1. Prince of Persia (PS3)

Prince of Persia (PS3)

Ik heb er geen verstand van hoor, maar het zou kunnen dat controllers niet goed verkocht worden. Zou er daarom een maatregel genomen zijn door Sony en MS om de gameontwikkelaars te verplichten buttonbashen als een belangrijk gameplay-element in hun games te stoppen? Nu je tegen letterlijk iedere vijand moet buttonbashen om ze voortijdig uit te schaleken, is er toch een kans dat je controller voortijdig kaduuk wordt.

"Hoe breng ik mijzelf naar een hoogtepunt" blijkt lastig te begrijpen voor sommigen.

Het is tekenend dat de games tegenwoordig een danig lichte moeilijkheidsgraad meekrijgen, zodat de gamer minder gefrustreerd raakt, en hij zo de game leuker gaat vinden. Een fraai voorbeeld daarvan is Prince of Persia (afgekort: POP), als we terug kijken naar het origineel of The Two Thrones en die gaan vergelijken met de fonkelnieuwe game. Misschien is ‘’gebruiksvriendelijker’’ het juiste woord voor de nieuwe POP. Welbeschouwd zie je een erg vriendelijke prins, met deze keer een gebruiksvriendelijker avontuur.

Het verhaal ontvouwt zich als een knappe zwerver, wandelend door de woestijn, op zoek is naar zijn verloren ezel. Hij vindt het dier niet, maar stuit op een mooie prinses genaamd Elika, die op de vlucht is voor een aantal gewapende mannen. Dan gaat het verhaal verder, omtrent oude Perzische geloven, natuurlijk met de eigenschappen goed en kwaad in zich. Het kwaad wordt ook wel Ahriman genoemd, en gelukkig is de Ahriman niet actief en overheerst het goede. Maar het gaat mis als de koning zowel zijn vrouw als jonge dochter op tragische wijze verliest. Hij maakt een deal om zijn dochter terug in het leven te roepen. In ruil daarvoor krijgt het kwaad, oftewel de Ahriman, weer vrij spel.

De nieuwe Allways zijn zo goed dat ze zelfs het grondwater uit de aarde zuigen/

Voor het geval je het nog niet hebt geraden: Elika neemt het op zich om samen met de prins de slaven van Ahriman te bestrijden en Ahriman’s ontaarde gronden weer vruchtbaar te maken. Dit is een klassiek verhaal (ik wil niet cliché zeggen) en als je het zo zou lezen is het nog onderhoudend en spannend ook. Helaas wordt de presentatie van het verhaal verwaarloosd, en dit valt te verwijten aan de gebrekkige cutscenes. Hoe mooi en episch het begin van The Sands Of Time is, in deze POP krijg je een anderhalf minuut durend filmpje te zien met alleen de ontmoeting van de hoofdpersonen. De rest van het verhaal moet je achterhalen door naar Elika te luisteren tijdens de gameplay.

De gamer speelt als de prins, maar dat betekent niet dat de prinses niets hoeft te doen. Elika wijst je de weg en ze geeft je veiligheid in gevaarlijke situaties, ze helpt bij het springen en bij gevechten. Ook zorgt ze ervoor dat je nooit dood gaat, wat eigenlijk best een coole functie is, want zij voorkomt het gevreesde "game over" bericht en ze helpt voorkomen dat spelers weer bij die langvergeten savepoints moeten beginnen.

Wat nou ‘’je wilt vast iets compenseren met dat grote zwaard’’?

Maar er zijn een aantal grote irritaties in het spel die de moeite waard zijn te vermelden. Het dialoog tussen Elika en de prins is bij vlagen interessant, maar het wordt verpest als er een dubbelzinnig grapje wordt gemaakt en de prins in een tienerflirterige houding vervalt ten opzichte van de prinses. Het ergste voorbeeld daarvan is een verzoek om een rugmassage en verwijzingen naar het roken van een waterpijp, maar uiteindelijk is het een flauwe poging om de tienergamer achter de controller aan te spreken, en hetzelfde geldt voor Elika’s cheerleaderachtig onthullende kostuum.

Het platformen, waar deze POP zich in het bijzonder op focust, is waardeloos. De gamer krijgt totaal geen vrijheid in de gameplay en dat beïnvloed het platformen ook. Als je over verschillende hindernissen beweegt moet je alles volgens een bepaalde routine doen, bijvoorbeeld op het juiste moment op een knop drukken. De prins zelf loopt bijna in de automatische piloot en de gamer hoeft alleen maar soms op een actieknop te drukken. Platformgames zoals SuperMario, LittlebigPlanet en Ratchet&Clank; geven je totale bewegingsvrijheid en daarbij beweeg je vrij over de hindernissen. In deze POP is dit dus absoluut niet het geval, en lijken de hindernissen meer quicktime-events. De game staat je niet eens toe om meer te doen dan nodig is want zodra je één keer te vaak op ’’springen’’ drukt, wordt de prins gek en springt zo de afgrond in.

''Bij dit grote, lege landschap waar niemand is, hou ik mijn zwaard wel bij de hand, voor als iemand uit de verte ons wil aanvallen!''

De puzzels zijn ongeïnspireerd, en je komt ze alleen maar soms tegen ‘’omdat het moet’’. Geslaagde puzzelelementen zie je bijvoorbeeld wel in de game Bioshock. Van een wereld (of koningkrijk) kan de gamer geen goede indruk krijgen omdat die volstaat met hindernissen en speciaal voor gameplay geschikt gemaakte omgevingen, met hier en daar een puzzelveld. In de dialogen worden wel torens, tuinen, kamers en pleinen genoemd, maar voor de gamer lijken deze omgevingen allemaal hetzelfde.

POP is heel monotoon, omdat je iedere locatie steeds op dezelfde manier moet voltooien, in 3 stappen. Eerst moet er geplatformd worden, dan moet je tegen een eindbaas vechten en nadat Elika kreunt om de ontaarde grond weer vruchtbaar te maken kan je weer verdergaan naar de volgende locatie.

"rock...paper...scissors!"

Niet alleen de vijanden gaan makkelijk dood: De game ook. Velen zullen POP alleen maar uitspelen vanwege de 2 gratis gouden trophies en niet om nog meer quicktime event-platform omgevingen af te reizen met die beperkte controle over de prins. De ontknoping van het verhaal maakt toch weer een hoop goed, en tijdens de aftiteling komt de gamer erachter dat de soundtrack toch wel mooi is. En op die manier weten de makers dit ‘’gebruiksvriendelijk’’, commercieel wanproduct tot een mooi einde te brengen zodat de gamer toch een goed gevoel krijgt. En oké, tegenwoordig zijn er zoveel games die maar 8 uur duren, geen replay waarde hebben en geen uitdaging bieden.

Conclusie en beoordeling

Prince of Persia (POP) is het nét niet. Net niet fijn platformen, net geen overtuigende graphics, net te eentonig, net wat te makkelijk en met een net wat te flirterige prins.
6,3
Score
63
Score: 65
  • Pluspunten
  • Prima soundtrack
  • Heeft grafisch gezien zijn momentjes
  • Frustratie is niet meer van deze tijd
  • Minpunten
  • Stroeve controle over de prins
  • Platformen gebeurt automatisch en lijkt wel quicktime events
  • Grafisch anders, maar volstrekt niet beter
  • makkelijk
  • buttonbashen tijdens vechten
  • Magere presentatie verhaal

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Waarom Copyright Nintendo die shit niet…

  • Ik had er wel iets van doen maar moeten ze gewoon NIET doen!!



    Ze moeten de Wii NIET na doen!!

  • @Ssup



    Omdat de techniek helemaal niet van Nintendo is!! Je denkt toch niet dat Nintendo hetzelf heeft uitgevonden? Dit heeft Gyration allang gedaan en gepantenteerd voor zowel computer gebruik als gaming, en daar heeft Nintendo dat patent van gekocht.

  • Eerst de SixAxis, nu de Darwin. Denk niet dat als het een motion controler wordt, het beter wordt als de Wii-Mote.

  • als ze dit doen hoor ik nu al van alle kanten roepen dat ze de Wii nadoen

  • Wat een gezeik.. er bestaan al jaren bewegingsgevoelige controllers.

    En als je toch bezig bent met zeiken over na-apen, Nintendo heeft de guide / home button gejat van de Xbox controller. Dat slaat toch ook nergens op?

  • Ik ben van mening dat niet iedereen het al over copieren moet hebben als het om een GERUCHT gaat. niemand weet wat het is dus kan er niet geconcludeert worden dat de wii word nagemaakt.

  • Microsoft doe dat nou niet, strx is het een enorme misser!!

  • Als ze dat nou uitbrengen als de nieuwe xbox op de markt wordt gebracht. Ik bedoel de sixaxis heeft dan ook die bewegingssensors, maar wordt dat nu echt benut? Ik heb weinig games gezien met deze functie.



    De Wii is juist alleen maar gemaakt voor dat soort games. Dus ik zie het nut er niet van in dat Mickeysoft dit ook nu op eens weer wil. Ja 1 ding, namelijk zoveel mogelijk cash verdienen.

  • Oh!!! Kunnen ze dan ook niks orgineels verzinnen? Altijd dat gekopieer, word ik niet goed van.

  • Die mensen die over jatten of copieren praten weten zoiezo niet hoe de wereld in elkaar zit. Als niemand dingen van elkaar over had genomen en/of probeerde te verbeteren, dan had de techniek echt niet zo ver geweest als nu. Dit heet gewoon concurentie, en als de markt om iets vraag dan ben je wel gek als je daar als bedrijf niet op inspringt.

  • Yep, dat is Microsoft, de kopieerders/na-apers, degenen die niet zelf iets origineels kunnen verzinnen. En ga me niet vertellen dat Nintendo een patent heeft genomen op de technologie, want dat is hier al genoemd. Daar ben ik me dus ten zeerste van bewust. Feit blijft dat Microsoft vaak halfbakken hardware/software levert (die dingen zoals de RROD-problemen veroorzaken).

    Dus het is toch gedoemt te falen.

  • idd doe dat nou niet en als je het doet doe het dan goed :)

  • Nintendo heeft de guide / home button gejat van de Xbox controller. Dat slaat toch ook nergens op

    en die heeft het van Sony's PSP

    als je zeikt over na-apen van anderen zoals Sony, dan kun je dit gezeik ook verwachten over bewegingssensoren nu voor MS,



    als MS nu eerst die RROD eens weghaalt, voorgoed, dan mogen ze van mij beginnen aan 'nieuwe' dingen, maar 'kopiëren' kun je tegenwoordig tog niet stoppen



    waarom niet iets 'goeds' overnemen om er zelf beter van te worden???




  • neeeeeejjjjj geen motion controller, maak nou niet dezelfde fout als sony deed met de sixaxis die niet werkt en waar niemand gebruik van maakt

  • Fake, de Xbox 360 leeft niet zo héél lang meer, dergelijke vernieuwingen kunnen niet meer plaatsvinden zonder luid protest van de Xbox 360-eigenaren, wat een reden is om dit als nep te beschouwen.

  • Misschien kunnen ze dat beter in de controller van de volgende Xbox doen.

  • van mij hoeft het niet die motion shit

  • Ik zal dus nooit z'n controller kunnen gebruiken op een PS3 of een X360. Het past bij de Wii en zijn spellen. Niet op een Next-Gen Console.

  • Wat een stuk onzin lees je hier zeg niet te geloven.





    Pff dat willen ze allemaal niemand uitgezonderd.





    Haha dit meen je toch niet.



    Maar goed opzich natuurlijk geen slecht idee, maar de vraag is of we erop zitten te wachten. Voor sommige games kan het leuk wezen natuurlijk, maar of het nou echt nodig is.






Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren