1. Quantum of Solace: The Game (X360)

Quantum of Solace: The Game (X360)

James Bond heeft een leven om jaloers op te zijn. Omringd door mooie vrouwen ontdoet hij zich van het geboefte dat deze wereld bevolkt, waarbij hij zich bedient van snelle auto’s, imposant wapentuig en stoere gadgets. Bovendien blijft hij te allen tijde een echte gentleman. Of hij nu in een levensgevaarlijke situatie verkeert of dat hij net een schurk van het leven heeft beroofd; Bond houdt het hoofd koel en de humor droog. Een spel over deze held moet dus wel een topper worden, zou je denken. Tja… dat zou je denken.

In tegenstelling tot de films, moet het spel zich zien te redden zonder deugdelijk script. Als er al een verhaallijn in het spel zit, heb ik die niet kunnen ontdekken. Quantum of Solace volgt niet de lijn van de gelijknamige film, maar biedt de mogelijkheid om scènes uit de film en diens voorganger ‘Casino Royale’ te spelen. De poging om deze scènes op een logische manier aan elkaar te praten, is jammerlijk mislukt. Toch kan zo’n verzameling scènes nog best de moeite waard zijn voor met name diegenen die de twee nieuwste Bond-films hebben gezien. Anderen zullen zich misschien (nog) wat harder irriteren aan het feit dat een logisch verhaal ontbreekt. Die scènes moeten dan natuurlijk wel sfeervol op het scherm worden getoverd om de speler dat typische Bond-gevoel te geven… en helaas is daarvan geen sprake.

Een verhaallijn is namelijk niet het enige dat ontbreekt. Zo is ook geen spoor te bekennen van de droge humor waar in de inleiding al naar werd verwezen. Die humor is toch echt een trademark van James Bond en hoort dus een plaats te krijgen in een Bond-game. Helaas is geen plaats ingeruimd voor stoere one-liners. Waar Bond in de films nog dingen zegt als: “I think he got the point.” (na iemand met een harpoen om zeep te hebben geholpen) of “Filthy habit.” (na een rokende bad guy knock-out te hebben geslagen), is hij in het spel maar een zwijgzaam figuur. Ook geflirt met vrouwelijk schoon is aan de Bond uit het spel niet besteed en dat is toch niet zoals wij hem kennen. Jammer.

Zonder humor en vrouwelijk schoon blijft er weinig over van Bond, maar gelukkig kan hij altijd nog terugvallen op de gadgets van Q. Wat te denken van horloges die als bom kunnen worden gebruikt (Moonraker) of doedelzakken die zowel als vlammenwerper en als machinegeweer kunnen worden gebruikt (The world is not enough)? Helaas, niets van dit alles. Het lukt Bond in dit spel nog net om beelden van bewakingscamera’s af te tappen of om computers te hacken, maar de typische Bond-gadgets blijven achterwege. Dat we hier toch te maken hebben met een Bond-game, blijkt slechts uit de muziek en het feit dat de rol van Bond – net als in de recente films – wordt vertolkt door Daniel Craig en dat is toch wat karig.

Goed, Quantum of Solace slaagt er dus totaal niet in om het Bond-gevoel over te brengen. Het is derhalve eigenlijk meer een ‘regulier’ actiespel dat, zoals wij dat vaker zien, afwisselend wordt gepresenteerd in een first person en een third person perspectief. Toch hoeft dat niet te betekenen dat wij hier met een slecht spel te maken hebben. Natuurlijk is het doodzonde dat zo weinig gebruik is gemaakt van de mogelijkheden die een Bond-licentie biedt, maar een ‘regulier’ actiespel kan natuurlijk ook zeer de moeite waard zijn. Het spel ziet er in ieder geval prima uit. Het is allemaal zeker niet briljant en de animaties komen hier en daar zelfs houterig en gedateerd over, maar over het algemeen is er weinig op of aan te merken over het grafische aspect van Quantum of Solace. Ook in auditief opzicht scoort het spel een voldoende, al is dat meer vanwege het feit dat het spel op dat vlak nergens in de fout gaat. Spectaculair worden de geluidseffecten nergens.

Dan de actie zelf. In een schietspel gaat het natuurlijk in de eerste plaats om schieten. Met dat schieten zit het in Quantum of Solace wel snor. Niet alleen omdat de speler een grote diversiteit aan wapentuig tot beschikking staat, maar vooral omdat het mogelijk is heel accuraat te richten op vijanden of voorwerpen. Kogels komen precies terecht op de plek waarop de speler zijn geweer of pistool heeft gericht. Ook het zoeken van dekking verloopt in Quantum of Solace heel prettig. Zodra je in de buurt bent van een voorwerp waarachter je kunt schuilen, kun je door middel van één druk op een knop ook daadwerkelijk dekking zoeken. En net zoals in ‘Gears of War’, kun je van de ene schuilplek naar de andere bewegen door gebruik te maken van diezelfde ene knop. Helaas laat Bond zich niet op alle gebieden zo eenvoudig besturen. Zo is het qua bediening behoorlijk omslachtig om iemand van achteren te besluipen en in stilte uit te schakelen. Daar komt onder andere een quick time-event bij kijken, wat natuurlijk te gek voor woorden is. Zo’n quick time event zou gebruikt kunnen worden voor scènes waarbij Bond het moet hebben van zijn reflexen (zoals ook meerdere malen gebeurt in Quantum of Solace), maar dat is bij het besluipen van slechteriken (waar Bond kan profiteren van het verrassingselement) niet aan de orde.

Het is overigens sowieso niet handig om het spel op een ‘stealthy’ manier te willen spelen, omdat de bewegingen van Bond daarvoor simpelweg veel te beperkt zijn. Bond is – in dit spel althans – bepaald geen Solid Snake of Sam Fischer. Het is allemaal erg rechttoe rechtaan. Enige subtiliteit is dit spel vreemd. Dat wordt eens te meer duidelijk door de overdaad aan licht ontvlambaar materiaal waarmee alle levels bezaaid zijn. Gastanks, blusapparaten, jerrycans; je komt het allemaal tegen en vaak knippert het ook nog (jawel!) om maar aan te geven dat het kapot kan. Niet heel realistisch natuurlijk, maar wel handig en de explosies zien er zeker niet slecht uit! Wat ook niet realistisch is, is het feit dat je her en der mobiele telefoons tegenkomt waarop missie-gerelateerde teksten, geluidsfragmenten of beelden staan. Dat één persoon zijn mobiele telefoon heeft laten slingeren, zou nog geloofwaardig kunnen zijn, maar met de hoeveelheid mobieltjes die Bond in dit spel tegenkomt, zou hij een groothandel kunnen beginnen en dat gaat natuurlijk nergens over. Met een beetje moeite had de ontwikkelaar hiervoor heus wel een beter alternatief kunnen verzinnen.

Dat de ontwikkelaar zich veel moeite heeft willen besparen, komt ook op andere punten naar voren. Op grafisch gebied zijn er kleine slordigheidjes: hier en daar verdwijnt je geweer (of soms je halve lijf!) in een muur (kortom, de ‘collision detection’ had beter gekund) en ook de gameplay lijkt soms niet goed doordacht. Zo zijn er levels waarin je iemand moet achtervolgen en deze persoon blijft vrolijk voor je uit rennen, hoezeer je hem ook vol lood pompt. Dat zijn dingen die niet moeten kunnen. Als ik iemand in het vizier heb en de trekker overhaal, verwacht ik dat deze persoon – al dan niet kermend van pijn – tegen de vlakte stort. Niets meer, niets minder. Het zijn schoonheidsfoutjes die op zich niet storend hadden hoeven zijn, maar ze doen een ‘kaal’ spel als Quantum of Solace de spreekwoordelijke das om.

Conclusie en beoordeling

Quantum of Solace brengt geen moment het Bond-gevoel naar voren. Geen vrouwen, geen gadgets, geen humor, geen goed verhaal… wat overblijft is een schietspel dat nauwelijks iets met Bond te maken heeft. Dat zijn natuurlijk al fikse minpunten voor een Bond-game, maar als het schietspel zelf ook niet echt de moeite waard is, blijft er weinig over. Omdat het spel als regulier schietspel niets echt heel erg fout doet, krijgt het spel van mij toch nog een voldoende, maar het blijft pover. Van dit spel gaan er echt dertien in een dozijn.
5
Score
50
Score: 50
  • Pluspunten
  • Als regulier schietspel doet het niets echt fout
  • Bond ziet er echt uit als Daniel Craig
  • Minpunten
  • Totaal geen Bond-gevoel
  • Geen verhaal
  • Erg rechttoe rechtaan
  • Kleine slordigheden
  • Al die mobiele telefoons…

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • ziet wel er erg uit



    Maar wel een beetje triest, doordat is de goeie oude mortal kombat een beetje verneukt

  • Nounou, doe maar leuk. What's next? The Simpsons in Dead or Alive?

  • The Dark Knight!!!! :D



    Best grappig, maar MK heeft me nooit echt kunnen boeien, kijk uit naar de nieuwe Batman film. The Dark Knight reeks is gewoon echter/harder als de andere batman comics :)

  • Zo, in een klap de hele MK franchise verneukt….Ongelooflijk!

  • @Blitz Metalhead



    ik ben het eens me je

  • Omg, best wel genaaid…

  • Ziet er erg tof uit

  • houdt het dan nooit op?

    MK2 hefft voor mij nostalgische herinneringen, maar ze blijven de serie maarr uitmelken…-.-

  • Is this a silly joke?

  • No kidding?! Batman zijn hoofd eraf trekken met superman… lol!!

  • Dat zie ik niet goed komen :P

  • ziet wel goed uit.

  • Weird ik wil met scorpion batman in de fik steken. >:D

  • Koming soon? :P

  • Superman? Zegt de naam alleen al niet genoeg? Deze is NIET te verslaan xD

  • Ik vind het wel cool… ik heb genoten van Street Fighter vs. X-men. Ben zeer benieuwd naar de uitwerking van deze game…

  • tsjah… k vind het wel te ver gaan dit… maarjah misschien wordt het nog wel heel tof… ik wacht wel op verdere informatie!

  • @converge

    Eensch

  • @X-syth



    Dat is Mortal Kombat taal al jaren :) (zie ook Kombat ipv Combat,hehe)



    Echt dit is zo diep,diep triest f*ikker op met marvel en dc in een 'vs' titel. geef me aub gewoon me MK game !


  • laten we niet te hard van stapel lopen hier jongens. Marvel VS capcom 1 en 2 waren beidde erg wreed. misschien is dit ook wel grappig. alleen kan ik me er geen voorstelling bij maken wanneer je met Batman wonder woman haar kop eraf trekt:P lijkt me een beetje krom. ik had liever een goede nieuwe mortal kombat gehad in de vorm van SF4;)

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren