1. Lost Odyssey (X360)

Lost Odyssey (X360)

Hoewel ik al veel spellen had gespeeld met RPG-elementen, had ik mij tot het briljante Mass Effect nog nooit aan een ‘pure’ RPG gewaagd. Na Mass Effect verschillende keren te hebben uitgespeeld, wist ik het zeker: RPG’s waren het helemaal! En nu heb ik mij met Lost Odyssey voor het eerst begeven in de wereld van de Japanse RPG (of JRPG). Zonder vergelijkingsmateriaal of concrete verwachtingen ben ik dus enthousiast aan de slag gegaan met het spel. Een verslag van een newbie…

In Lost Odyssey kruip je als speler (hoofdzakelijk) in de stokoude huid van Kaim, een onsterfelijke huurling die al wat eeuwen meegaat. Toch is hem dat niet aan te zien, want Kaim oogt als een jonge, sterke vent. In mentaal opzicht heeft Kaim het minder makkelijk, want hij kampt met geheugenverlies. Is hij gewoon seniel geworden (wat geen schande zou zijn voor iemand van zijn leeftijd) of zijn er andere dingen aan de hand…?

Duidelijk is in ieder geval wel dat het niet helemaal pluis is in de wereld van Kaim. Als bron van de ellende wordt gedacht aan de zogenaamde ‘Grand Staff’, een grote machine die magische energie produceert. Als onsterfelijke, wordt je op pad gestuurd om te onderzoeken wat er aan de hand is met die Grand Staff. Gelukkig word je niet aan je lot overgelaten, maar krijg je hulp van een eveneens onsterfelijke dame, Seth, die ook nog bijzonder strak in haar vel zit voor een hoogbejaarde. Blijkbaar werkt dat Oil of Olaz beter dan je zou denken… Het gezelschap wordt gecompleteerd door Jansen, een echte womanizer met een goed gevoel voor humor. Zijn gortdroge opmerkingen zullen met grote regelmaat een glimlach op je gezicht doen verschijnen. Echt, Jansen is hilarisch!

Met zijn drietjes begeef je je dus richting de Grand Staff en onderweg gebeurt natuurlijk van alles, maar daarover zal ik niets verklappen. Neem maar van mij aan dat het verhaal prima in elkaar zit. Naast alle wilde avonturen van de drie (en dat is niet dubbelzinnig bedoeld, stelletje smeerlappen!) herinnert Kaim zich gaandeweg steeds meer van zijn lange leven. Die herinneringen komen in de vorm van dromen bij hem terug, maar dat klinkt een stuk spectaculairder dan het is. Die dromen verschijnen namelijk als lange lappen (ongesproken) tekst in beeld. En wanneer ik zeg ‘lange lappen’, bedoel ik dat ook. Heus, op het moment dat zo’n droom wordt aangekondigd, kun je maar beter een kop thee gaan zetten, want dan zit je er nog wel even. Toegegeven, de teksten zijn over het algemeen goed geschreven en zijn behoorlijk diepzinnig (zoals heel het spel behoorlijk diepzinnig is met onderwerpen als dood, racisme, familie, liefde, tijd en vrijheid), maar als je kort na elkaar drie van die dromen krijgt voorgeschoteld, heb je het toch wel gehad. Gelukkig zijn er ook hele periodes dat Kaim niet aan het dromen slaat.

In die periodes moet veel worden gepraat, gezocht en gevochten. Dat praten, spreekt (letterlijk) voor zich, al wordt voornamelijk in stilte gecommuniceerd. De reacties van de mensen waar je mee spreekt, verschijnen namelijk als tekst op het scherm en worden net als de dromen niet gesproken. Daardoor komt de wereld om je heen niet echt tot leven en dat is jammer. Ook heb je nauwelijks de mogelijkheid om te reageren op de verhalen van de mensen die je tegenkomt en als er al een keuzemogelijkheid wordt geboden, is die totaal niet van enig belang. Mede hierdoor komt het spel behoorlijk lineair over. Je krijgt als speler (in tegenstelling tot bijvoorbeeld bij Mass Effect) niet het idee veel invloed te hebben op het verhaal en dat komt omdat je die invloed ook niet hebt. Beetje jammer voor een RPG.

Dat de wereld niet echt tot leven komt, wordt nog op een veel pijnlijkere manier duidelijk. Overal in de spelwereld staan schatkisten, vazen, kasten etc. waar waardevolle spullen in kunnen zitten. En als speler kun je ongestoord op zoek gaan naar dergelijke items die je je vervolgens kunt toe-eigenen. Dit leidt vaak tot bizarre situaties. Zo kun je een hotelkamer van een andere hotelgast betreden en de kamer ontdoen van allerlei waardevols, terwijl die hotelgast er gewoon naast staat! Of je wordt op straat door een soldaat gewaarschuwd dat hij je niet wil zien plunderen, maar dan kun je toch voor zijn neus een vaas leeghalen. Heel soms probeert het spel een plausibele verklaring te geven voor het feit dat je alles mag jatten wat je tegenkomt, maar die verklaringen gaan nergens over. Zo vertelt de moeder van twee kinderen op een gegeven moment dat die kinderen allerlei rommel van straat mee naar binnen nemen en dat je alles wat je kan gebruiken, mag meenemen. Op zichzelf zou die verklaring nog door de beugel kunnen, maar vervolgens kun je in dat huis naar een andere verdieping lopen om honderd goudstukken te gappen uit het nachtkastje van de ouderlijke slaapkamer!? Dat lijkt me toch geen ‘rommel die de kinderen van buiten mee naar binnen hebben genomen’…

Ook het vechten in Lost Odyssey doet wat levenloos en afstandelijk aan. Dat komt niet alleen door het vechtsysteem zelf, waarover hierna meer, maar komt ook door de momenten waarop je moet vechten. Die laten zich namelijk niet voorspellen. Op het ene moment loop je met Kaim over een verlaten strand en op het andere moment wordt je naar het gevechtsscherm geleid, omdat je blijkbaar een vijand bent tegengekomen. Het probleem is dat je die vijanden dus niet kan zien. Dit fenomeen staat bekend als ‘random battles’ en brengt met zich dat je soms hele afstanden kan afleggen zonder een gevecht te hoeven leveren, terwijl je op andere momenten na elke stap moet matten. Buitengewoon onrealistisch en extreem frustrerend. Met name wanneer je snel van punt A naar punt B wil lopen, want dat kan dus niet. En je weet ook nooit van tevoren of je één, twee of dertien vijanden tegen het onzichtbare lijf zal lopen tijdens zo’n trip.

Dan het vechtsysteem zelf. De gevechten in Lost Odyssey zijn ‘turn based’. Dit houdt in dat je Kaim en zijn kameraden eerst allemaal een opdracht geeft (variërend van een ‘reguliere’ aanval of verdediging tot het gebruiken van magie of een bepaald voorwerp) en dat je vervolgens op je gemak kunt kijken hoe die keuzes uitpakken. Dat klinkt wat saai… en dat is het ook. Althans, dat is vaak zo, want bij sterkere tegenstanders is het wel een interessant systeem, omdat je dan heel goed moet bedenken welke strategie je gaat volgen. Te vaak is het echter een kwestie van dezelfde handelingen herhalen en tja, dat is gewoon niet zo inspirerend. Er is nog geprobeerd voor wat afwisseling te zorgen door de introductie van een systeem dat is gebaseerd op speciale ringen, maar ook dat is niet briljant. Door een ring te dragen met bijzondere krachten, is het mogelijk om meer schade toe te brengen aan een bepaalde vijand als je de rechter trigger net op het goede moment loslaat. Voor elk type vijand bestaat een geschikte ring. Het probleem is echter dat de effecten van die ringen zo geRING zijn (woordgrapje), dat je vaak niet de moeite wil nemen speciaal de juiste ring om te doen. Ook de voldoening die je zou moeten krijgen van het vinden van een zeldzame, krachtige ring is daarmee niet aanwezig.

Conclusie en beoordeling

Lost Odyssey is een spel waar enorm veel op aan te merken is, zoals ik dat ook heb gedaan. Het spel is akelig lineair voor een RPG; de spelwereld voelt door verschillende omstandigheden niet ‘echt’ aan; het vechtsysteem is niet inspirerend om over de ‘random battles’ nog maar te zwijgen. Verder ziet het er allemaal ook nog eens niet heel spectaculair uit. Toch krijgt Lost Odyssey van mij een (vrij ruime) voldoende, omdat het verhaal heel goed in elkaar zit en daar gaat het toch uiteindelijk om bij een RPG!
7
Score
70
Score: 70
  • Pluspunten
  • Puik verhaal
  • Jansen is hilarisch!
  • Diepzinnig
  • Minpunten
  • Wereld voelt niet ‘echt’
  • Wel heel veel leeswerk
  • Random battles zijn een drama
  • Grafisch matig

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • jammer… maar het concept wan GOW is al bekend dus je weet wat voor spel het is.

  • Balen…ik zou die heel graag willen checken..

  • ik vond gears niet zo mijn type van game. wel vet met dat bloed enzo, maarja, tis wel een vette game, maar hij sprak me nooit echt aan.

  • das jammer…:( maar ik koop hem toch sowieso wel, met of zonder demo, ik weet toch al dat ie heel vet gaat worden…

  • Gears 1 heb ik nooit afgemaakt, vond er echt geen reet aan.

  • Jammer, dan maar wachten op de release he :)

  • Maakt me niet zo veel uit, ik kan wel wachten op de volledige versie. Een demo kan je meestal alleen maar teleurstellen.



    @ Cartmen

    Bij het zien van het gele bolletje achter je naam, begrijp ik jou bericht helemaal. Waarom ga jij niet lekker een vette excl. game op de ps3 spelen jonge? Oh wacht, die zijn er niet xD

  • @ Stenniewj: Bij het zien van jouw gemiddelde bericht… vul maar in :D.



    Gears of War is geen singleplayergame, zelfs ik als Gearsleek weet dat.

  • jammer demo zijn altijd welkom :P , maar ik ga hem denk toch halen vond deel 1 eigenlijk wel alleen singleplayer leuk multi player was niet mijn ding :D

  • wat houdt een geel bolletje in als ik vragen mag? Gears vond ik maar een so so game. De controls voelde veel te lomp aan. Ik vond het niet lekker spelen, dus misschien had een demo me van de aankoop af kunnen houden. In dat opzicht slimme zet van ze om geen demo uit te geven.

  • Hmm, dat boeit denk ik niet zoveel, aangezien bijna iedereen deel één wel in huis heeft

  • @ NapoleJon



    Klik maar op zijn naam en je ziet wat voor ''award'' dat is…



    OT

    Who cares, als je GoW I niet hebt gespeelt moet je je zowiezo doodschamen…



  • @ Stenniewj, die vette exclusives komen nog wel voor de PS3. En naar mijn mening hoort dat bolletje achter jouw naam te staan, aangezien jij met de meest belachelijke fanboy opmerkingen komt.

  • Kijk dat is nou jammer.

  • Klinkt alsof ze deze game willen rushen en dat hoop ik niet. Dan maar een paar maandjes uitstellen.

  • Maakt mij niet uit. Kopen doen ik hem toch. Één van die weinige games die ik blindelings koop.

  • Ach met GTA IV ben ik die paar maanden toch te druk :)

  • Jammer…..

  • Ik weet wat Gears of War 1 deed en in coöp (alleen in coöp) was ie geweldig dus deze ga ik waarschijnlijk kopen.



    @Stenniewj: hij zegt alleen maar dat hij er geen reet aan vond… Wat is het probleem? -_-\"

  • maakt mij niet uit, ik koop hem toch wel :)

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren