1. Monopoly Tycoon (PC)

Monopoly Tycoon (PC)

Er was eens een tijd… waarin je nog gezellig met de hele familie aan tafel zat. Moeder breide, vader las de krant en de kindertjes deden een spelletje. Niet op hun nieuwe handheld, ook niet op de console, maar een doodgewoon bordspel. Mens erger je niet, ganzenbord en…. Monopoly. Het spel wat het kapitalisme spelenderwijs aan de kleine kindertjes doorgaf, die zo op volwassen leeftijd brave en hardwerkende burgers zouden worden. De één een uitstekende ondernemer en de ander een simpele fabrieksarbeider, maar allemaal met hun eigen kansen. De mogelijkheden die ze zelf mochten creëren. Wie heeft er nou niet van dat spel gehoord. Wereldwijd wordt het nog steeds gespeeld, niet alleen meer gezellig aan de tafel, maar ook op de computer. Toen kwam een zekere ontwikkelaar op het idee om het spel een andere inhoud te geven. Nog wel met wat basisprincipes, maar toch ook weer heel anders. Monopoly Tycoon was geboren….

MT gooit het oude bordspel monopoly in een geheel andere richting. Niet meer het simpele huisjes en hotel- bouwende bordspelletje, maar een niet al te moeilijke economische simulator. Een spel waarbij je onkostengrafieken te zien krijgt van je winkels, enquêtes kan houden aan inwoners voor hun levensbehoeften, bedrijven kan overnemen en noem het maar op. De ontwikkelaar heeft het spel gemaakt voor kinderen, en dat hebben ze toch best wel mooi in balans kunnen brengen. Niet al te moeilijk voor hen die dat willen, maar ook wel een pittig niveau voor de gevorderden. Wat dat betreft een groot compliment aan de ontwikkelaar dus. Omdat er nog behoorlijk veel knoppen en opties zijn in het spel, heeft de ontwikkelaar een zéér duidelijke tutorial gemaakt. Echt stapje voor stapje wordt je daar duidelijk gemaakt hoe het spel in elkaar steekt. En dat is ook wel nodig, want MT biedt ontzettend veel. Laten we maar het begin starten….

Het spelbord zoals je dat herinnert van Monopoly is in MT verwerkt in een echte, levende stad. Elke straat is in feite een woonblok in de stad. Je hebt vier stations, twee nutsbedrijven, de alom bekende kalverstraat en ga zo maar verder. Op die blokken kunnen vervolgens winkels en appartementen gebouwd worden. Deze winkels en appartementen zijn geheel aan te passen. De kwaliteit van het gebouw, laag, gemiddeld en hoog, verschillende bouwstijlen én de grootte van de winkel natuurlijk. Goed, we hebben onze eerste winkel dus. Nu is het zaak om je winkel zo goed mogelijk te laten functioneren, wat gedaan kan worden door de prijs aan te passen. Logisch natuurlijk ook, bij lage prijzen zullen klanten eerder naar jouw winkel toegaan dan bij hoge. Echter, de plaats waar een winkel staat maakt ook nog verschil uit. Staat jouw winkel bijvoorbeeld eenzaam in een woonblok zal het minder klanten trekken dan wanneer het in een drukke winkelstraat ligt. Elk hele straat (bruin, oranje, blauw etc.) heeft zijn eigen aanzien. Dit aanzien wordt aangeduid met sterren. Staat jouw winkel op een woonblok met een hoog aanzien, dan zullen klanten ook eerder naar jouw zaak komen.

Echter, waar er zoveel mogelijk is met winkels valt er vrijwel niets te doen met de stations en nutsbedrijven. Deze kan je kopen doormiddel van een veiling, waarbij alle spelers mogen bieden op het perceel. Als je een station in bezit hebt, levert het allereerst een standaard bedrag per dag op en krijg je ook nog wat inkomsten door de verkoop van kaartjes. De hoeveelheid hiervan ligt aan de hoeveelheid forensen en toeristen in de stad, wat tijdens de hele spelduur constant verandert. Stations zijn dus in feite onafhankelijke bedrijven van jou, ze leveren geld op, maar verder kan je niets aan het beleid van hen veranderen.

Wat dus wel verandert in het spel is de hoeveelheid winkels en het aantal inwoners. Laten we beginnen met de winkels. Elk nieuw spel wat je start, of het nou een missie is of niet, begint het jaar 1930. Één dag in het spel staat vervolgens voor vijf jaar. Het jaar waarin je hoogstens kan komen is het jaar 2000. Tot zover gaat het spel en dat is best wel jammer, want als je echt een gigantisch imperium wil opbouwen, ben je vaak heel lang bezig. Ik had daarom zelf liever gezien dat de jaren gewoon onbegrensd zouden zijn, zodat je daarin niet beperkt kan worden.

Als tweede de bewoners. Kijk, je hebt een man en een vrouw, en als die lief doen komt er een ooievaar met een baby! Kindje erbij en inwonersaantal gegroeid. Daarnaast heb je ook elke dag te maken met een overlast van die irritante, cameraklikkende Japanners. Soms heb je meer Japanners en soms weer minder. Over het algemeen komen er per dag een procentuele hoeveelheid inwoners, of beter gezegd klanten, bij. Dat is allemaal mooi natuurlijk, want dat betekent dat er meer vraag naar producten is en dat jij ook meer winst kan maken.

Winst ja. Als je de campagne hebt doorgespeeld is het tijd om echt aan de slag te gaan. Je hebt zes modi in MT, die je bovendien nog behoorlijk aan kan passen. Zo heb je de modus waarin je als eerste zoveel producten verkocht moet hebben, de modus wie als eerste een bepaalde dagelijkse winst heeft, de modus om burgemeester te worden, wat gebeurt door de bewoners gunstig te stemmen en ga zo maar door. Zeer uitgebreid dus allemaal. Bovendien kan je helemaal zelf bepalen hoe lang je het spel wil laten duren. Indien je bijvoorbeeld met de modus “eerste met zoveel verkopen” speelt, kan je het aantal verkopen laten variëren van 3000 tot 10.000. Maar zelfs bij het laagste aantal zul je op z’n minst nog twee uur bezig moeten zijn om het te kunnen winnen. Dat is leuk voor degenen die wel houden van een lang spel, maar minder voor mensen die gewoon snel een potje willen spelen. Het komt in ieder geval de spelduur flink ten goede. Je kan hier rustig zo’n 100 uur mee bezig zijn en nog steeds dingen tegenkomen die je verrassen.

Racewagen, hoed en kanon. Deze namen zullen vast wel een beeld bij jou vormen. De namen behoren namelijk toe aan de pionnen van het oude bordspel en als speler kan je ze ook kiezen in MT. Elk ‘personage’ heeft zijn eigen eigenschappen. Als je namelijk als tegenstander Kanon hebt, zal die agressief zijn bij veilingen. Hij vindt het niet erg om rood te staan. Dat staat tenminste in het verhaaltje bij het personage kanon. Normaliter zul je nu lezen dat je in het spel daarvan echter niets meer terug ziet, maar nu zal ik deze woorden moeten inhouden. Elke speler is namelijk inderdaad anders in zijn manier van spelen en dat geeft een extra uitdaging en ook afwisseling aan het spel. Afwisseling in de zin dat je uit tien verschillende tegenstanders kan kiezen, zodat je elke keer weer een andere strategie er op los kan laten.

Conclusie en beoordeling

Monopoly Tycoon is een game die elke Monopoly liefhebber sowieso gespeeld moet hebben. Het biedt weer eens een andere uitdaging dan de Rotterdam of kaboutereditie van het bordspel. Maar ook voor de niet-liefhebber is het zeker aan te raden om het spel voor een paar euries aan te schaffen. Want laten we nou eerlijk wezen: wat zijn een paar euries voor meer dan 100 uur speelplezier? De vermakelijke modi zijn…. vermakelijk en bovendien hoef je geen economisch genie te zijn om het spel te kunnen begrijpen. Het is gewoon leuk, eenvoudig en toch ook weer moeilijk. Dus wordt een monopolist en bouw je grootste imperium ooit op!
8,3
Score
83
Score: 85
  • Pluspunten
  • spellen duren lang....
  • verschillende personages met bijbehorende speelstijlen
  • uitgebreid bij winkels
  • nog steeds verrassend na vele uren spelen
  • makkelijk en ook moeilijk
  • Minpunten
  • maar dat is ook een nadeel
  • niet uitgebreid bij de andere bedrijven

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Wat ik al zei op het forum: Epic fail. We missen volgens mij weinig van hen. En hij mag niet iedereen over een kam scheren want ik speel elke dag op de Wii!

  • Dit was wel te verwachten.

  • En terecht, zo blij ben ik niet meer met me wii… speel er nooit meer mee eigenlijk. Heb er niks tegen laat me dat even zeggen, vind het nog steeds een super idee maar toch net niet goed genoeg…

  • Mist weinig?:P Epic is een zeer degelijke ontwikkelaar, denk aan Gears of War, Unreal Tournament. als je niet van zulke games houdt oké, maar sommige Wii gebruikers vinden het wel jammer.



    En even dat over één kam, kan je niet duidelijk lezen?



    Capps is van mening dat iedereen die een Wii koopt er daarna weinig meer op speelt. \"Natuurlijk zijn er mensen die het echt leuk vinden en er plezier aan hebben, maar ik wacht nog steeds op dat spel dat me warm maakt.\"





  • Epic blijft een echte graphicshoerbedrijf(bestaat dit woord wel)

  • Zonde, maar gelukkig heb ik altijd nog een 360 :).

  • Klopt wel een beetje, maar neemt niet weg dat de Wii nog steeds het leukst is om met meerdere te spelen op de bank als je kijkt naar ps3 en 360, vind ik.

  • De software Attachrate en de sales van o.a. de vele millionsellers beweren heel iets anders.



    De Wii verkoopt de laatste maanden meer software dan de 360 en heeft altijd al meer verkocht dan de PS3.

    Dus dat na 2 maanden speel je er niet meer op is dikke BS.



    Overgens moet ik nog steeds een goed spel van hun zien op Gears na.

    En de Unreal software is wel beschikbaar voor de Wii alleen niet 100% er is een ontwikkelaar genaamd Ubisoft die de tech probeert te porten.



    Jammer voor Epic, ze zouden zoveel geld kunnen verdienen op de Wii door met een engine te komen en een spel die het showed. ( Net als Gears heeft gedaan)



    Ook is Epic games studio erg klein en mist het de resources om aan veel titels tegelijk te werken. Dus ik denk eerder dat dat de oorzaak is. En dat deze meneer wacht op titels van kwaliteit is al helemaal naïef…Titels van het kwaliteit Galaxy, SSBB, Zelda en Metroid zie ik hem niet zo snel makken in een kort tijdbestek.








  • @Shoarmaboer - Wat ze uitbrengen is over het algemeen inderdaad wel van zeer goede kwaliteit (hoewel ik de PC versie van GoW maar matig vond). Maar ze brengen gemiddeld op jaarbasis maar één spel uit ofzo. Dus: uiteindelijk mist de Wii bezitter maar weinig…



    Ik kan er niet echt van wakker liggen, er zijn genoeg developer die wel wat met de Wii willen doen. Er moet alleen nodig een goede engine voor komen (misschien van ID?).

  • @Jorenmartijn: Neuh, de Wii mist niets door het ontbreken van de Unreal Engine 3. Slechts 50 Cent: Blood on the Sand, A4 (sequel to A3), Aliens: Colonial Marines, Alpha Protocol, America's Army 3.0, American Mcgee's Grimm, APB, Army of Two, Alliance of Valiant Arms, Black College Football: BCFX: The Xperience, Black Powder Red Earth, Brothers In Arms: Hell's Highway, BioShock, BlackSite: Area 51, Blitz, Borderlands, Crimecraft, Damnation, DC Comics MMO, Earth No More, Empire, Empire: Alpha Complex, Ender's Game, Elveon, End, Fatal Inertia, Free Realm, Frontlines: Fuel of War, Fury, Gears of War, Gears of War 2, Global Agenda, Hail to the Chimp, Highlander: The Game, Hei$t, Hour of Victory, Huxley, Lost Odyssey, Mass Effect, Magna Carta 2, Medal of Honor: Airborne, Monster Madness: Battle for Suburbia, Mortal Kombat vs. DC Universe, Mortal Online, Parabellum, Project M, Red Steel sequel, Rise of the Argonauts, Robert Ludlum's The Bourne Conspiracy, RoboBlitz, Rogue Warrior: Black Razor, Section 8, Sephiroth 2, Sin City, Stargate Worlds, Stranglehold, The Agency, The Last Remnant, The Scourge Project, Tiberium, TNA iMPACT!, To End All Wars, Tom Clancy's EndWar, Tom Clancy's Rainbow Six: Vegas, Tom Clancy's Rainbow Six: Vegas 2, Turning Point: Fall of Liberty, Turok, Undertow, Unreal Tournament 3, The Wheelman en Warmonger.

  • De Wii verkoopt de laatste maanden meer software dan de 360 en heeft altijd al meer verkocht dan de PS3.

    Dus dat na 2 maanden speel je er niet meer op is dikke BS.



    Hoe staan verkoopcijfers in verband met plezier? Slechts zeer minimaal omdat misschien mond op mond reclame een rol speelt, maar verder niet.



    Het duidt eerder inderdaad op wat Epic beweert, je speelt er even op, iedereen enthousiast dus iedereen kopen, vervolgens leg jij hem na een tijd weg omdat je er klaar mee bent, maar de circel gaat door bij die anderen, zij steken weer nieuwe mensen aan, om hem vervolgens zelf weer opzij te leggen, enzovoort. Ergens zit er een kern van waarheid in, zelf heb ik het in mijn omgeving ook zo ervaren.



  • @Knirfie

    Ik vond de GoW port naar de pc beter dan de AC port met die vage besturing.

  • @Knirfie



    @Shoarmaboer - Wat ze uitbrengen is over het algemeen inderdaad wel van zeer goede kwaliteit (hoewel ik de PC versie van GoW maar matig vond). Maar ze brengen gemiddeld op jaarbasis maar één spel uit ofzo. Dus: uiteindelijk mist de Wii bezitter maar weinig…



    Wie het kleine niet eert… En ik mis echt een kwalitatief goede onlineshooter op de Wii, nr1 om daarvoor te zorgen lijkt mij toch echt Epic.


  • @shoarma boer



    Verkoopcijfers betekend marktgrote.

    De marktgrote van de Wii is hoger dan die van bijvoorbeeld de PS3.



    De beste man beweerd dat bijna niemand de console meer aanraakt na 2 maanden….Nou dan mag hij mij eens gaan vertellen waar al die millionsellers vandaan komen?



  • Ach boeiend epic heeft de mankracht niet om alle games te gaan lopen downgraden niks mis mee want ze doen het prima op de currentgen consoles :)

  • Verkoopcijfers betekend marktgrote.

    De marktgrote van de Wii is hoger dan die van bijvoorbeeld de PS3.



    De beste man beweerd dat bijna niemand de console meer aanraakt na 2 maanden….Nou dan mag hij mij eens gaan vertellen waar al die millionsellers vandaan komen?



    Stel, je koop een console van 250 euro en je bent er in 2 maandjes mee klaar, zou jij dan aan de hand van nieuwe aankopen niet proberen een nieuw leven in te blazen? Zowel jij, ik als Epic kan niet oordelen over het aandeel plezier dat mensen met een Wii hebben, daar is grootschalig onderzoek voor nodig, en daar heeft niemand zin in.



  • één woord: boeien!

  • hahaha, die gozer heeft helemaal gelijk, Wii = kut

  • @Shoarmaboer - UT3 voor de 360/PS3 valt in het niet tenopzichte van de PC versie. Inderdaad heeft de Wii nog een (of meerdere) goede online shooter(s) nodig, maar voor een goede online console shooter moet je naar mijn mening juist niet bij Epic zijn.



    Ik speel Epic's spellen wel op de PC, waar ze horen…



    @White Soldier - Ik vond AC juist zeer goed overgezet, besturing werkt prima. Ik heb hem ook met m'n xbox360 controller op de PC gespeeld maar ben teruggegaan naar muis/keyboard.


  • Epic verdient geld als bedrijven zijn unreal engine gebruiken, logisch dus dat ze de Wii niet promoten.



    Epic wil graag in de toekomt ook zijn geld verdienen met engines verkopen en dat kan dus niet als de consoles de grafische krachten niet aankan.



    Puur zakelijk dit.


Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren