1. Valkyrie Profile: Covenant of the Plume (NDS)

Valkyrie Profile: Covenant of the Plume (NDS)

“How the mighty have fallen…”, zegt Pious Augustus tegen Mantorok in de Gamecube klassieker Eternal Darkness, een game die laat zien hoe leuk een game kan zijn. “How the mighty have fallen…” stamel ik, terwijl ik treurig m’n DS dichtklap en nog vol onbegrip zit hoe het nu kan dat tri-Ace een van zijn beste series vernietigt tot een miezerig strategisch stuk broddelwerk waar geen touw aan vast te knopen is.

Want wat is het geval? Een of andere briljant figuur bij tri-Ace, niet de minste ontwikkelaar, dacht waarschijnlijk dat het wel leuk was om een strategische Valkyrie Profile RPG te ontwikkelen voor de DS. Niets mis mee, strategische RPG’s hebben nogal eens de neiging erg lekker te spelen op handhelds. De aankondiging van deze game was dan ook heel leuk voor mij, zeker omdat ik een liefhebber van de serie ben. Het leek me ook dat het battle-systeem van Valkyrie Profile zich zeer goed zou vertalen naar de DS, alleen had ik geen idee hoe men dit ooit interessant zou kunnen maken als strategische RPG. En ik ben er nu achter. En hoe.

In de game volgen we Wylfred, wiens persoonlijke leven een behoorlijke klap heeft gekregen toen zijn vader is gestorven op het slagveld. Zonder inkomsten hebben Wylfred, zijn moeder en zijn zus het behoorlijk zwaar. Als dan ook nog eens zijn zus omkomt van de honger breekt er iets bij Wylfred. Hij besluit wraak te nemen op de Valkyrie, die zijn vader heeft geclaimd en hem tot Einherjar heeft gemaakt getuige de veer die zij bij het lijk van zijn vader heeft achtergelaten. Einherjar zijn gestorven strijders die voor de Aesir (een verzamelnaam voor de Noordse goden van de oorlog en strijd) vechten tegen de Vanir (een verzamelnaam voor de Noordse goden van vruchtbaarheid en natuur) tijdens Ragnarok, de wedergeboorte van de wereld volgens de Noordse mythologie zoals die beschreven staat in de Poëtische Edda.

Wylfred wil wraak nemen op de Valkyrie, zodat zij boete kan doen voor alles waar hij haar verantwoordelijk voor houdt: zijn lijden en het verdriet van zijn moeder, het verhongeren van zijn zus en het wegnemen van zijn vader. Hij gaat op pad, op zoek naar wraak, maar al snel loopt hij tegen zijn eigen onkunde aan, een boze soldaat maakt tenslotte nog geen goede soldaat. Gelukkig is daar Hel, godin van Niflheim, een van de dodenrijken die de Noordse mythologie rijk is. Zij is geamuseerd door de strijd die Wylfred voert en geeft hem de mogelijkheid om levens te nemen in ruil voor bovennatuurlijke kracht. Dit door middel van de veer die achtergelaten werd door de Valkyrie bij het lijk van zijn gesneuvelde vader. Het enige wat Wylfred hoeft te doen is een slachtoffer aan te wijzen met de veer en een enorme kracht zal de zijne zijn.

De bedoeling is om met deze kracht hoofdstuk na hoofdstuk vol strategische battles tot een goed einde te brengen. Deze battles vinden plaats op maps vanuit een isometrisch perspectief met daarop een grid waarover je je vier teamgenoten kunt verplaatsen. Belangrijk daarbij is de positie die je inneemt ten opzichte van je vijand, wat wil zeggen dat het uitmaakt of je de vijand van voren, van achteren of van de zijkant aanvalt. Van de zijkant of van achteren aanvallen levert een strategisch voordeel op, in dat je vijanden vaak duizelig raken en geen counter-aanval kunnen uitvoeren. Ook de plaatsing van je teamgenoten is belangrijk. Staan ze bijvoorbeeld dicht genoeg bij de vijand om deze ook aan te kunnen vallen dan kun je met z'n tweeën, met z'n drieën of met z'n vieren een vijand aanvallen. Hoe slimmer je je vijanden omsingelt, des te groter is het effect van de aanval alsmede de bonussen die je krijgt wanneer je een vijand omlegt.

Elk personage in je team plaats je onder de A, B, X of Y-knop van je DS, net zoals in de console-versies van de game. Door de corresponderende knop in te drukken valt het personage onder die knop aan, waarbij variatie in de aanvallen uitmaakt. Of tenminste, zou moeten uitmaken. Want waar het in de console-versie bijzonder effectief is om slimme combo's van aanvallen tussen de verschillende personages te maken, daar heeft het in deze game echt geen zin. Door vijanden bijvoorbeeld de lucht in te slaan met bepaalde aanvallen verzamel je verschillende soorten kristallen waarbij het ene kristal de experience verhoogt na het verslaan van de tegenstander en de ander weer aanvallen aanvult waardoor je in principe in een keer een tegenstander zou moeten kunnen verslaan doordat je steeds opnieuw mag aanvallen. Hier komt echter wel timing bij kijken en die luistert zo verschrikkelijk nauw dat het bijna onmogelijk is om kristallen te behalen. Wat rest is domweg buttonbashen totdat de tegenstander het loodje legt. Speciale aanvallen kunnen, mits het gehanteerde wapen het toelaat, uitgevoerd worden wanneer de blauwe hit-meter links onderin het scherm geheel gevuld is. Deze vul je weer door de tegenstander soepel en effectief aan te vallen en tja, dat lukt dus niet door de beroerde timing in de game. Dus als je eens een speciale aanval kunt doen en daarmee de tegenstander extra schade kunt toebrengen slaak je een zucht van verlichting.

Voordat elke battle begint krijg je een set van voorwaarden waaraan voldaan moet worden. Dit betekend meestal dat je gewoon elke tegenstander moet verslaan met zo nu en dan een secundaire voorwaarde als het beschermen van een bepaald personage. De godin Hel heeft je echter niet voor niets bovennatuurlijke kracht gegeven. Hier verwacht zij wel iets voor terug, en dat is Sin. Sin is datgene wat vrijkomt nadat je een tegenstander hebt verslagen maar door blijft vechten. Hoe langer je de combo volhoudt (uiteraard door kristallen te behalen met behulp van timing, *zucht*), hoe meer Sin je behaalt. Een andere manier om Sin te behalen is om de veer te gebruiken op een personage uit jouw team. Dit geeft dat personage extra veel kracht wat betekend dat wanneer deze een tegenstander verslaat er veel Sin vrijkomt en je dus snel je quota aan Sin voor die battle bijeensprokkelt. Dit breekt de game wel ontzettend, een balans tussen makkelijk en moeilijk blijkt dan opeens ver te zoeken in deze game. Het opofferen van een personage maken battles namelijk bijzonder makkelijk. De keerzijde is dat het opgeofferde personage voorgoed sterft aan het einde van de battle. Vervelend, maar waar gehakt wordt vallen spaanders.

Daarbij is Valkyrie Profile als serie sowieso niet vies van het stapelen van treurigheid op treurigheid. Elk deel in de serie kent nogal wat hartverscheurende momenten. Toch voelt het expres laten sterven van een personage onnatuurlijk aan, met in het achterhoofd natuurlijk de meester der strategie-games, Fire Emblem. Maar dit is Valkyrie Profile, en als deze serie je iets leert, is het wel dat leven en dood hand in hand gaan. Daarbij dwingt de game je om personages op te offeren voor wat extra kracht, aangezien sommige battles anders simpelweg onmogelijk zijn. Plus dat je wel moet voldoen aan de quota Sin die de game je oplegt, want hier niet aan voldoen betekent dat de volgende battle een zo goed als onverslaanbare tegenstander bevat. Dit kan zo ver gaan dat je jezelf misschien vast speelt en het nog onmogelijk is om verder te komen. De enige optie is dan om weer overnieuw te beginnen, wat dat betreft is het opofferen van een personage een betere optie.

Er kleeft, naast de extra kracht die het “ je-bent-al-dood-maar-je-weet-het-nog-niet”-personage krijgt, nog een voordeel aan de opoffering. Wylfred krijgt namelijk een extra tactiek toegewezen nadat een battle waarin de veer is gebruikt is afgelopen. Tactieken zijn acties die eenmaal per battle gebruikt kunnen worden en die variëren in effect. Een tactiek kan bijvoorbeeld zijn dat tegenstanders 3 beurten niet kunnen bewegen, wat veel voordelen met zich meebrengt. Zo zijn er tactieken in alle soorten en maten, die je veel voordeel bezorgen en van grote invloed zijn op de battles. Naast tactieken heb je ook skills, die je aan personages kan toewijzen en die personages voordelen geven tijden gevechten, zoals bepaalde aanvallen waar je immuun voor bent.

Na elke verslagen tegenstander krijgt elke teamgenoot experience erbij, waarmee deze sterker wordt. Niet dat dat veel uitmaakt want deze game is een slachthuis en je teamgenoten zijn de varkens. Wat wel uitmaakt is de totale onduidelijkheid van de game. Tussen battles door kun bepaalde routes op de map kiezen die het verloop van het verhaal bepalen, naast het bezoeken van steden waar je nieuwe uitrusting kan kopen voor Wylfred en je soon-to-be-corpses teamgenoten. Echter, er is niemand die je verteld dat het wel degelijk uitmaakt welke route je neemt. Zo heb ik via internet moeten leren dat de ene route de easy-mode voorstelt, een tweede route de normal-mode en de derde route de hard-mode. Serieus, belachelijk. Zeg dat dan tenminste in de game maar nee, deze game maakt je niks duidelijk. Daarnaast maakt de route die je neemt ook uit voor de personages die je gaandeweg tegenkomt en zich bij je voegen. Niet dat het veel uitmaakt aangezien je ze toch opoffert maar toch leuk dat je de optie krijgt om veel verschillende personages te ontmoeten zullen we maar zeggen.

Naast de onduidelijkheid van de routes die je kunt nemen is de sloot aan menu's ook zeer storend. Je kunt kiezen welke aanvallen je voor welk personage wilt gebruiken, je kunt tactics instellen, skills bepalen en equipment toewijzen, en dat voor ieder personage. Hiervoor zul je tussen de battles door menu na menu moeten doorspitten. Dit is erg irritant en haalt verschrikkelijk de vaart uit het spel. Het is wel belangrijk om dit alles bij te houden want nieuwe equipment is een must om komende battles te overleven, en tactics en skills zijn ook belangrijk om niet het loodje te leggen. Je kunt dus niet lekker doorknokken na elke battle, in zoverre je al kunt spreken van lekker knokken in deze game.

Zonde dat men de naam van deze serie besmet met dit strategische wanproduct. De Noordse mythologie leent zich zeer goed voor fantastische videogames, zoals Valkyrie Profile 1 en 2 al hebben bewezen. Deze game kan daar totaal niet aan tippen en is qua kwaliteit nog lager dan gemiddeld. Ook grafisch is het, met uitzondering van het openingsfilmpje, niet echt hoogstaand. Donkere lelijke maps waarbij vooral de kleur bruin overheerst. “Valkyrie Profile: Covenant of the Swamp” was misschien een betere titel voor de game geweest. De muziek van Motoi Sakuraba is wel erg mooi, maar is allemaal gerecycled materiaal wat we al eerder hebben gehoord in Valkyrie Profile. Hardstikke zonde dat deze game niet leuk is, want het had zo anders kunnen zijn, als de game niet gebroken werd door inwisselbare personages die, wanneer opgeofferd, de balans van extreem moeilijk naar zeer makkelijk laten doorslaan, als de routes wat duidelijker waren, de menu's wat simpeler en overzichtelijk waren gehouden en er grafisch wat meer variatie had plaatsgevonden.

Conclusie en beoordeling

Laat het duidelijk zijn, de game is het gewoon niet. Er zijn zoveel betere strategische RPG's te verkrijgen, dus hier is een tip: fuck Wylfred en z'n domme queeste, koop in plaats daarvan Fire Emblem of Disgaea.
4,3
Score
43
Score: 45
  • Pluspunten
  • Mooie (gerecyclede) muziek
  • Het opofferen van je teamgenoten
  • Minpunten
  • De balans is ver te zoeken
  • Onduidelijke menu\'s
  • Grafisch erg saai

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Yeah! Ben benieuwd!

  • DAMNN KAN NIET WACHTEN!!!!!!!!!!!

  • jeeaah zin in 6 uur!! :D

  • Yess!

  • Top InsideGamer :)

  • Ik kijk uit naar het cijfer! Ik weet zeker dat het hoger dan een 8 wordt.

  • Lekker vroeg gelukkig! :D kan niet wachten

  • hier heb je een recensie:

    10

  • Ben ééns benieuwd naar het cijfer =)

    mja overmorgen heb ik de game tog xP



    Opmerkelijk: IGN gaf GTA IV een 10.

  • Kan niet wachten

  • Ok, goed voor de fans om te weten!



    We kunnen ons voorstellen dat er straks weer leden die hier gaan roepen dat we de game lopen te hypen, maar we plaatsen dit vooral omdat we het belangrijk vinden dat jullie weten waar het artikel blijft. Inmiddels hebben we al meerdere PM's ontvangen met de vraag waar de recensie is. Daarom bij deze de korte mededeling dat hij vanavond verschijnt.



    Goed dat jullie dit er bij zetten om een situatie zoals bij Halo 3 te vermijden. ;)


  • Vroeger dan andere games. :P Maar gaan hem 10 geven, voel ik gewoon. :P

  • Ik gok een 9.5.

  • oké

  • 10!! 10! of een 10- XD.

    Maar R* is was zo gesloten met GTA, hoe hbben jullie voor elkaar gekregen dat jullie hem nu al hbben :P

  • Yeah!!! ik gok op een 9,5

  • @ INDOSOLDIER

    wat maakt dat uit



    @ bericht

    ik kan niet meer wachten…


  • het wordt gewoon een 10 klaar

  • Er is al een recensie van IGN op youtube !!!! http://www.youtube.com/watch?v=DiMZwOyiFdg

  • ok zal kijken

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren