1. Valkyria Chronicles (PS3)

Valkyria Chronicles (PS3)

Een typisch fenomeen binnen videogames is het verdraaien van historische feiten of het gebruik van historische feiten als achtergrond voor een verzonnen verhaal. De strategische roleplaying game Valkyria Chronicles gaat hierin erg ver. Alles in de game doet denken aan iets historisch, maar wat? Het is als een polka-band die een nummer van AC/DC covered. Je kent het nummer, maar doordat de context zo anders is kom je maar niet op het origineel. In feite is zoiets een kunst op zich en Valkyria Chronicles is hierin heer en meester.

De game speelt zich af in Gallia op het continent Europa, waar twee grootmachten, de Empire en de Federation strijden om de macht. Het kleine Gallia ligt tussen deze grootmachten in en raakt in oorlog met de Empire. Gallia geeft zich echter niet zomaar gewonnen. In Welkin, de protagonist van de game, heeft Gallia namelijk een bijzonder talentvolle luitenant in zijn gelederen. Samen met Squad 7, de militie aan wie hij leiding geeft, trek je ten strijde tegen de Imperial Forces.

De game speelt als een boek. Dat wil zeggen dat allerlei gebeurtenissen, van gesprekken tussen personages tot gevechten, in scènes zijn opgedeeld (weergegeven als plaatjes die tot leven komen wanneer je ze selecteert) die tezamen weer hoofdstukken vormen. Dit is heel mooi gedaan. Het stroomlijnt het verhaal en brengt een duidelijke chronologie aan in gebeurtenissen waardoor je als speler nooit de draad kwijt raakt. Alle scènes zijn ook zeer mooi vormgegeven, de voiceacting is perfect en je zult als speler al snel meevoelen met personages. Wanneer je een scene selecteert die een battle bevat begint het echte werk, en ontdek je een van de dingen die deze game echt speciaal maakt.

Battles vinden plaats op een grote map waarop je je verschillende units, ieder met hun eigen voor- en nadelen, plaatst. Wanneer je dat gedaan hebt spendeer je zogenaamde Command Points om units over de map te verplaatsen en acties te laten ondernemen. Dit wordt allemaal in 3D gedaan, alsof je een shooter speelt. Als je echter denkt dat running and gunning je ver brengt heb je het volledig mis. Elke move die je maakt moet je goed calculeren want een enkele fout kan je fataal worden. Dan ontdek je hoezeer deze game de titel 'tactisch' verdient. Zelden heb ik een game gespeeld die de speler dwingt zo tactisch te spelen. In het begin voelt dit misschien als een last, maar opeens valt het kwartje en maak je beslissingen als een echte strateeg. En niets voelt beter dan met een sniper een schutterstoren te beklimmen om vervolgens een vijandelijke unit met een mooi geplaatste headshot te ontdoen van de last van het leven. Wanneer je merkt dat jouw zorgvuldig uitgekiende tactiek z'n vruchten afwerpt, heerlijk! Het spel geeft je dan ook veel mogelijkheden allerlei tactieken toe te passen. Lok je je vijand in de val of besluip je deze van achteren? Ga je los door snipers rond te laten sneaken of hang je de bruut uit door met je tank een stoomwals offensief te voeren?

Maar ook al laat de game je tactisch enigszins vrij, je moet wel aan bepaalde voorwaarden voldoen die gesteld worden aan het begin van battles. Hierom is het verstandig de vele units in de game op het juiste moment in te zetten. Units komen er in allerlei soorten en maten: een tank, die het hart vormt van je squad, scouts om te verkennen, shocktroopers om aan te vallen, snipers om units van veraf aan te vallen, lancers om in te zetten tegen tanks en engineers om mijnen onschadelijk te maken en je tank te repareren. Niet alleen de unit-afhankelijke eigenschapen zijn belangrijk om in de gaten te houden, ook de persoonlijke trekjes, in de game potentials geheten, van de personages in je squad spelen een rol. Zo presteren sommige personages beter wanneer je deze samen laat werken met anderen in je squad waardoor hun aanvalskracht bijvoorbeeld toeneemt. Ook de omgeving telt mee. Sommige personages presteren beter in de natuur terwijl anderen zich weer meer thuis voelen in urbane gebieden. Als speler is het zaak om al deze karaktertrekken om te buigen in jouw voordeel. Na gevechten krijg je een ranking gebaseerd op de prestaties die je in het voorgaande gevecht hebt geleverd, alsmede experience points en geld. Experience points distribueer je over de verschillende units in de game. Hierdoor stijgen ze in level, worden ze sterker en speel je meer potentials vrij. Met geld betaal je de Research & Development faciliteiten op je hoofdkwartier, om sterkere wapens te creëren en tank te upgraden.

In de inleiding melde ik het al, het verhaal van Valkyria Chronicles is een grote verwijzing naar Europese gebeurtenissen zoals WO II, hier EW II (“Second Europan War”) geheten. Ook naar de eeuwenlange Jodenvervolging wordt verwezen, alleen hier zijn het de Darcens die bespot en geminacht worden. Ten slotte zijn het de Noordse mythologieën die ook als mythologische achtergrond dienen in de game, wat velen al zouden kunnen afleiden uit de titel van de game. Nu heb ik ook al in de inleiding gezegd dat dergelijk gebruik van historische feiten niets nieuws is, maar zelden heb ik het zo mooi en respectvol toegepast gezien als in Valkyria Chronicles. Het betreft hier geen copy-paste werk uit een geschiedenisboek, maar een zorgvuldige aanpassing van geschiedkundige feiten zonder de (soms pijnlijke) kern te verliezen. En dit is een groot pluspunt van de game. Ik ken de Europese geschiedenis, maar een hervertelling van deze feiten kan mij maar zelden boeien, op een enkele uitzondering daargelaten. Maar dit verhaal, hoe simpel soms ook, houd je gewoon vast dankzij een fantastische manier van vertellen en een achtergrond die er toe doet. Alles, van wapens tot en met personages, heeft een reden om aanwezig te zijn in deze game. Het verhaal bestaat dan ook niet uit losse gebeurtenissen die 'toevallig' plaatsvinden, maar vormt een levendige historie vol causale elementen. Vandaar ook dat de logische chronologie in boekvorm zeer welkom zijn, hierdoor raakt de speler de draad niet kwijt.

Conclusie en beoordeling

Valkyria Chronicles is een meesterlijk spel. Ook al schrikt tactiek je af, zou ik de game toch niet meteen afschrijven. Want ook al is het niet de makkelijkste game om te spelen, het is wel degelijk een van de mooiste games verkrijgbaar op de PS3.
9,3
Score
93
Score: 95
  • Pluspunten
  • Een fantastisch verhaal
  • Tactiek werkt!
  • Minpunten
  • Erg moeilijk voor beginners

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • nice, eerste deel was vooral het begin leuk daarna veel van hetzelfde helaas.

  • Zou wel vet zijn, Deel 1 was echt fantastisch.

  • deel 1 was een zeer vermakelijke game :)

  • Deel 1 was zeker vet, laat maar komen.

  • vond deel 1 maar niks

  • ik vond het een matig spel

  • super spel heb me echt vermaakt

  • Heb me ook vermaakt met de game, mooi cijfer …

  • Deel 1 werd goed ontvangen dus een vervolg is niet helemaal ondenkbaar. Ik vond deel 1 zelf niet zo geweldig trouwens.

  • Ik krijg hem via een ruil zeer snel binnen en ben erg benieuwd ^^.

  • Ik vind hem geweldig! Vooral het verhaal :)

  • Deel 1 was leuk, maar meer ook niet naar mijn mening.

  • deel 1 was een heel vet game.

    dus laat de 2e deel maar uit komen:D.

  • Deel 1 was een van de slechte en saaiste games die ik ooit heb gespeeld dus voor mij hoeft het niet…

  • Deel 1 had hele toffe momenten, alleen de stukken in de 'underworld' waren wat minder. En online was echt dramatisch vanwege de lag.

  • Super spel, echt een goede sfeer zat er in!

  • 1e was top game 2e word dat dan zeker ook… zat goed verhaal in goede gameplay… maar moet wel ff een goede MP inzitten ;)

  • hah deel 1



    de stukken in NY waren ubervet, die in de netherworld gortsaai.

  • Valt wel te verwachten en waarom ook niet he. Een opvolger van een topgame kan een nog betere versie opleveren en ze hebben nu al een goede franchise naam met The Darkness omdat die toch goede reviews kreeg. Zou te zot zijn om daar niet op voort te bouwen.

  • Deel 1 was wel cool, aleen een wat laag tempo

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren