1. IL-2 Sturmovik: Birds of Prey (PS3)

IL-2 Sturmovik: Birds of Prey (PS3)

Eindelijk een volwaardige WWII dogfighter game voor alle consoles!

Hoewel Blazing Angels I en II zeer vermakelijke games waren staat er nu een waar pareltje in de schappen.

Deze European campaign based WWII fighter/bomberpilot game ziet er zeer goed uit en geeft een realistisch gevoel. Je kunt veelal kiezen uit 3rd person view, cockpit view en HUD view. De graphics zijn near photorealistic en voor de theatre of Battles (Engeland, Italie, Rusland, Belgie en Duitsland) zijn satellietbeelden gebruikt die het geheel een ontzettend “immersive” karakter geven. Zeker vanuit de cockpit view waan je je boven de white cliffs of Dover terwijl je op zoek gaat naar vijandelijk (vlieg)tuig. Alle metertjes en andere instrumenten bewegen met je vliegbewegingen mee. Je zit dus niet naar een static cockpit te kijken. Je hebt beschikking over de standaard followcam met zoom functie om je targets in het vizier te houden maar hier is een extra toevoeging in gedaan in de vorm van een screen in screen venster links onder in beeld. Dit venster komt in beeld als je je doelwitten bestookt en deze in een kogelregen aan flarden schiet.

Rooksporen, ontploffende en crashende vliegtuigen zijn zeer realistisch in beeld gebracht en blijven door je hele missie heen een rookspoor afgeven als ze eenmaal gecrashed zijn. Er is in IL-2 Sturmovik veel aandacht besteed aan het schademodel. Je vliegtuig veranders naargelang je meer geraakt wordt in een gatenkaas. Vliegen door het rookspoor van je aangeschoten tegenstander levert je een met olie besmeurd windscreen op waardoor je zicht tijdelijk gedeeltelijk ontnomen wordt. Het geluid van je guns, rockets en explosies om je heen zijn “right on the mark.” Naast het dogfighten en kapotschieten van trage bomberformations kun je je uitleven op gronddoelen zoals tanks, feuldumps en afweergeschut. Ook hier kun je de bommen naar hun target blijven volgen met de follow cam. Als je het goed timed krijg je een puik staaltje aan explosies te zien. Je kunt kiezen uit een flink aantal bekende fighters en bombers.

Toch heeft Il-2 Sturmovik een paar nadelen die naar mijn mening niet nodig waren geweest. Om een of andere reden is er voor gekozen om niet alle vliegtuigen van een cockpit te voorzien. Hopelijk komt hier nog een patch voor die online te downloaden is. De muziek die er bij zit is ontzettend goed en past bij het geheel…ware het niet dat ieder riedeltje slechts 20 seconden duurt. Dit hebben ze “opgelost” door dat riedeltje dan maar tot in den treure te herhalen. Met name het victorieuze deuntje wat je krijgt als je je main mission hebt volbracht maar nog kunt kiezen om alles wat nog beweegt af te schieten drijft je al gauw tot wanhoop. Schitterende tune hoor, maar niet 250 keer achter elkaar. Je voert zogenaamd het bevel over een flight. Wat mij betreft de meest incompetente allies die je ooit hebt gezien. Waar je team in Blazing Angels nog flink te keer gaat doet dit stelletje vleugellamme eikeltjes niks anders dan “Roger” en “Copy that” zeggen om vervolgens tot niets te komen. Of het nu aanvallen of verdedigen is. Je merkt het niet eens. Op den duur denk je dan al snel: “Ik neem het wel even over ja!?”

Aangezien het (gelukkig) ook niet bepalend is voor je missie hadden ze dit net zo goed weg kunnen laten. In enkele missies heb je de optie om te switchen naar een boord-schutterpositie. Helaas kom je dan niet verder dan naar het schutters-torentje kijken in 3rd person view terwijl bij dit soort scenes het juist pakkend is dit vanuit First person view te doen. O.K. ook hier hebben we het over een klein detail maar als games als Call of Duty en Medal of Honor dit voor elkaar krijgen in submissies, waarom lukt dat dan niet als je een WWII pilot game maakt?

ONLINE:

Gisteren voor het eerst IL-2 online gespeeld.

Mjaaa, beetje mixed bag. De servers lijken het niet altijd aan te kunnen.

Je kunt kiezen uit dogfight (ieder voor zich en god voor ons allen) Teamfight (hullie tegen jullie) en Airfield raid waarbij je in teams tegen elkaar vecht en daarnaast nog moet proberen om op een enemy airfield te landen om deze in te nemen. Ik kon natuurlijk niet wachten en besloot voor een “Quikgame: Any” te gaan. Ik werd ingedeeld in een lijst waar ik mijn een fighter naar voorkeur kon kiezen maar kwam regelmatig in een game die vervolgens redelijk vaak afbreekt (server connection lost) voor je airborne bent. Voordeel is wel dat de lijst niet wacht tot iedereen eindelijk klaar is. Op den duur loopt een timer af en kun je los. Als je eenmaal in de lucht bent gaat het een stuk beter. Geen freeze ups of vertragingen. Het afschieten van enemy planes is ingesteld op realistic of simulator wat inhoud dat je ontiegelijk lang raak moet schieten voor je een vliegtuig uit de lucht hebt. Verder zijn er natuurlijk de onvermijdelijke “Aces” die als ze eenmaal op je staart zitten moeilijk tot niet af te schudden zijn. Deze lui zorgen er voor dat je de volle 10 minuten airtime niks anders doet dan turnen (keren niet sporten), braken (remmen, niet kotsen), loopen (over de koppen, niet oud Nederlands wandelen) en duiken om ze af te schudden. Gelukkig zijn er niet erg veel van en word je niet altijd bij deze “Masters of the Sky” ingedeeld.

Wat ik frustrerend vind is dat een “enemy downen” in Arcade mode, zeker over enige afstand, zeer lang duurt. I mean COME ON! Ik zit in Arcade mode, niet in simulator, sweat of my back, hard boiled, grit yer teeth and bite the bullit mode. Ik hou best van een challenge hoor maar als ze hier de helft aan hits hadden genomen voor een vliegtuig neer gaat dan had je het zweet ook al in de bilnaad staan van inspanning. Aan de andere kant houdt het je wel on the edge of your seat (letterlijk mee kantelend) en als je zelf de betere fighterpilot bent en je tegenstander je niet kan shaken dan geeft dat wel een kick. Die kick zou alleen helemaal compleet zijn als je hem in ieder geval in Arcade mode ook daadwerkelijk uit de lucht kunt schieten. Ik heb gisteren letterlijk 5 minuten achter een bogey aangezeten om vervolgens de klok af te zien lopen waardoor ik het moest doen met de trail of smoke uit zijn plane om alvorens uit de game “geboot” te worden omdat de tijd afgelopen was. Geef me dan meer tijd (20 minuten lijkt mij geen overbodige luxe) in plaats van 5 of 10 minuten. Desalniettemin 7 killmarks op mijn romp kunnen kruisen.

Spelers die een Thrustmaster T flight HOTAS X

bezitten en deze volledig beheersen zullen in online mode zeker een voordeel hebben over spelers met de dualshock gamepad spelers. Ik zat vaak krampachtig mee te bewegen met mijn dualshock ten hoogte van mijn kin, navel, linkerzij of rechterzij (na gelang de richting welke ik met mijn Spitfire op moest.)Ik durf er niet eens aan te denken hoe zwaar simulator mode dogfights in deze game zijn. Must be brutal!

Hoewel er wat minpuntje aan zitten is dit toch wel heel veel waar voor je geld. Voor het zachte prijsje van €44.95 krijg je echt een A-class game. Geen enkele game is perfect maar ik heb in het verleden top price van €64,95 betaald voor bepaalde games die ik een stuk minder enerverend vond. Aanrader voor liefhebbers van zowel arcade als flightsimulator games. Voor de simulator freak absoluut een pareltje in de collectie.

Conclusie en beoordeling

IL-2 Sturmovik is een game die zowel voor liefhebbers van flightsimulation als voor Arcade mode liefhebbers veel te bieden heeft. De sfeer is goed getroffen en je krijgt meer waar voor je geld dan de aankoopprijs doet vermoeden. IL-2 Sturmuvik: Birds of prey is naar mijn mening de meest complete WWII fighterpilot game die momenteel voor consoles verkrijgbaar is.
8
Score
80
Score: 80
  • Pluspunten
  • bijna fotorealistische graphics
  • goede besturing
  • keuze uit veel verschillende vliegtuigen
  • genoeg variatie in missies.
  • uitgebreid schademodel.
  • Minpunten
  • ontbrekende cockpits voor een aantal vliegtuiten.
  • slecht functinerend flightteam.
  • muziek wordt tot in den treure herhaald.
  • boordschutter alleen in 3rd person view.

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • aait!!

  • Zo zie je maar hoe belangrijk zo'n topper kan zijn voor een uitgever..

  • Go Take Two!!

  • Ja maar hoeveel aandelen zijn er uitgegeven en hoeveel liggen er nog bij take two zelf, en wat is dan het totaal aantal aandelen. Hoe kunnen we anders oordelen :O

  • kort om, het boeit voor ons gamers geen reet of ze nou nu of over een paar weken worden overgenomen. maar het lijkt er wel op dat ze vroeg of laat toch wel worden overgenomen

  • Zolang dit de release maar niet stoort van GTA IV (ookal wordt er pas onderhandelt na de release toch is het ''gevaarlijk'').

  • @LowlandWarrior, inderdaad !

  • HAHHAHAHAH LOL!. XD

  • Het kan aan mij liggen, maar aangezien ik niet voor niets de vrijheid van meningsuiting heb, zeg ik: EA sucks!

  • Gelijk hebben ze. Die geldwolven daar bij EA willen gewoon misbruik van een goede franchise maken.

  • Wel geeft hij aan dat Take Two openstaat voor gesprekken met als doel een overname van Take Two. Die gesprekken zullen wel pas vanaf 30 april plaats vinden, een dag nadat Grand Theft Auto IV wordt uitgegeven en het bedrijf naar verwachting in een klap een stuk meer waard is.

    Ge-wel-dig!

  • Sluwe vossen bij EA :P

  • Alsnog hoop ik niet dat ze worden aangenomen want ze hbben een aantal sterke titels in huis en als de EA smet erop gaat komen…

  • dat hebben ze goed gedaan

  • een beetje aandeelhouder verkoopt zijn aandelen niet zo vlak voor een omzet van meer dan zo en zo 400 miljoen, dat zou gewoon stom zijn:P

  • Ja idd, het is straks veel meer waard. EA wilt gewoon een beetje flauw spelen. Typisch

  • Ik heb het niet zo op EA

  • Zo te zien houden ze bij Take Two tot nu toe nog stand. Hopelijk blijft dat ook na die 30 april zo.

  • Ach als EA take2 overneemt vrees ik jammer genoeg erg veel voor bioshock 2

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren