1. Lara Croft Tomb Raider: Underworld (X360)

Lara Croft Tomb Raider: Underworld (X360)

Lara Croft draait alweer een aantal jaartjes mee. Ze is inmiddels zelfs uitgeroepen tot een van de meest sexy gamepersonages. Natuurlijk best logisch. Lara mag er best wezen met haar mooie vormen. In 2006 liet Crystal Dynamics al zien dat Lara nog steeds geweldig was, maar het grootste probleem was wel dat Legend nogal kort was. Ook het einde gaf je niet het gevoel dat je klaar was met de game, en vooral niet met het verhaal. En dat is waar Underworld verder gaat. Lara is nog steeds even mooi, misschien zelfs mooier, en ze besluit verder te gaan met haar zoektocht naar de hamer van Thor. Misschien had ze daar beter nog even mee moeten wachten…

Want Underworld is niet de vette Tomb Raider geworden waar we op gehoopt hadden. Op vele vlakken doet het gewoon onder aan zijn voorganger en dat is erg jammer. Een van de dingen die niet onder doet is het verhaal. Het verhaal gaat meteen verder waar Legend eigenlijk stopte, dus zit je er meteen in. Lara besluit op zoek te gaan naar de hamer van Thor. Er is alleen één probleem: Ze heeft geen idee waar hij zich bevind. De enige manier om er achter te komen waar hij is, is door aantekeningen van haar vader te vinden. Ook zit ze nog steeds achter het mysterie van haar moeder aan. Het verhaal bevat genoeg spanning en opbouw, maar super is het niet.

Lara, you’re so wet!

Iets wat zeker ook niet onder doet zijn de graphics en het geluid. Lara en haar omgeving zien er namelijk fantastisch uit. Waar Legend gewoon mooi was, had ik hier meer een Next-Gen gevoel. Als Lara uit het water springt zie je nog gewoon water op haar armen zitten, zit er veel meer detail in de omgevingen en heeft het hele spel een mooi zwoel kleurenfilter. Zo begin je in het eerste level op je boot om daarna het water in te duiken. Onderwater is het beeld heel mooi neergezet door o.a. waterplanten en haaien. Je hebt gelukkig niet meer het gevoel dat je in een zwembad zwemt. Het geluid is ook wel oké. Ja, dat klopt, ik zeg oké, omdat niet alles even goed is. Zo zijn de omgevingsgeluiden heel sfeervol en speelt de muziek erg goed in op de situaties die ontstaan, maar zijn de geluiden van Lara’s motor een beetje te mini. Het lijkt soms zelfs alsof ze op een scooter zit.

En dan gaat het mis. Want de rest is allemaal een beetje slapjes of gewoon ronduit slecht. Zoals de gameplay. Aan de ene kant is de gameplay wat we van Lara gewend zijn. Het klimmen zit er natuurlijk nog steeds in. En vooral door de mooie locaties is het geweldig om te doen. Ook zijn er weer een paar dingen verbeterd of bijgekomen. Zo loopt Lara niet meer dwars door een plant heen maar slaat hem gewoon opzij en zijn er kleine dingen veranderd bij het klimmen. Iets wat je ook nog steeds moet doen is het schieten op vijanden. En hier slaat Crystal Dynamics de plank mis. Het schieten geeft totaal geen gevoel van spanning. Je kan gemakkelijk schietend naar de tegenstander lopen en na een tijdje is het je wel gelukt. Ook hadden er best wel wat vernieuwingen bij kunnen komen. Zoals bijvoorbeeld schuilen achter muurtjes of een paar leuke acties met Lara’s lichaam.

The developers need some glasses!

Als de ontwikkelaars nu is een bril hadden op gezet of op zijn minst gewoon goed hadden opgelet was de game al een heel stuk beter. Want Underworld zit vol met bugs. Het is me vaak overkomen dat Lara gewoon een andere kant op sprong dan ik wou of ze zakte ineens door de vloer. Kom op, zeg! Dat mag tegenwoordig toch niet meer. Sta je ergens bovenin het gebouw zak je ineens door de vloer. En dan kan je weer overnieuw beginnen.

Het gebeurt trouwens niet alleen dat je daardoor overnieuw moet beginnen. Heel vaak heb je namelijk een sprong verkeerd ingeschat. Waarom, denk je? Omdat de ontwikkelaars blijkbaar niet echt problemen hadden met de verschrikkelijke camera die in Underworld zit. Als je ergens aan een richel hangt valt soms totaal niet te zien waar je precies heen moet. Ook als je je pookje draait valt er nog barweinig te zien. Het is ook niet bepaald leuk dat je bijna de hele tijd aan je rechterpookje moet gaan zitten omdat je anders niks ziet. Dit moeten de ontwikkelaars toch zelf ook wel gemerkt hebben, of niet?

Tenslotte wil ik nog wat kwijt over de talenoptie. Dit doet Underworld namelijk wel weer goed. Naast natuurlijk de Engelse taal optie is er nu ook een optie voor Nederlandse taal. Dit betekent niet dat Lara ineens Algemeen Beschaafd Nederlands gaat praten, maar dat de game gewoon netjes ondertiteld is en dat de menu’s gewoon in het Nederlands zijn. Een beetje jammer is wel dat je hier zelf achter moet komen en dat je het elke speelbeurt moet instellen. Het staat namelijk onder de opties, maar het was natuurlijk een stuk handiger geweest als van te voren gevraagd werd welke taal je wilt. Toch is het goed dat de optie er in ieder geval is.

Conclusie en beoordeling

En zo kom ik in een moeilijke situatie. De game verdient sowieso een goed cijfer door de mooie graphics en de nog altijd leuke gameplay. Toch staan aan de andere kant een paar dingen die ervoor zorgen dat dit geen hoog cijfer word. De nogal irritante camera en bugs zijn de storende factoren in Underworld. De rest zal wat minder uitmaken. Daarom geef ik Underworld een mooie 7½. Ik hoop nog steeds op een mooie opvolger van Legend. Tomb Raider past namelijk nog steeds tussen de games van nu.
7
Score
70
Score: 70
  • Pluspunten
  • Lara en omgeving zien er fantastisch uit
  • Verhaal is goed genoeg
  • Geluid is oké
  • Nederlandse-taal optie
  • De gameplay blijft vet...
  • Minpunten
  • Vele bugs
  • Camera
  • maar is nodig toe aan vernieuwing

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Prachtig artikel! (ff lezen) Arme Lauran… XD

  • lol!

  • Haha :D

  • Lauran just got pwnd!

  • Leuk artikel!! Keep up the good work :)

  • lolzzzzzzzzzzz

  • Hahaha echt vet!

  • Whahahah lol

  • Wat een diepzinnige reacties hier..

  • Haha, leuk dat er ook zo'n artikel met wat ergernissen is.

  • Helemaal mee eens..



    Captain Falcon is trouwens uit de kast gekomen, he Lau?

  • Morgen de tegenhanger met de vijf leukste klusjes!

  • Leuk artikel :D

  • lol beetje stagiares sturen om eten te halen.. neem zelf eten mee of neem een keer de fiets naar de supermarkt, papzakken!

  • HAHAHA, vette humor dit. Fantastische nr. 1 ook. En idd, de vijf leukste dingen van Insidegamer lijken mij ook wel leuk om te weten.XD

  • Falcon… PUNCH! Leuk artikel :D.

  • De stagiairs zijn heus niet de enige die lunch halen hier hoor. Koen is er bijvoorbeeld ook meesterlijk goed in. Ik heb altijd m'n eigen bammetjes mee :)

  • En toch altijd mee-eten, vuile schmiegel

  • Jullie hebben toch een zwaar leven ;)

  • Ik mag hem wel(Lauran).

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren