1. Demon's Souls (PS3)

Demon's Souls (PS3)

‘Ga je dit weekend nog wat leuks doen?’ vraagt een vage kennis. ‘Ja,’ antwoord ik. ‘Ik moet demons killen.’ Zonder verder wat te zeggen vervolg ik mij weg. Niet veel later gaat mijn mobiel. ‘Hey lekkere Hagedis van me,’ hoor ik. Het betreft mijn ex die zich verveelt en vraagt of ik niet even langs kan komen. ‘Nee sorry, dit keer niet,’ zeg ik. ‘Ik moet demons killen.’ Diezelfde avond belt mijn vriendin met de mededeling dat ze over 5 minuten voor mijn deur staat. Dit keer zeg ik niets. Ik baal. Ik wilde demons killen.

Een klein half jaar geleden werd de naam Demon’s Souls op allerlei gamingforums gedropt. Het zou een ultra harde rpg zijn exclusief voor de PS3. Berichten dat de game na welgeteld één dag was uitverkocht in Japan plus het feit dat de game vooralsnog niet in Amerika en Europa werd gereleased zorgden ervoor dat een hype was geboren. Met afstand groeide Demon’s Souls in het westen uit toe de meest geïmporteerde game van 2009. Met dank aan Sony die de PS3 regiovrij hield en aan de ontwikkelaars van FromSoftware die de game volledig in Engels hadden vertaald.

Gevoelig als ik ben voor exclusiviteit, cultvorming, Japanse ontwikkelaars en moeilijke games besloot ik Demon’s Souls te importeren. Snel zou ik er achterkomen dat Demon’s Souls niet zomaar een game is. Het vergt toewijding, opoffering en zelfpijniging. Leg dat maar eens uit aan je directe omgeving die enkel gewend is aan de Sims, Nintendogs, Sudoku en Little Big Planet.

Bij het opstarten van de game wordt de toon meteen gezet. De ooit prachtige welvarende wereld van Boletaria is verworden tot een donkere grimmige allesverwoestend gebied. Oorzaak van dit alles is niet bepaald een verrassing. De regerend koning kon de verleiding niet weerstaan in zijn zoektocht naar macht met alle gevolgen van dien. De “Old One” werd opgeroepen samen met de meest verschrikkelijke demons. De “Old One’ betreft een demon in de gedaante van een verslindende wolk die alle zielen van de mensen langzaam opvreet. Aan jou de taak diezelfde wereld te redden. Niet origineel, maar de toon en sfeer van de game maakt alles geloofwaardig en serieus. De game speelt zich af in een westerse middeleeuwse wereld en vertoont op het eerste gezicht raakvlakken met Oblivion. Voor de rest houdt de vergelijking op geen enkel punt stand dus wees gewaarschuwd.

Zoals bij de meeste rpg’s begin je met het kiezen van een class waarvan er tien beschikbaar zijn, zoals warrior, magician, wanderer en thief met ieders zijn eigen sterke en zwakke punten. Afhankelijk welke spelstijl je het meest aanspreekt, maak je een keuze. Daarnaast bepaal je het geslacht, naam en stel je het gezicht samen. Met dat laatste was ik al een uur bezig. Ik koos voor een vrouwelijke priest met het uiterlijk van mijn huidige vriendin. Ik wilde eigenlijk het uiterlijk van mijn ex kiezen, maar dat leek me bij nader inzien geen goed idee.

De basis is simpel. Er zijn vijf gebieden verdeeld over meerdere levels. Je kan na voltooiing van het allereerste level zelf bepalen in welke gebied je gaat beginnen. Op het eind van iedere level wacht een baas die je moet verslaan om het volgende level in het gekozen gebied vrij te spelen. Na het verslaan kan je jouw character upgraden. Simpel genoeg ware het niet dat er en aantal essentiële zaken zijn waarmee je rekening moet houden.

Je begint de game in bodyform dat wil zeggen in normale fysieke toestand. Als je dood gaat -en geloof me je gaat dood- dan wordt je herrezen in soulform. Niets aan de hand zou je zeggen. Helaas wordt de healthbar capaciteit met de helft kleiner wanneer je als ziel verder moet. Dat is niet het enige nadeel. Bij doodgaan verlies je alle souls welke je hebt bemachtigd. De souls zijn de zielen van alle vijanden welke je verslaat en zijn de currency van de game. Zonder souls is het niet mogelijk te upgraden. En om het nog lastiger te maken: Je verandert pas terug in normale fysieke toestand wanneer een baas verslagen wordt of bij het gebruik van een zeldzaam item. Kortom je begint veelal opnieuw. Gelukkig kan je de souls terugkrijgen door naar de plek te gaan waar je dood heeft plaatsgevonden. Naast dit alles dien je tevens te realiseren dat upgraden pas mogelijk is wanneer je teruggaat naar de Nexus, de enige veilige plek in de game (meestal dan). Klinkt allemaal moeilijker dan het in werkelijkheid is. Alle items blijven bewaard na je dood en de levels zijn dusdanig opgebouwd dat je allerlei snellere routes ontdekt.

Ploeterend door de levels kom je er al snel achter dat je vele malen dood zult gaan. Sommige bazen drijven je tot het uiterste. Ondanks alle tegenslagen raak je zelden gefrustreerd. Dat komt omdat Demon’s Souls een goudeerlijke game is. Je gaat niet dood, omdat de button configuratie niet deugt of omdat de camera niet mee wilt werken. Nee, je gaat dood wanneer je overmoedig bent en als een dolle om je heen gaat slaan. Demon’s Souls straft overmoedige gamers genadeloos af. Respect en enige bescheidenheid wordt verlangd.

Een dergelijke moeilijkheidsgraad kan in de praktijk alleen werken indien de controls daarop aansluiten. Welnu de uitspraak “makkelijk te leren, moeilijk te beheersen” past perfect bij deze game. Alle knoppen zijn logisch, makkelijk en behoeven geen extra uitleg. In een paar minuten tijd weet je hoe alles werkt en kan je beginnen met het eerste level. Snel zul je merken dat de bediening een tweede natuur wordt.

Wat Demon’s Souls mede zo bijzonder maakt zijn de online mogelijkheden. Al tijden wordt online-gaming domweg misbruikt door gameontwikkelaars en mist het de broodnodige creatieve impuls. Men creëert slechts een online onderdeel om de speelbaarheid van een game te verlengen door een simpele multi-player beschikbaar te maken. Vroeger misschien wel leuk en aardig, maar tegenwoordig niets meer dan een gemakzuchtig commercieel verkoopargument. De mensen van FromSoftware kozen voor een verfrissende aanpak. Zij hebben getracht de single-player te verrijken met online elementen. Zo kan je berichten achterlaten welke andere gamers kunnen lezen en beoordelen. Bijvoorbeeld een waarschuwing voor een hinderlaag of afgrond. Gamers die dit gelezen hebben, kunnen vervolgens hun waardering kenbaar maken door een rating te geven. De healthbar van de behulpzame gamer wordt als beloning volledig gevuld. Een ietwat karige beloning, maar desondanks een welkom presentje. Daarnaast zie je andere gamers regelmatig rondlopen en vechten in een schimachtige verschijning. Tevens zijn er veelvuldig allerlei bloedvlekken verspreid. Dit zijn plaatsen waar andere gamers zijn doodgegaan. Bij aanraking van deze bloedvlek word de daadwerkelijke dood getoond van jouw lotgenoot. Dit alles doet je realiseren dat je niet alleen bent in de harde wereld van Demon’s Souls. Een geruststellende gedachte.

De onvermijdelijke bazen zijn gedetailleerd en prachtig ontworpen, maar vooral nagenoeg onverslaanbaar. Gelukkig kan je hulp vragen bij andere gamers. Zij worden dan in jouw game geactiveerd en met maximaal drie man kan je dan tegen de baas ten strijde trekken. Echter gamers hoeven niet perse vriendelijk te zijn. Een onverlaat kan jouw game binnenbreken en proberen je op gemene slinkse wijze te vermoorden. In soulform kan je mensen helpen of aanvallen en in bodyform kan je hulp krijgen of aangevallen worden. Beloning of straf variëren van je bodyform terugkrijgen, souls van je tegenstander bemachtigen, items verliezen en een level teruggezet worden. Wees niet bang dat je tegen mensen moet spelen die veel sterker zijn dan jezelf. Je kan alleen maar in contact komen met gamers die rond jouw eigen levelstats verkeren. Dit alles opsommend doet me eens te meer realiseren dat Demon’s Souls het online uitstekend voor elkaar heeft. Er is veel meer positiefs te vertellen over Demon’s Souls zoals de World Tendency, autosaves, de niet bestaande pauze-knop en de te verkrijgen ringen. Laat ik dat echter niet doen. Het is genoeg zo. De boodschap is hopelijk duidelijk.

Niet alles is perfect aan Demon’s Souls. Zo wordt er nergens vermeld wie jouw message een rating heeft gegeven met daarbij alle kenmerken van de speler. Je kan ook niet zien welke message het is geweest zonder deze op te zoeken op de plek waar je het hebt geplaatst. Geen drama, maar wel jammer.

Vervelender is het locking systeem. Van target wisselen gaat niet altijd even soepel. Irritant is ook dat je de save-file niet kan backuppen. Wanneer je ooit jouw PS3 wilt upgraden naar de PS3 Slim om maar wat te noemen dan kan je opnieuw beginnen. Men heeft dit bewust gedaan om trophy cheating te voorkomen en ieder gemaakt besluit in de game onomkeerbaar te maken. Het laatste punt begrijp ik, maar dan nog vind ik het nadeel groter dan het voordeel.

Demon’s Souls vraagt veel van de gamer. Misschien wel te veel voor de meesten. Demon’s Souls biedt namelijk geen vermaak voor gemakzuchtige snel scorende gamers. Demon’s Souls eist toewijding, opoffering en zelfpijniging. Na het verslaan van een baas heb je het gevoel dat je een heuse prestatie hebt geleverd. Voor de verandering voelt iedere trophy echt als een trofee. Demon’s Souls is een game waar je met recht trots op kan zijn.

‘Wat is dit nu voor een game?’ vraagt mijn vriendin. Ik antwoord en zeg tevens dat de game niet in Europa wordt uitgebracht. ‘Niet in Europa? Waarom niet? Is de game zo slecht?’

‘Nee, hij is te goed,’ zeg ik beslist. ‘In Europa spelen we liever Little Big Planet en willen we alleen maar makkelijk trophies verzamelen.’ Ze begint te lachen. Vervolgens start ik de game en laat haar wat zien. Ze herkent haarzelf. ‘Dat ben ik,’ gilt ze uit. Blij pakt ze de game en prijst de mooie verpakking en artwork. ‘Je hebt de game dubbel?’ merkt ze verbaasd op. ‘Ja, ik heb de game dubbel. De deluxe editie uit Amerika kon ik niet laten lopen.’ Dat laatste zou niemand mogen doen.

Conclusie en beoordeling

De actie-rpg Demon’s Souls eist toewijding, opoffering en zelfpijniging. Wie daartoe in staat is, wordt beloond met een game die een enorme voldoening geeft bij iedere stap voorwaarts. De online mogelijkheden zijn niet zoals gebruikelijk afgestemd op de multi-player, maar volledig gericht de single-player te verrijken. Dat laatste is wonderwel bijzonder geslaagd en alleen daarom al verdient Demon’s Souls een vermelding in de game historie.
8,7
Score
87
Score: 85
  • Pluspunten
  • Online mogelijkheden in single-player
  • Sfeer
  • Button configuratie
  • Bazen
  • Artwork
  • Moeilijkheidsgraad
  • Level design
  • Niet geschikt voor een groot publiek
  • Minpunten
  • Locking
  • Mager verhaal
  • Save-file kan je niet bewaren
  • Wellicht te weinig dialoog
  • Niet geschikt voor een groot publiek

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • ik dacht dat haze in mei al uitgekomen hoorde te zijn?

  • Hees ownet

  • Dat word dan best mooi. ik heb al lang niet meer co-op gespeeld, sinds swat4 eigenlijk.. toch maar is proberen, als hij naar pc komt :O

  • Voorproefjes zijn altijd goed.

  • eindelijk

  • demo komt 20 mei en de game 4 dagen later

  • leuk voor de mensen die overal op reageeren

  • Okee dan, beter die ga ik dan zeker checken! Wie niet? =P

  • Dat belooft een mooie demo te worden. Ik zal hem dan ook zeker even downloaden.

  • Ik ga hem niet checken. Vooral omdat ik geen ps3 heb. :P

  • Leuk maar game trekt me niet meer…

  • Hmm, ik ben bang dat Haze een beetje te veel aandacht heeft gekregen. Lijkt me wel tof, maar niet supergeweldigüberfantastico.

  • wat WiiZzhole zegt..

  • voor deze game heb ik eingelijk mijn ps3 gekocht,dus zeker cheken.

  • De demo wordt echt supervet! K heb alleen geen PS3. :(

  • @ Whizzhole



    Net als Halo 3 ; )

  • Nice, misschien koop k hem wel als de demo goed is

  • lol

  • oke dan ik heb deze game al in de pre order staan bij de free record shop :D

  • ik hoop dat ie ook nog ooit naar xbox 360 komt…:(:(:(

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren