1. Two Worlds (X360)

Two Worlds (X360)

Toen Two Worlds aangekondigd werd en de eerste trailers zichtbaar waren, was het spel onder vele gamers een must have. Zuxxez groef echter zijn eigen graf toen ze het spel, naar eigen zeggen, een ware Oblivion-killer noemden. Vanaf dat moment werd in elke review de vergelijking gelegd tussen Two Worlds en Oblivion, wat natuurlijk bijna onmogelijk te winnen was voor Two Worlds. Op vele bekende websites kwam het spel zelfs niet meer boven de 7 uit en werd vele malen afgeraden omdat men dan beter Oblivion zou kopen. Toch was ik eigenwijs en heb behalve The Elders scrolls IV: Oblivion, de concurrent Two Worlds ook in mijn collectie opgenomen. Hierbij heb ik mij maar één doel gesteld: de eerste eerlijke recensie schrijven die Two Worlds verdient. Laat Oblivion even in je achterhoofd verdwijnen en lees waarom Two Worlds toch nog een kans verdient voordat in november het tweede deel verkrijgbaar is.

Lang, heel lang geleden werd Aziraal, goddelijk leider van de Orks, in een enorm gevecht verslagen door wezens uit de beschaafde wereld. De Orks werden na het grote verlies, gedwongen terug te trekken naar het zuiden waar het landschap niet veel beter is dan enkel wat woestenijen. Aziraal is na zijn verlies door de andere goden begraven op een locatie die tot op heden nog onbekend is. De sleutel tot de tombe is een heilig voorwerp waar de vier elementen in samenkomen. Deze sleutel is door de goden toevertrouwt aan de meest zuivere familie van het koninkrijk Cathalon. Maar omdat deze familie bang was dat het hen kwaad zou doen hebben zij de sleutel in stukken gebroken en deze verspreidt over het hele land van Cathalon, op plekken waar alleen de moedigste ridder kan komen.

Een paar honderd jaar later is de beschaving van Cathalon wat verder ontwikkeld en leven de verschillende volkeren vredig met elkaar samen. Hier kwam echter verandering in toen de dwergen tijdens mijnwerkzaamheden om een mysterieuze tempel stuitten. Deze tempel kon echter alleen maar geopend worden met de sleutel en door een afstammeling van de familie die de sleutel van de goden heeft mogen ontvangen. Er ontstaat door deze ontdekking een burgeroorlog tussen de gewone beschaving en de orks waardoor jouw dorp wordt aangevallen. Tijdens deze aanval verlies je al je familie en bouw je een geheel nieuw leven op. Drie jaar later krijg je van een mysterieuze boodschap van de Dark Brotherhood. Deze mensen, die in de schaduwen leven, zeggen jouw zus ontvoert te hebben en in ruil voor de sleutel, zullen ze je zus vrij laten. Je ontdekt dat jij een afstammeling bent van de familie en jij degene bent die de tempel zou kunnen openen. Omdat je je zus niet wil verliezen besluit je mee te werken. Je staat echter voor een moeilijke keuze, de keuze tussen twee werelden. Kies je ervoor om de sleutel te vinden en het graf te openen, en de duistere wereld te ontwaken? Of ga je op het laatste moment nog in gevecht met de leider van de Dark Brotherhood en wordt de wereld weer vol vrede, zoals het hoort.

Je avontuur begint

Zodra je kennis hebt gemaakt met de Dark Brotherhood en het avontuur begint, ben je vrij te doen en laten wat je wilt. Je bevind je nog steeds in het koninkrijk van Cathalon en ontdekt naar mate je verder komt in het verhaal of ervoor kiest om het gehele land af te reizen, steeds meer van het sterk gevarieerde landschap dat Two Worlds kent. Je zult door een woestijn komen, langs uitgestrekte stranden lopen en je door het woeste berglandschap moeten vechten. Tijdens je toch zul je in grote steden onderdak vinden of ik kleine dorpjes mensen ontmoeten die voor een grote of kleine klus jouw hulp nodig hebben. Met meer dan 6 vierkante Kilometer aan landschap kan het een uur in beslag nemen om te paard van noord naar zuid te reizen, wat aangeeft hoe groot de wereld is waarin je je bevindt. In dit landschap zul je wilde volkeren tegenkomen of tegen bruine beren moeten vechten. Maar je moet ook niet raar opkijken als er ineens een paar rare kippen voor je voeten wegschieten. Zodra je mensen tegenkomt kan het of zijn dat ze gewoon rondlopen of met hun werk bezig zijn. Zo zijn vrouwen de straten aan het vegen van een stad of sterke mannen bomen aan het hakken in het bos. Boeren zijn bezig hun land te bewerken en ridders op de achtergrond op wat vossen aan het jagen. De wereld waarin je je begeeft komt hierdoor levensecht over en biedt elke keer weer verrassingen.

De kwaliteit van deze wereld als het gaat om de grafische aspecten is echter niet zo hoog. Het is echter ook niet zo dat het echt lelijk is. Het water is bijna echt en de planten zijn ook prima van elkaar te onderscheiden. Alles wat echter geen water of plant is ziet eruit alsof het uit een spel van de vorige generatie komt. Ook zijn de personages niet erg gedetailleerd en heb je vaak het idee dezelfde persoon in een andere kleur outfit tegen te komen. Bovendien zit het spel ook nog vol met bugs. Zo ben ik een keer een paard tegen een rechte muur tegengekomen en heb ik zelf wel eens vast gezeten in een rots. Dit zijn een aantal erg lompe fouten die makkelijk voorkomen hadden kunnen worden.

Je weg vinden door Cathalon

Natuurlijk is in deze wereld ook zat te doen. Er is één hoofdquest en voor de rest zijn er zat mensen die wel eens je hulp nodig hebben. Deze mensen wachten niet of je eens toevallig wat aan hun vraagt wat tot een quest kan leiden, maar spreken je gewoon aan en smeken om hulp. Het is echter niet zo dat je dan ook gelijk deze hulp moet bieden. Weigeren is ook een optie waarna deze mensen je gewoon met rust laten. Wanneer je wel tijd hebt alsnog de klus kan klaren. Als je wat vrienden wil krijgen kan je je altijd aansluiten bij een guild. Deze guilds bevinden zich in de grotere steden en zullen altijd wel een klusje voor je klaar hebben liggen. Uniek aan het spel is dat je behalve geld voor een quest ook ervaringspunten verdient die je kunt gebruiken om in level te stijgen. Dit zijn echter dezelfde ervaringspunten als je verdient tijdens gevechten, waardoor het extra aantrekkelijk wordt vaker aan een quest te beginnen. Wanneer je in level stijgt krijg je een aantal punten te verdelen: gewone punten en punten voor skills. Alle punten zijn vrij in te zetten waardoor je een geheel eigen personage creëert. Zo kun je een personage goed laten zijn in boogschieten, of een magiër creeëren met specialiteiten in water-magie. Alles is mogelijk, waardoor elk personage uniek is.

Ook kun je je personage uitrusten met een breed scala aan voorwerpen. Zoveel mogelijkheden die er zijn met je personage, zoveel items zijn er in het spel te verkrijgen. Je kunt je personage uitrusten met armor die per lichaamsdeel verschillen of je kunt ervoor kiezen één geheel aan te trekken. Elk armor in zijn soort heeft unieke eigenschappen. Ook wapens zijn er in alle soorten en maten. Van een toverstokje tot een prachtig zwaard. Daarnaast kan je nog vier sieraden dragen die natuurlijk ook weer extra voor- en nadelen op je status hebben. Het uitrusten van deze voorwerpen gaat echter moeilijk. Two Worlds was oorspronkelijk gemaakt voor de PC, maar de ontwikkelaar heeft duidelijk de moeite niet meer genomen om voor de Xbox de menu’s aan te passen. Hierdoor is het erg moeilijk je door de menu’s te navigeren en voor elkaar te krijgen wat je eigenlijk wou. Het koste mij tien uur spelen voordat de menu’s een beetje duidelijk waren.

Een online leven.

De sterkste kant van Two Worlds is de multiplayer. Hiervoor zijn twee opties te beschikking gesteld: Je avontuur online voortzetten of PvP. Two Worlds is geheel online speelbaar met iedereen uit de wereld. De steden functioneren dan als outpost waar je speler uit de hele wereld kan ontmoeten. Samen vorm je dan een party en ga je de quests doen. Het gehele spel is via het internet uit te spelen, maar je kunt het ook combineren. Je kun offline verder gaan waar je online bent begonnen en andersom. Deze funtie maakt Two Worlds ineens een MMORPG wat we nog niet vaak hebben gezien op de Xbox 360. In de PvP-modus kan je verschillende wedstrijden doen tegen mensen van de hele wereld. Je kunt alleen of in een team verschillende spelen doen. Van Deathmatch tot een variant op Capture the Flag. Hierbij gebruik je hetzelfde personage als in het hoofdspel met zijn eigen skills, armor, wapens, magic en level waarbij je in het hoofdspel nog eens extra aangezet wordt tot het behalen van een hoger level en dat het behalen van dit level ook een hoger doel heeft dan alleen maar een beest te kunnen verslaan.

Conclusie en beoordeling

Two Worlds is een puike RPG geworden die niet alle aandacht heeft gekregen wat het spel oorspronkelijk verdiende. Wanneer men door de graphics, de bugs en het iets onhandige menu heenkijkt, staat er een sterke RPG die nog heel wat uurtjes in beslag kan nemen. Wanneer je beschikt over Xbox Live en toe bent aan een lekkere RPG die volledig online speelbaar is dan kan Two Worlds niet in je collectie ontbreken. En wanneer je over geen internet beschikt dan is deze game zeker het proberen waard!
8,3
Score
83
Score: 85
  • Pluspunten
  • Grote, gevariëerde wereld
  • Vrij om te doen en laten wat je zelf wil
  • Veel quests
  • Muliplayer
  • Minpunten
  • graphics verouderd
  • menu\\\\\\\'s niet aangepast
  • bugs

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren