1. Ghost Squad (Wii)

Ghost Squad (Wii)

Dit ziet eruit als een recensie over een zeer matige onrail shooter. In eerste instantie lijkt dat ook zo, toch zit iedere lezer er nu naast. Ghost Squad is eigenlijk een hele vreemde titel. Natuurlijk lijkt het concept niet bijster interessant, het ziet er niet uit en het is bovenal een port. Maar toch...wanneer die disc verdwijnt in de Wii gaat er opeens een wereld open vol typische arcade-actie die op de één of andere manier blijft boeien. Het is nergens diepgaand of wereldschokkend, het is gewoon leuk. Verstand op nul, een glazige blik tijdens het spelen en knallen maar. Vergeet niet zo nu en dan wel te letten op de bizarre actie die voorbij komt.

Even voor de op zijn centen lettende gamer: dit is een titel die je aanschaft wanneer hij voor € 20 in de schappen ligt. Onze Amerikaanse vrienden konden direct voor $ 30 aan e slag, terwijl de Europeanen keihard € 60 mochten dokken. Dat is de game niet waard, maar voor € 20 is deze titel een aanrader te noemen. Het blijft natuurlijk een port van een arcade game uit 2004, waar je normaliter een paar cent in gooit voor een kwartier knal plezier. Oké oké, kwartier is overdreven. Het moet 20 minuten zijn. Inderdaad, er staat 20 minuten en dan rollen de eindcredits over het scherm heen. Misschien hebben jullie al naar beneden gescrolled om te kijken wat voor een cijfer er wordt verbonden aan de game: het zal me ook niet verbazen dat jullie met de door mij opgenoemde minpunten waarschijnlijk “huh?” denken. Dat heeft overigens een perfecte verklaring moet ik daar aan toevoegen.

De eerste keer dat je het spel doorloopt zullen er verscheidene dingen opvallen. De Wiimote doet prima dienst als een soort lightgun. Ghost Squad is een game waarin alles zich op een hoog tempo afspeelt en de snelle arcade gameplay is goed over gezet. Op het gebied van snelle arcade-actie overtuigt Ghost Squad. Ook de quick time-events werken door lekker ouderwets door op de knoppen te rammen. Al deze knal en ram actie voer je uit in drie levels, alle drie met hun eigen thema: een soort van resortpark, Air Force One en de jungle. Klinkt allemaal heel groots, maar grafisch is de game zeker niet briljant. Het is en blijft een arcadeport uit 2004, met graphics die halverwege de Gamecube al mogelijk waren. Toch zal het in feite niks uitmaken, omdat de gemiddelde speler halverwege het tweede level denkt: weet je, deze game is stiekem best gaaf! Dat is het ook. Het is typische Amerikaanse spierballen overkill, aangevuld met de grootste Hollywood clichés die je voor mogelijk acht. Vreemd genoeg boeit dat niet en blijf je doorknallen. En net wanneer die Wiimote lekker in de hand ligt vanwege die lekkere actie, rollen even later die eindcredits over het scherm heen. Dat klinkt teleurstellend, maar tot ieders grote verrassing begint de game dan pas...

Want elke keer wanneer een level voltooid wordt (een eindopdracht dient voltooid te worden) komt er een nieuwe versie van het gespeelde level vrij. Je begint dus wel op hetzelfde punt, maar met de mogelijkheden om verderop een andere weg te kiezen of andere opdrachten te voltooien. En je kunt 16 variaties verwachten van alle drie levels. Dat maakt de game niet alleen leuker om vaker te spelen, (ook dankzij nieuwe vijanden, waar ze worden gepositioneerd etc.) maar ook verassender en moeilijker. Naast nieuwe levelvariaties kun je ook een level-up-systeem verwachten. Door veel punten te halen tijdens de game behaal je ervaringspunten en daarmee extra’s voor de Ghost Squad. Wat dacht je van nieuwe rankings, wapens en kostuums? Vooral met nieuwe wapens is het zelfs mogelijk om meer punten te halen, om zo meer te ontgrendelen. Alles om die highscore te halen en deze te delen via de online leaderboards. Ghost Squad lijkt een zeer oppervlakkig spelletje op het eerste gezicht, maar toch zit er meer in dan gedacht. Vreemd genoeg werkt het zeer foute uiterlijk en de feel van de game zeer verslavend. De korte speelduur en de soepele gameplay helpen ook daarbij.

Daar komt ook nog bij dat er voor de Wii ook nog twee extra spelopties zijn toegevoegd: ninja-mode en paradise-mode. De core gameplay blijft staan, maar nu kunnen vrienden ook even gezellig meeschieten. De game wordt er wel vreemder op, aangezien je op bikinibabes met waterpistooltjes gaat schieten, maar ook op dodelijke ninja’s. Ook zijn bossbattles en bepaalde mini-onderdelen zo aangepast voor multiplayer-plezier. Het zal jullie inmiddels zijn opgevallen waarom Ghost Squad toch een voldoende krijgt. Het genre en de highscore-mentaliteit moeten je liggen, maar wat je daarvoor terug krijgt is zeker leuk. Natuurlijk moet er rekening gehouden worden met het feit dat de game verre van perfect is. Maar voor wat het is, is Ghost Squad een zeer leuke titel die met plezier uit de kast wordt getrokken. Alleen al om in paradise-mode even op meisjes te spuiten. Vergeet trouwens die laatste zin...

Conclusie en beoordeling

Ghost Squad behoort tot de categorie “guilty pleasure”. Het is een titel die op het eerste gezicht niks voorstelt, maar op den duur blijft boeien. Dat zijn niet alleen de logische kenmerken van een goede arcadehal-game, maar ook voor deze zeer leuke Wii-versie. Natuurlijk speel je het niet voor de graphics, het verhaal of de voiceacting, maar doordat de game zo lekker wegspeelt en de uiteindelijke mogelijkheiden die beschikbaar zijn, heb je als Ghost Squad-eigenaar gewoon heel veel plezier. Met extra spelmodi vallen er ook nog gekke multiplayer-extra’s te ontdekken die de game een nog langere levensduur geven. Om een bekende slogan te jatten; een beetje vreemd, maar wel lekker.
7,3
Score
73
Score: 75
  • Pluspunten
  • Snelle gun actie
  • Level-up systeem
  • Variaties op levels
  • Multiplayer fun
  • Minpunten
  • Grafisch matig
  • Voiceacting belachelijk slecht
  • In principe niet veel content voor niet highscore spelers

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Nog even snel voordat GTA4 uitkomt he. : )

  • Nice, eerder dan verwacht is altijd beter :D Nu alleen nog PSN cards -_-

  • Still waiting voor PC..

  • @Rienusrups: Ik denk dat dat de reden.

  • he he jesus hoe lang mag het duren

  • Vet, leuke mapjes hoor en een welkome uitbreiding op de bestaande maps !

  • @ rano

    das idd de reden en ze zullen een week of 2 voor haze hun GOTY editie uitbrengen

  • te laat vind ik had hem al ingeruild voor een 360 versie van de game en met points gekocht

  • Op het moment niet meer echt boeiend.

  • Mooi ! Meteen downen.

    Chinatown is meesterlijk.

  • nu moet hij ook nog ff voor de pc komeuh

  • Mooi zo :) Maar nog steeds snap ik niet waarom ze later zijn op de PS3 :S

  • Betalen? Oh, laat dan maar.

  • peejceeejjjjjjj….

  • Mooi, vanavond vast wat geld op m'n account pleuren dan. Is er iemand die toevallig weet wanneer de rumble ondersteuning komt?

  • wow nu nog eerder intresting

  • Te laat…

  • Slim, nog net voor GTA IV!

  • En home is ookal verplaatst naar herfst..

  • Idd erg slim, zo nog net voor de release van GTA IV.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren