1. Guild Wars: Factions (PC)

Guild Wars: Factions (PC)

Het leven draait om het maken van keuzes. Wat wil ik later worden en bereiken? Wat zijn mijn doelen in het leven? Deze vaak moeilijke keuzes zijn niet leuk om te maken, vaak begin je te twijfelen of de keuze wel goed gemaakt is. Had ik niet beter een voetbalclub kunnen kopen in plaats van een eigen eiland? Lastig. Zelf heb ik ook altijd moeite met het maken van keuzes, moeite met dilemmas. Daarom is het voor mij lastig om Guild Wars: Factions in een keer te doorspelen, het kost me moeite. Elke keer begin ik te twijfelen of ik wel het perfecte spelkarakter heb opgebouwd. Maar nu, begin ik weer te twijfelen, ik begin te twijfelen of het wel een verstandige keuze was om het spel aan te schaffen..

Laat ik eerst eens wat dieper ingaan op het spel zelf. Het spel speelt zich af in een land hier ver vandaan, een land waar sprookjes en monsters nog steeds bestaan. Dat land draagt de naam Cantha en is nergens op de aardbol te bekennen. Het is een virtuele wereld waar allerlei verschillende mensen bijeenkomen om hun favoriete spel te spelen; Guild Wars. Behalve het land Cantha bestaan er ook nog andere landen in het universum der gildes, namelijk Tyria en Elona. Deze drie verschillende landen zijn toegankelijk voor de speler die bereidt is om een klein bedrag op tafel te leggen voor een van de drie delen, echter, dat kleine bedrag kan wel eens oplopen naarmate je meerdere delen aanschaft. Gelukkig zijn de aparte delen niet duur en hoeven er geen maandelijkse kosten betaald te worden, op deze manier wordt de instapdrempel voor een hoop mensen toch wat lager. Cantha, daar richt ik mij op, het land dat mij persoonlijk het meeste aansprak. Het landschap met zijn doldwaze inwoners lijkt een beetje op het China van enkele honderden jaren geleden, het is er mooi groen en het ziet er allerminst saai uit met zijn verscheidene watervalletjes en pitoreske boerderijen. Slechts de grote stad die in het midden van het land ligt doorbreekt deze mooie stijl enigzins, de stad is vies, vuil en zit onder het bloed.

Onder het bloed? Ja, onder het bloed. Er wordt namelijk gevochten in de grote stad. Verschillende bendes die er rondlopen hebben het niet zo goed op met de bevolking en dit wil nog wel eens leidden tot bloedvergieten. Gelukkig voor de arme burgers lopen er ook soldaten rond die toebehoren aan de leider van het land, deze strijden voor de veiligheid van de burgers. De laatste tijd is het echter nog onrustiger als normaal in Cantha, er is iets gaande. Een duistere kracht heeft ervoor gezorgd dat de mensen sterven en vervormen tot geinfecteerde mutanten. De geruchten doen de rondte dat Shiro Tagachi, toen hij nog leefde een lijfwacht van de overheerser, hier iets mee te maken heeft. Deze man is gedood toen hij van plan was een aanval op de keizer te doen, volgens de geruchten herhaald hij zichzelf nu, maar dan vanuit de geestenwereld. Hier staan de soldaten van de keizer tegenover, heel, heel veel kwaad. Ze staan er echter niet alleen voor, jij als speler mag ze gaan helpen.

In het begin van het spel moet je eerst de keuze maken tussen de verschillende ‘professions’ die tot de beschikking staan. In totaal zijn het er acht, van assassijnen tot magiërs. De verschillende beroepen zijn onderling sterk verschillend en brengen elk hun eigen vaardigheden mee. Van deze skills zijn er meer dan genoeg beschikbaar per beroep, te veel om allemaal te gebruiken. Daar heeft Arenanet, maker van het spel, goed rekening mee gehouden. Als een speler in een dorpje zit kunnen er acht verschillende vaardigheden mee worden genomen naar een buitengebied. Dat zijn trouwens evenveel vaardigheden als metgezellen, spelers kunnen elkaar ontmoeten in de dorpen en daarna in party’s de buitengebieden verkennen. Als er geen spelers online zijn die met eenzelfde quest bezig zijn kunnen er altijd nog henchman mee worden genomen, dit zijn computergestuurde personages die je bij zullen staan in de strijd. Deze zijn helaas wel minder qua inzicht als gewone spelers, het spel doorspelen met collega gamers is een pré, ook al is het mogelijk met alleen de henchman. Even terugkomend op de verschillende beroepen, het is mogelijk om twee beroepen te combineren in een character. Op deze manier krijgt de speler de beschikking over, bijvoorbeeld, zowel de vaardigheden van een elementalist (gaat de strijd aan met de elementen aan zijn zijde) en die van een warrior (sterke strijder in een mooi harnas). Dit tweede beroep is ten aller tijde te veranderen, net als de verschillende punten die toegekend zijn aan de attributen, hier zijn er vier van per beroep. Verhoog je het attribuut vuur bij de elementalist, dan zal deze handiger worden met zijn vuurvaardigheden.

Eenmaal aangekomen in een buitengebied zijn de vaardigheden hard nodig, dit zijn de plekken waar allerlei tuig rondloopt die jou het leven zuur willen maken, zoals de Slecks dat bij Armstrong probeerden. Armstrong hield echter stand en is alsnog hoger geeindigd in het klassement dan een van de gebroeders, neem hier een voorbeeld aan. Zorgt voor een goed uitgebalanceerde groep waarmee je het buitengebied ingaat en dan zal het geen probleem worden. Een nadeel van veel buitengebieden is dat het vaak rustig is. De verschillende monsters lopen rond in kleine groepjes, als je deze een tijdje niet tegenkomt slaat de verveling al snel toe, al helemaal gezien het feit dat er af en toe behoorlijke afstanden te voet moeten worden overbrugt. Gelukkig is er nog de map waarmee je makkelijk van dorp naar dorp kan reizen door middel van teleportatie. Behalve dat er geteleporteerd kan worden via de map kan de speler er ook nog eens de locatie zien waar hij heen moet voor de volgende quest. Er zijn namelijk veel personage’s in Cantha, te veel om allemaal te leren kennen en te onthouden. Daarom staat op de kaart handig de locatie aangegeven waar aandacht aan geschonken moet worden.

Het doorspelen van het verhaal is wel leuk om te doen, maar niet geweldig. Het doorspelen van sommige missie’s geeft voldoening, andere zijn weer ronduit saai. Als de missie niet gehaald wordt keert de groep ook meteen terug naar het startpunt, checkpoints zijn er niet. Ook zijn de personages in het verhaal niet bijster diepgaand en interessant, ook is het plot niet bijzonder. Maar het spel moet het ook niet van zijn verhaal hebben, het gaat om het laten groeien van het character. Aan het eind van het verhaal is het maximale level (20 red.) bereikt en zal hij/zij prachtig aangekleedt zijn en brute wapens dragen. Daarnaast is het hoogtepunt nog niet gepasseerd bij het uitspelen van het verhaal. De speler kan zich dan namelijk gaan richten op Player versus Player. PvP is namelijk waar Guild Wars grotendeels om draait. Zo is het mogelijk om Guild versus Guild te spelen, maar ook om samen met spelers die jij nog nooit eerder hebt gezien vier tegen vier te spelen, dit alles in prachtig vormgegeven arena’s. De Guild spelen een belangrijke rol in Guild Wars, het spel maakt zijn naan meer dan waar. Behalve het spelen van Guild versus Guild kan er namelijk ook factie tegen factie gespeeld worden. Iedere Guild kiest bij oprichting een kant, Luxon of Kurzick. Op de kaart van Cantha wordt de grens tussen deze beide facties aangegeven. Als er factie tegen factie gestreden wordt –dit vindt plaats op de grens- verschuift de grens een stukje in de richting van de verliezer. Deze factiegevechten zijn immens en in grootschalig opgezette arena’s. Om te winnen moeten er zoveel mogelijk vlaggen bezet zijn. Dit is het meest verslavende onderdeel binnen het totaalplaatje van Guild Wars.

Want als er een fototoestel gericht zou worden op Guild Wars zou het beeld mooi gevuld worden. Er staat een degelijk en vernieuwend systeem op het gebied van gameplay met alle verschillende vaardigheden, beroepen en attributen en de manier waarop deze gebruikt kunnen worden. Het verhaal stelt helaas teleur maar weet veel goed te maken met de verschillende gevechten die er gevochten worden op weg naar het einde. Hiernaast komt dan het Player versus Player gedeelte van het spel te staan op de foto, een gedeelte dat veel ruimte inneemt. De strijd die het met zich meebrengt is fantastisch en heel diepgaand door alle verschillende wapens, harnassen en omgevingen. Heel vermakelijk. Een spel moet vermakelijk zijn en leuk om naar te kijken. Dat is zeker het geval met de foto van Guild Wars. Het spel is nu al een tijdje uit maar er spelen nu nog steeds heel veel mensen, verwacht echter geen grote drukte aan het begin van het spel. De meeste spelers hebben het verhaal al doorspeelt en bevinden zich in het PvP gedeelte of in een van de andere onderdelen die Guild Wars tot een kloppend geheel maken. Denk hierbij aan het strijden tegen gigantische aantallen monsters of aan het opbouwen van een Guild Hall voor hun eigen Guild, een plek waar af en toe lekker bijgepraat kan worden. Leuk. Leuk spel, aanrader. Blijft toch een beetje dat dilemma waar ik aan het begin van dit verhaal ook mee zat. Zal ik een nieuw personage aanmaken om het toch nog een keer te doorspelen of zal ik doorgaan met het personage dat al een veteraan aan het worden is?

Conclusie en beoordeling

Guild Wars: Factions is een meer dan vermakelijk spel. Uren en uren kunnen gespendeerd worden aan het opbouwen van een krachtig personage en nog maar tijd kan gestopt worden in het spelen van PvP. Dat het verhaal niet zo boeiend is doet niks af aan het pure plezier waarmee Guild Wars: Factions door niet minder dan vijf miljoen spelers gespeeld is.
8,7
Score
87
Score: 85
  • Pluspunten
  • Player versus Player
  • Mooie omgevingen, de grauwe stad doet daar niet veel aan af
  • Het systeem met beroepen, vaardigheden en attributen
  • Leuk om met andere spelers te doorspelen
  • Heel veel content
  • Minpunten
  • Verhaal is niet echt interessant

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Dit lijkt me ook wel een leuk spellegie :)

  • Woesh!

  • Wtf, dit is gewoon op m'n verjaardag. :P Maar ik zal toch te druk hebben met me PS3. :P

  • YEAH!!!

    Lekker vroeg I'm lovin it:D

  • we zullen zien beetje teasen met dit soort dingen.

  • grappig

  • Wel jammer dat je voor de volledige versie moet betalen (€9,99).

  • Ga ik zeker even proberen, aangezien ik Spore ga kopen.

  • jammer dat het alleen maar op nds pc en iphone komt, had 'm echt gekocht als ie nog op ps3 uit zou komen

  • Dat is dan een mooie zoethouder tot het volledige spel uitkomt. Ik ga hem in ieder geval zeker downloaden, samen met de demo.

  • Demo, yeah!

  • ik ga wel ff kijken dan

  • dit idee hebben ze meer gedaan



    voor The sims 2 uit kwam hadden ze



    The Sims 2 Body Shop ook voor de release beschikbaar gezet



    zo dat mensen al kleding (en nog meer) voor sims konden maken voor dat het spel uit kwam




  • Dat lijkt me echt gruwelijK! Een eigen ras ontwerpen! :D

  • Wooooooooooooooooohoooooooooooooooooooooooooo yeay ongelofelijk cool !!!!!!!!!:D:D:D:D:D:D hoera!!!

  • Wat een dom idee om dit voor spore zelf te releasen! Dan zal de verassingsfactor des te kleiner zijn… Echt jammer…

  • wel vet maar ben het hierboven ook wel met lozerman eens

  • Lijkt me wel een lache spel, jammer dat ik het daarvoor niet doe.

  • vet, te downloaden of wat?

  • Oe vet, begrijp het niet echt goed waarom ze dit al op voorhand doen. Die editor ben ik echt benieuwd naar.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren