1. Burnout Paradise (PS3)

Burnout Paradise (PS3)

Paradise City is een waar paradijs voor de wegmisbruiker. Vooral als de wetten der natuur overboord zijn gegooid en je de meest gekke toeren kan uit halen met je snelheidsbolide. Niets is onmogelijk in Burnout. Spring van een ramp en maak vier spins, om vervolgens met hetzelfde tempo weer verder te rijden. Als dat nog niet genoeg is, kan je je boost gebruiken om van een garage af te springen en door een billboard te knallen. Dit keer zijn ze bij Criterion echt helemaal los gegaan en hebben ze crashen en stunten met auto’s tot een ware kunst verheven. Maar blijft het originele kunst?

Ja, gelukkig wel. De crashes zijn werkelijk waar nog mooier en spectaculairder in beeld gebracht. De crashes zijn, volgens de ontwikkelaar, iedere keer anders. Na aardig wat uurtjes te hebben versleten in het Burnout universum wil ik dat graag geloven, want elke crash blijft een waar spektakel.

Niet alleen de crashes zijn een waar spektakel, ook de omgeving is prachtig vormgegeven. Er zijn duidelijk invloeden te zien van grote steden, zoals Los Angeles en New York. De gigantisch grote letters op de heuvels en de in de nacht verlichte skyline doen erg aan deze twee steden denken. Toch voelt Paradise City niet helemaal aan als een echte stad. In een echte stad zou je na een paar rondjes toch wel de weg uit je hoofd kennen. Hier is dat absoluut niet het geval, je zal hier de weg pas kennen, nadat je vele uren in de stad hebt doorgebracht. Maar dan nog zal je vaak een verkeerde afslag nemen. Ligt het dan aan mijn korte termijngeheugen?

Nee, die is nog in orde, tenminste mag ik hopen. Het probleem ligt hem in de structuur van de stad en de door veel spelers gehate minimap. Deze is klein en onduidelijk en de weg wordt aangegeven met borden die bovenin je scherm oplichten. Helaas ga je met zo’n harde vaart over de weg dat je amper kijkt waar je naar toe moet, maar eerder zorgt dat je niet een onderdeel van de vangrail wordt. Daarom pauzeer ik de game tijdens een race , om me is te oriënteren op de kaart, om zelf uit te vogelen waar ik heen moet.

Eenmaal in een goed tempo, rijd ik met mijn favoriete deuntje naar de finishlijn. Gelukkig is er de optie dat ik me eigen deuntje op kan zetten, want de tracklist is uitermate slecht in Burnout Paradise. Er zitten absoluut goede nummers bij, maar het merendeel is echt slecht. EA probeerde blijkbaar een traklist te maken die bij alle stijlen thuis was, gemiste kans.

Het passeren van een finishlijn is een van de modes in Burnout Paradise. Naast het rijden van A naar B, zijn er ook andere onderdelen. Zoals de bekende stuntmodes, die nu met wat oefening , makkelijk te doen zijn. Zolang je de ‘stuntmeter’ maar gevuld houdt kan je oneindig doorgaan en scores behalen die in de miljoenen rijken. En voor je het weet word je, weliswaar in een andere mode, achtervolgd door een setje agressieve rijders, die alles hebben geïnvesteerd in zwarte onderdelen. Zij zullen net zo lang blijven beuken tot jij in de prak ligt. Naarmate je verder komt in het spel komen er nieuwe wagens beschikbaar. Deze moet je wel nog eerst van de weg zien te beuken. En voordat je dat kan doen, moet je ze ook nog vinden. Gelukkig is een rondje op de snelweg genoeg om ze langs te laten scheuren en ze vervolgens te achtervolgen. Kijk uit dat je niet crasht, want voor je het weet ben je ze al weer uit het oog verloren.

Wanneer je een van de nieuwe auto’s hebt ‘vrijgespeeld’, kan je hiermee nieuwe versies van de auto vrijspelen. Deze hebben dan net dat beetje meer boost of een andere paintjob. Je kan nog exclusievere versies vrijspelen van sommige auto’s, door de billboards, sprongen of hekken, verspreid in Paradise City te vinden. Jammer dat je nieuwe lak in Road Rage er helemaal afschuurt, in deze mode is het de bedoeling zoveel mogelijk takedowns te maken binnen een voorgeschreven tijd. Soms zal je het niet halen, want de tegenstand is vrij pittig en je zal wel is tegen een auto op knallen. Gelukkig kan je door een garage rijden om je auto weer in perfecte conditie te krijgen. Je kan onderweg ook nog even je lak veranderen of boost oppikken bij een tankstation(dit is overigens altijd beschikbaar).

Het is bij dit soort modes, waar je aan gort wordt geragd, verstanding een aggrassive car te nemen. Deze zijn weliswaar logger, maar wel vele malen sterker dan een boost of speed car. De laatste twee zijn lichter, dus zwakker, maar zijn wel veel sneller. Denk goed na over je keuze voor een bepaald onderdeel.

Een andere, voor velen een doelloze mode, waarbij je auto de lucht in slingert. Deze wordt geactiveerd wanneer je een knoppencombinatie intikt. Je wordt de lucht in gesmeten en bestuurt je auto met de sticks. De bedoeling hierbij is zover mogelijk te komen en zoveel mogelijk schade aan te richten. Hiermee ‘own’ je de road en kunnen mensen online zien wie de hoogste score in een bepaalde straat heeft gehaald. Niet echt interessant, maar het is een aardig tijdverdrijf wanneer je je verveeld en het van opdracht naar opdracht rijden, op dat moment zat bent.

Natuurlijk zijn er ook de bekende tijdritten aanwezig, die zowel met auto of motor kunnen worden voltooid. Zei je daar motor?

Motoren inderdaad. Deze zijn ook aanwezig in Burnout Paradise. Vier motoren zelfs! Niet echt veel, maar ze zitten erin. En alsof de auto’s niet snel genoeg waren, geven de motoren een nog hoger snelheidsgevoel. Helaas zijn de uitdagingen hetzelfde, namelijk tijdritten. Deze kunnen in de dag of nacht voltooid worden.

Wat me opviel is het crashen op de motoren. Waar de auto’s in duizenden stukjes van je scherm spatten, met zestig frames per seconde, blijft de motor raar genoeg intact na een frontale botsing met een tegenligger. Tevens verdwijnt de motorrijder opeens en word je even later weer teruggezapt op de weg. Toch kan ik me deze keuze goed voorstellen, want dat zou de rating van het spel omhoog doen schieten. Vandaar ook de keuze dat er geen coureur in je bolide zit. Deze zou namelijk bij een botsing met een muur, in stukjes uit de auto geslingerd worden.

Aangezien tempo centraal staat in Burnout, moest de ontwikkelaar een manier bedenken om te zorgen dat je in de flow zou blijven. Dit probleem is opgelost door een burnout te maken bij een stoplicht, om een race te activeren. De race verlaten gaat even makkelijk, ga gewoon even stil staan en je wordt zo uit de race gezet. Het enige probleem bij deze uitdagingen is dat, wanneer je een fout maakt of het niet gered hebt om als eerste over de finish te komen, je niet kan herstarten. Je zal hiervoor, eventueel een aardig lang stuk, terug moeten rijden. Maar dat begint toch saai te worden dat heen en weer rijden?

Dat wordt het zeker. Gelukkig is er nog het veranderende weer(een wolkje of geen wolkje; wauw) en de dag- en nachtcyclus, waarbij je nog beter moet opletten waar je rijdt. Je kan instellen of het een vierentwintig uur cyclus moet zijn of vierentwintig minuten, aan jou de keus. Als dit nog niet genoeg is er nog de online mode.

De online mode is met een druk op de knop toegankelijk. Je wordt zo een game in gezogen en kan samen met je medespelers uitdagingen voltooien, bijvoorbeeld samen stunten en punten halen of een race winnen. Dit kan je doen met mensen van je niveau of mensen vanuit verschillende niveaus, die misschien wel in de top 100 staan van de honderden duizenden die racen. Probeer daar maar is van te winnen als je net begonnen bent met online racen. Tijdens de online mode blijft de hele stad toegankelijk en kan je samen met je vrienden eventueel een potje cruisen. Gelukkig kan je ook lekker snel door de stad heen rijden, want er is nauwelijks of geen lag. Los van de singleplayer die je toch al meer dan 30 uur bezighoudt, kan je nog meer uren verslijten in de online wereld van Burnout.

Conclusie en beoordeling

Het gevoel voor snelheid zit er dik in en geeft een adrenaline rush die je maar in weinig games tegenkomt. De stad is, ondanks het gebrek aan structuur, dik in orde. Samen met het veranderende tijdstip en weer, word cruisen wel erg verleidelijk. Totdat je een ramp ziet met een billboard erachter dan word het planken. Toch is de manier van de route aangeven een gemiste kans, net als de matige soundtrack. Maar wanneer dit word meegenomen naar een volgende Burnout zal het misschien wel de perfecte Burnout game worden die de franchise kent.
9,3
Score
93
Score: 95
  • Pluspunten
  • Verschillende modes
  • Auto\'s
  • Online
  • Look van Stad
  • Dag- en nachtcyclus
  • Minpunten
  • Gebrek aan structuur van de stad
  • Slechte manier van aangeven route
  • Voor sommige doelloze mode met zoveel mogelijk schade aanrichten

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Zou wel erg vet zijn! Is een keer wat anders dan de standard MMO's.

  • naah, niks voor mij. GTA vond ik altijd wel grappig maar niet echt een Wauw. Misschien als er zo'n mmo'tje uitkomt toch maar is proberen. lijkt me mss wel leuk om van die missies met zijn 2e tedoen ofzo. Maarja, dat gaat nog een tijd duren

  • Nou ik ben benieuwd hoe ze dit gaan doen:).

  • was al bekend tog

    maar hoe zit het met die gran turismo wedstrijd met gesigneerde spellen

  • Zou wel vet zijn .. Maar ik wil eerst GTA IV spelen :D

  • Rockstar, doe dit niet!

  • http://www.1up.com/do/feature?pager.offset=3&cId=3167500 is de link met het intervieuw



    daar praat hij ook over de verschillen tussen ps3 en xbox360

  • Eerst ff GTA IV uitspelen he :)

  • i smell sum monthly fee's :P

  • Ben dan wel benieuwd wat je zou moeten kunnen doen in de GTA MMO. Iets met \"Jobs\" zoals Maffia, Politie, Pizza bezorger etc ?.. of gaat het meer de kant op van Levels behalen, missie's uitvoeren enz. ?.

  • Monthly fee's, zeker weten !

  • Ik zie het niet zo zitten eigenlijk, GTA is geen game voor een MMO….

  • Voordat iedereen negatief gaat reageren, hou er rekening mee dat een MMO niet perse een MMORPG hoeft te zijn zoals WoW ofzo met een rangsysteem, skills enz.

  • Lijkt me gewoon GTA toch wat leuker.

  • ik ben benieuwd

  • Hmmm… Doet me helemaal niets :P

  • idd w8 wel eerst op gta 4

  • Zou erg vet zijn :D Eerst maar eens GTA IV!

  • Gametrailers had het er al over met iemand van Rock* over een eventuele GTA MMO ten tijde van de GDC. Niets nieuws voor mij, wel leuk :).

  • APB wordt toch al 'de GTA MMO'

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren