1. Resident Evil 2 (NGC)

Resident Evil 2 (NGC)

Terug kijken op het verleden is belangrijk. Niet alleen onze ouders en grootouders zullen het daar mee eens zijn, maar ook ontwikkelaars. Zeker wanneer je in een team zit dat het zoveelste vervolg op een populaire game serie aan het maken is. Sommigen kijken graag terug, terwijl anderen dat liever niet doen. Of ze het nu willen of niet, er zal altijd een loyale fanbase zijn die ze daaraan willen herinneren. “Denk goed na, kijk goed naar de serie: wat maakte deel x of y zo goed?” Fans blijven altijd dit soort feedback terug geven, maar laten we het erop houden dat een groot deel van de ontwikkelaars het een rotzorg zal zijn wat de fans denken. (Toch, Sonic Team?) Aan dat rijtje mogen we misschien ook wel Resident Evil toevoegen, aangezien de serie zijn survival horror roots aan de kant heeft geschoven. En dat vinden de fans zeer spijtig. Zoals de fans verzuchten: “gelukkig hebben we Resident Evil 2 nog”

Door velen als het hoogtepunt gezien van de serie, wordt ieder nieuw deel stiekem vergeleken met het tweede deel. Hoewel dat tegenwoordig vooral moeilijk is vanwege de nieuwe richting die het vierde en vijfde deel zijn op gegaan, toch is dit voor de fan noodzakelijk. Resident Evil 2 was niet alleen een geweldig vervolg, maar had gewoon alles. Een wat diverser verhaal, een nog spannender omgeving en belangrijker: twee hoofdpersonages met ieder hun eigen weg. De game wist dat eind jaren ’90 al op een zeer goede wijze te combineren. Vooral de sfeer die voort gebracht werd door RE 2 is nog steeds steengoed. Een stad, overspoeld met zombies en andere creaturen. En dan alles gaan onderzoeken op het politiebureau, waar het zeker niet pluis is...

Dat is natuurlijk een understatement, want Racoon City is een hel op aarde geworden. Niet lang na de incidenten in de bosachtige gebieden van Arklay Mountains, infecteert het T-virus het stadje. Al gauw verandert iedereen in zombies en andere gedrochten. In alle verwarring en onduidelijkheid over de situatie, komen twee personen naar Racoon City: Claire Redfield, het jongere zusje van Chris uit het eerste deel. Zij is op zoek naar haar broer, die bezig was om Umbrella te ontmaskeren. De andere is Leon S. Kennedy, een agent die net klaar is met zijn training. En zijn eerste taak is om deel uit te maken van de Racoon City Police Department. Hoeveel pech kan een persoon hebben? Claire en Leon zijn al gauw op elkaar aangewezen en worden ook al snel daarna uit elkaar gehaald: de vraag is dan, welke van de twee is er gekozen door de speler? Erg cool aan de game, ze moeten hun eigen pad volgen.

Claire en Leon bewandelen uiteindelijk hetzelfde pad op bepaalde punten, maar toch zijn er subtiele en duidelijke verschillen te merken. Zo komen ze andere personages tegen, maar het kan ook zijn dat bepaalde items niet in het bezit komen van de ander. Om alles te halen uit de game, moet je het dan ook uitspelen met beide personages. Dat is één van de leukere aspecten van de game: het vraagt van je om met beide te spelen, anders krijgt de speler te weinig mee van wat er zich allemaal afspeelt. Om een voorbeeld te geven, wanneer er wordt begonnen met Claire en zij neemt een bepaald wapen mee, dan kan Leon in het spel wat daarop volgt daar niet meer beschikken. Zo zal het ook zijn met bepaalde items en vijanden. Daarnaast, het maakt niet uit met welk personage de speler begint. Je begint altijd met een A scenario en vervolgens wordt dat opgevolgd door een B scenario. Vooral het B scenario is zeker de moeite waard om te spelen, aangezien deze een verrassing met zich meedraagt die verscheidene keren de speler zal lastigvallen op de meest onverwachte momenten...

Het B scenario is dan ook spannender te noemen, want echt eng is de game niet meer te noemen in 2009. Het vreemde is, diegene die dit alles nu schrijft heeft pas in 2008 deze klassieker mogen spelen. In een tijd waarin HD de boventoon voert, motion controls populair zijn en een stroeve besturing not done is, is het natuurlijk lastig om een titel uit 1998 te spelen. Vreemd genoeg kon ik me daar makkelijk over heen zetten. Tijdens het spelen is het makkelijk te zien waarom deze game als een klassieker wordt gezien. Deze titel heeft de bekende tank-besturing, maar het werkt allemaal zo soepel. Als een vis in het water worden de personages door de gangen van het politie bureau geleidt. Normaliter worden dit soort games met een antieke besturing regelrecht uitgelachen in deze tijd, maar toch heeft de titel iets. Nu kan het zijn dat ik met een roze bril kijk naar de game en dat is eigenlijk ook zo. Ik behoor tot een groep mensen die deze vorm van antiek makkelijk kunnen oppakken en binnen een paar minuten er weer helemaal inzitten. Toch is het weer mogelijk voor dat soort spelers om daar over heen te stappen om zo te genieten van de sfeer en de legendarische momenten die het met zich meebrengt. Misschien is het toch de nostalgie die overheerst.

Die sfeer en legendarische momenten laten duidelijk zien dat het niet alleen nostalgie is. Aan Resident Evil 2 is te zien waaraan de huidige generatie virtuele horror zijn inspiratie heeft gevonden. Die mooi getimede schrik momenten en de sfeer die rondhangt maken de game elf jaar na zijn release nog steeds een prachtige ervaring is. Hoewel de saaie deur animaties inmiddels verouderde techniek is, het draagt bij aan de spanning. De sfeer weet de juiste snaar te raken. Elke deur die geopend is een zenuwslopende gebeurtenis. Wat is er te vinden aan de andere kant? Is het een ruimte met aanwijzingen? Wapens? Of misschien wel zombies? Vooral de setting in een politiebureau waar ook onheil heeft plaatsgevonden laat zich zien. Bloed, dode agenten en paniek worden duidelijk weergegeven. Vooral het ontdekken van deze omgeving en de drang om geen dreigende zaken tegen te komen zal op de zenuwen werken van de gemiddelde speler. Dit onderdeel laat de echte kracht zien van de game. Als speler is er de neiging om alles te ontdekken, maar is wil men liever niet kijken wat er schuilt achter de volgende deur.

Het ontdekken van de game komt eigenlijk meer neer op het zoeken van bepaalde puzzelstukken zoals sleutels, cardkeys en kleinere onderdelen om zo nieuwe paden te openen. Onderweg zullen vele gedrochten de weg blokkeren, iets wat niet altijd leuk is. Met weinig kogels beschikbaar en zombies in overvloed zal een Claire of Leon ook dan wel eens moeten improviseren. Wederom een sterk punt van de game, want het duidt echte survival aan. Dat is ook de bedoeling van een survival horror game, maar RE 2 laat dit ook duidelijk merken. Spelers moeten vechten om te blijven leven. Vooral in de laatste onderdelen van de game wordt dat duidelijk, wanneer sterke tegenstanders opduiken. Het enige wat nooit bedoeld was als onderdeel voor survival doeleinden is de voice acting. Die is eigenlijk behoorlijk slap, maar doordat de game de survival horror zo goed presenteert, wordt dit opgevat als een onderdeel van het geheel. Zo krijgt de game ook een klein beetje die B-movie feel, iets die fans van het genre zeker kunnen waarderen. Dat is Resident Evil 2 ten voeten uit: het blijft het troetelkindje omdat het vele aspecten heeft die gericht zijn op de fan.

Conclusie en beoordeling

Resident Evil 2 wordt terecht een klassieker genoemd. Vele aspecten zijn prachtig en sterk uitgevoerd, eentje die de gemiddelde gamer zal bekoren. Natuurlijk is in 2009 een boel veranderd, maar toch is de game zelfs in deze tijd een prachtige ervaring. Misschien dat op het gebied van voiceacting sommigen de game niet kunnen uitstaan, maar voor de rest is er eigenlijk geen reden om RE 2 geen klassieker te noemen. Het is de definitie van survival horror en verdient ook een plaatsje in de Videogame Hall of Fame. Ken uw klassiekers!
9,3
Score
93
Score: 95
  • Pluspunten
  • Sfeer
  • Twee scenario’s
  • Definitie van survival horror
  • Minpunten
  • Zwakke voiceacting

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Jammer dat er niks bij komt bijv nieuwe dingen dat je nog meer ziet wanneer je vrienden hebt toegevoegd of iets anders maar wat bedoelen ze eigenlijk met server opbouwen dat snap ik niet helemaal maar dat maakt niet uit. laterzz

  • ernstige shizzle.

  • Ik ben altijd wel benieuwd wat men benieuwd met ''onderhoud van de servers''.



    Met games als Grand Theft Auto IV, Rock Band, Lego Indiana Jones: The Original Adventures en Ninja Gaiden II in het vooruitzicht denkt men deze verdubbeling de komende tijd nog verder uit te bouwen.

    Lol, die behoort toe aan het stukje over de verdubbeling van verkopen :P.

  • Dat hebben wij niet op PSN :')

  • Tja, en daar betaal je dan ook nog 60 euro voor :)

  • Dat hebben wij niet op PSN :')



    das dan ook et enige ik weet niet hoe andere ps3 bezitters hierover denken maar ik vind het zwaar genaaid van zowel rockstar als sony dat de 360 een extra gta content krijgt

    ROCKSTAR HAD ZIJN SUCCES TE DANKEN AAN DE PS2!?!

    en sony mag wel eens een keer een zak geld neerleggen


  • Het probleem is alleen, dat Microsoft een iets grote zak geld heeft liggen.

  • Laat het: \"Én daar betaal je voor\" maar komen. Sommige mensen zijn gewoon zo kinderachtig. (Zwaait naar Wout0r).



    Is het dan zo moeilijk om te begrijpen dat er eens in de zoveel tijd onderhoudt dient plaats te vinden? Want wanneer MS dit niet doet, dan krijg je weer dezelfde complicaties als een aantal maanden geleden.. en dan lopen jullie ook te zeuren!



    Grappig dat de PS3boys bij dergelijk nieuws weer uit alle hoeken en gaten kruipen om hier te komen zeiken. (Zwaait nogmaals naar Wout0r!)


  • waw ps fanboys kankeren omdat live ff uitligd, voor onderhoud…dat hebben wij op psn niet, zoals zoveel andere dingen ze nog niet eens kennen op psn…dat antwoord ik daarop…maar bon, achtereen unreal III met alles op en aan, zelfs extras…alone in the dark dat een maand eerder komt op de 360…ps3 loverkes ga vlug wa voort racen met uw kartonnen autokes in gt5 prologue…lol

  • oke het zal allemaal welXD

  • Ik dacht al.. is mijn internet nou weer naar de klote :P

  • Dat 8 uur Xbox Live Offline is vindt ik een slechte zaak. niet dat het voor onderhoud is, maar dat er geen mogelijkheid is om te online te kunnen gaan gamen op live. Ik had mintens verwacht dat ze een tijdelijke server maken zodat iedereen daarop kan komen. Maar ach je betaald er voor.



    @Furyan NL, Wat raar is dat Misrosoft zoveel geld heeft niet eens aan kun klanten denkt. Waarom is er geen tijdelijke server, want immers je betaald ervoor dan verwacht je ook iets terug. Maar nee, 8 uur lang is Xbox Live eruit.



    @R3v3n4nt: Lul jij maar lekker door, maar tis toch niet begrijpelijk watje schrijft. ;)


  • Meeste mensen zijn toch rond 4 uur thuis .. 3 uurtjes zonder Xbox Live is wel te doen :P Er moet toch een xtje onderhoud plaats vinden .. En dat is vandaag :P

  • onderhoud is soms gewoon nodig afentoe en als dit bericht nu over PS3 online zou gaan dan had furyan een drukke dag vandaag

  • 9-Volt als je bij je inbox kijkt dan zie je dat je een berichtje had gehad waarin stond dat er vandaag onderhoud werd gepleegd ;p

  • Ach..wees blij dat ze onderhoud plegen. Je kan ook 60 euro betalen en geen onderhoud krijgen. Je auto of fiets moet je toch ook wel eens wegbrengen ter reperatie of onderhoud?

  • omg. fanboy alarm!



    @topic

    Kom er net achter wou online gaan staat er disconnected from xbox live… :( nou ja zo'n groot probleem is het nou ook weer niet, als alles volgens plan gaat kunnen we er vanavond weer op.

  • gelukkig niet zo lang, achja kan ik weer eens ofline forza spelen. en meer auto's afmaken met een vette paintjob! :D

  • Ik vermaak me wel met Bully. Tering wat een vet spel is dat:)

  • @ Tenshu



    Ik spreek jou wel weer een keer als Sony onderhoudt uit voert ;) Ik bedoel; wat is 8 uur nou? Waar hebben we het in godsnaam over? Alleen de gamenerds zitten te huilen omdat ze naast gamen geen zak te doen hebben. Voor ons is dit toch geen probleem? Ik ga liever een terrasje pakken, werken of desnoods zet ik mijn Ps3 aan.



    @ Zeikstraal



    Ik heb het elke dag druk; dat noemen ze een sociaal leven. Maar ach, wat weet jij daar van ;)




Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren