1. Chili Con Carnage (PSP)

Chili Con Carnage (PSP)

Damn, mijn hoofd doet pijn… Die vervloekte Morpheus ook! Maar wacht eens, waar ben ik? Het lijkt….anders. Ik ruik zand… cactussen en… bedorven soep. Hey is dat Morpheus? Morpheus! Is dit weer een illusie? Ben ik in de Matrix? Langzaam draait Morpheus zich om. Zijn lange zwarte jas wappert in de woestijnwind. Hij doet langzaam zijn sombrero af en poetst zijn revolver. “Nee Neo. Dit……. is Mexico’’

De PSP wordt nog wel eens vergeleken met de Gamecube. Grote droogtes domineren het spellen aanbod en de verkopen zijn niet denderend. Maar zo af en toe, komt er echt zo’n topper voorbij die niemand aan ziet komen. Chili Con Carnage is zo’n game. Gebaseerd op de elementen van Total Overdose, een inmiddels vergeten Playstation 2 titel, zorgt het voor een nieuwe positieve kijk op zowel The Matrix als dat ene land waardoor we wellicht binnenkort allemaal ziek worden.

In Chili Con Carnage speel je met Ram. Dat staat niet voor Ramirez maar voor Ramiro. Hij is namelijk geen forumheld maar *tromgeroffel* De Ene. Je kunt het zo gek niet bedenken of deze knakker kan het. Radslagen maken tegen muren, lange duiken maken, hoeden stelen, uit auto’s springen en dat alles in jawel, bullet-time. Met een druk op de knop vertraagt de boel en kun je heerlijk headshots maken. Het liefst meerdere in een acrobatische move, of je blaast het o zo clichématige ontplofbare tonnetje op en schakelt meerdere vijanden tegelijkertijd uit. Als je niet kunt kiezen kun je het ook gewoon heel droog allebei doen. Eat chili and die!

Dit alles staat of valt natuurlijk bij het richtsysteem. Dit hebben de makers slim opgelost met de beste auto-aim functie die ik op de PSP ben tegengekomen. Zodra er een tegenstander in beeld komt verschijnt er een rood cirkeltje om hem of haar heen. Met de R-knop maak je het cirkeltje kleiner en als het geel word laat je het los voor een headshot. Wil je liever alles wat ontplofbaar is raken, dan houd je L ingedrukt en richt je automatisch op alles wat ontplofbaar is. Dit lijkt echt een heel klein ding, maar het maakt echt de game. Richten op een PSP met die plastic tepel die voor analoge stick moet doorgaan werkt namelijk niet en headshots maken met een normale auto-aim is er vaak niet bij. Het richtsysteem neemt een briljante middenweg, lost beide problemen op en verslaat als het ware de beperkingen van het systeem! De makers verdienen alle lof die ze maar kunnen krijgen hiervoor.

Honderden, zo niet duizenden niet bijster intelligente mannetjes knal je af tijdens je dolle tocht door Mexico. Met zo’n eentonig concept is het dan ook maar goed dat de game barst van de variatie en sfeer. Het verhaal waarin je wraak wilt nemen op de moord van je vader is compleet gestoord en over the top. Elk level wordt ingeleid met een filmpje met melige humor en de bijbehorende voice-acting is zo ontzettend stereotiep en fout dat zelfs de grootste zuurpruim van de combinatie zal glimlachen. Ook de badguys zijn hilarisch goed geslaagd en zelfs de normale vijanden weten te vermaken doordat ze telkens op grappige wijze van uiterlijk veranderen. Het ene moment knal je dikke besnorde mannen in kippenpakken af, het andere moment gespierde Baywatch dames met een bazooka in hun gebruinde handjes! Niet alleen de vijanden zijn afwisselend, ook de omgevingen zijn leuk, gevarieerd en telkens bieden ze weer genoeg afwisseling of nieuwe mogelijkheden om het geheel fris te houden. Ze worden tot leven gewekt door strakke, cartoony graphics met heldere felle kleuren die in hoog tempo op je PSP schermpje worden getoverd. De game zal nooit vertragen door de hoeveelheid mannetjes en explosies in beeld maar alleen als jij dat wilt. Een knappe prestatie en precies zoals het hoort te zijn.

Zoals ik al eerder zei spoort deze game je in alles aan om zo stijlvol mogelijk kills te maken. Maar dat gaat verder dan op het eerste gezicht lijkt. In het combo systeem zit namelijk de werkelijke kracht en verslavende werking van deze game. Zodra je iemand neerknalt begint er namelijk een metertje leeg te lopen. Is het metertje leeg dan verlies je jouw combo. Hang je echter flink de man uit en knal je badguy na badguy af, dan blijft je meter gevuld en stijgt je comboteller. Niet alleen dat, maar de game blijkt opeens ook een verdomd dikke soundtrack te hebben en je kunt na een tijdje zelfs je wapens verdubbelen om het killen nog aangenamer te maken. De game zuigt je op die momenten echt naar binnen en de combinatie van beeld, geluid en vloeiende gameplay zorgen voor een ongekende flow. Des te zuurder is het dus als je combo wegvalt. Weg stoere Mexicaanse hiphop en weg dubbele wapens. Een stille, saaie boel maakt je duidelijk dat je toch echt niet goed genoeg was. Maar gelukkig staat er in de verte alweer vers slachtvee klaar! Je kunt namelijk altijd zoveel beter en die muziek ga je echt missen!

Dat zal vaker gebeuren dan je lief is want met name in de latere levels word het echt behoorlijk pittig. De learning curve is perfect. Nooit heb je het gevoel dat iets onmogelijk was. Je was simpelweg niet goed genoeg. In dat soort gevallen ga je niet dood, maar word de actie simpelweg teruggespoeld a la Prince of Persia, en mag je het opnieuw proberen. Terugspoel bonussen zijn overal in levels verspreid, maar blijken vooral in de latere levels toch hard nodig. Zijn ze op dan laat de game je genadeloos opnieuw beginnen. Het is dan ook wel zo fijn dat de levels niet zo heel erg groot zijn en je ze in ongeveer tien minuten kunt uitspelen. Iets wat perfect past bij handheldgames in het algemeen en deze in het bijzonder.

Er valt nog zo veel meer te vertellen over deze game. Zo liggen er naast de terugspoel bonussen nog vele andere power-ups door de levels verspreid die het speelplezier verhogen en wat tactiek toevoegen aan het geheel en zijn er talloze toffe dingen die je al spelenderwijs ontdekt. Zoals kippen knallen om je combo in stand te houden, on rails levels in voertuigen en ook toffe bossfights zijn ontbreken niet. Verder zijn er nog een paar kleine bugs maar die zijn nauwelijks noemenswaardig en doen ook geen afbreuk aan de constante fun. Het enige écht grote minpunt aan deze game is dat hij simpelweg té verslavend is. Waardoor de eentonigheid er na twee uur achter elkaar spelen toch heel stiekem wel insluipt. En helaas is de game niet al te lang en ben je er in een uurtje of tien doorheen. Tien fantastische uren, dat dan weer wel. Dit is The Matrix in Mexico, helemaal loco en nog geniaal uitgewerkt ook(o)!

Conclusie en beoordeling

Heldere kleurrijke beelden, over the top melige humor, een soundtrack zomerser dan Ibiza en verslavende gameplay zijn de ingrediënten van Chili Con Carnage. Bij voorkeur serveren op een warme dag met een ijskoud flesje Corona erbij en je middag kan niet meer stuk. Gevaarlijk verslavend dus goed insmeren, voor je het weet verbrand je!
8
Score
80
Score: 80
  • Pluspunten
  • Spat van je scherm af
  • Verdomd lekkere soundtrack!
  • Melige humor en broodnodige variatie aanwezig
  • Combosysteem zorgt voor diepgang
  • Controlls verslaan de PSP
  • Geeft je de ultieme zomervibe, hombre
  • Minpunten
  • Als je het te lang speelt word het toch wel een klein beetje eentonig
  • Paar kleine bugs die af en toe voorkomen
  • Oja, en multiplayer is het noemen eigenlijk niet waard

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Earthworm Jim!!!

  • Hell yeah, Earthworm Jim :D

  • Vet, Earthworm Jim =]

    Ik moet zeker maar eens wat van die Wii Points gaan halen.

  • Earthworm Jim 2 :D



    Die ga ik zeker downloaden. Helaas zal het wel gaan om de SNES versie en die had nou net niet de muziek die de PC versie had ben ik bang.

  • Eart H worm Jim 1 & 2



    PRO! Die heb ik nog op CD-rom liggen :)

  • Eart H worm Jim 1 & 2



    PRO! Die heb ik nog op CD-rom liggen :)



    Ik dus ook, maar aan de praat krijgen op een huidige PC wil niet echt.


  • Spaar zelf liever punten op voor WiiWare (LostWinds en Dr. Mario zijn erg interessant) die volgende maand gelanceerd wordt (waarschijnlijk), maar meer content voor de VC is altijd mooi meegenomen. :)

  • Earthworm Jim is tof, leuk dat die op VC komt.

  • Interplay moet met R&R racing komen, dan heb ik mn SNES niet zo vaak meer nodig!

  • Interplay moet met R&R racing komen, dan heb ik mn SNES niet zo vaak meer nodig!

  • Eathworm jim :D

  • Clayfighter! Damn, daar heb ik met m'n vrienden wat weekenden aan verspilt haha!



    Quote:

    Eart H worm Jim 1 & 2



    PRO! Die heb ik nog op CD-rom liggen :)







    Ik dus ook, maar aan de praat krijgen op een huidige PC wil niet echt.



    Probeer Dosbox eens: http://www.dosbox.com/









  • Earthworm Jim is wel vet!

  • interplay!?… dan denk ik aan redneck rampage!

    maar dat zal wel niet doorgaan.

  • Rock & Roll Racing idd, daar heb ik goede tijden mee beleefd…..

  • Altijd leuk!!!

  • Rock 'n Roll racing en Lost Vikings zijn meer mijn games. Blackthorne was ook niet mis.



    Maar het liefst zie ik Shadowrun op de VC, alleen die is niet van interplay :(

  • als ik een keer online kon met mijn wii zou dat ook leuk zijn…

  • Earthworm Jim is altijd wel melig, alleen stoorde ik me altijd aan zijn uiterlijk =P

  • Super Worm Jim!. :D

    Hoe hete die puppy ook al weer? was het niet peter?.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren