1. Operation Flashpoint: Dragon Rising (X360)

Operation Flashpoint: Dragon Rising (X360)

Flashpoint 2

Het begon voor mij allemaal veelbelovend. Wachten tot de release. Er was vooraf weinig bekend over de game, maar wat we zagen was super. Dit soort realistische games worden gewoon te weinig gemaakt.

De datum 8 oktober en ja, daar ging ik meteen flashpoint halen en toen:

Om te beginnen wil ik vertellen dat ik denk dat deze game 2 kampen gaat krijgen (en dit snap ik). Kamp 1 vindt dit super realistisch en gaaf gemaakt en kamp 2 kan werkelijk niets met deze game omdat hij te moeilijk is en er frustratie gaat komen omdat je niet lekker door kunt. Ik denk dat er weinig tussen zal gaan zitten bij Flashpoint 2.

Als je denkt dat je meteen lekker aan de bak kunt met Flashpoint dan zit je er helemaal naast. Je moet een zeer uitgebreide manier van commanding (leiding) leren beheersen om leiding te geven aan je team. Tevens moet je leren omgaan met je map. De map is ook geen eitje (daar kom ik zo op terug). Wat valt dit allemaal tegen zeg. Het is echt niet voor iedereen weggelegd. Ik heb heel veel games gespeeld maar dit is echt pittig. Het geven van aansturing van je team genoten moet toch soepel kunnen verlopen, maar naar mijn inziens is dit te moeilijk en vooral te omslachtig gemaakt.

Dit is verder in de game ook het grote struikelblok.

Grafisch viel de game ook wat tegen. Hmmm.... Ik had toch wel ietsje meer mogen verwachten, maar oké dit is niet het grote punt. Dit is alleen jammer.

Tijdens het spelen wordt het snel duidelijk dat dit een wel heel serieus opgezet spel is. Namelijk met 1 shot ben je dood of met geluk kun je verband gebruiken (wat dan weer erg onrealistisch is) en loop je weer als een kieviet.

Waarom niet 1 medic in je team die je moet aansturen en die een professionele handeling uitvoert, en niet dat je een cirkeltje ziet ronddraaien die langzaam wegloopt en flop je bent weer beter. Of dat je pas een medic kunt roepen als je al dood ligt te gaan. Daarbij te zeggen, dat deze medic vaak niet eens komt opdraven (je bloed dus langzaam leeg).

Omdat we het toch over een realistische game hebben, zou je dit toch niet mogen verwachten. Wat dan wel enigszins realistisch is gedaan, is dat als je gewond bent het wel enig effect op je snelheid van reageren heeft.

Wat me nu echt stoort aan de game, is dat je orders aan je team mates geeft en deze voeren die niet echt, wat je noemt, tactisch uit. Ze worden gewoon afgeknald en zijn niet echt voorzichtig en gaan niet op tijd liggen om dekking te zoeken. Ze rennen lomp van point A naar B ja right!? Alleen een simpele order als b.v. Assault target left/ right wordt nog redelijk uitgevoerd omdat jezelf heel duidelijk het target aanwijst. De moeilijkere Commandings zijn ronduit een ramp te noemen. Wanneer je de opdracht geeft om met spoed te gaan rennen (vluchten of fall back), wordt dit tot grote ergernis vaak niet opgevolgd. Meerdere van deze acties verstoren het goede verloop van een missie. Dit is nogal frustie!

Dit is balen, want je bent van elkaar in Flashpoint afhankelijk. Ook het aansturen van je collega's (mates) in de map -optie is zeer matig te noemen, want ook hier hetzelfde euvel. Deze hele toestand doet me terugdenken aan de Socom reeks. Deze game had dit probleem ook. Je zou nu (na al wat jaren verder) mogen verwachten dat dit gewoon opgelost is.

De wapens schieten meestal stug, moeten in single shot worden gezet om goed mee te vuren en je hebt eigenlijk altijd een scope nodig, want de vijand zit doorgaans veel te ver weg. De vijandelijke poppetjes zijn te klein gemaakt en dit is hinderlijk. Als ze ineens dichtbij komen en de vijand een assault inzet, dan duurt de handeling om bijvoorbeeld een revolver te pakken, of je geweer naar automatisch zetten veel en veel te lang.

Wederom is ook hier de aansturing en snelheid een probleem. In andere games zie je dat de game dan pauzeert. Tja, zullen een hoop gamers zeggen: "Maar dit hoort er toch bij, dit is realistisch". Ja, dat mag dan zo wezen, maar in het echt duurt het roepen van: Move, suppress, assault, tight up enz... ook maar enkele seconden. En al helemaal niet lang om je side weapon te grijpen om van dichtbij een heerlijke headschot uit te delen (rest van de romp mag natuurlijk ook). Ze hebben volgens mij niet voor niets militairen e.d. een revolver gegeven. Deze is naast het hoofdwapen bedoelt voor snelle noodweer en korte afstand.

Stug, stug en nog eens stug. Dit is mijn gevoel bij Flashpoint 2. Wat helemaal nep is buiten het verdampen van een neergeschoten vijand, is dat hij een paar minuten in een wel erg onnatuurlijke houding blijft hangen!? Alsof je target bij een schot niet reageert op de inpact van een kogel? Maar nee hoor hij staat, hangt of ligt gewoon ineens stil, plop! Beetje raar want je denkt dat hij niet dood is, dus knal je er nog maar een aantal keer op. Wat dan weer je positie extra verraad en je let niet op andere vijanden omdat je met deze situatie bezig bent.

Is deze game dan zo'n blamage?

Ja en nee! Ik denk dat hij in principe heel gaaf is opgezet en de mogelijkheden zijn zeker groot. Maar dit is meteen het struikelblok al deze opties in de game. Hierdoor lopen veel dingen stug en niet echt lekker door.

Het is een echte overwatch game en dan pas een handeling inzetten. Dus voordat er pas echte actie begint moet je goed nadenken. Dit is allemaal goed te doen totdat je ineens geraakt bent of de vijand komt spontaan uit een andere hoek aanzetten. Dan kun je geen goede commanding meer geven via directe aansturing en moet je verplicht je map gebruiken omdat je plat ligt. Wat tijdrovend is. En deze tijd heb je niet.

Wat natuurlijk fantastisch is, is het assortiment aan wapens. Dit is echt gaaf te noemen.

Ik wil eindigen met nogmaals te zeggen dat deze game zeker niet voor iedereen is weggelegd en veel, werkelijk veel te moeilijk is gemaakt. Een level easy om erin te komen was meer dan welkom.

Velen zullen denken:"ik niet, ik kan dit makkelijk en Julius is een stumper". Dat mag en dat kan, maar dan zul je je centjes moeten besteden om hier achter te komen. Want tijd en veel inzicht, dat is wat deze game wel heel veel vraagt!

Succes

Conclusie en beoordeling

Het is voor mij een tegenvaller. Maar totaal afkeuren kan ik niet, omdat deze game vrij uniek te noemen is.
6
Score
60
Score: 60
  • Pluspunten
  • De totale opzet is groots.
  • Realistische wapens.
  • Minpunten
  • Alles loopt niet soepel.
  • Je commandings worden slecht uitgevoerd.
  • De intelligentie van je teammates is niet om naar huis te schrijven.
  • Tevens zit ook in deze game de nodige Bugs.

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Lol kan je dan in de trein zingen

  • Maar is er dadelijk 1 singstore ?!

    Of zijn er zo 2 Singstore's ?!



    Vage actie van Sony.

    Had dan een patch uitgebracht voor de eerste.



    Paul McCartney & the Frog Chorus

    Die is wel grappig.





  • lache

  • wanneer komen die prepaid kaarten nou voor playstation store punten… dan kan ik eindelijk eens nummers downloaden zonder er een creditcard voor nodig te hebben..

  • gewoon 1 singstore, kijk maar op threespeech.

    dit is gewoon een singstar met nieuwe mogelijheden etc.

    deel 1 deed het best goed in europa 400.000 stuks verkocht en in amerika word ie over maandje of 2 gereleased daar is het ook best populair.

  • @ robert666

    de kaarten komen in amerika in de lente is gister aangekondigd, zo ook een nieuwe videoservice voor de ps store waar je full hd films en series kunt gaat kijken en downloaden, mis leuk voor de redactie.

    ( is te lezen op de officiele blog van sonyplaystation.

  • Zou mooi (logisch) zijn dat je je al betaalde song's van de eerste Singstar ook kan gebruiken in deel 2. ( of opnieuw kosteloos kan downloaden ).

  • Grappige functie :P

  • Wanneer deze uitkomt, zal de huidige singstore dan nog altijd bereikbaar zijn? Whohja die remoteplay functie is op zich niets waard. Iedere jongere heeft wel een ipod of dergelijke om muziek op te luisteren.

  • Hmmm, zal wel iets worden denk ik.

  • Haha leuk.

  • Nou, enig hoor.



    Laten ze eerst maar eens een grote update verzorgen voor de Singstore, voordat je een nieuwe Singstar uitbrengt.

  • leuk, maar niet aan mij besteed!

  • hm beetje minder idd dat ze nu ineens met v2 komen :S

    vraag me af of de nummers die in v2 zitten ook gewoon te downloaden zijn via de store met versie1

  • Fijn, dat worden dus weer 100 versies van deze game. De nieuwe Remote Play functie klinkt wel leuk overigens.

  • Nice!! Mss maar halen als er draadloze controlllers komen….

  • eminem yeah

  • Die Remoteplay functie is idd zeer handig.

  • Vaagish.

  • De controllers worden wss niet draadloos,

    op de boxshot staan er duidelijk draadjes.

    http://www.psonly.nl/nieuws/15055/Boxshot_SingStar_Vol._2_vrijgegeven/



    Toch vraag ik me af waarom,

    ik heb iets tegen draden sinds ik een ps3 heb,

    draadloze controllers zijn echt véle beter enzo.



    Buzz enzo word tog ook draadloos zo moeilijk kan het tog niet zijn.

    Ik dacht zelfs dat voor Singstar Vol1 de controllers draadloos gingen zijn.



    Mja eigenlijk boeit het me niet,

    singstar is niet een game die ik ga spelen,

    echt zo'n spel voor men zus …











Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren