1. Mafia (PC)

Mafia (PC)

De ruimte siddert bij het geluid van de klap. De man die vastgebonden is op de stoel slaat naar achteren en dan weer naar voren. Een beetje bloed sijpelt uit de mond over het gekneusde gezicht. Tegenover hem staan twee fors uitziende mannen die kwaadaardig grijnsden. Achter de man staat een oude man, die zachtjes, maar tegelijkertijd ook indringend praat tegen de man. Elke keer dat de man zich verzet door te zwijgen, geeft de oude man de twee gorilla’s een teken. Die geven als antwoord daarop een mep in de buik of het gezicht van de al reeds vreselijk gekwelde man. Maar wacht, het lijkt erop dat hij zijn verzet staakt. In een poging om zijn ondervragers tevreden te stellen ratelt hij even ononderbroken door. De oude man vertoont een glimlachje als de vastgebonden man weer zwijgt en smeekt om genade. Het is echter geen vriendelijke glimlach, nee, het is een glimlach waarin het kwaad zelf zit. De toeschouwer weet al wat er gaat gebeuren, ziet ook de glimlachjes op de twee gorilla’s en hun daarop volgende bewegingen. Hij gruwt bij het zien van het bloed dat uit de keel, of beter gezegd uit de resten daarvan, gulpt na het inslaan van een kogel van een zwaar kaliber. ”It’s an offer you can’t refuse”, fluistert de oude man nog in het oor van de reeds dode man.

De maffia, een woord waarbij iedereen wel een bepaald gevoel heeft. De één gruwt bij de gedachte van Italiaans uitziende mannen, die met hun Tommy Guns een weerloos slachtoffer overhoop schieten. De ander heeft echter een heel ander beeld voor ogen, een beeld van een avontuurlijke man, wiens enige hoop deze baan is.

[p]Dit foutje vergeet je echter weer snel als je in een bloedstollend vuurgevecht in een parkeergarage zit, of in een verhitte achtervolging, waarbij je constant door de dood wordt bedreigd. De missies ja, laten we het daar eens over hebben. Zoals ik al eerder zei deed Tommy aan het begin alleen nog maar de makkelijke klusjes, maar al vrij snel loop je met een Smith & Wesson op zak met een daarbij behorende bloeddorstige grijns op je gezicht. Deze grijns vergaat je echter weer snel bij het zien van de vele tegenstanders in een level. Mafia is moeilijk en uitdagend, meestal sta jij in je eentje met een eenvoudig revolvertje tegenover tientallen vijanden met shotguns en Tommy Guns. Jouw wapens en auto’s krijg je aan het begin van elke missie van je maffiavrienden. De wapens variëren van verschillende handwapens tot snipers en shotguns. Als je een vijand gedood hebt kan je natuurlijk ook zijn wapen afpakken en gebruiken. De auto’s zijn weer van een heel ander pak en laken. Waar je in de bekende GTA-serie elke auto kan jatten die je maar wilt, is het in Mafia anders gesteld. Gaandeweg door de campagne heen leer je van vrienden om verschillende auto’s te stelen. Dit is vernieuwend en bovendien een extra uitdaging in het spel. Je kan dus op straat als je wordt achtervolgd door de politie niet zomaar een auto jatten als je niet weet hoe je hem open kan krijgen.[p]Daarnaast bieden de missies zoals gezegd dus veel uitdaging. Veel vijanden, die bovendien een zeer goede AI hebben. Zij nemen dekking als jij ze onder vuur neemt en nemen een omweg om je vervolgens in de rug te schieten. Waar het bij de maffia altijd draait om vriendschap, faalt die hier wel behoorlijk. [screenright id=90457]Waar je vijanden namelijk goede tegenstanders zijn, lopen je maten je constant in de weg. Zowel letterlijk als figuurlijk. Mede door hen faalt een missie behoorlijk vaak, wat veel irritatie oplevert bij jou, die het wel goed doet. Deze shootouts vinden plaats in veel verschillende gebieden. De ene keer huppelt je mannetje over daken en steigers, terwijl je de andere keer weer in een restaurant je baas moet beschermen van aanvallers. Dit maakt elke missie dan ook weer anders, omdat elke omgeving zo weer zijn eigen sfeer heeft. Door het spelen van de missies kom je natuurlijk achter het verhaal, wat zo in een film zou kunnen passen. De ene na de andere intrige komt op je af, vrienden worden je vijanden en vijanden worden vermoorde personen. Tommy heeft een geweten en op een bijzondere manier wordt aan jou het verhaal van het spel vertelt. In het jaar 1938 stapt Tommy namelijk naar een politie-detective en doet dan zijn boekje open over de daden die hij gedaan heeft. Deze speel je vervolgens in flashbacks na. Het verhaal trekt aan je, constant wil je weten hoe het afloopt en aan het einde van de campagne zijn daarnaast een aantal zeer grote plotwendingen.[p]">[p]Dit foutje vergeet je echter weer snel als je in een bloedstollend vuurgevecht in een parkeergarage zit, of in een verhitte achtervolging, waarbij je constant door de dood wordt bedreigd. De missies ja, laten we het daar eens over hebben. Zoals ik al eerder zei deed Tommy aan het begin alleen nog maar de makkelijke klusjes, maar al vrij snel loop je met een Smith & Wesson op zak met een daarbij behorende bloeddorstige grijns op je gezicht. Deze grijns vergaat je echter weer snel bij het zien van de vele tegenstanders in een level. Mafia is moeilijk en uitdagend, meestal sta jij in je eentje met een eenvoudig revolvertje tegenover tientallen vijanden met shotguns en Tommy Guns. Jouw wapens en auto’s krijg je aan het begin van elke missie van je maffiavrienden. De wapens variëren van verschillende handwapens tot snipers en shotguns. Als je een vijand gedood hebt kan je natuurlijk ook zijn wapen afpakken en gebruiken. De auto’s zijn weer van een heel ander pak en laken. Waar je in de bekende GTA-serie elke auto kan jatten die je maar wilt, is het in Mafia anders gesteld. Gaandeweg door de campagne heen leer je van vrienden om verschillende auto’s te stelen. Dit is vernieuwend en bovendien een extra uitdaging in het spel. Je kan dus op straat als je wordt achtervolgd door de politie niet zomaar een auto jatten als je niet weet hoe je hem open kan krijgen.[p]Daarnaast bieden de missies zoals gezegd dus veel uitdaging. Veel vijanden, die bovendien een zeer goede AI hebben. Zij nemen dekking als jij ze onder vuur neemt en nemen een omweg om je vervolgens in de rug te schieten. Waar het bij de maffia altijd draait om vriendschap, faalt die hier wel behoorlijk. [screenright id=90457]Waar je vijanden namelijk goede tegenstanders zijn, lopen je maten je constant in de weg. Zowel letterlijk als figuurlijk. Mede door hen faalt een missie behoorlijk vaak, wat veel irritatie oplevert bij jou, die het wel goed doet. Deze shootouts vinden plaats in veel verschillende gebieden. De ene keer huppelt je mannetje over daken en steigers, terwijl je de andere keer weer in een restaurant je baas moet beschermen van aanvallers. Dit maakt elke missie dan ook weer anders, omdat elke omgeving zo weer zijn eigen sfeer heeft. Door het spelen van de missies kom je natuurlijk achter het verhaal, wat zo in een film zou kunnen passen. De ene na de andere intrige komt op je af, vrienden worden je vijanden en vijanden worden vermoorde personen. Tommy heeft een geweten en op een bijzondere manier wordt aan jou het verhaal van het spel vertelt. In het jaar 1938 stapt Tommy namelijk naar een politie-detective en doet dan zijn boekje open over de daden die hij gedaan heeft. Deze speel je vervolgens in flashbacks na. Het verhaal trekt aan je, constant wil je weten hoe het afloopt en aan het einde van de campagne zijn daarnaast een aantal zeer grote plotwendingen.[p]">

Conclusie en beoordeling

Mafia is een spel wat je gespeeld moet hebben. Het filmische verhaal met zijn vele intriges en plotwendingen. De sfeer die zo prachtig vormgegeven is door de muziek en de omgeving. Tel daar de moeilijke en uitdagende missies bij op, het grote assortiment aan wapens en auto's en je hebt een game van formaat. Een game die origineel is in zijn soort, zo'n game moet je gespeeld hebben. Of, zoals het in de Godfather serie vaak wordt gezegd: \"It's an offer, you can't refuse...\"
9,3
Score
93
Score: 95
  • Pluspunten
  • Geweldige sfeer
  • Moeilijk en uitdagend
  • Goede AI tegenstanders
  • Veel variatie in missies
  • Prachtig verhaal
  • Minpunten
  • Teamgenoten zijn slecht
  • Politie reageert alleen op jou, niet op andere maffiosi

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Een spel met potentie, we zullen zien wat het wordt.

  • Niks voor mij dit. Vond Dirt wel erg tof overigens.

  • Die panoramic mode is lachen maar kost te veel geld en ruimte. Hou je een degelijke rallygame over… die niets voor mij is want met zoveel toppers in 2008 ^^….

  • leuk maar niet leuk genoeg vrees ik

  • mij lijkt de dakar een keertje rijden ook wel leuk!

  • Buggies! =D

  • kan wel wat worden, ikzelf hou alleen niet zo van dit soort games

  • Ik vind het tot nu toe wel een lijp spel als ik het zo hoor

  • baja dat ziet er goed uit eh…

  • Potentie, maar opzich.. nah niet mijn game denk ik

  • @ White Soldier, Dirt = wel tof en Baja = nikz..



    Anyway: wel geinig maar niet iets om over te schrijven naar Mij!

  • voor een paar keer wel leuk, maar denk niet echt super lang

  • @WiiZzhole: Ja die panoramic view was extreem! maarja.. geld groeit niet aan de bomen heh.. hmmm geldboom *kwijl kwjil*

  • ik vind het best lelijk uitzien die trailers plus motorstorm 2 is veel beter en mooier

  • Vet!!!!!!!!!!!!!!!!!

  • Als je die race van 4 uur doet kan je hem toch gewoon op pauze zetten als je gebeld word. Dus is niet echt nodig om de controle aan de computer over te laten lijkt mij. Hoe zit dat met die panoramic mode? Heb je daar 3 XBox 360's voor nodig zoals in de tekst staat aangegeven? Of wordt er bedoeld dat je daar drie schermen voor nodig hebt?

  • Lijkt me meer een mooie techdemo dan een game, maar goed voor de echte hardcore-racegekken kan dit toch nog wel iets worden.

  • Dit lijkt me opzich best een mooie game maar ik denk toch dat het niet zo leuk gaat worden om dit te spelen, door de eenzijdigheid enzo.

  • 4 uur? Da's niks tegenover de GT4 24 uur-races! De trailer van deze game was echt slecht.

  • Doe mij maar Motorstorm 2 =D

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren