1. Dead Space Extraction (Wii)

Dead Space Extraction (Wii)

De wii heeft, sinds hij op de markt is gebracht, nog maar weinig games met de Mature of zelfs de Teen rating gekregen. Desondanks, heeft de wii toch zowat nieuw leven geblazen in een genre dat het nooit heeft gemaakt op andere consoles, met exceptie van enkele zoals house of the dead. Dit genre wordt beschreven als on-rails of vertaald op (trein)sporen. Bij deze is het net alsof je een achtbaan in gaat, waarbij je zelf niet hoeft te bewegen, maar je je volledig kan richten op het schieten. Jammer genoeg, waren de meeste gamers niet zo geliefd met dit genre, omdat het een deel van de vrijheid wegnam. Een rede dat de wii dit genre kan hebben overgenomen, is misschien omwille van de wii's casual uitstraling. Want rail shooters zijn toch net iets toegankelijker dan First Person Shooters, wat niet wegneemt dat deze games meestal vol bloed zijn gevuld. Dead space extraction, een prequel aan het origineel op de HD consoles, is zo een game, met een on-rails label. Voor vele mensen was dat al een zware demper, omdat men dacht dat het dead space universum helemaal niet kon weergegeven worden in een rail-shooter en al vooral niet op de wii! En ik moet toegeven, dat ook ik sceptisch was aan het begin, maar toen ik wat filmpjes had gezien van de game, zag ik hoeveel liefde Visceral games in dit kunstwerk had gestoken. En vanaf het eerste moment dat je de game opstart, voel je gewoon het dead space gevoel dat je bij het origineel al had, en weet je gewoon, dat dit niet meer mis kan gaan.

Het verhaal speelt zich af, 2 weken voorafgaands aan het origineel, in de mijnen van Aegis VII. De 4 hoofdpersonages in het verhaal zijn Lexine, een meisje dat haar vriendje verloren is en waarvan haar vader vermist is, Nate McNeill, zowat de hoofdpersoon, dat is opgeroepen om het bizarre fenomeen op te lossen in Ishimura, Sergeant Weller, een sergeant dat de orders uitdeelt, en Eckhardt, een Colonel van de CEC, waarvan zijn ruimteschip gecrasht is, en dus maar met het groepje mee optrekt. De game is een prequel, dus het is niet nodig het origineel te hebben gespeeld, om het verhaal te kunnen volgen, ook al zijn de mensen die dead space al wel hebben gespeeld, in het voordeel, omdat ze dan antwoorden krijgen op vragen, dat onbeantwoord bleven in het origineel (dit heeft geen invloed bij de beginnelingen).

Het verhaal op zich, is erg boeiend en meeslepend, en door het eerstepersoons perspectief en camera dat jou begeleidt, lijkt het echt of jij de hoofdpersoon bent in een film dat zich afspeelt, waarbij jij de held moet uithangen, en de boel moet redden, ook al weet je meestal niet wat er kan gebeuren, want je kan ook plotseling zelf doodvallen, zonder dat je het enigszins beseft. Hieruit volgt dat je een heleboel cutscenes of cinematics kan verwachten.

Dit alles geeft een ongelooflijke boost aan de sfeer, dat (gelukkig) niet veranderd is aan het origineel. Maar wat toch het meeste sfeerscheppende is, is de muziek, het gefluister van stemmen, of een beeld waar je speciale hiërogliefen door je omgeving heen ziet. Over stemmen gesproken, de voice-acting in deze game is erg overtuigend en geeft je nog meer het waanbeeld dat dit een film is, en biedt gewoon meer realisme. Je kan de games op je 2 handen tellen dat zo'n goede voice-acting behaalden als deze, dus als je fan bent hiervan, kan deze game je wel bekoren.

Visueel dan, is het een echt goudmijntje, voor wii begrippen. Het hoort gemakkelijk in de top 5 van mooiste wii games, als je de first-party games even achterwege laat. De details zijn echt ongelooflijk, van hoe dichter, hoe lelijker je tegenstanders worden, maar dan in de goede zin, en de personages zelf, zijn mooi genoeg om je te doen denken dat je in een film zit dat je de stuipen op het lijf kan jagen. Overigens wordt dit niet al te veel gedaan, wat natuurlijk erg jammer is, maar het is niet zo\\\'n drama, want de sfeer zit er volledig in.(je kan bijvoorbeeld zeggen dat het een RE 4 is, maar dan toch iets enger)

Op gebied van gameplay, valt er echt weinig op aan te merken, als je graag shooters speelt, zul je hier je zin wel vinden, onder de 10 uiterst gevarieerde en indrukwekkende wapens, waarmee je de necromancers naar de hel kunt sturen, waar ze thuis horen. Je kan de 10 wapens, wel niet allemaal meenemen, je kan slechts 4 wapens mee op avontuur nemen, waaronder ééntje de Rivet gun is, een basiswapen met oneindig veel kogels, dat zeker van pas zal komen. Alsof dat nog niet genoeg is, bezitten al deze wapens nog over een secondary fire, dat je inschakelt door je wii remote te kantelen, en kan je dankzij telekinesis ook projectielen naar je vijanden sturen, zoals dozen, of gewoon van die ontploffende blubberzakjes dat ze naar je gooien. Als de vijanden echter te dicht komen, kan je met behulp van een zwiep van je nunchuk ze nog steeds een ram geven met je rock saw. Dit is niet zo effectief, maar het geeft je tijd genoeg om je wapen te herladen en hem dan een kogel op zijn edele delen te geven. Ook dismemberment, is een belangrijk onderdeel in deze game. Als je met je line gun, een necromancer te dicht ziet komen, kan je hem vertragen door z'n benen er af te schieten, of je kan hem onschadelijk maken door z'n armen weg te knallen. Een iets handiger manier om je vijand te vertragen, is je stasis gebruiken, waarbij je tegenstander ter plekke bevroren wordt, en het wordt ingeschakeld door simpelweg op de C knop te drukken. Het herladen, is ook iets aparts. Gekoppeld aan de Z knop, aan je nunchuk, beloont het je door als je op het juiste moment weer op de Z knop drukt, sneller te herladen. Dit vraagt wel om gewenning, maar na een uurtje of twee heb je dit normaal gezien wel onder de knie.

Je zou kunnen denken, dat een rail-shooter enorm repetitief is, aangezien je slechts kan schieten, maar dead space zet hier ook weer de lat hoger. Afgezien van de uitgebreide set wapens, (waaronder een vlammenwerper en een arc welder) kan je ook variatie vinden in de minigames, zoals het periodiek aanzetten van je glow worm(een soort zaklamp)met een opwaartse schudbeweging van je wii remote, het springen in een zwaartekrachtsvrije ruimte, of het hacken van computers. Dit laatste is voor coop play aangepast, zodat je om de beurt een lijn moet trekken met je wii remote, en terwijl de ander de tegenstanders op afstand houdt. Vervolgens de uiterst aangename controls. Ook al is het niet customizable, je kan toch nog de gevoeligheid van je wii remote veranderen, en je kan ook zelf zetten hoe hard jij wilt dat de camera schudt. Daarbovenop is er ook nog volledige wii zapper ondersteuning, als je deze had willen gebruiken. De wii remote en nunchuk reageren als een droom, en het is nooit dat je een motion moet gaan gebruiken, dat helemaal nergens op slaat. Visceral games weten waar ze mee bezig zijn!

Om af te sluiten, nog de speelduur. De story mode is jammer genoeg best kort, het neemt slechts zes uurtjes in beslag. Maar laat dat je niet weerhouden, want er zijn weliswaar vier moeilijkheidsgraden waaronder Normal, Hard, Expert en Impossible. Er zijn altijd wat upgrades, text of audio logs te verzamelen,waarvan de laatste erg goed gebruik maken van de speaker in je wii remote. En er is een cooperatieve mode, dus reden te meer om het spel meer dan éénmaal uit te spelen. Als je daar dan geen fan van bent, kan je nog steeds de interessante challenge mode proberen, waarbij je met verschillende wapens een horde tegenstanders zonder enig verhaal moet neerschieten, op plaatsen dat je van de story mode bekend zullen zijn. Er zijn scores bij te verdienen, maar helaas geen online leaderboard, wat de uitdaging er een beetje van af haalt.

Daar nog boven op, kunnen de echte hardcore fans van dead space, nog eens de comics bekijken, waarbij je in een stripverhaalstijltje, het verhaal nog eens kan zien, met voice acting. Je krijgt dus echt waar voor je geld!

De sceptici, die denken dat de omgeving het niveau niet behaald van z'n HD partners, kunnen hun vooroordelen snel wegschuiven, want de game doet een eer aan het grote broertje met z'n oog voor detail, en eveneens indrukwekkende eindbazen, al zijn deze vrij beperkt. Het bloed stroomt ook echt rijkelijk in deze game, en behaalt bijna het Madworld niveau, maar niet heus. Je zal ook nog een hoop verassingsmomenten krijgen, als je in een gesprek ineens wordt neergeslagen door een recruut, of als je gesprekspartner ineens wordt onthoofd door een necromancer.

Al bij al, verdient Dead space: Extraction de titel rail-shooter helemaal niet, maar eerder de titel Guided First-person experience. Als er een prijs was voor, game die het meest op een horror film lijkt, zou Extraction de eerste plaats behalen, want nu hoeft er geen meer bewijs dat een game, echt wel op een film kan lijken. De intensiteit is niet te beschrijven, je moet het gewoon zelf proberen. Deze game, zal sowieso eentje zijn die je niet snel zal vergeten.

Conclusie en beoordeling

Laat je niet afschrikken door de on-rails label of de afstotende boxart, deze game is een must-buy voor liefhebbers van rail-shooters of van dead space fans. Voor gewone shooter fans, is dit ook zeker geen aankoop waar je teleurgesteld van kan worden, als je aanvaardt dat je er geen 20 uurtjes mee bezig zal zijn. Mensen dat echt diepgaande horror zoeken, kunnen beter nog een maandje wachten op Silent hill, maar degene dat eerder zoeken voor een sterk verhaal met goede voice-acting en een horror sfeertje, zijn hier aan het juiste adres. Ook de speelduur, kan je misschien afschrikken 50 euro voor deze game te betalen, maar dead space: extraction is die prijs meer dan waard.
8,7
Score
87
Score: 85
  • Pluspunten
  • Indrukwekkende eindbazen...
  • Verbluffende graphics
  • Minigames
  • Wapens
  • Coop
  • Verhaal
  • Voice-acting
  • Challenge mode
  • Controls
  • Dead space sfeertje goed behouden
  • Minpunten
  • die wel in de minderheid zijn
  • Speelduur
  • Weinig [echte] schrikmomenten

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Beste console op dit moment…

  • nice

  • lekker dan

  • omg….ze worden derde in europa….niet om te flamen.

    ps 3 staat nog maar op 1 mln achterstand op 360 terwijl die console veel later uit was..

    en de wii is al helemaal niet bij te houden.

    2007 was het beste jaar voor de 360. nu zal het alleen maar afnemen.



    www.vgchartz.com voor actuele verkopen en elke week geupdate!!!



  • dat was te verwachten nu het ring of death probleem geminderd is

  • Zeven games per console als gemiddelde, nou dat is ook veel. Komt er toch op neer, zelfde aantal topgames als op een andere console en de rest (uhhm 6/5) gewoon budget troep!

  • Ik heb er ook een en ben er erg tevreden mee :P

  • omg das wel tof XD en @ feestganger; maak hier nou niet weer zo'n discussie van: 'mijn console is beter'… k word een beetje ziek van al die mensen die hierover zeiken namelijk… Alledrie de consoles zijn gewoon vet! :D klaar XD

  • netjes hoor :)

  • Jammer dat we dan geen cijfers zien.

    Een verdubbeling van bijna niks is nog steeds niet veel…

    Maar ja, wel goed voor microsoft natuurlijk.

  • das mooi

  • Wat een marketingpraat. De verkopen van de 360 voor de prijsverlaging waren gewoon triest. Dus dan is zo'n verdubbeling wel logisch. Ik kan me namelijk herinneren dat zelfs na de prijsverlaging en dus de zogenaamde verdubbeling de 360 nog steeds minder verkocht dan de PS3 en de Wii. En zeven games per unit vind ik ook al zoiets, dat apparaat is al meer dan 2 jaar op de markt.



    En over 1,5 jaar de consument weer een nieuwe console aansmeren. Ja Microsoft, slim gespeeld. Iedereen een console met een DVD-speler aansmeren en dan zeggen dat het DE echte next-generation console is.

  • FLAME!!! NIET EERLIJKE. >:(

  • @Orangelight, doe eens rustig -> Bill Gates heeft je PS3 niet kapot geslagen.

  • Dat merk ik ook wel. Bij mij in de klas willen veel hem ook sinds de prijsverlaging.

  • Ook met de meeste problemen…

  • Ze verkopen beter dan ervoor en zeker ook als je met vorig jaar bekijkt, maar procentueel gesproken is de vooruitgang van de PS3 groter dan die van de 360 waardoor de PS3 langzaam maar zeker inhaalt in Europa.



    @ feestganger : ze verkopen sowieso beter dan vorig jaar, bekijk de grafiek van de 360 es alleen sinds de lancering. 360-verkopen nemen zeker niet af, PS3-verkopen nemen gewoon sneller toe dan die van de 360.

  • Ik vind het leuk voor MS dat ze positieve cijfers hebben, maar waar gelijk weer z'n arrogant marketingpraatje erbij. 42% van de markt.. fuck off!

  • met een jaar voorsprong ja….



    waarom post ig pr-spins van micro, ninty of sony?? best een kansloze manier om hits te krijgen.

  • Maar als je naar absolute aantal verkochte exemplaren gaat kijken op vgchartz, dan zie je gewoon dat Sony met de PS3 er nog steeds meer verkoopt. 30000 meer in Europa in de afgelopen week. In Japan en Amerika verkoopt PS3 ook meer, maar daar is het verschil minder groot.



    Oftewel, dit is leuke marketingspraat en heeft geen nieuwsvalue. Maandag komt Sony vast ook met zoiets of na de release van GT 5 Prologue volgende week in Amerika.



    Btw, de console van Sony is nog steeds stukken duurder.


Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren