1. Warhammer: Dark Omen (PC)

Warhammer: Dark Omen (PC)

Een onheilspellende maansverduistering sluiert het land in totale duisternis. De aarde beeft en kraakt, wanneer uit de duisternis legioenen moordzuchtige ondoden uit hun graf klauteren. Bij menig gamer loopt er nu een ijskoude rilling over de rug bij de gedachte aan de eindeloze waslijst van ondermaatse zombie Shoot’Em Ups die ze de laatste jaren te verwerken kregen. Deze vrees is echter ongegrond want Warhammer Dark Omen in een RTS game uit de oude doos, toen games nog in kartonnen doosjes verpakt werden en de handleidingen gemakkelijk de honderd pagina’s overschreden.

In deze game geen held van het derdeknoopsgat die met moderne schietijzers de zombies aan stukken knalt. Legers koene strijders met bijlen, zwaarden en een vleugje magie zul je nodig hebben om de bijtgrage onderkruipers terug onder de zoden te steken. Als speler krijg jij de controle over het huurlingenleger van de wraak, een zootje ongeregeld waar iedereen welkom is. Zolang je een wapen kunt dragen en niet teveel nadenkt, ontvangt de brutale en bloeddorstige kapitein Morgan Bernhardt je met open armen in zijn privéleger. Spoedig roept de stad Altdorf je hulp in om een onrustwekkende Greenskin invasie de kop in te drukken. Al snel blijkt dat er een vies geurtje aan deze invasie hangt, een ondood geurtje om precies te zijn. De ondoden rukken op en drijven de Greenskins naar het rijk toe. Er wacht een helse tocht door de Warhammer wereld, een tocht vol onmogelijke veldslagen en verrassend goede gameplay.

De Warhammer wereld doet bij tijd en wijlen ontzettend veel aan Lord of The Rings denken, als referentie mag dat er alvast wezen. Je komt elven en enten tegen in magische wouden, dwergen in de ruwe bergen, en je strijdt tegen orcs en vervaarlijk ogende zwarte ruiters. Enkel die achterlijke hobbits en een rond stukje edelmetaal ontbreken nog om het plaatje compleet te maken. Gelukkig heeft Warhammer ook zijn eigen gezicht en treden beulen, vampieren en een hele mikmak van ondood gespuis ten tonele.

De gevechten in Dark Omen worden aan elkaar geregen door de automatische verplaatsing van je leger op de wereldmap, soms moet je de keuze maken tussen 2 verschillende routes. Zal je daarbij een oude vriend een handje toesteken waarna hij zich bij je leger zal voegen of ga je zo snel mogelijk naar je bestemming om in een makkelijkere uitgangspositie te starten? Eens je op vijandelijke of bevriende troepen stuit volgt er steevast een rauwe conversatie tussen Bernhardt, zijn eenogige luitenant Klaus en andere aanwezige figuren zoals de legendarische Witchhunter, Tzarin Katarin of Azguz Bloodfist. Deze conversaties zijn erg vermakelijk en stuwen het verhaal, de stemacteurs verdienen hier tevens een dikke pluim voor hun geleverde werk. Bij een conversatie worden op een stilstaande achtergrond de hoofden van de aanwezige personen in kadertjes gezet waarbij gelaatsuitdrukkingen een extra dimensie geven aan de gesproken teksten. Zo zie je de Witchhunter wit worden van woede en zijn gezicht vertrekken terwijl Bernhardt hem spottend toesnauwt. Ook tijdens de gevechten zijn de stemmen van vijanden en geallieerden erg aangenaam om te horen, puik werk dus. Als surplus krijg je af en toe een indrukwekkende cinematic voorgeschoteld voor belangrijke missies waardoor je niet kan wachten om de strijd te beginnen. Dit alles zorgt ervoor dat het verhaal, dat trouwens één van de betere in het genre is naar een hoger niveau gestuwd wordt.

Hoe goed voorgaande ook mag klinken, uiteindelijk zijn het toch de gevechten die een game maken of breken. Een gevecht begint met het plaatsen van de troepen in een kader op de map, pure Total War stijl zullen denken de kenners van het genre nu. In tegenstelling tot Total War is de plaatsing in deze game van cruciaal belang, zet je troepen wat te ver naar voren en ze maken kans om een screaming skull van een Skeleton Catapult op hun smikkel te krijgen. Wanneer je je infanterie vlak voor je boogschutters plaatst, zullen je infanteristen al snel huilen dat ze pijlen in hun achterwerk krijgen, waarna je een toepasselijk “watch your fire” te horen krijgt. Buiten infanterie en schutters beschik je ook over magiërs, cavalerie en artillerie. Aan de start van de campagne zal je slechts over 4 legers beschikken, doch naarmate de missies vorderen zal je leger gaandeweg aangesterkt worden. Maximaal 10 regimenten kunnen geplaatst worden, gelukkig maar want het besturen van je troepen vraag veel vingervlugheid en concentratie. Vooral verder in de game wordt het ontzettend hectisch en stelt het spel je vaardigheden serieus op de proef. Naar het einde toe zal je een 13 tal regimenten ter beschikking hebben, als je echter weet dat een gevallen regiment niet vervangbaar is besef je al snel hoe kostbaar je troepen zijn. Een regiment dat verslagen wordt is finaal verloren en kan niet meer opgesteld worden, dit zorgt ervoor dat je extra zorg draagt voor je troepen en zo strategisch mogelijk te werk gaat om verliezen tot een minimum te beperken. De game dwingt je om voorzichtig met je troepen om te springen en doordachte beslissingen te nemen, Het bewaren van het overzicht is hierbij cruciaal. De gevechten blijven door het beperkte aantal eenheden kleinschalig en in dit geval is dat een troef. Niet alleen zijn alle mappen uniek, gevarieerd en mooi vormgegeven met de nodige hoogteverschillen. Het zorgt er ook voor dat de gameplay zich kan focussen op zijn sterkste punten; Micromanagement, snelheid van uitvoering en gevechten. Gevechten, gevechten en nog eens gevechten, dat is waar het om gaat in Dark Omen. Waar de meeste regimenten uit acht tot zestien krijgers bestaan heb je ook supereenheden zoals de magiërs die apart op het veld staan en echte powerhouses blijken te zijn. Ze kunnen met enorm krachtige spreuken gehele regimenten vernietigen. Zo kan de vuurmagiër dood en verderf zaaien door een vlammende meteoor uit de lucht te laten vallen en de vijand tot as vermalen door vlammende zwaarden boven hun kale schedelpan te toveren. De ijsmagiër kan de vijand met ijspegels, sneeuwstormen, wervelwinden en andere krachtige spreuken tot miezerige ijsblokjes verwerken.

Wanneer je opstelling klaar is kan de strijd beginnen. Hoewel de game niet turnbased is zijn bordspelregels alom aanwezig en daar kan maar best rekening mee gehouden worden. Dark Omen is een ongenadig harde game zonder toegevingen, als je de spelregels aan je laars lapt zal je gegarandeerd op een mission failed scherm knallen. Er kan dan nog wel doorgespeeld worden maar door de moeilijkheidsgraad van het spel en de zware gevolgen van een gefaalde missie kun je maar beter een savefile inladen om je het niet helemaal onmogelijk te maken. Na een gefaalde missie verdien je trouwens geen geld en heb je meestal een hoop troepen verloren. Goud is schaars en je hebt het nodig om je troepen aan te vullen met verse krijgers na de strijd. Eens je doorspeelt met een gehalveerd leger is het een straatje zonder einde en worden de daaropvolgende missies een echte calvarietocht.

Zoals eerder vermeld zal je bij dit spel serieus bij de pinken moeten zijn en de nodige finesse en affiniteit met de spelregels en de eigenzinnige doch degelijke besturing moeten kweken. De adrenaline giert vaak door je keel wanneer golf na golf ondoden je troepen overspoelen en je razendsnel commando’s moet geven terwijl de vijand ongenadig blijft oprukken. De game even pauzeren en orders geven zit er niet in, dit spel is een echt Real-Time Strategy spel. Dat je geen orders kan geven tijdens het pauzeren lijkt een bewuste keuze en zorgt ervoor dat de vaart nooit uit het spel wordt gehaald. Je wordt gedwongen om snel te denken en te handelen. Onvermijdelijk ga je door de snelheid van het spel hierdoor kostbare fouten maken, een scherpschutter heeft immers ook geen knopje om de tijd stil te zetten en het perfecte schot af te vuren. Vaak is de beste manier om een missie te beginnen het behouden van de startposities als deze opportuun zijn, indien je je troepen over het veld laat marcheren activeer je namelijk meestal extra troepen. Verkennen is aanvankelijk niet nodig want de mappen zijn klein en de vijand komt automatisch op je af, nadat je de eerste golven overleefd hebt kun je de rest van de map gaan zuiveren. Hierbij worden valstrikken geactiveerd, plots worden je slome kruisboogschutters aan stukken gescheurd door 2 troepen ghouls “we ‘re under attack” of betreden extra vijandelijke regimenten het slachtveld en moet je razendsnel hulp bieden. Indien je deze valstrikken al tijdens de eerste aanvallen activeert zul je het tegen een overmacht moeten opnemen en dan rest je enkel nog machteloos toezien hoe je troepen afgeslacht worden. De vijand lokt je troepen uit hun kot door je met boogschutters of zwarte magie (necromancers, vampires) onder vuur te nemen. De eerste reactie hierop is uiteraard je cavaleristen erop uit sturen. De AI is echter behoorlijk slim en maakt van de gelegenheid gebruik om zijn cavalerie op jouw zwakkere troepen te sturen. Je troepen min of meer samen houden is dus een must. Het schademodel is zo gemaakt dat chargerende regimenten meer schade berokkenen, ruiters je infanterie laten bestormen is dus uit den boze, gelukkig heb je afdoende middelen om ze een halt toe te roepen. Kanonnen en schutters zorgen voor de nodige uitdunning voor het tot een meleegevecht komt. Het vinden van de juiste tactieken is een behoorlijke uitdaging maar als je verdediging goed ik elkaar steekt ligt het terrein al snel vol rottend vlees. Om dit duidelijk te maken zal ik een willekeurig voorbeeld uit de game aanhalen. Een troep infanterie en een troep ruiters bestormen je leger terwijl een regiment boogschutters je constant uit je formatie probeert te lokken. Je zet je boogschutters en kannonen aan het werk en laat je magiër de crimson bands spreuk uit zijn staf toveren waarna de ruiters voor een tiental seconden aan de grond genageld staan. Bliksemsnel activeer je de vlammenzee spreuk waarna een pilaar van vuur uit de grond schiet en de ruiters al snel tot as vergaan. Je laat je ruiters chargerend om vijandelijke pijlen te ontwijken een omcirkelende beweging rond de infanterie maken om die vervelende schutters uit te schakelen, terwijl gebruik je het vlammenzwaard om een paar vuurballen op de infanterie af te vuren en laat je jou infanteristen een bestorming uitvoeren op de vijandelijke infanterie. Je gebruikt de magische wind om je magiër achter de infanteristen te plaatsen en vuurt een paar vuurballen in hun rug. Indien je de verkeerde spreuk activeert of je laat je schutters of artillerie op de het infanteriegevecht vuren zal je ook je eigen troepen verliezen laten lijden, waarna je wederom het onvermijdelijke “watch your fire” te horen krijgt.

Moraal speelt een belangrijke rol, laat je een regiment aan zijn lot over tegen een overmacht zal dit regiment al snel om hulp roepen “help us” en uiteindelijk zelfs de benen nemen. Dit heeft soms rampzalige gevolgen. Terwijl je broekschijtende legioenen terugtrekken worden steevast een aantal eenheden neergehakt door de achtervolgende vijanden. Het vluchten van je mannen brengt soms een kettingreactie teweeg. Vluchtende krijgers halen namelijk de moraal van je resterende troepen omlaag. Het moraalsysteem uit zich in twee spelregels: Angst&haat.; Als dwergen nog maar de geur van Greenskins bespeuren worden ze vervuld van haat en vechten ze met extra furie en kracht. Daarentegen zakt de moed hun in de schoenen bij het aanschouwen van monsterlijke gedrochten als trollen en gigantische schorpioenen, al snel roepen je troepen dan “we fear the enemy”. Stelletje weners ook, gelukkig zijn bepaalde troepen vrijwel immuun voor angst en kun je met bepaalde magische voorwerpen zoals Urgok’s hoorn en het vaandel van verzet hun angst onderdrukken.

Magische voorwerpen zijn vaak behoorlijk krachtig en zijn quasi noodzakelijk om de campagne tot een goed einde te brengen. Het vinden van deze zeldzame voorwerpen is redelijk tot absurd moeilijk. Vaak zitten ze op de meest idiote plaatsen of moet je twintig vuurballen afvuren op een gebouw of rots voor het voorwerp te voorschijn komt. Erg jammer vind ik dat er geen enkele aanwijzing is tijdens of na een gevecht dat er op het terrein een magisch item te vinden is. Zo loop je veel van deze items mis als je geen internetguide bij de hand neemt en dat is ontzettend jammer want deze voorwerpen geven een extra dimensie aan de gameplay en zijn ontzettend leuk om te gebruiken. Erg cool is het vaandel van de toorn dat bij elke magische wind 6 bliksemschichten uit de lucht laat flitsen of de staf van Osiris die met een krachtige energiestraal de vijand de lucht inschiet. Maar hoe kan je nu in godsnaam vermoeden dat je twintig vuurballen op een willekeurige steen moet afvuren om een magisch voorwerp te vinden? Dat je een game moeilijk maakt tot daar en toe maar je kan ook te ver gaan.

Na elk gevecht is er de mogelijkheid om verloren eenheden binnen een regiment terug aan te vullen met vers bloed en je bestaande legers hun harnas te verbeteren. Dit kost echter goud en dat is zelfs in fantasie werelden blijkbaar een schaars goedje. Als je nog maar weinig goud rest is het geen goed idee om je laatste centen uit te geven aan een extra harnas, de kans bestaat dan dat je na de volgende missie niet voldoende goud in stock hebt om je troepen aan te vullen.

In de multiplayer kon je de slag met de Greenskins, Undead of Allies waar je in de campagne enkel met de geallieerden aan de slag kon. Zo was het eindelijk ook eens mogelijk om te strijden met een leger Boar riders of met de orc shamaan hele regimenten te verpletteren onder de reusachtige voet en vuist van Gork. Het meeste pret viel er te beleven met de Undead waar je een leger kon samenstellen uit een hoop krachtige regimenten als The Black Grail Knigts, Vampires, Mummies en Undead Charriots. Helaas wordt de multiplayer tegenwoordig enkel nog door een selecte kern van Diehard fans gespeeld.

Bij release was Dark Omen een grafisch pareltje dat zijn tijd ver vooruit was, nu meer dan een decennium later is de game op grafisch vlak vanzelfsprekend volledig achterhaald. Wanneer je de game na een tijdje echter gewoon bent, kun je zelfs de charme van deze game in een oud jasje zien. Het is een beetje als het lezen van een oud boek, het kaft hangt vol stof en hier en daar is er een scheurtje maar toch behoudt het boek zijn glorie van weleer.

Conclusie en beoordeling

Dark Omen is een vrij onbekende en ondergewaardeerde klassieker in zijn genre, meer zelfs het is een van de beste RTS games die ooit gemaakt werden en staat mee aan de basis van hedendaagse games als Total War. Dark Omen is een subliem meesterwerk, Waargh!
9,7
Score
97
Score: 95
  • Pluspunten
  • Vrijwel perfecte afwerking
  • Erg sfeervolle game met een sterk verhaal, mooie tussenfilmpjes en heerlijk brutale conversaties.
  • Uitdagende gevechten op gevarieerde terreinen.
  • Grote variatie aan coole eenheden.
  • Minpunten
  • Enkel voor RTS fans
  • Magische items die haast onmogelijk te vinden zijn

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Zo he, ziet er gaaf uit

  • Ziet er idd goed uit, ga deze game zeker kopen.

  • Ja ziet er echt vet uit! Had al gehoord dat de game zich nu wat meer afspeelt in bos gebieden.

  • er was er tog ook 1 van gridlock ofzo? daar was gridlock helemaal vernieuwd

    maar ja de game word focking bruut

  • Ziet er goed uit hoor. Dit zou een van de redes zijn waarom ik een 360 zou halen.

  • vet middeleeuws dorpje/stadje:D cool gedaan:)

  • Ingame, huh? Vet..

    Ik krijg hier trouwens niet echt een Gears-gevoel bij, maar ja. Ziet er mooi uit.

  • Dit is best wel een van die momenten waarbij ik denk: had ik maar een 360 :)

  • Sorry maar ziet er echt totaal niet gears of war achtig uit

  • Ziet er mooi uit, de omgeving is vooral anders, niet zozeer veel mooier dan gears1

  • Deze game ga ik ook wel halen. :)

  • nogsteeds vrij greyscale /zucht

  • Zoals ze het zelf altijd zeggen: Niiiiice,

  • word wel vet spel denk ik gears of war was al vet

  • Ik vind het niet echt in-game over komen of zo, nou ja, ik zie geen personages of iets dergelijks. Kan net zo goed een gewone screenshot zijn ;)

  • Ziet er heel netjes uit, maar wat TH al zei ik zie geen personages ed rondlopen.

  • in-game screenshot hoeft niet per se met de HUD erbij ofzo, gewoon een screenshot van een gebied gemaakt met de in-game engine voldoet al.

  • @TH

    helemaal met je eens

  • moet eerst maar eens de ingame beelden zien

  • Een stijl als deze heb ik nog nooit in Gears of War gezien.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren