1. inFamous (PS3)

inFamous (PS3)

In de maand mei was de gamewereld in rep en roer. Er kwamen drie sandboxgames uit, die alledrie potentie hadden voor een GOTY-award. We hadden inFamous met het verhaal, we hadden Prototype met de actie, en we hadden Red Faction Guerrilla met het slopen. De gamewereld moest kiezen tussen drie games, of je moest genoeg geld hebben om ze alledrie te kopen (Verwijzing naar: Me!). Als je het oordeel over de games aan Insidegamer overlaat, is inFamous de winnaar. Met een 9- liet hij RF:G achter met een verschil van 0,5 punten. Prototype was niet eens te zien met zijn 7,5. Maar hoort inFamous wel de winnaar te zijn?

Als je kijkt naar de recensies over deze game, is het laagste cijfer een 9-. Het moet dan wel een heel erg goede game zijn, en vergis je niet; dat is hij ook. Maar waarom vind ik dit cijfer dan eigenlijk te hoog?

Laten we eerst de game een beetje samenvatten. Jij bent Cole, een normale gozer die net praat als Dusty (Zie: ATWT, forgive me). Tijdens de eerste stappen die je met hem zet, kom je erachter dat hij iets heeft met elektriciteit. Hij leert deze kracht te beheersen, en wilt erachter komen wie dit heeft gedaan. En zo val je in een put vol plottwists en \\\'huh??\\\'momenten.

Wat ik het meest toffe vind van inFamous, is het keuzesysteem. Als je bijvoorbeeld een burger zomaar dood, word je iets slechter (je moet er wel een paar doden voordat het echt mee gaat tellen). Als je iemand redt, wordt je steeds goeder (ik kon het juiste woord gewoon niet vinden). Je status zorgt ervoor dat je andere krachten kunt krijgen. Als je een Volksheld bent, is je elektriciteit blauw, en heb je meer krachten die de vijand uitschakelen zonder teveel schokken eromheen, zodat onschuldige burgers niet geraakt kunnen worden. Ben je Gevreesd, dan zijn de krachter meer sadistisch, je wilt mensen zien lijden.

De kracht zelf is leuk. Leuk, en niet meer. Door missies te voltooien, of bad guys te doden, ontvang je XP en daarmee kun je nieuwe moves kopen. In het begin is het leuk, maar later koop je ze wel, maar gebruik je ze niet. Ikzelf had na een tijdje de vaste combo van eerst bommen (bollen van elektriciteit die ontploffen) te gooien, daarna een shockwave naar nog staande Reapers sturen, en daarna op ze afremmen en met melee-attacks het zooitje afmaken. De \\\'Sniper-vision\\\', waarbij je inzoomt om zo bad guys van veraf te raken, gebruikte ik haast nooit. Het valt tegen om niet veel verschillende krachten te hebben, zodat je na een tijdje meer variatie kan krijgen.

Hoe zit het dan met de missies. Die zijn in het begin leuk, maar later ook heel vermoeiend. Het spel wordt uiteraard moeilijker, maar de missies blijven ongeveer hetzelfde. Bijvoorbeeld; ik neem aan dat iedereen de demo heeft gespeeld. Hierbij moest je een trein naar het station brengen, en om eventuele Reapers te doden. Dit is een missie in het begin van het spel. Later moet je een bus beschermen tegen Reapers, door erop te gaan staan en iedereen af te maken. Zo is het principe hetzelfe, alleen de verpakking is anders, en dat valt tegen. Het is toch ook niet leuk om voor Sinterklaas Killzone 2 te krijgen, alleen dan één keer in een blauwe verpakking, en een keer in een Bart Smit verpakking (Bedankt, Ma, Pa)?

De Graphics zijn voor mijn gevoel verdomd mooi. Ik weet niet echt hoe het met andere games is, maar zulke graphics heb ik in een sandboxgame nog niet gezien. Natuurlijk, sommige dingetjes zijn niet met alle aandacht afgewerkt, maar als ik hierover ga klagen, ben ik net een ouwe zeikerd (Hey, opa!).

De controls zijn goed, maar niet perfect. Het hele adaptive parkour gebeuren werkt niet altijd zoals het hoort, doordat je geen knop hoeft in te drukken om dit te activeren (plusje voor Prototype). Het spel neemt namelijk aan dat als je richting een muur loopt, dat je erop wilt klimmen, en als je dan springt, springt Cole naar een uitstekend dingetje. Maar naar beneden werkt dit voor geen meter, mischien voor een halve meter. Als je van een gebouw naar beneden wilt, en je springt, gaat Cole richting de lantaarnpaal en landt daarop. Zwaar irritant als je dan wordt neergeknald door zo\\\'n irritand mannentje met een rode KKK outfit, die trouwens soms best dom kunnen zijn. De AI laat hun nog wel eens in de steek. Soms dan gooi ik een bommetje, maar dan rennen ze niet weg. Het is geen Killzone 2 AI, maar ik kan er ook niet teveel over klagen.

Zitten er dan alleen maar slechte dingen in deze game, want tot nu toe heb ik aardig wat nadelen opgenoemd. Natuurlijk niet. Ik vind gewoon dat tot nu toe, elke recensie de nadelen opzij schoof voor de voordelen, terwijl de nadelen toch nog aardig wat wegen.

Conclusie en beoordeling

Dus verdient inFamous de eer om de winnaar te zijn van de gamewar tussen de drie groten? Ja, hij verdient het. Het spel heeft een verhaal dat beter is dan de gemiddelde soap (Weer, Quincy, weer over ATWT beginnen?), en het spel heeft gewoon een goede vibe. Maar ik zeg eerlijk, ook al is deze beter, ik vermaak mij meer met Prototype.
7,7
Score
77
Score: 75
  • Pluspunten
  • Graphics
  • Verhaal
  • Keuzes
  • Kracht...
  • Minpunten
  • die na een tijd gaat vervelen.
  • AI faalt soms.
  • Missies veranderen van uiterlijk, en niet innerlijk (waar het allemaal om draait)

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Gefeliciteerd Namco Bandai met another mega-seller :-).

  • Mooie prestatie:)

  • terecht ook:)

  • Ik dacht alleeen de laatste, best knap nog!

  • meer dan 1 miljoen per game gemiddeld, doen ze goed!

  • Mooi maar het zijn wel 8 verschillende spellen.

  • Gave serie verdient ook wel wat erkenning

  • Nu nog een deel op de PS3!



    edits:



    Ace Combat Zero: The Belkan War (2006)PS2

    Ace Combat X: Skies of Deception (2006)PlayStation Portable

    Ace Combat 6: Fires of Liberation (2007)Xbox 360




  • Nice, maar ik haal het nooit in huis :P

  • De Ace Combat games op de PS2 verkochten erg goed. Deeltje 4 ging bijvoorbeeld 3 miljoen keer over de toonbank. Deel 6 verkocht daarentegen magertjes.

  • @Mercrenary@work:



    Betekent toch dat er gemiddeld ongeveer 1.3 miljoen per deel verkocht zijn, dus zo slecht is dat niet.

  • Ik heb thuis nog ergens de eerste Ace Combat liggen voor de PSOne; het is wel een leuk spel.

  • leuk voor ze:P

  • Ace Combat 5 is toch Ace Combat: Squadron Leader? Die heb ik thuis liggen.

  • mooie prestatie

  • Dat is best veel maar ik vind het best wel mee vallen ..:P Ikheb hier deel 1 voor de PSone :P

  • Hoeveel zal dan ace combat: fires of liberation verkocht zijn?

    Ace combat is trouwens een hele goede game!!!!!!!

  • Ace combat 6 vond ik een vette game voor de 360 dus dit verbaast me niet echt.

  • zeker een goeie game en zeker goed gedaan van namco bandai

  • Dat is wel netjes.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren