1. Batman: Arkham Asylum (X360)

Batman: Arkham Asylum (X360)

Op enkele uitzonderingen – die de regel spreekwoordelijk bevestigen – na, vallen de meeste spellen over superhelden enorm tegen. Vaak zijn deze spellen gerelateerd aan een film over de superheld in kwestie waardoor het spel noodgedwongen op min of meer hetzelfde moment moet verschijnen als de film. Dat die spellen dan vaak worden afgeraffeld, is niet onlogisch. Gelukkig had ontwikkelaar Rocksteady Studios dit probleem niet bij Batman: Arkham Asylum. Zonder film om rekening mee te houden, kon aan het spel worden gewerkt tot het helemaal naar de zin was van de makers. En dat is te merken…

Iets dat direct opvalt bij het spelen van Batman: Arkham Asylum zijn de graphics. Wat ziet dit spel er waan-zin-nig mooi uit. Niet alleen in technisch opzicht is het smullen geblazen, maar ook op creatief vlak slaagt de vormgeving met vlag en wimpel. Het spel heeft een heel duistere sfeer en die spat op weergaloze wijze van het scherm. Ook het geluid in dit spel is van de allerhoogste kwaliteit. De muziek, de voice-acting, de geluidseffecten… het is allemaal even goed gedaan. Applaus voor Rocksteady Studios! Goed, het spel is dus zowel op visueel als op auditief vlak superieur. Hoe zit het echter met het spel zelf? Laat ik die vraag beantwoorden door met het verhaal te beginnen. Het spel begint met een tamelijk verwarrend filmpje: Batman heeft zijn eeuwige vijand, de Joker, namelijk reeds te pakken en levert hem af bij Arkham Asylum: een gesloten inrichting voor psychopathische criminelen. Voor de speler lijkt er dus nog maar weinig te doen te zijn, maar dan blijkt dat de Joker zich bewust heeft laten vangen. Hij heeft het namelijk voor elkaar gekregen de macht over de inrichting in handen te krijgen. Dit met de hulp van andere bekende ‘patiënten’ van Arkham Asylum als Poison Ivy, Scarecrow en Killer Croc. Zoals al vaker het geval was, probeert de Joker ook nu om het leven van Gotham City (en dat van Batman in het bijzonder) in een hel te veranderen. Aan jou als speler om hier een batarang voor te steken!

Met de batarang is meteen een van de vele gadgets genoemd die in het spel tot je beschikking staan. Niet alleen zijn er verschillende gadgets om tegenstanders mee te lijf te gaan (zoals dus de batarang – in verschillende varianten – en explosieven), maar er zijn ook verschillende gadgets om op moeilijk bereikbare plaatsen te komen zoals de bat grappler, waarmee je een beetje à la Spiderman naar hooggelegen plekken kunt zwieren. Sommige gadgets kunnen overigens voor beide doeleinden worden gebruikt. Gelukkig laten al deze verschillende gadgets zich eenvoudig bedienen waardoor je er vaak en effectief gebruik van maakt. En dat is tof, omdat Batman zich natuurlijk juist daarmee onderscheidt van veel andere superhelden. Of zoals Jack Nicholson dat in 1989 als de Joker verwoorde: “Where does he get those wonderful toys?!”.

Natuurlijk kun je tegenstanders in Batman: Arkham Asylum ook ‘gewoon’ op de ouderwetse manier – dus met vuist, elleboog en/of voet – in elkaar tremmen. Voor ieder dus wat wils. Overigens heb je aan het begin van het spel wat minder keuzevrijheid, want diverse gadgets en ‘moves’ komen pas later beschikbaar of moeten echt door de speler worden verdiend door het verzamelen van experience points. Die punten verdien je onder andere door tegenstanders zo efficiënt mogelijk uit te schakelen en door raadsels op te lossen die de Riddler voor je heeft achtergelaten. Dit zijn cryptische omschrijvingen van bepaalde taferelen die je in het spel tegenkomt. Op het moment dat je zo’n tafereel ziet, maak je hiervan een soort scan en daarmee los je het raadsel op en sleep je de punten binnen. Naast raadsels, heeft de Riddler ook vraagtekens door het spel heen verstopt en die kunnen worden verzameld. Als beloning kom je meer te weten over de tegenstanders van Batman. Leuk voor de fans. Verder kunnen ook andere zaken worden verzameld zoals geluidsopnames van behandelingen van de ‘patiënten’ van de inrichting. Dat door het spel heen een hoop te verzamelen is, biedt extra afwisseling en uitdaging. Een prima toevoeging dus naar mijn idee. En geen overbodige ook, want veel uitdaging heeft het spel niet te bieden. Sterker nog, Batman: Arkham Asylum is gewoon veel te eenvoudig. Tja, zowaar een kritische noot. Nog maar eentje dan: het spel duurt ook wel erg lang. Op een gegeven moment is de lol er gewoon een beetje vanaf. Vervelend wordt het nooit, maar de toegevoegde waarde van nóg weer een extra level vol tegenstanders die zich kinderlijk eenvoudig tegen de vlakte laten werken, ontging mij soms. Het spel is dus te makkelijk en duurt (iets) te lang, maar daarmee heb ik de grootste kritiekpunten alweer gehad. Natuurlijk zou ik kunnen muggenziften over het feit dat de omgeving zich niet laat beïnvloeden (ontploffingen richten bij ‘normale’ muren bijvoorbeeld geen zichtbare schade aan) of dat tegenstanders vaak naar het hoofd grijpen als ze toch echt in de buik zijn geschopt, maar dat is, zoals gezegd, muggenzifterij. Eén minpuntje is misschien nog wél noemenswaardig en dat is de veelbesproken ‘detective mode’. Deze modus – die op elk willekeurig moment in het spel kan worden geactiveerd – laat zien waar je vijanden zich bevinden (ook als deze zich achter een of meerdere muren bevinden!) en met welke elementen uit de omgeving interactie mogelijk is (zoals een rooster van een ventilatieschacht dat kan worden verwijderd of een muur die omver kan worden geblazen of getrokken). Dit is niet alleen een hulpmiddel waarmee een makkelijk spel nóg makkelijker wordt, maar omdat bijvoorbeeld slechts in die detective mode zichtbaar is welke muren kunnen worden gesloopt, wordt je als speler haast verplicht om grote delen van het spel in die modus te spelen. Daardoor mis je veel van de pracht en praal en de briljante sfeer.

Met de sfeer van Batman: Arkham Asylum, kan ik mijn recensie op een heel positieve manier afsluiten en dat verdient het spel ook, want Batman: Arkham Asylum is gewoon echt buitengewoon de moeite waard. De ongekende sfeer die het spel ademt, is grotendeels te danken aan de Joker. Zijn lachjes en talrijke oneliners zijn een feest. Zelfs als je, zoals ik, géén bijzonder grote fan bent van Batman. Zo had ik eens een tegenstander uitgeschakeld, waarop de Joker via de intercom tegen de resterende bad guys zei: “Hey! He has taken one of you guys out! And not in a nice first date-kind of way!”. Kortom, hi-la-risch!

Conclusie en beoordeling

Batman: Arkham Asylum is niet perfect. Het spel duurt net iets te lang, is veel te makkelijk en de detective mode verpest veel van de pracht en praal. Laat deze kritiekpunten je toch niet van de wijs brengen. Het spel is namelijk wel degelijk een topper. Het spel is voor het overgrote deel namelijk heel erg leuk om te spelen. De sfeer is ongekend en dat geldt ook voor de graphics en het geluid. Als je dan bedenkt dat ik niet eens een bijzonder grote fan ben van Batman, kun je nagaan hoe het spel moet zijn voor diegenen die al wél eens hebben gehoord van lieden als Killer Croc, Bane en Victor Zsasz.
9
Score
90
Score: 90
  • Pluspunten
  • Visueel/auditief superieur
  • Briljante sfeer
  • Batman-gadgets zijn stoer!
  • Eenvoudige bediening
  • Minpunten
  • Het is wel heel erg makkelijk
  • Het spel duurt net iets te lang
  • Detective mode moet je liggen

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • goed nieuwsbericht jaap!

  • Ze blijven maar pushen hè, zo worden ze zeker wel aangenomen:(

  • na de release van GTA: IV zijn die aandelen bijna het dubbele waard denk ik. en dat is dus zoon 60 dollar per aandeel en als 6.4 miljoen 12 % is moeten ze nog zoon 12 miljoen aandelen kopen van circa 60 dollar en dat is een helehoop geld :P niet dat ea dat niet heeft 720.000.000

  • Is dit goed dan?? dit betekend dat Take two nog steeds overgenomen kan worden…

  • @Garryll



    hahaha wat denk jij dan :P Die aandelen het dubbele waard, lol!

  • Je willen take two wel heel graag :P maar een goed duidelijk bericht!

  • Rot op EA! :D

  • Mja die aandelen zullen wel stijgen, maar dat zal hoogstens naar 40 zijn (en dan is het heel positief), maar ik denk zelf dat ie naar iets van 32 zal gaan ofzo.

  • hahaa zolang gta 4 maar op 29 april uitkomt heb ik sgijt aan de rest

  • Ik moet EA niet dus ik hoop dat Take-Two zich er uit weet te redden.

  • de aandelen zullen dus echt niet verdubbelen garryl

  • Hopen dat Ea Take-Two's aandelen niet kan overkopen .. Ea is zo bagger -.-

  • EA moet eens stoppen met dit soort onzin en TAKE-TWO moet gewoon wachten totdat GTA 4 op de markt is verschenen en dat zij er van hebben geprofiteerd en daarna pas kijken of het wel uberhaupt nuttig is om naar EA over te stappen.

  • EA begint redelijk wanhopig te worden blijkbaar. Gelukkig zal EA Take Two niet voor de release van GTA IV binnenhalen. Wel jammer dat GTA en andere mooie franchises in handen van EA komen als ze Take Two kunnen opkopen. EA heeft al genoeg grote franchises waarop ze kunnen bouwen.

  • Fuck EA,denken zeker dat ze alles op kunnen kopen!de EU(of een andere grote instantie) moet maar eens ingrijpen en dit overneem gedrag eens stoppen,hier wordt namelijk niemand beter van schat ik .



    in ieder geval het kan nooit goed zijn voor ons gamers

  • 12% is toch al een behoorlijke vinger in de pap bij een concurrent naar mijn inziens. Dus als ik Take two was zal ik goed oppassen.

  • Ze hadden het zoooo graag willen hebben voor GTAIV uitkwam, jammer EA :P

  • Als ze maar niet over die 50% heen komen, ik wil graag dat Take-Two individueel blijft.

  • EA begint redelijk wanhopig te worden blijkbaar.



    OMG!

    Gast, dit is gewoon onderhandelen hoor, bind er niet zoveel emotie aan.

  • Ik hoop dat Take Two het niet doet want ik kan niet online met EA. omdat ik op mijn 13e een Gameraccount had gemaakt en dan kan ik niet op de EA server(omdat ik volgens MS mijn hele leven 13 blijf-_-\";).



    @MisterB': raad eens wie de uitgever van Battelfield: Bad Company(avatar) is…

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren