1. Grand Theft Auto IV (X360)

Grand Theft Auto IV (X360)

Straten vol met mensen, flatgebouwen tot diep in de wolkenvelden en containers vol fastfood. Ik spreek hier vanzelfsprekend over het middelpunt van onze eigen wereld; New York. De mensen zijn competetief en deinsen niet terug om elkaars taxi in te pikken. Ieren, Spanjaarden, Jamaicanen en Mexicanen lopen er hand in hand, mits zij elkaar iets verschuldigt zijn. Een vechtpartijtje is niet ver weg in een stad die constant borrelt en af toe wat stoom kwijt moet. Dit is een perfect toneel voor Niko Bellic, immigrant in het virtuele middelpunt van de gamewereld; Liberty City.

Terwijl een kok zijn illegale snoepjes nog snel in wat deeg wikkelt, worden de ankers uitgegooid en meert het vrachtschip aan. Hoofdfiguur in Grand Theft Auto IV, Niko Bellic, arriveert in een stad waar alles mogelijk is. Lekker gemaakt door zijn neef Roman, die hem halfdronken oppikt bij zijn cruiseschip, is Niko benieuwd naar alle pracht en praal die zijn neef reeds vergaard heeft. Terwijl zij langs een aftands taxidepot rijden, de spil van Roman\'s succes, wordt zijn vergaren angst beantwoord en blijkt Roman in een krot te wonen. Niko is het land binnengekomen op basis van een leugen, terwijl hij zijn verleden vol leugens en verraad juist achter zich wou laten. Hove Beach, de wijk waar de meeste immigranten binnenkomen en blijven wonen, is een nest van drugshandelaren, afpersers en oplichters, allemaal met dat ene doel: het verkrijgen van macht in een totaal doorgeslagen stad.

Dit was ook het doel in de voorgaande delen van de GTA serie. In Vice City probeerde Tommy Vercetti zich op te werken tot maffiamagnaat en LJ en zijn bende streefden dit zelfde doel na in GTA: San Andreas. Dit in tegenstelling tot Bellic, die zijn verleden juist achter zich probeert te laten en een eerlijk leven wil opbouwen, maar hierin wordt gehinderd door de onderwereld waarin zijn neef verstrikt is geraakt. Terwijl Niko noodgedwongen allerlei smerige klusjes uitvoert, krijgt hij er nieuwe vrienden en vijanden bij. Het verhaal is op een indrukwekkende wijze in beeld gebracht en blijft de complete dertig á veertig uur boeiend. Niko\'s strubbelingen zijn mooi in beeld gebracht, mede door het goede acteerwerk, wat ervoor zorgt dat de personages stuk voor stuk orgineel, realistisch en af en toe krankzinnig overkomen. Behalve dat de personages erg realistisch overkomen, geldt dit feit ook voor de manier waarop dromen in duigen vallen. Niks is wat het lijkt, en niks gaat worden wat het lijkt. Ongeëvenaard in computerspellen.

Wat niet zo indrukwekkend is, zijn de verschillende missie\'s die uitgevoerd moeten worden. Waar sommige missies orgineel zijn, zoals het beroven van een drukbezochte bank, geldt dit niet voor de missies waar simpelweg een doelwit uitgeschakeld moet worden. Deze missiestructuur zagen wij al terug in de voorgaande delen. Het is maar goed dat er verschillende manieren zijn om de doelstellingen te behalen, door de grote open wereld van Liberty City. Met behulp van auto\'s, motors en helikopters stuurt de speler Niko de achtervolging in op zijn vijanden, die vaak tot op de tanden gewapend zijn met messen, knuppels en vuurwapens. Zij zullen zelfs de raketlanceerders niet schuwen en komen in grote getalen onverwacht tevoorschijn. Op deze paniekerige momenten moet er vaak even naar adem gezocht worden, herladen worden, en daarna teruggeschoten worden.

Dit schietgedeelte werkt uitermate lekker. De stad wordt van uit een derdepersoons-perspectief bekeken, met een camera die op drie afstanden afstelbaar is. Ook kan er met de linkerstick rondgekeken worden, richting de vele billboards en neonreclame die het virtuele Broadway rijk is. Loopt Niko door een straat waarin de aandacht in eerste instantie uitgaat naar een Jehova getuige, maar trekken enkele schoffies met proppenknallers de aandacht naar zich toe, dan kan er snel dekking gezocht worden. Staat Niko bij een container, een straathoek of een geparkeerde auto, dan zal hij hier als een haas dekking kunnen zoeken. Daarna pakt hij de wapens op en knalt er lustig op los, waarbij duiven niet met rust gelaten worden. Is de schiettent gesloten en worden er autosleutels in stopcontacten gestopt, dan is het tijd om te rijden.

Het rondrijden over de boulevard van Liberty City is onvermijdelijk. Er kan natuurlijk ook een taxi gepakt worden, maar het rustig rijden richting de bestemming heeft bij mij toch de voorkeur. Liberty City oogt namelijk prachtig, grafisch is het spel zeker niet slecht te noemen. De wijken, elk in hun eigen authentieke stijl, zoals dit ook in New York het geval is, zien er stuk voor stuk oogstrelend uit. Het sturen met de auto kan echter wat lastig gaan, dit is af en toe behoorlijk irritant, met name wanneer er weer een prachtig panorama om de hoek komt, waarop verschillende inwoners elkaar te lijf gaan. Waarschijnlijk ook gefrustreerd geraakt door het nemen van een scherpe bocht, waarna de een de ander geschept heeft op de stoeprand. Het sturen van auto\\\'s door Liberty City werkt absoluut niet fijn, daarnaast werkt de cameraploeg ook niet mee, waardoor het zicht soms niet optimaal is, en ik dit aan pastte door constant de camera bij te sturen. Maar wat oefening baart kunst, en na een aantal uurtjes had ik het automobielen goed onder de knie. Toen kon ik weer rustig achteroverleunen, om te kijken naar de bootjes die zich door de golven van de omringende zee slaan.

Terwijl een boot zich door de golven baant, hoor ik het geluid van de boeg die neerkomt op het water. Ik moet opmerken dat dit aardig realistisch klinkt, net zoals de overige geluiden in de virtuele stad. De mensen die je tegen komen en je negen van de tien keer de huid verrot schelden of het geluid van vet tegen een motorkap, het is allemaal een plezier voor het oor. Plezier is sowieso nooit ver weg in de kaarsrechte

straten, op elke hoek is wel wat te beleven. Als er geen Hotdogstand of kledingzaak te vinden is, zijn er altijd nog de inwoners die mij uitermate wisten te vermaken.\'Asshole!\' Dit soort uitspraken vullen mij sadistisch hart met vreugde, wanneer ik iemand hardhandig tegen de grond gewerkt heb met Niko. Ik steek nu de loftrompet over het gaan en staan gedeelte, wat erg goed is uitgewerkt en vooral leuk is, maar ik moet een kritische kanttekening plaatsen. Het wil namelijk dat de Liberty City Police Departement nooit ver weg is. Zeer regelmatig zul je een aantal agenten achter je kont aankrijgen, laat deze echter niet te snel rood aanlopen, want voor je het weet komen zij met helikopters en speciale eenheden, waartegen niks te beginnen valt. Verder niks anders dan lof voor GTA4, Niko Bellic en Liberty City. Rockstar heeft een audiovisueel prachtige standaard weten neer te zetten, met een goede overzetting van enkele oude elementen uit de vorige delen. Deel vier is wat serieuzer van aard, met een duidelijk en doch diepgaand verhaal, zonder de mogelijkheid deze met dildo\'s of als clown uit te voeren. Het onberen hiervan stoorde mij totaal niet, het gaf een nieuwe en verfrissende ervaring. Dat is GTA4; een ijzersterk spel.

Conclusie en beoordeling

Grand Theft Auto 4 gaat ineens een compleet andere kant op. Het ouwehoeren is grotendeels achtergebleven in San Andreas, dit is vervangen door een serieuse ondertoon. Hier hoort natuurlijk een goed verhaal bij met evengoede personages, omhuld door een prachtig vormgegeven stad waar inwoners liever elkaar de kop inslaan dan dat zij een kans op een betere positie mislopen. Qua besturing redt het spel zich ook prima, slechts het wegvluchten voor de politie gaat ietwat lastig door het slechte zicht. Maar zodra dit probleem door wat oefening uit de wereld wordt geholpen, valt er genoeg te zien, te ruiken en te horen in de prachtige virtuele variant op een losgeslagen stad!
9
Score
90
Score: 90
  • Pluspunten
  • Audiovisueel erg sterk
  • Diepgaand en mooi verhaal, dit keer met moraal
  • Besturing werkt uitermate soepel...
  • Verfrissende wending in de serie
  • Minpunten
  • Behalve als het op autorijden aankomt
  • LCPD is overijverig

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Hoop bekende mensen in GTA:P!! Wordt zooooo vet

  • vet!! hahahah

  • WICKED SICK

  • Comedy club :P!!! Ze hebben daar ook alles..

  • Haha ja ik las het een paar dagen terug al op gtagaming als ik me niet vergis. Echt wel lachen :P.

  • Leuk dat ze bekende mensen erin doen :D

  • VEt hoor al die bekende mensen.

  • Yiiiihaaa

  • Ik hoop dat Niko kan lachen in de game xD

  • Mooi dat ze er bekende mensen insteken, waarom ook niet.

  • The Office was zooooooo lame. Veel te veel Engelse humor. Ik denk dus dat ik niet zo vaak in die club te vinden ben.

  • De trend die ze met Phil Collins zette gaat door…

  • @Kroketje, Je hebt The Office niet gezien of je hebt er geen reet van begrepen. The Office is geniaal waar geen typische engelse humor in te vinden is. OT: Ik vind het dus wel vet.

  • GTA IV gaat zo vet worden! Ikkan echt niet meer wachten :(

  • ik heb volgens mij alleen de amerikaanse versie gezien van de Office:P

  • OOOH, zo nice man, ik kijk af en toe wel eens naar The Office.

  • ik word hier zo lekker gemaakt paaas mij die spel nou maaar ik word para brader zoals brian t zou zeggen

  • WiiZzhole



    Inderdaad goede site: gtagaming. Staan enkele feitjes&weetjes op die ik nog niet wist.

  • word zon wrede game :)

  • GTA IV GAAT KANLLEN!

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren