1. Operation Flashpoint: Dragon Rising (PS3)

Operation Flashpoint: Dragon Rising (PS3)

Oorlog en uitgesproken meningen. Geen figuur die daar een betere draai aan kan geven dan Gunnery Sergeant Hartman. In de film Full Metal Jacket worden aspirant-mariniers door deze eigenaardige man getraind. Voorbereid op de hel: het slagveld. Sinds een aantal jaren kunnen gamers het gevoel van deze hel beleven. Oorlogshooters zijn er zowel in de smaken arcade als simulatie. De allereerste Operation Flashpoint wordt door velen gezien als de allereerste, echte militaire simulatiegame. De game kwam uit in 2001. Anno 2009 is het dus hoog tijd voor een nieuw deel. Dat deel is er nu eindelijk in de vorm van Operation Flashpoint 2: Dragon Rising.

Operation Powerpoint

De ontwikkelaar van het eerste deel, het Tsjechische Bohemia Interactive, heeft niet meegedaan aan dit deel. Codemasters heeft ervoor gekozen zelf de klus te klaren, terwijl de Tsjechen met de Armed Assault serie aan de slag gingen. Dragon Rising heeft dan ook een geheel eigen look-and-feel meegekregen. Dat merk je al als je voor het eerst het hoofdmenu te zien krijgt. Het ziet er ontzettend goed uit. De soundtrack weet bovendien meteen het juiste sfeertje op te roepen. Je krijgt direct zin om het spel te gaan spelen.

Op naar de campagne. Er is geen traditioneel introfilmpje. De intro komt als een soort slideshow voorbij. Het verhaal begint met een korte geschiedenisles en heeft als afsluiter een stukje toekomstmuziek. Er is blijkbaar over de eeuwen al heel wat te doen geweest over het eiland Skira. China, Rusland en Japan zijn er allemaal ooit heersers geweest. Ten tijde van de Koude Oorlog is er een groot olieveld gevonden. In de jaren na 2004 begint de binnenlandse olievoorraad van China zo langzamerhand op te raken. China wordt onrustig en krijgt in 2010, wat Skira betreft, zowaar een selectief geheugen. Want zij waren de originele eigenaren van het eiland en dus ook van het olieveld, dus niks aan het handje. Die olie is gewoon van China en we leven allemaal nog lang en gelukking! Daar is Rusland het niet mee eens. Helaas is het Russische leger zelf te verroest en blut om de oversteek naar Skira te maken. Dan maar bij de boys & girls van Team America (f*** yeah!) aankloppen om de zaak op te lossen.

Born to Kill

Na de intro begint gelijk de eerste echte missie. Er is geen tutorialmissie. Er is ook geen tierende drill-instructor die in je oor schreeuwt. En een potje doelloos rondfietsen op een mountainbike is er al helemaal niet bij (I am looking at you, ArmA 2). Gelijk merk je dat dit spel niet hetzelfde aanvoelt als het eerste deel. Het voelt op het eerste gezicht een stuk moderner en soepeler aan.

Het uitschakelen van een vooruitgeschoven radarpost is het primaire doel in deze missie. Op weg naar het objective krijg je van het spel wat tips over de gameplay. Daar zal je het de rest van de campagne mee moeten doen. Kort na het begin komen de eerste vijanden in zicht. Hoe je die vijanden uitschakelt is aan jou. Je kan via het intuïtieve commandomenu je AI-maten verschillende opdrachten geven. Bijvoorbeeld om de vijanden te flankeren, terwijl jij al schietend op ze af loopt. Ook kan je proberen om uit een dekkingspositie de vijanden af te plukken. Daar laat het spel je geheel vrij in. Jammer is het wel dat je niet vanuit cover kan leunen. Dat is vooral op de consoles een gemis.

Na de eerste missie volgt gelijk de briefing voor de volgende missie. Ook kan je dan je inventory bekijken, maar niet aanpassen. Door de hele campagne wandelen met een sniperrifle is er dus niet bij. Dat had de campagne waarschijnlijk te makkelijk gemaakt, zelfs in Hardcoremode.

Will Win, Will Rock, Will Die

In het spel kun je kiezen uit 3 moeilijkheidsgraden. De moeilijkheidsgraad heeft in feite alleen betrekking op de HUD. Op de lagere graden zal je worden voorzien van de meeste tot alle informatie. Op de eerdergenoemde Hardcoremode zal de HUD leeg zijn. Je dient dus in deze mode zelf uit te zoeken waar de objectives liggen en hoe je er het beste kunt komen. Word je onder vuur genomen, dan is het aan jou om uit te zoeken waar die tracers en de geluiden vandaan komen. Of om om je te moeder roepen. Ben je dit soort tactiek niet gewend dan is de leercurve namelijk vrij steil. Daar zullen sommige spelers op afknappen. Bovendien is het in zo een situatie niet de bedoeling om wilt om je heen te gaan sprayen. Je zult dan waarschijnlijk niet snel iets raken. Ook is je munitie dan snel op. Die is trouwens schaars in het spel. Je zult eerder een keer of drie van wapen verwisselen in een missie, dan de missie voltooien met enkel one-shot-kills uit je eigen magazijn. Je vijanden kunnen die one-shot-kills trouwens net zo makkelijk bij jou uitdelen. En dan sta je weer bij het vorige checkpoint. Het is niet mogelijk om zelf te saven als het jou uitkomt.

Een gekrenkt EGO... engine

De engine dan. Smaken verschillen. Voor sommige mensen zijn graphics belangrijker dan voor anderen. Feit is dat Dragon Rising er heel anders uitziet dan het origineel en de ArmA serie. Codemasters heeft de engine van bekende racegames als Colin Mcrae Rally Dirt en Race Driver GRID van stal gehaald. Er is heel wat gesleutel aan de engine nodig geweest om het voor dit genre gereed te maken. En dat is ze best aardig gelukt. Het spel draait op een ongelooflijk goede framerate. Ook de draw distance is tot op zekere hoogte dik in orde. Vijanden zijn bijvoorbeeld zelfs op grote afstand goed te zien. Dat maakt het afplukken des te leuker. Ook met de lighting en rookeffecten is niets mis. Echter, van dichtbij komen de textures wel erg blurry en ongedetailleerd over. Ook merk je dat, naarmate het spel vordert, er weinig afwisseling zit in de textures. Daar komt nog bij dat het eiland, gebaseerd op het echte eiland Kiska, vrij kaal over komt. Kiska schijnt er ook echt zo kaal en verlaten uit te zien, maar afgezien van de performance boost, komt het de game niet echt ten goede. Bovendien heeft de versie voor de PS3 momenteel minder textures te bieden dan die voor de Xbox360. De graphics dienen duidelijk de gameplay en daarin is het zeker geslaagd. Om dit te benadrukken heeft de beloofde vrijheid wel wat aan omvang ingeboet. Een missie speelt zich af in een afgebakend missiegebied. Als je daar buiten gaat struinen zie je hoe uitgestorven de rest van het eiland is. Bovendien is het dan ook snel game over.

Physics. Als Codemasters ergens op hamerde in de aanloop naar deze titel, dan was het dat wel. Wapens en voertuigen zouden opgebouwd zijn uit meerdere bewegende onderdelen. De deskundigheid van militaire adviseurs werd aangesproken om dit onderdeel zo realistisch mogelijk te maken. Toch valt juist dit onderdeel wat tegen. Het schieten voelt niet veel anders aan dan in andere tactische shooters. Het rijden met voertuigen gaat ronduit slecht. En dat is toch opmerkelijk te noemen, omdat de engine uit de racerij komt. Humvees zijn zelfs op lage snelheid niet te houden, tanks stuiteren over rotsen als skippyballen en de besturing van helikopters komt wel erg losjes over. In de campagne zul je hier niet veel last van hebben, omdat je zelden zult kunnen kiezen om met een voertuig verder te gaan.

De AI heeft zijn goede en slechte kanten. Je tegenstanders zullen je bij een confrontatie proberen te flanken. Ook zie je ze vaak op natuurlijke wijze dekking zoeken. Daar staat tegenover dat je ze soms van afstand kunt snipen zonder dat zij er warm of koud van worden. Ze blijven gewoon staan. Ook je eigen teamleden hebben soms mankementen. Ben je op de run voor vijanden, dan zullen ze je in de richting van de vijand cover geven. Maar sta je druk vanuit cover een stelling onder vuur te nemen, dan gebeurt het iets te vaak dat je teamleden niets doen. Ook hebben ze de neiging om zomaar op overvliegende helikopters te schieten, terwijl je op dat moment juist onopgemerkt probeert te blijven.

In een hevig vuurgevecht merk je hoe goed de geluidseffecten zijn. De kogels en granaatscherven vliegen je om de oren. Afhankelijk van waar je je bevindt hoor je hout versplinteren, metaal geperforeerd worden, glasscherven rinkelen, kevlar vervormen en grond opspatten. Aan de kust voel je op rustige momenten bijna de wind langs je heen waaien. Het klinkt erg ruimtelijk en nauwkeurig. Op de achtergrond hoor je vaak dat er overal oorlog gaande is, maar dat is in werkelijkheid een illusie.

Multiplayer

De singleplayercampagne kun je in 6 tot 10 uur uitspelen. Die is met 11 missies aan de korte kant. Gelukkig kun je de campagne ook in co-op spelen. En daar zit misschien wel de grootste fun factor van Dragon Rising. Het werkt over het algemeen prima. En menselijke teamleden, mits goede, zijn beter dan AI-matties. Wel dien je sommige missies vanwege een tijdslimiet wel erg snel te voltooien. Dit is vaak tegenstrijdig met het tactische element van het spel, wat de co-op mode verder nou juist zo leuk maakt. Daarnaast hadden modes als random terrorist hunt of hostage rescue de replay value van het co-op gedeelte kunnen verlengen.

In Infiltration dient het ene team een basis te beschermen, terwijl het andere team de basis probeert te vernietigen. Annihilation mode is een ander woord voor de good old Deathmatch.

Een groot gemis is de dedicated server. Deze is cruciaal voor multiplayer in games waarin veel units aanwezig zijn. Op dit moment is het alleen mogelijk om een spel via peer-to-peer te hosten. Verder kun je ook niet tijdens een missie het spel joinen en zit een server erg snel aan het maximum aantal spelers. Je moet dus lang zoeken naar een server en dan hopen dat je er nog bij kunt. Ook dat jaagt spelers weg. Hopelijk lost Codemasters dit met een patch zo snel mogelijk op.

Naam en faam

De naam Operation Flashpoint verbinden aan een nieuwe game schept hoge verwachtingen. Het de meest realistische oorlogsimulatie noemen doet daar nog een schepje bovenop. Een aanzienlijk deel van de fanbase van het origineel heeft zich negatief over Dragon Rising uitgelaten. En eerlijk gezegd is Dragon Rising met Cold War Crisis vergelijken ook appels en peren werk. ArmA 2 is vanaf het begin een realistischere weg ingeslagen. Dragon Rising zit tussen arcade en simulatie in. Het is niet zo arcade als de Call of Duty serie, maar ook niet zo realistisch als het origineel of een game als Rainbow Six: Rogue Spear. Die keuze past prima bij de consoles, want het speelt lekkerder weg op de consoles dan ArmA op dit platform ooit zal kunnen. De PC gebruikers zullen het wellicht te makkelijk vinden en er snel op uitgekeken zijn. Omdat het origineel uit 2001 lange tijd een PC-only titel was zal de onvrede vooral uit deze hoek komen. En daar komt het zeker ook vandaan. Het officiële forum lijkt, gekscherend gezegd, nu meer op een simulatie van een oorlog dan de game. Het is love-hate. Iedereen heeft er een uitgesproken mening over.

Of de naam Operation Flashpoint nog voldoende merkwaarde heeft voor volgende titels is twijfelachtig. Codemasters doet er waarschijnlijk beter aan om de naam te laten vallen.

Conclusie en beoordeling

Operation Flashpoint 2: Dragon Rising is zeker geen slechte game. Je kan je er best mee vermaken. Verwacht echter niet een game te krijgen die, zoals wel geadverteerd, echt in het straatje van het origineel en de ArmA serie valt. Vind je dat ook niet belangrijk dan heeft de game zeker potentie. De singleplayermissies zijn leuk en de multiplayer kan heel groot worden. De gameplay is vrij toegankelijk, zelfs voor mensen die nieuw zijn in dit genre. Voor PC gamers zijn de systeemeisen niet al te hoog. Mods en DLC zullen ervoor zorgen dat de game steeds beter gevonden wordt. Als er tegen die tijd natuurlijk nog voldoende interesse in de game is natuurlijk. Momenteel neemt die interesse door ontevreden klanten vrij snel af. Maar, vooruitblikkend op wat komen ging, zei generaal Patton al ooit eens: Success is how high you bounce when you hit bottom. Amen.
7
Score
70
Score: 70
  • Pluspunten
  • Toegankelijke gameplay voor dit genre
  • Soepele framerate
  • Co-op is erg leuk
  • Geen overbodige poespas
  • Lighting en rookeffecten zijn mooi
  • Geluidseffecten zijn goed
  • Minpunten
  • Korte campagne en missies
  • Cruciale
  • beperkingen in multiplayer
  • Geen tutorialmissie
  • Beperkte vrijheid
  • Weinig voertuigen tot je beschikking
  • Physics vallen toch wat tegen

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • lol wtf

  • Haha vette shit : )

  • Jezus..

  • Gewoon een smoes omdat de PS3 te moeilijk is om voor te ontwikkelen. Daardoor kost het gewoon meer tijd. Best jammer want in de herft zal iedereen iets anders aan het spelen zijn.

  • lop

  • game wou toch al niet hebben boeie

  • als ze een directe port hadden gebruikt dan was het schandalig maar aangezien er nieuwe content bij komt vind ik het wel oke

  • wie gaat dit nou rond herfst spelen als

    games als socom resistance 2 motostorm 2 gears of war en saints row 2 dan uitkomen

    beetje dom hoor vind ik en koop hem dan ook gewoon niet door deze actie,hoewel ik hem gewoon voor me 360 kan halen.

  • metal gear is dan tog uit dus heb ik tog geen tijd voor dit spel

  • Zoals mijn voorgaande poster al melde, MGS is dan toch net uit. Deze laat ik even aan me voorbij gaan en wacht ik mooi op reviews.

  • mwuhahhahahahahahwahahahah…*uhum* sorry voor de PS3 bezitters…

  • hahaha Sony got owned!!!

  • hoezo owned… sommige mensen worden helemaaal blij en gaan rondjes dansen als er iets negatiefs komt over ps3 damnn man..

  • Dit wordt toch een baggergame….zit er niet mee.

    Heb trouwens ook een 360….voor het geval dat :P

  • En dat is nummer zoveel…

  • ik speel toch al mgs en gta tegen die tijd..

  • Ni zo fijn voor de PS3-eigenaars, hopelijk wordt het de moeite.

  • Niet zo fijn dat het dan pas uitkomt maar wel nice voor de \"extra content\"

  • Hoezo wordt dit een baggergame??? En hoezo is dit 'leuk' nieuws??? Wat een kleuters hier weer! Ik zit hier in ieder geval wel op te wachten, helaas duurt het wat langer, jammer.

  • Spijtig… voor de PS3-owners want wordt toch écht een dijk v/e game imo.
    en dan nogges porten… hmm met een paar extra wapens en that's it?! -_-

    Geef mij dan maar de 360-release, ook uitstekende periode
    achter GTA4 dan… en met MGS4 wacht ik zowizo wel. :-)

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren