1. OutRun Online Arcade (XBLA)

OutRun Online Arcade (XBLA)

OutRun Online Arcade review:

De zon schijnt, je gooit het dak van je cabrio open, en je blonde vriendin gooit haar arm om je heen. Uit de radio knalt “Magical sound shower”. He? wat is dat nou weer voor song? Jawel, Sega en Sumo Digital vereeren ons weer met een nieuwe OutRun. Nieuw? Nee, niet echt nieuw natuurlijk. Maar van de prijs gaat het zonnetje extra lang schijnen, want je hoeft maar 800 Microsoft points te betalen.

Die lage prijs komt niet zonder problemen. Een ieder die OutRun 2006 coast to coast heeft gespeeld, zal merken dat deze nieuwe telg eigenlijk een gestripte versie van coast to coast is. Ik zal beginnen met te vertellen wat er van het spel is over gebleven: 10 Ferrari’s (in plaats van 15), de 15 OutRun 2 SP banen (in coast to coast zaten ook de OutRun 2 banen), en 7 songs (in plaats van te veel om op te noemen, en die hadden ook allemaal 2 of meer remixen).

Jongens, als dit zo doorgaat, dan gaat ons zonnetje extra vroeg onder, want van zo’n stripbeurt word niemand vrolijk. Maar wat zit er dan nog wel in de game? Nou, er zit, zoals vanouds weer een “OutRun” mode in, waar je al je rij kunsten uit de kast moet halen om zo snel mogenlijk door 5 stage’s te finishen. Maar dat is niet alles, want om je score te boosten kun je achter verkeer hangen zodat je het wordje “slip streaming” in beeld ziet. Als je lang genoeg achter die wagen blijft hangen verdubbelt je score zolang je nog in zijn slipstream zit. Voor het inhalen van auto’s krijg je ook punten, en mocht je ook nog kort of lang achter die gast te hebben geslipstreamt, dan word die passing bonus nog eens verdubbelt ook.

Naast de OutRun mode zit ook nog de “heart attack” mode. Nee, hier hoef je geen mensen een hart aanval te bezorgen, maar je moet nu naar je vrouwlijke mede passagier luisteren. Voer je alles goed uit wat ze van je verlangt, dan geeft ze je hartjes en een triple AAA rating als beloning, maar probeer op zijn minst toch om een A rating te halen. Dit is nog het meest gevarieerde onderdeel van het spel, want die opdrachten verschillen nogal van elkaar. Het ene moment wil ze dat je over een rode strook rijd, en op een ander moment moet je driftend door een S bocht heen, of door portjes rijden. Er zit zelfs nog een opdracht bij die de Ghostbusters graag hadden willen uitvoeren: hit the ghosts!

Als je dan eindelijk klaar bent om een aanval op de snelste tijd te doen, dan kun je de derde mode uit proberen, de “time trial” mode. Hier is het je Ferrari, een aftellende klok, en een lekkere lege weg waar je je geen zorgen hoeft te maken over de politie van “wegmisbruikers”. Omdat Sega en Sumo een grotere doelgroep wilde bereiken hebben ze het spel wat “versimpelt” vergeleken met OutRun 2. Het gras remt nu minder af, en je zult nu toch wel heel erg fout hard tegen de muur moeten knallen om je wagen over de kop te zien gaan, want anders schaaf je gewoon langs de kant zodat je je wagen weer richting het wegdek kunt sturen. Net zoals in OutRun 2006 coast to coast kun je de stuur gevoelligheid afstellen. Zelf heb ik hem op zijn laagst, zodat je heel vloeiend door lange flauwe bochten kunt rijden, en zo dus zo kort mogenlijk langs de binnenbocht gaan. Hier schaaf je secondes mee van je snelste tijd af. En als je dan toch aan het afstellen bent, zorg er dan voor dat A (groen) omlaag schakelen is, en B (rood) omhoog schakelen, zodat je de “shift drift” kunt doen door simpel met je duim over de A en dan B knop te rollen/glijden. Zo zit je zo kort mogenlijk in de lager gelegen versnelling, en kost het driften je minder snelheid. Ook kun je via een shift drift beter door scherpe bochten driften dan met een “braking drift” (gewoon kort van het gas af, op de rem, en weer vol op het gas terwijl je de rem weer los laat). Er zijn zo nog meer kleine dingetjes die de bestuuring toch meer diepgang geven dan dat je van een arcade racer gewend bent, maar al die info is te vinden op internet, en bezoek op youtube eens een van de volgende racers: team marubaku (japanse gasten die van de arcade versie van OutRun 2, en OutRun 2 SP super replays hebben gemaakt), Segaspence (xboxlive en psn network speler), of F40. Als je die gasten ziet racen, dan moet je wel bekennen dat de besturing van dit op het oog zo simpele arcade game dieper gaat dan menig site je laat geloven. Als laatste extra hebben ze voor zowel de OutRun mode, als de time trial mode nog een endurance rit gemaakt, en dat zijn dus alle 15 stages achtereen de OutRun mode, of time trial mode uitrijden. voor iedere mode kun je zien hoe jouw scores zijn vergeleken met de wereld, of je vrienden.

Behalve de besturing hebben ze de graphics ook op de schop gegooid. Het eerst wat je op zult vallen is de hoge resolutie. Zelfs op de kast heeft het spel er nog nooit zo scherp uitgezien, maar dan moet je wel een LCD/Plasma/LED tv hebben De reflecties op je bolide gaan vloeiender over de auto, en zien er meer gedetaileerd uit. Ook zijn er in de vorige home conversie (OutRun 2006 coast to coast) enkele dingetjes weg gelaten die in de arcade versie wel zaten. En die zitten er hier ook weer gewoon in. Zoals lens flare, belichtings effecten verbeterd, en enkele animaties bij sommige endings, zoals de rokende vulkaan bij ending A, vallende bloemblaadjes en vliegende witte duiven bij ending C, de space shuttle die opstijgt bij ending D, en als laatst de vallende confettie bij ending E. Ik weet dat dit niet belangrijk is, maar voor de puristen, die die dingen WEL miste in coast to coast, ze zijn er nu wel. Voor een xbox live arcade game ziet dit er wel heel erg strak uit, maar het is op sommige punten toch wel te zien dat de arcade versie draait op xbox hardware met meer geheugen, dus zit er in de omgevingen minder detail dan bij full price games zoals project gotham racing, maar eerlijk is eerlijk, hij kan weer wel mee komen met ridge racer 6.

Ik wil eindigen met wellicht het belangrijkste. De naam van deze game zou suggereren dat dit de eerste OutRun game is die online gaat, maar dat is niet zo, want ook in OutRun 2 op de xbox kun je via xbox live spelen. Sterker nog, dan kun je met 8 mensen tegelijk gamen in plaats van 6. dit is gedaan om het online spelen soepeler te houden, en minder problemen te geven. Helaas gaat het soms toch nog mis. Indien er iemand met een slechte verbinding in de game is, wil het soms nog wel eens gebeuren dat er enkele spelers bij de splitsing in de weg opeens “vast” komen te zitten, en er verdwijnen dan graphics van de weg. Maar dit is gelukkig zeldzaam, en je kunt natuurlijk altijd een private match starten, zodat je alleen met vrienden met een goede verbinding speelt, want dan is er niks aan de hand. Het spelen online is erg leuk, maar ondanks dat de game is versimpelt vergeleken OutRun 2, toch zullen de ervaren OutRunners op den duur aan de horizon verdwijnen. Daar helpt geen slip stream meer aan mee. Het had ook wel wat leuker geweest als dat verkeer uit de OutRun mode ook gewoon online aan en uit gezet had kunnen worden, want dan worden de kopliggers nog een beetje opgehouden. Je kunt in het spel wel “catch up” aanzetten, zodat iedereen vlak bij elkaar blijft, maar de catch up zorgt ervoor dat er vals gespeeld gaat worden, dus ik gebruik dat in ieder geval niet.

Edit: Er is een update voor dit spel. En tot nu toe, heb ik het niet meer mee gemaakt dat er een speler vast bleef zitten bij een van de splitsingen. Mocht iemand dit na de update alsnog hebben gehad, laat het dan even weten via een berichtje hieronder.

Wees eerlijk, en bekijk de game niet als full price. En vanuit dat oogpunt moet ik toch tot de conclusie komen dat we een scherpere, soepelere, en vloeiender spelende versie hebben gekregen vergeleken met de arcade versie. Als single player game zul je er niet al te lang mee bezig zijn, of je moet, net zoals ik, houden van het constant verbeteren van je eigen time trial tijden, of fijn met vrienden en vreemden online racen. Dit is het mooiste, en in mijn ogen beste race spel dat via deze download service is te verkrijgen. Die lekkere zomerse sfeer voor krap 10€, dat is toch een koopje?
8,7
87
Score: 85