1. Black & White 2 (PC)

Black & White 2 (PC)

“Het lijden is bijna voorbij”, stond in koeienletters op het christelijke foldertje dat ik op de deurmat vond. Met opgetrokken wenkbrauwen sloeg ik het blaadje open, om het even later met gefronste wenkbrauwen in de papierbak te gooien. De schrijver van de brochure beweerde namelijk stellig dat de afgelopen decennia tot de ergste uit de menselijke geschiedenis behoorden. Uit dit ‘feit’ werd vervolgens afgeleid dat het einde der tijden nabij was: God zou alle ongelovigen uit de weg ruimen en een nieuw aards paradijs oprichten. Voor de zoveelste keer snapte ik Hem niet. Waarom zou je in hemelsnaam zulke domme wezens scheppen om je te laten aanbidden? Nee, als ík God geweest was, had ik het heel anders aangepakt. Ik had er bijvoorbeeld geen twijfel over laten bestaan of Ik bestond. En Mijn zoon zou Ik niet zomaar aan een kruis laten nagelen. De wereld had er heel anders uitgezien.

Misschien gaf een dergelijke soort ervaring aanleiding tot het idee van Black and White, een spel waarin je als gamer de kans krijgt goddelijke krachten te botvieren op een wereld van nullen en enen. Het eerste deel van de serie werd een succes en vier jaar na de release van een uitbreidingspakket was het tijd voor een volwaardige opvolger. Maar is Black & White 2 hemels, of zou een flinke zondvloed dit spel van de aardbodem moeten vegen?

Voor het verhaal hoeft Onze Lieve Heer de wateren des Hemels in ieder geval niet in toom te houden. Dat is namelijk niet erg goed: het draait meer om de setting van een god die zijn volk, de Grieken, moet helpen met hun wederopbouw na een brute aanval van de Azteken. Nu hoeft een RTS ook niet zo’n uitgebreid verhaal te hebben, maar íets meer achtergrond was welkom geweest. Gelukkig wordt de uitleg gedaan door twee lachwekkende Gewetens: een goed, witbebaard mannetje en zijn duivelse tegenhanger. Hun gekibbel geeft net genoeg aankleding aan de vrij kale setting om die interessant te houden.

De Gewetens geven dan wel advies, uiteindelijk is het aan de speler om te doen of laten wat hij wil. Tenminste, binnen een bepaalde invloedsring; aan het begin van ieder level is er namelijk nog een beperkt bereik van krachten. Goddelijke macht wordt uitgevoerd met een cursor in de vorm van een hand. Je trekt er bomen mee uit de grond, slaat er rotsen mee doormidden en helpt Maradona met zijn doelpunt tegen Engeland. Om al deze acties overzichtelijk te houden neemt de hand verschillende houdingen aan, afhankelijk van de context van de omgeving. Dit werkt over het algemeen goed, maar omdat de hand in 3D beweegt kunnen sommige nauwkeurige werkjes moeilijk zijn.

Om een welvarende bevolking te onderhouden zijn er namelijk heel wat werkjes te doen. Allereerst moeten er grondstoffen verzameld worden (hout, graan en erts). Om je burgers aan het werk te zetten, hoef je ze alleen bij een boom, akker of ertsmijn positioneren. En als je genoeg materialen verzameld hebt en een gebouw wilt neerzetten, hoef je een burger maar naast een fundering te plaatsen om hem in een bouwvakker te veranderen. Natuurlijk gaan al deze bouw- en verzamelprocessen veel sneller met wat hulp van bovenaf. Bomen kunnen dus ook direct uit de grond getrokken worden en huizen schieten letterlijk als paddenstoelen uit de grond wanneer er een goddelijk handje aan het werk is. Deze mogelijkheid om te helpen is zeer welkom, omdat stervelingen erg trage bouwers blijken.

Maar voordat ze überhaupt kunnen beginnen met bouwen, moet de blauwdruk van het gebouw al klaarliggen. Deze blauwdrukken moeten, op een paar basisgebouwen na, gekocht worden met zogenaamd tribuut. Er is een heel scala aan bouwsels te kopen, dus het tribuut is het verzamelen waard. Dat doe je door bepaalde doelstellingen te halen, of opdrachten met een verhaaltje te vervullen. Deze verhaaltjes zijn best grappig (zo is er een missie waarbij de speler pasgeboren lammetjes op moet vangen die meters ver uit de buik van het moederschaap vliegen), maar het leeuwendeel van alle tribuut valt te verdienen met saaie dingen als “ontwortel X aantal bomen”.

Als alle blauwdrukken, tribuut en grondstoffen klaar liggen, is het tijd om de keuze te maken tussen goed en kwaad. Je voorkeur bepaalt voor een groot deel de gameplay. Het is dus raadzaam om eerst uit te zoeken hoe de game zich bij beide methoden laat spelen. Een goede god gebruikt alle mogelijke middelen om zijn volk gelukkig te houden. Hij bouwt voldoende huizen en zet monumenten neer die zóveel indruk maakt op de concurrerende bevolking, dat deze naar zijn stad verhuist. Als jij je in deze god herkent, dan staat je een vervelende verrassing te wachten: aardig zijn is saai in B&W2.; In de eerste paar werelden schenkt het blij maken van de bevolking je misschien nog voldoening, maar het opbouwen van een stad wordt steeds moeilijker. En hier staat ‘moeilijk’ niet gelijk aan ‘uitdagend’. Het heeft eerder te maken met de moeite om aandacht te blijven geven aan de trage opbouw van je koninkrijk op aarde.

En dan komt het duiveltje in ons tevoorschijn. Dat duiveltje vertelt ons dat het eigenlijk veel leuker is om de bevolking te zien lijden en dat eerlijkheid veel te lang duurt om leuk te blijven. Om aan deze verlangens gehoor te geven, is er een mogelijkheid om vijandige steden in te nemen met bruut geweld. Hier komt de RTS in B&W2; opborrelen. (Mannelijke) burgers kunnen opgeroepen worden om te vechten als zwaardvechter of boogschutter. Zo kun je pelotons van honderden soldaten maken, mits er voldoende mannen zijn. Dit zorgt voor enorme veldslagen. Helaas zijn de twee genoemde soorten militairen de enige variaties. Het is dus onmogelijk om bijvoorbeeld cavalerie of speervechters te creëren. Dat is jammer, want het had de afwisseling zeker goed gedaan.

Dit wordt echter gecompenseerd door twee aspecten die B&W2; uniek maken: wonderen en wezens. Het eerste begrip is een fysieke uiting van de religie van het volk. Makkelijker gezegd: om wonderen te verrichten, moeten burgers hun god aanbidden. Dit proces levert mana op, wat de grondstof is voor mirakels. Er zijn meerdere goddelijke krachten te gebruiken voor uiteenlopende doelen. Er zijn kwaadaardige wonderen (vuurballen en meteorieten), maar ook goedaardige, die bijvoorbeeld een genezend effect hebben. Het is zaak om al je vermogens goed in te zetten: een genezingswonder voor je vechtende soldaten kan het tij van een veldslag keren.

Het tweede, unieke aspect is het Wezen; hij is de plaatsvervanger van god op aarde, maar lijkt in de verste verte niet op Jezus of Mohammed. Het Wezen is namelijk een enorm beest dat over magische krachten bezit. Het is een machtige factor in de gameplay die veel bijdraagt aan de variatie. Je wezen moet opgevoed worden zoals jij dat wilt en probeert allerlei dingen uit. Door hem te belonen of te straffen, leert hij wat hij wel en niet mag doen. Wanneer je als speler een volgroeide, metershoge leeuw ziet doen wat jij hem opdraagt, heb je werkelijk het idee dat je een machtig figuur bent.

Vooral ook omdat het spel de handelingen van het Wezen zo mooi in beeld brengt. De graphics van B&W2; zijn namelijk indrukwekkend te noemen. Rook kringelt uit de schoorstenen van je huizen, in de crèche spelen kleine kinderen tikkertje en het Wezen pulkt na een maaltijd even tussen zijn tanden: het oog voor detail is verbluffend. Veel strategiespellen krijgen als kritiek te horen dat er te weinig in- of uitgezoomd kan worden. De mannen bij Lionhead zagen dit blijkbaar als uitdaging, want aan zoomfuncties is geen gebrek; binnen een fractie van een seconde kun je van een close-up van de rechterteennagel van een burger naar een panoramisch uitzicht van boven de wolken.

Conclusie en beoordeling

Black & White 2 is geen goddelijk spel, maar beschikt over een aantal leuke aspecten dat het van de massa onderscheidt. Het mixt RTS, city building en wat eigen ideeën tot een mengsel waar weinig fout aan is. Het is alleen jammer dat één van de saaiste gameplayelementen, het bouwen van steden, zo vaak voorkomt. Dat weerhoudt mij er echter niet van een mooie 8 onderaan deze recensie te noteren.
8
Score
80
Score: 80
  • Pluspunten
  • Grappige gewetens
  • Leuke quests
  • Grote veldslagen…
  • Wonderen
  • Wezen
  • Sfeervolle graphics
  • Minpunten
  • Nauwelijks verhaal
  • Ook saaie quests
  • met maar twee typen soldaten
  • Steden bouwen is traag en saai

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren