je een hoop obstakels moeten overwinnen voordat je het einddoel bereikt. Zo krijg je ook te maken met allerlei soorten tegenstanders waaronder haaien geen uitzondering zijn. Niet alleen mensen en dieren die voorzien zijn van wapens of enorme slagtanden zullen je in de weg staan, maar ook vaste obstakels zoals stenen, muren en verscheidene verdiepingen.

Gelukkig hoeft Maxwell deze bezette werelden niet in zijn eentje te doorkruisen. Hij beschikt namelijk over het eerder genoemde tablet waaruit je zowat alles kan tevoorschijn toveren. Hiervoor moet je over een ongelooflijke fantasie beschikken, want het gaat hier over werktuigen, mythische wezens, voertuigen en alles wat je voor de rest maar kan inbeelden (charmant gezelschap niet inbegrepen). Mijn favoriet is de dood, deze ziet eruit als Magere Hein en kan sommige vijanden met een enkele slag de vijand naar het hiernamaals sturen. Natuurlijk zijn er aan elke wereld bepaalde regels vastgebonden zoals: ‘Je mag de vijanden niet vermoorden’, of ‘De ster waar je zo begerig naar op zoek bent mag niet ontploffen’. Hieruit kan je afleiden dat je erg goed zult moeten nadenken met wat je zal gebruiken om de missie te voltooien. Helaas is het spel volledig in het Engels, en moet je dus ook de voorwerpen die je oproept in het Engels opschrijven. Het zou dus mooi meegenomen zijn, als je de Engelse taal goed onder de knie hebt. Toch lijkt het me erg verstandig om een woordenboek bij de hand te hebben bij het spelen van Scribblenauts. Het is dus ook jammer dat het spel niet over een woordenlijst beschikt. Dit zou wel wat afdoen aan de spelbeleving. Ik ben namelijk altijd heel trots wanneer ik een level met mijn eigen fantasie heb weten op te lossen.

Als extraatje bevat het spel ook een level editor, waarin je alle levels die je al hebt uitgespeeld opnieuw kunt restylen om ze daarna online te gooien op Wi-Fi. Zo kan iedereen genieten van de creaties van elkaar. Natuurlijk zitten er ook wat minpunten in het spel die me mateloos irriteerden. Zo is de muziek in het begin wel leuk, maar wordt na een tijdje erg repetitief. Gelukkig kun je dit verhelpen door nieuwe liedjes te kopen, al zijn ze niet allemaal even origineel. Ook heeft de camera de irritante gewoonte om steeds opnieuw naar je personage te verschuiven, en dat terwijl je zit te brainstormen over een bepaalde plek in de map. Natuurlijk kan ook dit probleem verholpen worden, simpelweg door een van de cameraknoppen ingedrukt te houden, maar dit begint op den duur ook wel te ergeren. Gelukkig zijn dit maar kleine irritaties.

Conclusie en beoordeling

Scribblenauts is een erg interessante game geworden. Het heeft een apart stijltje dat niet in veel games terug te vinden is en zal dus interesse opwekken bij verschillende gamers. Het spel bevat voldoende levels waardoor hij zeker niet gaat vervelen en daarna kun je nog eens los gaan met het creëren van je eigen werelden. Het ontwijken van obstakels en het oproepen van allerlei soorten voorwerpen en wapens maken een level ook uitdagend. Jammer genoeg is de camera af en toe irritant en zit er niet voldoende variatie in de muziek. Gelukkig doet het spel veel goed en is in vele opzichten uniek, daarom krijgt hij een verdiende 7.
7
Score
70
Score: 70
  • Pluspunten
  • Eindeloze lijst van voorwerpen
  • Video Editor
  • Uniek op vele aspecten
  • Levels zijn uitdagend…
  • Minpunten
  • Camera doet soms moeilijk
  • Muziek valt in herhaling
  • Kennis vereist van Engelse taal
  • … maar irriteren soms mateloos

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Ik dacht dat mario galaxy al veel vroeg vana de wii, dit zal wel mooi zijn dan :D

  • Sadness leeft nog? Nou nou, die weet ook niet wat ze willen xD

  • Hmmm…

  • Leeft nog dacht dat dit allemaal fake was?

  • hm, laten we hopen dat dit waar is.

  • Huh……. ik snap er echt geen fuck meer van. Nintendo zei ook dat die ontwikkelaar nog helemaal niet voor de Wii mag ontwikkelen en het zou een grote grap zijn?!

  • Wel een origineel spel. Met die verschillende eindes is ook leuk gedaan. Ik moet alleen wat meer zien dan die trailer om te weten of ik dit spel in de gaten ga houden.

  • Grote uitspraak.



    Ik betwijfel of het Mario Galaxy in grafische kracht kan verslaan (hoewel het zeer moeilijk te vergelijken is)

  • Het zal wel. Ben er een beetje klaar mee als ik eerlijk mag zijn.

  • Nou ja, voor de hardcore Wii-gamers is het natuurlijk supervet, maar ik vind het niet echt geweldig.

  • Lijkt me nogal Emo.

  • Ben benieuwd…

  • Sadness liep toch op de Gamebryo engine? The Elder Scrolls IV liep ook op een (hevig gemodificeerde) versie van de Gamebryo engine, dus ik vraag me af in hoeverre ze de Wii dan gaan pushen op het grafische vlak. Het grappige aan deze game is dat hij qua stijl heel erg op die oude horrorfilms gaat lijken. In zwartwit dus, met korrelig beeld. Ik ben echt benieuwd wat dit gaat worden.

  • Nibris heeft zelfs geen licentie om überhaupt voor de Wii te ontwikkelen… (dit kan in tussentijd veranderd zijn).

    Ze beloven al heel lang vannales en nog wat maar ingame beelden hebben we nog niet gezien.

  • Nibris is a lie.

  • Geweldig nieuws gewoon! Want mocht deze game er echt komen (ik heb nog steeds mijn twijfels), dan wordt dit een geweldige ervaring.

  • Galaxy is nog niet de top.



    De Nieuwe zelda gaat een nieuwe top zetten.

  • wat een feest :D

  • ik d8 dat deze game een hoax was :S

  • dat ze de wii kiezen voor een game als dit…

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren