1. World of Warcraft (PC)

World of Warcraft (PC)

Het wakker worden kan soms heel vervelend zijn. De wekker gaat, maar dringt nog niet helemaal door, met als logisch gevolg een rondvliegend stukje apparatuur. Mijn ochtenden zijn niet heel interessant, niet leuk genoeg om mij energiek uit bed te laten stuiteren. De wereld is niet altijd leuk. Onze wereld. Niet te verwarren met een van de virtuele werelden. De virtuele leefomgeving van World of Warcraft. Een marktplein vol mensen die praten, handelen, ruziën en zich tegoed doen aan allerlei lekkernijen. Dit is het principe World of Warcraft, een online samenleving met miljoenen inwoners. Door beboste dalen, besneeuwde bergtoppen en meanderende rivieren trekken de inwoners met elkaar op, om maar een doel te dienen; het beleven van een fantasie.

Azeroth, zoals de wereld gedoopt is, is een immense wereld. De spelers die met elkaar optrekken in het spel hebben allemaal hun eigen unieke personage. De kans om een evenbeeld tegen te komen is niet groot, met name later in het spel, wanneer iedereen zijn eigen secundaire karaktertrekken heeft verkregen. Als een meisje een vrouw wordt, krijgt zij borsten. Als een dwerg groot wordt, is hij nog steeds klein. Het verschil tussen een jongen en een meisje wordt bij de geboorte al duidelijk. Dit geldt ook voor de personages in World of Warcraft. Als er

is ingelogd, zal er uit een van de acht rassen gekozen moeten worden. Deze acht rassen zijn verdeeld tussen twee facties; de Horde en de Alliance. Dat deze facties elk hun eigen sfeer hebben, wordt al snel duidelijk bij het kiezen van een ras. Zo heeft de horde zijn Orcs en Ondoden, waar de Alliance bestaat uit Dwergen en Mensen. Het personage kan ook nog eens op geslacht, haarkleur en gezicht aangepast worden, zodat elke speler zijn eigen karaktertrekken kan verwerken in zijn alter-ego. Mijn dwerg had een woest gezicht met een kaal hoofd en hij was jager. Er kan namelijk ook nog eens gekozen worden tussen verschillende stijlen. Behalve jagers zijn er bijvoorbeeld ook priesters en magiërs.

De werknemers bij uitgever Blizzard weten hoe zij een spel moeten presenteren, wordt al meteen duidelijk zodra de wereld betreden wordt. In vogelvlucht wordt er door het gebied waar het spel begonnen wordt gevlogen, waarbij een stem kort vertelt over de geschiedenis van het ras. Elk ras heeft namelijk zijn eigen uitgebreide historie, gebaseerd op allerlei Warcraft boeken en natuurlijk de Warcraft spellen, die nog steeds uitermate populair zijn. Fans van Warcraft zullen meteen de situatie in de wereld begrijpen en accepteren doordat WoW trouw is aan zijn geschiedschrijving. Mijn eigen kale ik kwam terecht in Dun Morogh, een besneeuwd hooggebergte, ergens in Azeroth. Het is fijn dat de speler niet meteen ondergedompeld wordt in diepe sneeuw. In het begin wordt namelijk rustig duidelijk gemaakt hoe er rondgelopen kan worden en hoe er met computergestuurde inwoners gepraat kan worden. Terwijl de eerste schreden in de wereld gemaakt worden, blijkt het spel er ongelooflijk sfeervol uit te zien. Dat het grafisch licht verouderd is maakte mij niet heel erg veel uit, de wereld is namelijk fantasievol doch geloofwaardig. De steden en gebieden daaromheen (World of Warcraft kent bijna geen laadschermen), lopen soepel in elkaar over en hebben elk hun eigen unieke stijl.

Zodra het staren en snuffelen gepasseerd is, wordt het tijd om een praatje te gaan maken met een van de NPC’s die rondlopen. Hij heeft een groot uitroepteken boven zijn hoofd. Dit betekent dat er een queeste beschikbaar is, een opdracht die voltooid moet worden. De verhaallijn die door het spel heen loopt is gebaseerd op deze queesten. Door het voltooien van een opdracht(die soms wel eentonig willen zijn, zoals het keer op keer doden van aantallen vijanden), krijgt de speler weer nieuwe kleding, wapens en vaardigheden tot zijn beschikking, zoals een cape of een bijl. Hiernaast krijgt het personage ook nog eens ervaringspunten waardoor hij/zij een level omhoog gaat. Dit zorgt voor genoeg motivatie om uren en uren achtereenvolgend door te gaan met de queesten, ook al zijn deze soms nog zo saai.

De verschillende objecten die verzameld worden bij het voltooien van queesten, zullen regelmatig goed van pas komen. Zo kan die cape omgedaan worden en kan er met die bijl op konijntjes ingehakt worden(wat lekker soepel loopt, qua gameplay zit WoW goed in elkaar). Het tweede is dierenmishandeling, het eerste is dat niet. Door het dragen van

verschillende soorten harnassen en kleding, zullen eigenschappen van het personage opgewaardeerd worden. Zo kan een Orc zich beter weren tegen vuur door het dragen van een harnas dat ergens diep in een oerwoud gevonden is, om maar iets te noemen. Het aantal verschillende soorten spullen is namelijk ontelbaar groot, er is altijd wel wat nieuws te vinden. Daarnaast zijn deze spullen ook in alle maten te vinden, er moet natuurlijk rekening gehouden worden met het geslacht van het personage. Ook zijn er ontelbaar veel verschillende vaardigheden. Deze zogenaamde skills worden gebruikt om verschillende redenen, zo kan er bijvoorbeeld extra veel schade aangericht worden door het gebruiken van een ijsregen.

Terwijl de gigantische wereld genaamd Azeroth verkend werd door mij en mijn kale dwerg, kwam al snel de tegenstelling tussen Horde en Alliance naar voren. De wereld met zijn inwoners is namelijk letterlijk door tweeën gedeeld, met een grote zee die beide continenten uit elkaar houdt. De spelers van de twee facties kunnen niet met elkaar communiceren, zij spreken elk een verschillende taal. Dit is een goede basis voor verwarring. Verwarring is weer een goede basis voor ruzie, uit ruzie ontstaat weer conflict. Dan ontstaan er gevechten tussen de twee facties. Deze worden gevoerd op allerlei niveaus, zo zijn er gevechten tussen twee spelers, maar ook heuse veldslagen tussen tientallen strijders. Als een speler alle queesten voltooid heeft, biedt het spelen tegen andere spelers nog uitermate veel vermaak. Ook kan een speler zijn eigen guild oprichten, een soort vereniging waar andere spelers zich bij kunnen aansluiten. De mogelijkheden zijn vrijwel ontelbaar.

Behalve al het bovenstaande, dat al voor uren en uren aan spelplezier zorgt, zijn er nog veel meer mogelijkheden tot (leed)vermaak in World of Warcraft. Zo kan elke speler zijn personage verder uitdiepen door het kiezen van twee beroepen, zoals visser of mijnbouwer. Door het vangen van vis met een goedkoop hengeltje krijgt de speler dan ervaringspunten voor zijn beroep, waardoor er op den duur met dure sporthengels gevist kan worden. Met sporthengels worden grotere vissen gevangen dan met bamboestokjes, soms zelfs vissen die wel een aardige duit waard zijn. Of er wordt een oude laars vol geld opgevist, dat kan ook. Maar ik richt mij op de dure vissen, deze kunnen namelijk naar de markt gebracht worden. World of Warcraft heeft namelijk zijn eigen veillingssysteem, wat uitermate goed werkt en zeker een vermelding waard is. Alle spelers kunnen hier hun waar aanbieden, die andere inwoners weer op kunnen kopen. Het Auctionhouse staat in mijn ogen voor de souplesse waar het hele spel mee doorspeeld wordt. Het besturen werkt lekker, het vissen rustgevend en het rondvliegen op de verschillende gevleugelde wezens is fantastisch. Blizzard heeft een meesterwerk afgeleverd. Een spel dat een paar jaar na dato nog steeds leuk is om te spelen en zeker genoeg spelers heeft. Dat er gevallen van extreme verslaving aan het spel bekend zijn, vind ik persoonlijk een onzin argument om het spel te proberen, verslavingen bestaan namelijk ook in de echte wereld. Dat het spel bijna onmogelijk is om uit te spelen, zorgt er wel voor dat het spel op den duur aardig wat geld gaat kosten door de maandelijkse kosten van ongeveer vijftien euro. Dit neemt echter niet weg dat het spel geniaal en uniek in zijn soort is en door iedereen zou moeten worden geprobeerd. ‘Enter the World of Warcraft!’

Conclusie en beoordeling

Het is een raar spel, een spel dat uniek is in zijn soort. Blizzard heeft een meesterwerk afgeleverd dat vier jaar na de release nog steeds uitermate populair is, wat ook volledig terecht is. Het doorlopen van de verhaallijn is leuk, het strijden tegen andere spelers leuker en alle andere optionele spelelementen zijn het leukst. Er is voor iedere speler wat wils. Het spel is eigenlijk te groot voor een recensie, letterlijk en figuurlijk. Ik doe mijn dwerg zijn petje af en buig zijn kale hoofd voor Blizzard. Top!
9
Score
90
Score: 90
  • Pluspunten
  • Stijlvol vormgegeven
  • Opties bij het maken van een personage
  • Trouw aan Warcraft
  • Player vs Player
  • Heel veel extra spelelementen
  • Soepele gameplay
  • Minpunten
  • Queesten zijn af en toe saai
  • Verslavend en duur, dit verschilt echter per persoon)

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Jemig Siem, jij bent ook nog laat online ;)



    En arme Lauran wordt wederom in de zeik genomen :P

  • jij niet dan? :P

  • waarom is die lauran nog niet ontslagen, geen zin om zijn maanden nog door te betalen? of is hij nou die ene die smiddags altijd naar de supermarkt moet?

  • Soms is sarcasme het sleutelwoord bacardi boy

  • sarcasme om wat ? :+

  • @ Arthurvv



    Had eindelijk weer eens een vrije dag :) dus kom net met wat vrienden uit de kroeg.



    Ookal doet mijn mening er op IG niet toe, ik ben blij dat jullie actief blijven op IG. Samen met jullie, Youri, Kris, Jelle en jeffrey vind ik dat ze na een aantal jaar eindelijk een leuke en goede redactie bij elkaar hebben gesprokkeld. (Lauran voor de grap even niet meegerekend :P)


  • @ Bacardiboy



    Dude, wat een naam trouwens :P Bacardi is zoooo 2004 ;)

    Anyway.. ze nemen Lauran maar in de zeik, ze menen niet echt wat ze schrijven, oftewel; sarcasme. In het woordenboek omschreven als: bittere, bijtende spot.

  • ik weet wat sarcasme is dude xD maar dat is niet echt sarcastisch wat ze schrijven vind ik, vandaar dat ik het vroeg.



    en bacardiboy is n nickname dat ik ooit heb ingevoerd.. volgens mij al een jaar of 10 geleden online ;) so dont even start lol.



    en mijn bericht, kwam daar niet iets van ironie vandaan?



    vervelende betweter >_>




  • en mijn bericht, kwam daar niet iets van ironie vandaan?





    Sorry, ik had iemand met de nickname bacardiboy ook niet serieus moeten nemen ;) my bad!

  • Godskolere, na dat stukje over de slager(s) te hebben gelezen heb ik ontzettend trek in een broodje bal.

  • furyan, niet zo dom doen om 2 uur snachs achter je computertje ja? ga maar lekker op superdudes op de man spelen als je daar zo een zin in hebt ;) asswhipe.



    anyways, die hans en wil, hebben die geen meerdee fillialen? cus it sounds good to me :P

  • Leuk om te zien dat jullie het goed met elkaar kunnen vinden daar bij de redactie, ik zou me niet voor kunnen stellen dat er alleen maar chagrijnige gezichten worden getrokken xD

  • jonges geen ruzie maken

  • Jullie zijn echt maf ^^

  • Ontopic blijven jongens

  • HAHAHA, weer een zeer leuke top 5, en geweldige nr. 1. Terecht ook lijkt mijXD

  • lol :p

  • haha die nr 1. bij deze en die ergernissen ook, echt grappig :p

  • prachtige top 5 _O_ !! xD

  • Inderdaad, prachtige top 5. En die foto van nr.1 is ontzettend mislukt :P.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren