1. Grand Theft Auto IV (X360)

Grand Theft Auto IV (X360)

WAARSCHUWING: DIT ARTIKEL BEVAT VEEL SPOILERS, LEES DIT NIET ALS JE DE VERHAALLIJN NIET WILT WETEN.Om te beginnen is dit geen normale recensie. Het leek mij leuk om in plaats van een normale recensie namelijk ook eens iets anders te schrijven, meer een recensie van meerdere games. In dit artikel ben ik namelijk gaan kijken naar de wortels van een grote gameserie. Ik bespreek hoe het ooit is begonnen en hoe hij is gevormd tot wat het nu is. Deze keer in Uitgelicht ben ik gaan kijken naar een hype die vanaf 1997 vele nieuwe genres in de wereld heeft geïntroduceerd. In het begin revolutionair als Top-Down game en later briljant als Third Person. Ik heb het natuurlijk over Grand Theft Auto.

De allereerste Grand Theft Auto kwam uit in 1997. Alleen het feit dat het

spel draaide om criminaliteit maakte het spel revolutionair, maar de vrijheid die de speler had maakte de game tot een hype. Grand Theft Auto begon als een Top Down game, wat betekent dat je alles van boven ziet. Het spel lijkt misschien dan wel plat, maar dat is het niet. Alle gebouwen zijn helemaal 3D. Je begint als crimineel in het sombere Liberty City waar je begint met het stelen van auto's en andere kleine misdaden. Langzamerhand werk je jezelf dan op en begin je steeds meer criminele missies uit te voeren. Eigenlijk gaat dit in iedere Grand Theft Auto exact hetzelfde, maar toch is uit de verkoopcijfers en de vele prijzen die de serie gewonnen heeft gebleken dat het ons maar niet gaat vervelen. De serie heeft dan ook veel records op zijn naam staan. Maar hoe is zo’n simpel concept nou uitgegroeid tot één van de beste series aller tijden?

De spelreeks Grand Theft Auto (vaak afgekort tot 'GTA') is bedacht en ontwikkeld door ontwikkelaar DMA Design, wat later hervormd werd onder de naam Rockstar North. Het eerste deel, waar de gehele serie zijn naam aan te danken heeft, kwam uit in 1997. Sinds dat moment zijn dertien andere delen uitgekomen, waarvan twee uitbreidingen voor de eerste GTA en twee uitbreidingen voor Grand Theft Auto IV. GTA is al vanaf het begin op veel punten een vernieuwend spel geweest. Zo speel je in GTA niet, zoals gewoonlijk, de 'held', maar juist de crimineel. Door middel van misdrijven zoals afrekeningen, verkeersovertredingen en natuurlijk autodiefstal verdien je geld en werk je jezelf op in het criminele circuit. Een andere vernieuwing was de vrijheid die GTA bood. De speler wordt niet gedwongen een bepaalde verhaallijn te volgen, maar kan er ook voor kiezen door de stad te zwerven, onbekende gebieden te verkennen of op eigen houtje een zo groot mogelijke chaos te veroorzaken. Daar buitenom bied iedere GTA ook nog eens zijn eigen extra’s buiten deze verhaallijn en hebben de makers iedere keer weer nieuwe dingen verzonnen om de duur van het spel alsmaar te verlengen. Al met al ben je tenslotte heel wat tijd kwijt om een GTA game voor de volle 100% uit te spelen. Maar buiten het feit dat GTA een erg uitgebreid spel is, heeft de serie ook een hele grote en ingewikkelde verhaallijn waarbij de games allemaal met elkaar te maken hebben.

GTA is tenslotte niet zomaar een serie. De serie gaat ondertussen al vanaf 1997 mee (12 jaar dus) en bevat maar liefst 14 games op allerlei verschillende platformen. Om deze 14 games onder te verdelen in volgorde van uitkomst zijn ze onder verdeeld in 4 periodes, ook wel Era’s genoemd. Iedere keer als er weer een nieuwe hoofdgame (GTA 1, 2, 3 en 4) uitkwam begon er weer een nieuwe Era.

GTA Era 1

Grand Theft Auto

Grand Theft Auto werd geïntroduceerd in de eerste Era als Top-Down game. Je begon als kleine wetbreker en kon zo met behulp van missies die je kreeg (via een telefooncel) uitgroeien tot een meedogenloze crimineel. Nadat je jezelf hebt opgewerkt in het criminele circuit vertrek je in opdracht van je opdrachtgever Bubby naar San Andreas, waar je onder andere missies voor de Triads uitvoert. Tenslotte kan je naar het zonnige Vice City, waar je werkt voor criminele agenten. Iedere stad is redelijk groot, en heeft haar eigen voertuigen, opdrachtgevers en sfeer. Naast de telefoonmissies ben je vrij om de stad te verkennen. In iedere stad tref je verborgen submissies en Kill Frenzies aan, en uiteraard een grote hoeveelheid verschillende voertuigen. Het spel speelt zich af in 1997, het jaar waarin de game uitkwam. Deze game kreeg later nog 2 uitbreidingen die ook tot de eerste GTA Era behoorden:

Grand Theft Auto Mission Pack #1: London 1969 (of kortweg GTA: London 1969)

Grand Theft Auto Mission Pack #2: London 1961 (of kortweg GTA: London 1961)

GTA Era 2

Grand Theft Auto 2

Grand Theft Auto 2 is het vervolg op Grand Theft Auto (De uitbreidingen niet meegerekend). En met een nieuwe engine is het de eerste en enige GTA in het GTA2 era, al is het meeste van het oorspronkelijke concept van de serie bewaard gebleven. Het spel werd ontwikkeld door DMA Design en uitgebracht door Rockstar Games op 30 september 1999, bijna twee jaar na zijn voorganger. Het spel werd later geport naar de PlayStation, Dreamcast en Game Boy Color. In deze port zijn enkele onderdelen van het spel weggelaten.

GTA Era 3

Grand Theft Auto 3

Grand Theft Auto III is de eerste GTA van het GTA III era. De overstap

van het top down view van de classic GTA's naar third person view was een grote stap voorwaarts in de Grand Theft Auto reeks. De stad waarin GTA zich afspeelt kan in GTA III voor het eerst vanuit een normaal perspectief gezien worden. Andere verschillen ten opzichte van de classics zijn onder andere de toevoeging van een verhaallijn, voertuigen zoals boten en zelfs een vliegtuig en een groot aantal zijmissies. GTA III was het eerste spel met zoveel vrijheid en wordt gezien als de pionier van het "sandbox"-genre. GTA III is ontwikkeld door DMA Design en uitgebracht door Rockstar Games op 22 oktober 2001. Deze game heeft tot nu toe de meeste uitbreidingen mogen verwelkomen en heeft ervoor gezorgd dat Era 3 de grootste van de 4 is. Buiten GTA III behoren tot deze Era namelijk ook:

Grand Theft Auto: Vice City

Grand Theft Auto: San Andreas

Grand Theft Auto: Advance

Grand Theft Auto: Liberty City Stories

Grand Theft Auto: Vice City Stories

GTA Era 4

Grand Theft Auto 4

Grand Theft Auto IV is de eerste GTA van de GTA IV-reeks. GTA IV werd op 9 mei 2006 officieel aangekondigd. De datum van uitgave was aanvankelijk vastgesteld op 16 oktober 2007, maar werd later opgeschort naar 29 april 2008. Het spel kwam tegelijk voor de PlayStation 3 en de Xbox 360 uit. De versies voor de twee verschillende consoles zijn hetzelfde, maar er is exclusieve downloadbare 'episodic content' voor de Xbox 360-versie beschikbaar. Het eerste gedeelte van deze toevoeging, genaamd "Grand Theft Auto IV: The Lost and Damned", kwam uit op 17 februari 2009. Ook is er een PC-versie van GTA IV, deze is op 2 december in Noord-Amerika uitgekomen en op 3 december in Europa. De PC-versie heeft extra multiplayerfuncties. Tevens werd er op de dag van uitgave een speciale editie uitgebracht voor beide consoles. Deze editie zit verpakt in een metalen GTA-kluisje en bevat het spel, een artworkboekje, muziek CD, sleutelhanger en een reistas. Grand Theft Theft Auto IV maakt gebruik van RAGE, de engine die ook voor Table Tennis gebruikt is. De twee downloadable episodes worden gezien als de uitbreidingen van GTA 4 en zullen binnenkort, met de release van de tweede episode: The Ballad of Gay Tony, ook niet meer exclusief voor de Xbox 360 beschikbaar zijn. De episodes heten:

Grand Theft Auto: The Lost and Damned

Grand Theft Auto: The Ballad of Gay Tony

Maar ze worden ook wel samengevat als: Episodes of Liberty City

Grand Theft Auto: Chinatown Wars

Grand Theft Auto: Chinatown Wars is momenteel het nieuwste deel van de GTA-reeks. Het spel werd 15 juli 2008 op E3 aangekondigd en is ontwikkeld voor de Nintendo DS. Vanwege het platform draait GTA Chinatown Wars op een nieuwe engine, die veelvuldig gebruik maakt van het touch-screen. Over de Wi-Fi verbinding van de Nintendo DS kan je tegen vrienden spelen, maar via Nintendo Wi-Fi Connection kan je het spel spelen tegen andere spelers via het internet. Ook zijn met de Wi-Fi verbinding statistieken te uploaden naar de Rockstar Games Social Club, waar net zoals bij de andere GTA's genoeg te vinden is over het spel. Grand Theft Auto: Chinatown Wars is ontwikkeld door Rockstar North en Rockstar Leeds en uitgegeven door Take Two Interactive. In Europa was het spel beschikbaar vanaf 20 maart 2009. Op 22 juni werd aangekondigd dat er in de herfst een PlayStation Portable-versie van GTA Chinatown Wars zal verschijnen, zowel in de winkels als op PlayStation Network. Deze PSP-versie zal verbeterde graphics, lichteffecten, animaties en extra missies bevatten. Ook komt er dit najaar een versie voor de iPod Touch en de iPhone, maar details zijn hierover nog niet bekend.

Wat Rockstar na de tweede episode van GTA 4 en de PSP versie van Chinatown

Wars gaat doen is niet bekend. We kunnen hier dus ook alleen maar vragen bij stellen. Wat wel apart is, is dat de handelsmerken: “GTA: Sin City”, “GTA: Tokyo”, “GTA: Bogota” en “GTA 5” zijn aangevraagd. Of we dus een game kunnen verwachten waarbij we in een fantasiewereld lopen, we met de Japanse maffia te maken krijgen, of dat we gewoon moeten wachten op deel 5 in de serie. Het is allemaal mogelijk maar wat in ieder geval zeker is, is dat we nog veel zullen horen over deze serie.

Eerder schreef ik ook zo'n artikel over:

Halo

Conclusie en beoordeling

Grand Theft Auto is eigenlijk een serie voor iedere gamer. Ook al houd je niet van actie, ik denk dat iedereen wel zijn weg kan vinden in deze games.
9
Score
90
Score: 90
  • Pluspunten
  • Veel delen
  • Elk deel is eigenlijk apart
  • Veel actie en revolutionair
  • Minpunten
  • Eigenlijk kan ik die niet verzinnen

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • dat is mooi =D

  • juni lijkt me een mooie maand dan eind juni of zo of juli

  • Mijn dag kan echt niet meer kapot :D

  • ben benieuwd hoe of wat het gaat worden

  • Leuk dat er een demo komt, lijkt me best een vette game te gaan worden.

  • Aan de ene kant leuk dat er een demo komt, maar aan de andere kant… Hoe willen ze de echte spel ervaring in een demo stoppen?

  • Downloadable content is mooi als het gratis is anders is het diefstal. Hopelijk komt die demo wel voor de release en niet erna. Toch al mooi dat er effectief een demo gaat komen.

  • oh mooi een demo vind ik al tijd tof, kun je game mooi ff testen :P

  • De stroom aan vette games houd maar niet op:D

  • leuk een demo :) .. raar ps2 :S

  • mooi

  • Demos zijn altijd leuk.

  • Demo's..zucht.. gameplay weggeven voordat je het originele spel kunt spelen. gewoon het spel afmaken en dan verkopen -_-

  • Demo's zijn altijd vet. :) Ben benieuwd naar de datum.

  • Demo zou vet zijn!!

  • Zodra de demo uit is ga ik hem gelijk downloaden ..

  • ben wel geinteresseerd in de demo.

  • Ik download die tegen die tijd wel.

  • Mooi! Ik weet namelijk echt iet of ik dit wel zo tof gaat vinden zoals vele anderen dat sowieso wel gaan… dus ik wacht in spanning af :).

  • Nog nooit het eerste deel gespeeld! Dus checken die demo!

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren