1. Rayman 2: The Great Escape (PC)

Rayman 2: The Great Escape (PC)

Rayman is vandaag de dag bijna een synoniem geworden met het begrip minigame-mania. In samenwerking met de dolgedraaide Rabbids heeft menig gamer op de Wii koeien rondgeslingerd, gebeld in de bioscoop en, jawel, gesnowboard op wederom een koe. Rayman ging vóór deze malligheden echter heel anders door het leven. Geen dwaze Rabbids, maar een goede pot platform-actie was het credo van Rayman. De ledemaatloze man redde amfibieën en feeën, zweefde met zijn haar en bestreed robot-piraten. Waar deed hij dat? In Rayman 2: The Great Escape natuurlijk!

De Rayman-reeks is een serie die al bijna vijftien jaar lang meegaat. In 1995 kwam de uitgever Ubisoft met het eerste deel, een tweedimensionale platformer voor de Sega Saturn, Playstation, Atari Jaguar en MS-DOS. Sindsdien zijn er nog twee opvolgers geweest en talloze remakes en spin-offs. Zo zijn er Rayman-kartspellen geweest, evenals Rayman-golfspellen en Rayman-minigamespellen. Waar deel één van de hoofdserie zich vooral focuste op platformen, richtte deel drie zich meer op gevechten. De sequel van het eerste deel, Rayman 2: The Great Escape, hield wat dat betreft de gulden middenweg, en geldt nog steeds als een van de meest geliefde driedimensionale platformspellen. Of dat ook terecht is lees je in deze recensie.

Rayman\'s wereld, the Glade of Dreams, is overgenomen door de troepen van Admiraal Razorbeard. Deze heeft tezamen met zijn Robo-Pirates succesvol the Heart of the World vernietigd, waardoor Rayman\'s krachten drastisch zijn verminderd. Vervolgens wordt hij dan ook gevangengenomen en vastgehouden in het vlaggenschip van Admiraal Razorbeard. Ook zijn vriend Globox, een blauw amfibieachtig wezen, wordt opgenomen in het cachot. Deze heeft wel een verrassing in petto voor Rayman: hij heeft een zilveren lum (een gevleugeld bolletje licht in verscheidene kleuren) meegekregen van de fee Ly om hem zijn krachten terug te geven. Gesterkt door deze lum breken Rayman en Globox uit het vliegende vlaggenschip, maar daarbij worden ze van elkaar gescheiden. Rayman zal nu solo proberen de wereld te redden en Globox te vinden.

Dit mag dan niet het sterkste verhaal ooit zijn, maar de gameplay maakt het meer dan goed. De besturing is namelijk heel strak en soepel. Door middel van de pijltoetsen zal de speler Rayman begeleiden door mooie, fantasierijke werelden en met behulp van de spatietoets de vijanden met zijn energiebollen verslaan. Daarnaast is er ook heel wat variatie in de dingen die men moet doen. Zo zal Rayman moeten waterskiën door een moeras, een rodeo houden met een raket en kokend hete lava moeten doorkruisen met een magische pruim. Er zijn weinig tot geen problemen met het camerawerk, wat in een hedendaags spel zoals Super Mario Galaxy zelfs nog wel eens voor lichte frustraties kan zorgen.

Onderdeel van de gameplay zijn de lums. Elke kleur lums dient voor een ander doel; zo zal Rayman kunnen slingeren aan de paarse lums, zijn gezondheid behouden met rode lums en checkpoints behalen met groene lums. Verder zijn er ook nog de gele lums, die verzameld dienen te worden. Immers, toen Admiraal Razorbeard the Heart of the World vernielde splitste deze zich op in duizend gele lums. Als de speler in één van de levels alle beschikbare gele lums heeft verzameld, zal hij toegang verkrijgen tot een bonus level. Hier gaat het vaak om een lastige uitdaging die binnen een tijdslimiet volbracht moet worden. Ook zijn er nieuwe gebieden vrij te spelen als men een bepaald aantal gele lums verzameld heeft. Soms is dit niet meer dan een simpele bonus; soms is het verplicht.

Helaas is niets perfect, en dit is dan ook van toepassing op The Great Escape. De game is namelijk op sommige fronten wel héél erg makkelijk. Zo is er bijvoorbeeld een eindbaas waarbij de speler ervoor moet zorgen dat er een stalactiet boven op de baas moet vallen. Men slingert eventjes van lum naar lum en schiet vervolgens een paar energiebollen naar de stalactiet, die handig genoeg precies boven het hoofd van de eindbaas hangt. Klets, boem, pauw - het puntige gevaarte schiet naar beneden, en dan mag blijken wat voor een watje de baas eigenlijk blijkt te zijn. Er is namelijk maar één miezerig stalactietje voor nodig om hem vaarwel te laten zeggen tegen het land der levenden. En is de speler zelf op het idee gekomen om de stalactiet op het hoofd van de baas te laten neerdalen? Welnee, dit wordt handig voorgekauwd door de fee Ly, die nog eens handig aangeeft wat je moet doen. Verder is er ook nog de immens irritante vliegende kikker Murfy, die de speler op elk (on)gewenst moment lastig valt met zijn overbodige raad. Navi is er niks bij.

Grafisch is het spel goed te noemen voor een spel uit 1999. De PC-iteratie van Rayman 2 heeft veruit de beste graphics, het cartoony uiterlijk komt goed tot zijn recht. Dit is niet verwonderlijk; een computer heeft wel wat meer in zijn mars dan een Nintendo 64 of een Sega Dreamcast. Ook vandaag de dag zijn de grafische mogelijkheden nog best te doen. De omgevingen zijn vormgegeven in 3D, met een heleboel tweedimensionale dingen op de wanden of de grond. Zo kan Rayman bijvoorbeeld langs een driedimensionale rotsformatie klimmen, omdat er tweedimensionale planten overheen groeien. Het leveldesign is daarbij ook nog eens geweldig gedaan. Elke wereld waar de speler door heen hopst en rent heeft een ander klimaat of thema. Zo is er de grimmige Cave of Bad Dreams, waarin doodse dingen zoals schedels, botten en monsters de inrichting bepalen. In weer een andere wereld is de stijl ronduit \'piratig\' en kom je scheepswrakken en tuigage van een boot tegen. Al deze werelden zijn verbonden met elkaar in de Hall of Doors, een universum beheert door de twistzieke Teensies. Deze koddige wezentjes brengen samen met dwaze figuren als Globox en Clark behoorlijk wat humor in het spel.

Ook de muziek en voice-overs zijn goed. De wezens uit het spel praten onderling in hun eigen brabbeltaaltje, maar gelukkig zijn er ondertitelingen. Echter, deze laten soms wel wat te wensen over. Hier een punt vergeten, daar een grammaticaal foutje; het is niet van invloed op het verhaal, maar wel slordig. De stemmen van de karakters zijn dan wel weer erg goed gedaan. Nergens klinkt er iets geforceerd en de stemmen lijken ook echt bij de personages te passen. Ook beroemdheden zoals de welbekende Jack Black dragen hun steentje bij met hun stemgeluid. Verder zijn de kreetjes van pijn of vermoeidheid ook goed geïmplementeerd. Als Rayman een zware, explosieve ton draagt hoor je hem steunen en puffen.

De muziek is op de meeste stukken in de game geweldig. In de jungle-levels klinken er deuntjes die echt een \'rimboe-feeling\' oproepen en de ambiance gaat daardoor een stuk omhoog. Andere melodieën zijn dan weer rustig en integer; een beetje percussie hier en een paar fluiten daar, maar niet fascinerend goed. Sommige liedjes daarentegen zijn echte hoogstandjes, zoals bijvoorbeeld een zeker stuk uit The Sanctuary of Water & Ice. Eric Chevalier, de componist heeft wat dat betreft zijn werk uitmuntend gedaan.

Rayman 2: The Great Escape is niet het langste spel ooit. In totaal zijn er vijfenveertig werelden die Rayman zal doorkruisen. Mede door de relatief lage moeilijkheidsgraad kan men in een niet al te lange tijd het einde van het spel behalen. Verder zijn er geen verdere opties om je als speler tot te wenden. Wat de speler echter langer zal kunnen vast houden is het verzamelen van alle gele lums in de game. Per niveau zijn er een paar goed verstopte of moeilijke haalbare lums, die een zekere volharding en inzicht vereisen om te verkrijgen. Desondanks was een wat langere verhaallijn met meer werelden welkom geweest.

Voor wie echter de magistrale ervaring wil ervaren van één van de pioniers op het driedimensionale platform-gebied is dit een prima aankoop, zelfs nu nog, tien jaar na dato.

Conclusie en beoordeling

Rayman 2: The Great Escape wordt door velen gelauwerd als een van de beste platformers, en daar sluit ik me volledig bij aan. De cartoony graphics, ijzersterke gameplay en de bij vlagen goede muziek overwinnen met gemak de lage moeilijkheidsgraad, het mindere verhaal en de korte duur. Qua gameplay is het spel nagenoeg perfect en iemand moet wel een erg grote hekel hebben aan het stripboekachtige uiterlijk om er een minpunt van te maken. Een topper van formaat!
9
Score
90
Score: 90
  • Pluspunten
  • Goede voice-overs
  • Mooie, cartoony graphics
  • Nagenoeg perfecte gameplay
  • Bij vlagen goede muziek
  • Goed leveldesign
  • Veel originaliteit
  • Goed camerawerk
  • Minpunten
  • Zwak verhaal
  • Lage moeilijkheidsgraad
  • Weinig opties
  • Enkele slordigheidsfoutjes

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • ongelofelijk dat dit op me 360 ook draait…..niet altijd even soepel maar ja…

  • Cool ik kan hem volop draaien. :)

  • Jeej, ik kan hem spelen! :)

  • Deze Systeemeisen waren wel te verwachten.

  • poe poe

  • Het valt nog best mee, naar mijn mening.

  • Jeej, ik kan hem spelen! :)

    Met die PC die jij hebt gewonnen wel ja.

    Maar ik kan hem gelukkig ook draaien.

  • Ksta niet te popelen om deze game te spelen, maar men pc zou dit op max moeten kunnen draaien.

  • kan hem ook goed draaien…. maar toch best pittige eisen.. (om hem een goed te draaien)

  • makelijk man ik denk dat ik hem wel op high kan spellen 7900 ikheb 8800 en 4gig geheugen met quod core dus

  • Oeps……. toch maar voor een nieuwe PC gaan kijken…..

  • Gelukkig geen direct X10 om hem op max te kunnen draaien. Anders wordt het zwaar.

  • poeh had wel iets hoger verwacht. dit word een makkie (8600GT , 2,4 QuadCore, 3 GB , 500 GB :P)

  • Geen DX10 ? Maar kan em op high draaien, en ga hem wel testen. Wou hem vroeger heel graag voor de 360 halen maar heb me 360 verkocht .. :P

  • Kan hem hebben :)

  • Kan hem hebben hoor!

  • Jeej, ik kan hem spelen! :)





    Met die PC die jij hebt gewonnen wel ja.

    Maar ik kan hem gelukkig ook draaien.



    Wat voor pctje heeft ie gewonne dan?




  • Denk toch maar dat ik hem deze keer voor de pc haal. M,n neefje is op de vorige gaan staan, met zijn wandelschoenen. Nu is mijn Xbox360 versie vol met krassen. -_-

  • Wtf, 12 GB ? Nee, ik koop deze game ZEKER niet! Ik heb al 5 GB met me muziek.

  • Dat gaat dus nooit werken op mijn pc.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren