1. Mini Ninjas (PC)

Mini Ninjas (PC)

Klein is fijn. Dat was mijn motto een paar jaar geleden, totdat ik ineens ging groeien. Nu ben ik langer dan de gemiddelde Nederlander en kan met stip zeggen dat groter fijner is. Toch heeft klein zijn wel een aantal voordelen, vooral als je ninja van beroep bent. Zo ben je vrijwel onzichtbaar in hoog gras, zien vijanden je vaak over het hoofd en ben je lichtvoetig. Daarnaast ben je als een irritante wesp voor grote, logge vijanden die jou proberen te pakken, genoeg redenen dus.

Zo dacht ook Hiro, toen hij helemaal in zijn eentje de Ninja Mountain beklom en zich aanmeldde als Ninja. De Ninja Master zag echter iets speciaals in dit kleine kereltje, hij beschikte over de kracht om de natuur naar zijn hand te zetten en te gebruiken voor Kuji-magie. Een uiterst sterke gave die de meester nog nooit had gezien, op één iemand na. Wees gerust, hij hijst zich later niet in een hi-tech pak en hij zal ook niet gaan vechten met een rood zwaard. De andere Kuji-gebruiker had echter wel soortgelijke aspiraties en probeerde het de wereld te veroveren, die persoon was de kwaadaardige Warlock. Maar na vele jaren vechten lukte het de Ninjas om hem te verslaan en werd Kuji-magie verstopt in shrines door het hele land, om dit soort rampen te voorkomen.

Jaren later lijkt de natuur echter weer uit balans te raken, er komen grote aantallen aardbevingen, overstromingen en tornado’s. De meester voelt dat er iets niet in de haak is en stuurt een ninja eropaf om het uit te zoeken, maar die komt na dagen niet terug en laat niets van zich horen. En dus stuurt de meester er nog een op uit, en nog een, en nog een… Totdat alleen Hiro en zijn grote vriend Futo zijn over zijn. Na een verkorte training gaan de twee vrienden eropuit om het mysterie uit te zoeken, al snel komen ze erachter dat, verrassing, de Warlock terug is met een nieuwe kracht. Hij heeft de bosdieren omgetoverd tot samoerais en doet een tweede poging voor zijn uiterst originele plan, de wereld veroveren.

Het grappige van Mini Ninjas is dat echter alles zo koddig in beeld wordt gebracht dat het lijkt alsof je een kindergame aan het spelen bent, terwijl het vrij diep gaat. Zo bestaat de gameplay uit verschillende onderdelen. Je hebt het simpele zwaardvechten, waarbij je een gewone aanval kan doen en een stun-aanval. Ook kan je een speciale aanval doen die verschilt per ninja, maar waarbij je wel een onstabiele magiebol moet hebben. Daarnaast kan je ook voorwerpen of magie gebruiken. Die eerste bestaan uit een gevarieerde keuze van shurikens tot rookbommen en van drankjes tot jeukpoeder. De magie is echter het leukste om te gebruiken, er zijn ongeveer vijftien verschillende spreuken die je zelf moet zien te vinden. Zo kun je een gewone vuurbal afschieten, maar ook een donderwolk of een tornado tevoorschijn toveren. Het leukste is echter om een magische struik te maken en je door de vijandelijke linies bewegen.

Misschien niet de allerleukste of sterkste spreuk, maar wel de meest originele is om je in de geestenwereld te bewegen en de controle over een dier te nemen. Die vind je gewoon in het wild, in kooien of als je een vijand afmaakt. Leuke aantekening daarbij is dat de grootte of sterkte van een vijand uitmaakt in wat voor dier het terug verandert. Een gewone samoerai zal bijvoorbeeld weer een kikker of een konijn worden, maar een grote vijand zal misschien wel een beer of zwijn worden. Er komt daarbij ook nog eens een tactisch element bij kijken, zal je een vos overnemen dan ben je vrij klein en wordt je niet gezien door de vijand, maar wordt je een beer dan ben je groter en kun je ook aanvallen. Zo staat de game bol van strategische keuzes, ga ik sluipend langs die grote groep of val ik ze aan en neem ik die ervaringspunten mee? Want hoe hoger je level des te meer leven en mana je hebt of hoe meer vijanden je met je speciale aanval kunt raken.

De diversiteit in de speciale aanvallen is ook weer een keuze die je moet maken. Je moet namelijk de ninja’s die voor jou weggingen bevrijden en daarna kan je ook met hen vechten en hun speciale aanvallen gebruiken. Hiro is echter de enige die met magie overweg kan, maar Futo is groot en dus beter tegen grote vijanden. Shun is weer een boogschutter die handig is voor verkenning, maar weer slecht in gevechten op korte afstand. Shizume kan haar fluit gebruiken om vijanden in trance te toveren en Togo denkt weer dat hij een tijger is, daarom gebruikt hij klauwen en is hij vrij snel. Kunoichi heeft weer een lange speer en is heel acrobatisch, zij was dan ook mijn favoriet naast Hiro. Je speelstijl hangt echter heel erg af aan welk personage je gebruikt, met Shun werkte ik bijna nooit, omdat ik voor de verrassingsaanval ging en Shizume was heel zwak vergeleken met de rest. Futo is het beste om tegen de grote vijanden te gebruiken, maar daarnaast is hij eigenlijk waardeloos.

De verschillende speelstijlen die de personages met zich meebrengen zorgen gelukkig voor de benodigde replay-waarde, want de game is helaas niet heel lang. Als je je best doet ben je er met een kleine acht uur doorheen, ga je echter levels opnieuw spelen met andere stijlen en wil je alles verzamelen dan kan het uitlopen tot een slordige twaalf tot veertien uur. Vooral de kleine beeldjes die door elk level verstopt zijn dagen je uit om elk hoekje een omgeving te verkennen, daarnaast kun je ook met de verzamelde muntjes recepten kopen. Als je genoeg ingrediënten daarvoor vindt dan kan je drankjes maken die je bijvoorbeeld niet in een normale ton zult tegenkomen.

Waarbij je echter vooral de lengte eruit haalt zijn de prachtige omgevingen, je zult vaak genoeg even stil staan bij een prachtig vergezicht of huppelend door een veld gaan vol met fleurige bloemen. Dit staat vrijwel totaal in constrast met de koddige graphics van de personages en huisjes, maar als je daar goed op let zit het vol met detail. Ook kom je onderweg genoeg watervallen en stroomversnellingen tegen om in te varen. Dat lees je goed, je zult ook moeten varen en zelfs een ninja variant op snowboarden moeten uitoefenen. Dit doe je allemaal door middel van je ninja-hoed, die je al gelijk op het begin krijgt. Dit hoofddeksel is niet alleen handig voor varen, maar ook pijlen af te laten ketsen. En om de enorme lijst van bezigheden nog meer aan te vullen kom je ook voor genoeg acrobatische obstakels te staan. Als een ware prins uit Perzië ren je over bergwanden, beklim je muren en ren je over daken. Altaïr is er niks bij. Wat wel jammer is is dat deze bezigheden altijd weer uitkomen op de gevechten, en hoe groots en variërend die ook zijn, je doet op het eind wel de hele tijd hetzelfde. Wissel je constant van personage en speelstijl, dan zul je dit geen probleem vinden, blijf je echter bij je favorieten steken… dan helaas wel. Maar al met al is Mini Ninjas een ode aan de kleine menschen, mits je ninja bent natuurlijk!

Conclusie en beoordeling

Mini Ninjas is een zeer verrassende game geworden, die action-adventure mixt met RPG-elementen en er een uniek sausje overheen gooit. Laat je niet afschrikken door de koddige, haast schattige graphics, want onder dit stijltje schuilt een game die een diepgang heeft die menig ‘volwassen’ game laat sidderen van angst. De stealth-elementen zijn helemaal aan jou zelf, maar als je daarvan houdt dan kan je die mooi in de mix gooien. Daarnaast maken de idyllische omgevingen en Japanse feel het helemaal af. Ninja!
8,3
Score
83
Score: 85
  • Pluspunten
  • Verschillende ninjas
  • Koddige graphics
  • Verzameldrang
  • Kuji-magie
  • Minpunten
  • Korte duur
  • Eentonig op den duur

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Jammer dat er geen editor is:( hoop dat we een master chief skin krijgen(H)

  • WEER EEN GELUK BIJ EEN ONGELUK

  • Elk voordeel heb z'n nadeel :)

  • Wel jammer dat wij geen personages kunnen maken en maps :(

    maar goed mischien ooit in een update :P

  • W00t!! Genaaid…..

    PlayStation 3- en PC-eigenaren hoeven zich echter niet bedrogen te voelen, want de mogelijkheid om zelf personages en maps te maken ontbreekt in de Xbox 360-versie. Het zal dan ook een kwestie van tijd zijn voordat een paar slimme jongens de Xbox 360-maps en -personages namaakt.

    Het is op eens een stuk minder erg :P

  • splitscreen-modus ->>> I like:DD

  • De splitscreen is toch wel voor online he?

  • ik wou hem voor 360 halen maar geen mods en map kunnen maken erop vind ik n iets dus ik heb hem voor pc

  • Splintscreen mode is zeker nice, maar ik prefer dan toch liever user created content.

  • Zo zie je maar weer dat je bij Microsoft slechter af bent. Microsft denkt alleen aand geld. Het maakt hun helemaal geen reet uit of jullie plezier uit een spel hebben.



    Jullie krijgen vast om de zoveel tijd extra content, maar we weten allemaal dat jullie ervoor moeten betalen.



    Bij Sony willen ze dat de gebruikers een leuke ervaring krijgen op hun console. En door de mod-friendly ut3 versie is dat mogelijk en ook gratis content (sommige ook betalen maar hun hebben een goede mix ervoor, hun vragen geen geld voor content dat bij het spel hoort vanaf het begin).



    Dit is dus waarom ik Micro$oft en alles wat ermee verbonden is haat. Bij hun komt $$$ op de eerste plaats en gebruikerservaring als laatst of gewoon helemaal niet.



    Haalt natuurlijk niet weg dat het jammer is dat jullie voor de zoveelste keer genaait worden. Splitscreen? Kan bij ons met een modje, en die maps worden met gemak nagemaakt dus ook daar geen problemen.



    #$%^%# Micro$oft!








  • Lelijk hoor dat we geen editor krijgen.

    Wat fuckt mij die split-screen nou.

  • Geen custom maps, hoe lame :)

  • Ach ja, user created content is wel een groot gebrek, heb het op de PS3 nog niet gebruikt, maar goed.

  • @ Yamanaka



    We hebben in het verleden op de Xbox ook wel eens games gehad met een mapeditior, maar MS heeft gewoon een hele goede beveiliging. Bijkomende het feit dat de xbox360 een stuk gebruiksvriendelijker is dan de Ps3. Natuurlijk gaat het bij de Ps3 de goede kant op, maar qua online netwerk ligt de Xbox360 op het gebied van functies mijlenver voor op de Ps3. Daar komt bij dat je bij de Ps3 nog steeds met een creditkaart moet betalen en nog irritanter is het \"nog\" steeds ontbreken van XBM. Ik snap niet waarom die ronde knop op onze controller zit.. je hebt er geen zak aan! Ik vind dat ik qua gebruikerservaring beter af ben bij MS. En qua gierige Hollander bij Sony. Dus als ik jou was dan zou ik me iets meer verdiepen in de 360 voordat je je loze haatberichten verspreid.

  • Ow, dan heeft de PS3 versie toch meer voordelen als de 360 versie zou je zeggen. Maar aan de andere kant kan er ook weer een update volgen waardoor de 360 deze ''maak zelf je map modus'' (=P) ook weer heeft.

  • @ Yamanaka



    jaaaaa en Sony is een liefdadigheidsinstelling en zijn zo braaf (ontploffende laptopbatterijen, rootkits op audio cd's, continu proberen hun eigen formaat door de strot van de consument te drukken) en denken alleen maar aan jou, de gebruiker.

    Heerlijk hoe naief die Sony fanboys altijd zijn.



    ot:

    Hoezo geen map editor? Het laatste wat ik gehoord had was dat Epic met MS in conclaaf was over hoe ze dat gingen regelen toch?




  • Lekker eindelijke zijn de Xdoos Fanboys Genaaid >:D,

    Yamanka@Helemaal mee eens SONY FTW!.

  • @Furyan



    Op die paar punten heb je wel gelijk. De XMB had er al vanaf het begin in moeten zitten en ook het betalen met prepaid kaarten. Dat komt er ook aan, maar het had inderdaad veel eerder gemoeten.



    Xbox live zit wel goed in elkaar, maar Microsoft heeft ook al meer ervaring ermee dan Sony. Sony is er pas echt mee begonnen met de PS3. De online van de PS2 was echt drie keer niks.



    Maar toch vind ik wel dat online speelplezier gratis moet zijn, en dat je voor de volledige ervaring niet moet betalen wat wel zo is bij Xbox live.




  • Wat je gebruiksvriendelijk noemt, moest vandaag gewoon 15min bellen om me gold subscription te cancelen top punt van on-gebruiksvriendelijk. Kan niet eens via die xbox zelf.



    En zeuren over een cc is onzin, die dingen kosten geen drol meer en krijg je bij een studentenrekening gewoon gratis zonder jaarlijkse kosten.

  • F*cking fanboys ftw…

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren