1. Empire: Total War (PC)

Empire: Total War (PC)

Empire: Total War! Wat heb ik toch lang moeten wachten op deze game. Ik zelf speel de Total War games sinds Rome Total War en heb elk deel kapot gespeeld. Rome: Total War, epische 3D veldslagen! Medieval II: Total War, de middeleeuwen! Grote naties herezen in deze 2 games en ik had enorm veel plezier in het spelen van deze games. Dus na de aankondiging van Empire: Total War zat ik dan ook met smacht op deze game te wachten. Zeeslagen! De tijd van het buskruit! De campaigne begint. Ik zal mijn klein pruisisch koninkrijk leiden tot het veroveren van ongeveer de helft van europa. Laten we beginnen.

De vernieuwingen die Empire: Total War bied tegenover de vorige games zijn subliem. Er is een hoop micromanagement verdwenen en grafisch ziet het spel er fantastisch uit. Maar dan lopen we tegen het eerste probleem aan. De optimalisatie van het spel had stukken beter gekund. Ik kan Crysis op het allerhoogste met gemak aan, kan ik bij dit spel amper een middel grote veldslag spelen zonder een FPS van 20. Dat is dan ook best slecht gedaan. Alhoewel de patches het spel sterk hebben geoptimaliseerd moet je een monster pc hebben wil je dit spel fatsoenlijk draaien.

Het hoofdelement van de game, de campaign map. Ziet er geweldig uit. Je hebt meer overzicht dan ooit te voren. Dat komt mede omdat er minder provincies zijn. Dat vind ik een grote teleurstelling. In vorige Total War games kwam ik nooit zo ver in een campagne omdat ik zoveel provincies moest onderhouden. Nu zijn de provincies veel groter, maar later kwam ik erachter dat dit een heleboel plezier van het spel afhaalt. Het geeft geen gevoel dat je een epische oorlog moet gaan voeren om Oostenrijk te veroveren. Een simpele blitzkrieg op een handjevol provincies voldoet. Het plaatsen van belangrijke gebouwen zoals universiteiten, industrie enz. buiten hoofdsteden is een goed idee. Maar ik had liever ook barakken en andere gebouwen die je nooit in een hoofdstad zou tegen komen erbuiten gezien.

Het handel aspect van de game zit goed in elkaar. Het heeft nu echt nut om koloniën te stichten om zo veel geld binnen te krijgen. Hier komen we automatisch aan op de trade theaters. De Trade Theaters zijn een speciale stuk campaign map waar je schepen op een ankertje zet zodat je daar geld uit kan halen. Deze trade theaters vind je op locaties als Indonesië, Afrika en Zuid-Amerika. Wat nou zo jammer is is dat hier geen veroverbaare nederzettingen aanwezig zijn. Portugal was in deze tijd een groot natie met vele koloniale bezittingen. Maar omdat brazilië eruitgelaten is stelt deze factie nu niks voor. Dat ze west-azië, afrika (grotendeels) en zuid-amerika eruit hebben gelaten is helemaal niet zo erg. In de tijd dat de game zich afspeelt waren deze gebieden helemaal niet belangrijk. Maar de trade theaters hadden gewoon beter uitgewerkt kunnen zijn met veroverbare nederzettingen.

Het spel kent een grote diversiteit aan facties. Maar ze lijken enorm veel op elkaar. Toen het spel net uit was waren er maar een paar facties zoals Groot-Britanië en Frankrijk die speciale tot die factie toebehorende units had. Zo zijn wel bijna alle units van Groot-Britanië een stukje sterker. De schepen zijn voor bijna alle facties hetzelfde. Nederland krijgt dan wel een uniek schip genaamd de Fluyt, dat historisch gezien hét schip was waarmee nederland de wereld veroverden. Maar facties zoals de Indiërs varen in dezelfde luxe schepen als de Fransen terwijl ze elkaar nooit hebben ontmoet. De patches hebben dan wel wat toegevoegd maar nog steeds bestaat er weinig diversiteit tussen bijvoorbeeld Rusland en Spanje terwijl historisch gezien ze een totaal ander aanpak van zaken hadden.

Dat brengt ons op de historische Accuratie van het spel. Er is op het gebied waar het allemaal om draait in deze game, weinig onderzoek gedaan, mag ik eerlijk bekennen. Ik ben een historisch fanaat en ik weet zelf goed dat Spanje in 1700 geen republiekeinse vlag had of gele uniformen maar witte droeg. Ook bestond Groot-Britanië helemaal nog niet maar waren Engeland, Schotland en Ierland gescheiden tot 1707. Ook zijt het in het spel zo dat je rond jouw leger een groene cirkel hebt, mocht je vijand daar in komen dan kan hij worden onderschept. Val je zo de weense provincie binnen vanuit het westen en het vijandelijke leger rin het oosten dan heeft dat leger geen mogelijkheid om snel naar wenen te reizen om de stad te verdedigen, iets dat blitzkriegen erg makkelijk maakt. Ook zijn de gevangenen verdwenen. In deze tijd waren gevangen een betaalmiddel in oorlogstijd. Een belanrijk aspect wat er uit gelaten is. Zo kan ik nog wel even door blijven gaan maar dat maakt deze recensie best saai voor de menig geschiedenis hater. Ik hoop dat ik duidelijk heb gemaakt dat de game in het historisch aspect (ook) tekort komt.

De schip gevechten, een verwelkomde toevoeging in het spel ziet er goed uit. Met water dat tegen je boeg aan kletst en de wind in de zeilen voelt het bijna alsof je op zee zit. Bijna, want als de slag begint merk je meteen dat je in een game zit. Zo klimmen je ninja zebonken makkelijk het schip op 2 meter naast een ladder. Als eenmaal je schip aan flarden wordt geschoten, iets wat er goed uit ziet, en je schip vergaat kan geen een van deze stoere zeebonken zwemmen en ze hebben ook geen roeibootje meegenomen om te vluchten. Ook is het zo dat als je een klein scheepje entert, je mannen allemaal 5 meter naar beneden springen hun dood tegemoet. Terwijl die kapitein in het echt zich al lang had moeten overgeven en niet denken dat hij stiekem de kruidkamer nog kan raken.

De verschillende typen munitie brengen wat diversiteit naar de scheepsgevechten. Maar als je met een ronde kanonskoger volop een mast raakt, zal deze niet instorten. En als je met een speciaal anti-zeil schot een stuk boeg raakt. Zal daar geen gat in komen. Als eenmaal wel zo\\\'n mast omgaat is het leuk om de vijand, die geen kant meer opkan, helemaal aan flarden te schieten. En hopen dat je de kruitkamer raakt. Om daarna te zien hoe het vijandelijke schip met volle glorie de lucht in gaat om daarna naar de bodem van de oceaan te zinken.

De landgevechten zijn goed, beter zelfs als de voorgaande delen. Ik houd ervan om de vijand te bestoken met kogels, te bombarderen met kanonnen, en te flanken met cavalerie. Maar de plaatsen waar de landgevechten zich afspelen kunnen nooit door een generaal zijn uitgekozen. Dat er eens is een boerderij in het midden staat dat kan nog maar dat je een slag gaat voeren waar er een dorp in het midden van de map staat of waar het landschap bezaait is met hekken en ander obstakels die jouw cavalerie nutteloos maken slaat nergens op. Natuurlijk stonden er wel wat obstakels. Maar niet zo in aantal als hier. Dan nu de AI. Als die er tenminste is in deze game. Ik vind namelijk, dat de AI zeer slecht is uitgewerkt in deze game. De vijand kan niet eens fatsoenlijk een lijn vormen. Zoals generaals deden in deze tijd. Ze gaan gewoon kris kras door elkaar heen staan om zo op jouw, en op hun maatjes voor zich, te kunnen schieten.

De diplomatie is ook gewoon uitermate zwak. Als je aan een land grenst dan zal het je hoe dan ook, vroeg of laat de oorlog verklaren. Dit is echt irritant. In mijn huidige campaigne ben ik Pruissen en bezig ik 60% van heel europa. Venetië zit een beetje mijn land te plunderen, iets wat de AI graag doet maar weinig nut heeft. Toch denkt de Republiek Venetië dat vrede alleen een optie is als ik hen al mijn land, eerstgeborene, technologieën en geld geef. Zelfs dan twijfelt hij nog tussen al jouw bezittingen en een zekere dood.

De motion capturing tijdens gevechten zijn een grote vooruitgang. Stonden in voorgaande delen soldaten wat in het rond te steken, gaan ze elkaar nu wurgen en steken bayonetten in elkaar. Maar dit is te gelimiteerd. Zo heb je soldaten die helemaal niks doen terwijl hun maat langs hem zich kapot zit te vechten. En dan krijg je ook de situatie dat er maar 1 vijand over is die tegen 1 van jouw soldaten staat te vechten. De rest moedigt jouw soldaat niet eens aan, laat staan met z\'n allen ingrijpen om die laatste vijand koud te maken. Voor de rest zien de animaties er goed uit. Als je kijkt naar hoe realistisch jouw paarden artillerie crew afstapt om daarna de kanonnen te laden en op de vijand af te vuren.

De technologie boom is gewoon goed in deze game, het zit goed en historisch in elkaar en er valt weinig aan op te merken. Sommige mensen vinden dat het te lang duurt om een technologie te ontwikkelen en dan vooral de technologieën later in het spel. Ik vind zelf dat het zelfs te snel gaat. Ook zouden sommige technologiën al meteen beschikbaar moeten zijn. Maar met een mod is dat simpel op te lossen.

De multiplayer is beter uitgewerkt dan voorgaande delen. Dat mag ook wel, in deze tijd van online geweld. Maar de opties zijn te gelimiteerd. Zo zijn er maar een handjevol kaarten, maar 12 facties om mee te spelen en 1 Gameplay modus. Ik kijk dan ook met smacht uit naar de multiplayer campaign. Die mij mag verlossen van de slechte AI, Diplomatie en gelimiteerde online battles.

De Road to Independence campaign, de verhalende campagne die de kolonisatie van Amerika verteld en de onafhankelijkheidsoorlog onder George Washington is mooi gedaan, voor de groentjes. Voor de wat meer ervaren Total War spelers boeit alleen het 4e, en misschien nog het 3e hoofdstuk. In het 3e hoofdstuk geeft het echt geen historisch gevoel dat je als de amerikanen aan het vechten bent voor vrijheid tegenover de Britten. Die in deze game thee lijken de drinken wachtend totdat jij een nederzetting van hen overneemt.

Conclusie en beoordeling

Deze game, is gewoon nog niet af. Dat is mijn conclusie. Alhoewel het zo veel slecht doet doet het genoeg goed om het mij nog steeds te laten spelen. Dat na een half jaar. Deze game had veel meer kunnen worden als de ontwikkelaar meer tijd had gehad. Als ik in de game files kijk zie je gewoon dat de game nog niet af is. Er zit zo veel code in die je nergens in het spel tegenkomt. Ik kijk dan ook uit naar wat de uiteindelijke versie van E:TW zou moeten worden, Napoleon: Total War.
6
Score
60
Score: 60
  • Pluspunten
  • Zeeslagen
  • Gestroomlijndere Gameplay
  • Nieuwe Engine
  • e Eeuw
  • Total War
  • Mods
  • gevechten.
  • Technologieën
  • Speelduur
  • Minpunten
  • Slechte optimalisatie
  • Slechte AI
  • Slechte Diplomatie
  • Grotere en minder provincies
  • Slecht uitgewerkte trade theaters
  • Multiplayer
  • Niet af
  • Historische Accuratie
  • Gevangenen verdwenen
  • Veel obstakels tijdens land

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Ach, SC speel ik regelmatig wel nog eens op de DC. Ziet er met m'n VGA box erg goed uit op een HD-tv.





    Het is al wel bekend inmiddels dat de game NIET online gaat.

  • Yay Soulcalibur!! Maar het liefst koop ik hem een keertje voor de Dreamcast.

  • Game gaat idd niet online Shenmue3.

    Super vet dat ze deze game naar de arcade gaan brengen.

    Hoef ik mijn DC ook niet zo vaak meer uit de kast te trekken.

    Voor mij de beste fighter ooit.

  • Echt wel gaaf dat deze game naar de arcade komt.

  • Klinkt allemaal erg tof, ga hem denk ik wel downloaden!

  • Dit is de beste SC!

    Op de DC was ie al erg goed, deze zou ik ook wel graag op de ps3 in HD willen spelen.

  • Ik houd het denk ik wel bij nr 4 wanneer die uitkomt.

  • Heb ik uiteraard al voor mijn trouwe Dreamcast!

    Dit is wel de beste uit de Soul calibur reeks!

  • Heerlijk! Deze moet ik hebben :D

  • Geweldig!!

    Echt een must voor xbla!

  • Wel vet maar nee.

  • W00t!! Ik wil hem op het PSN…..

  • Wordt dit niet gewoon de System 12 arcade versie?



    Die qua bestand is een stuk kleiner.. ook een stukje lelijker though :P

  • Vrede shit!!

  • Dit is wel leuk nieuws.

  • Leuk mr meer ook niet

  • Eerlijk gezegd, daar hadden ze eerder mee mogen afkomen, nog even w8ten en we hebben een brand new SC game :D wOOt!

  • wtf hebben hier veel mensen een dreamcast, k d8 dat het in NL bestwel heel erg bijzonder was als je een DC hebt.

    en is er behavle SC uberhaupt nog iets voor uitgekomen wat de moeite waard was om geld aan uit te geven??

  • Ik wacht wel tot dat ie 400 punten kost. :p

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren