1. Uncharted: Drake's Fortune (PS3)

Uncharted: Drake's Fortune (PS3)

Wat is een reden om een recensie te schrijven? Bij mij is het antwoord op deze vraag heel simpel. Iedere keer als ik een game uitspeel, schrijf ik mijn bevindingen graag op in deze vorm! Twee weken terug was het aan Uncharted: Drake's Fortune de eer om uitgespeeld te worden door mij. Wat eigenlijk toen door mijn gedachten sprong was de vraag, wat betekend Uncharted eigenlijk? Na een kort bezoek op een babelfish-pagina, kwam ik erachter dat "Uncharted: Drake's Fortune" vrij vertaald kan worden als "Niet in kaart gebracht: De schatten van Sir Francis Drake!

En zo begint deze game ook, met het niet in kaart gebrachte. De hoofdpersoon waarmee constant gespeeld wordt, Nathan Drake, ontdekt een boekje dat van een voorvader van hem komt, Sir Francis Drake. Deze reeds overleden persoon heeft dus een niet in kaart gebrachte schat proberen te lokaliseren, zo'n 400 jaar geleden. En op dit pad gaat Nathan samen met 2 "vrienden" op pad om de stappen van Sir Francis te opnieuw af te leggen. Dit gebeurd natuurlijk niet zonder begeleiding van gespuis dat ook op het spoor van de schat is! De game opent smakelijk met een introductiegevecht om je wat te laten wennen aan het lopen en schieten in de game. Daarna kun je je gaan vergapen aan een van de grafisch hoogstaande omgevingen die deze game rijk is!

Ik had het gevoel dat Uncharted: Drake's Fortune een game is die je doet denken aan een lineaire 3D platformer, afgewisseld met actie elementen en een enkele puzzle-situatie hier en daar. Je komt meer en meer verzeild in een soort verhaal wat je het gevoel van een actie-avonturenfilm geeft. Dat het op audiovisueel goed uitgewerkt is draagt bij aan deze sfeer. De game was een van de eerdere games voor de PS3 in 2007. Echter grafisch gezien staat deze game in 2009 (het jaar dat het tweede deel uitkomt) nog steeds zijn mannetje. Heerlijke lichteffecten, omgevingsdetail en beweeganimaties spatten van het scherm. Daarnaast worden aan de diverse karakters genoeg aandacht aan hun achtergrond besteedt gedurende het spel, wat nog meer bijdraagt aan het filmische aspect! hierbij heeft iedere karakter een eigen voiceactor en is er veel detail gestoken om dit zo natuurgetrouw audiovisueel weer te geven.

Het spel speelt redelijk makkelijk weg op normaal niveau. Men kan kiezen voor gemakkelijk, normaal, hard en uiteindelijk voor het niveau verpletterend. De platform-elementen zijn vooral mooi gemaakt en bij vlagen uitdagend. Soms is zelfs de sixaxis controller handig als je in evenwicht wilt blijven op een boomstam. De platformgedeelten zijn meestal redelijk eenvoudig te halen als je logisch nadenkt en rustig handelt. Als je te lang vastzit, in de toch erg lineaire weg, komen er vanzelf hints die je kunt activeren via de L2 toets. De actie elementen daarentegen ervoer ik, zeker op hard-niveau, soms als erg pittig. Om niet te gaan spoilen wil ik nog wel kwijt dat ik persoonlijk een specifiek stukje van het omhoog bevaren van een waterval met een waterscooter erg lastig vond. En natuurlijk de pleuris die op 75% van de game losbreekt is zeker erg uitdagend, maar geeft je een goed gegevoel als je weer wat verder in de game bent geraakt.

Maar ja, de pleuris breekt wel vaker los in deze game, eigenlijk al meteen bij de aanvang! Verschillende wapens en vuistgevechtcombinaties staan tot je beschikking. Gelukkig telt het spel onuitputtelijk veel levens en werkt het met checkpoints die je dankbaar omarmt als je weer een stukje verder bent gekomen. In ongeveer 12 uur had ik het spel voor de eerste keer rondgespeeld op normaal niveau. Ik had echter al rekening gehouden met het behalen van de vele trophies die het spel rijk is. Ze zijn leuk om te behalen en verhogen de herspeelwaarde van het spel. Denk hierbij aan het uitschakelen van vijf tegenstanders met een granaat terwijl je aan een richel hangt. Dat vergt een beetje planning. Om 5 headshots achter elkaar te maken lukt ook niet altijd even gemakkelijk en om met ieder wapen 20 tot 50 tegenstanders uit te schakelen kost ook wat tactiek. Ook het vinden van de vele verborgen minischatjes kostte me extra tijd, iets wat ik na 1 keer uitspelen van het spel op 39 wist te krijgen (van de 60, dus er valt nog meer te vinden wat ik gemist heb). Indien je deze acties niet onderneemt is het spel in een kortere tijd uit te spelen, iets wat ik op 8 tot 9 uur schat.

Wat doet het spel minder goed kan ik me nog afvragen? Bij de start van een nieuwe game-serie is het belangrijk dat het eerste deel een foutloze indruk achterlaat. En daar concentreerde de makers van het spel zich zo erg op dat het, wellicht met opzet, weinig nieuws doet. Het spel heeft dingen geleend van Tomb Raider, men heeft goed gekeken naar spellen als Resident Evil 4 (qua schietbesturing) en Silent Hill (qua puzzels, NIET qua horror elementen uiteraard). De leercurve het spel goed te besturen is niet lang, het speelt gemakkelijk weg. Na het behalen van alle trophies heb je wellicht na drie keer het spel rondgespeeld te hebben zin in iets anders. Dan ga je dus op naar de nieuwe boeven, oftewel: "Niet in kaart gebracht 2: Onder dieven!".

Conclusie en beoordeling

Deze game is naast audiovisueel hoogstaand ook nog eens gezegend met een goed verhaal waarvan je het einde graag wilt weten. Daarbij opgeteld een heerlijke besturing maakt dit tot een topgame. Met de aankomende Uncharted 2: Among Thieves in het achterhoofd, nog steeds een must have voor iedere PS3 bezitter die wel van een avontuurtje houdt!
9
Score
90
Score: 90
  • Pluspunten
  • Audiovisueel hoogstaand.
  • Filmisch verhaal.
  • Goede afwisseling actie met platform-elementen.
  • Minpunten
  • Doet weinig grensverleggends.

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • ziet er eng uit voor een rick

  • leuk

  • Ik hou niet echt van zulke soort games. Ik sla deze over.

  • Ben benieuwd was vroeger verslaafd aan deze game hoop dat het nu de tijd ook nog een leuke boeiende game kan worden.

  • Ben benieuwd!

  • hij ziet er geloofwaardig uit…

  • Aight een naamgenoot xD

  • nog nooit van deze game gehoord….. maar die gast ziet er wel stoer uit ;)

  • Die gast heette in Splatterhouse 1 t/m 3 ook al Rick.



    Splatterhouse 2 was grafisch indrukwekkend op de Megadrive maar de gameplay niet zo though. Toch was het een leuke game

  • Wooow, die gast heeft gespoten man ! Kan niet anders ;)



    Ontopic: I like I like !

  • Ach ja een gouwe ouwe in een nieuw en modern jasje? Laat maar komen, weer eens lekker ouderwets een bodycount opbouwen.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren