1. Trine (PC)

Trine (PC)

Kunst: kunst is iets dat de zintuigen prikkelt. Kunst is een uiting van één of meerdere mensen en laat de verbeelding groeien. Het is er om van te genieten en jezelf over te verbazen … Trine is kunst. Het is een aanrader, artistiek subliem, en een aparte platform/puzzel game geworden. Een parel die alleen door Indie ontwikkelaars gemaakt had kunnen worden, wat tevens het geval is. Het doet namelijk alles anders dan we gewend zijn, maar voelt tegelijkertijd vertrouwd aan.

Zo ook het verhaal. Platformers zijn geen games die echt verhalen nodig hebben, maar iets originelers zou zeer welkom zijn. Verhalen over gekidnapte prinsessen, gestoorde bad guys, weggevaagde diamanten, magische puzzelstukjes en gestolen bananen kennen we nu wel en zijn alles behalve intens of spannend te noemen. Trine doet dit anders, met een dan wel simpel, maar uitermate intrigerend sprookje over drie mensen: Een Thief, een Knight en een Wizard. Zij komen elkaar tegen bij de Trine, een object uit mythes en legendes dat mensen aan elkaar kan verbinden. Onze drie helden weten dit niet en verbazen zich als hun mentale ‘ik’ ineens aan elkaar verbonden zijn. Niet zo raar, want niemand heeft ooit veel kennis gehad over de Trine of heeft er ooit zo dicht bij gestaan. Jarenlang stonden er namelijk beschermende stralen en bewakers om de schat heen waarvan niemand wist wat er bewaakt werd, alleen dat het zeer kostbaar zou zijn. Vreemd genoeg waren alle bewakers ineens weg. Waarschijnlijk gevlucht voor de pure slechtheid die door het koninkrijk waaide. De koning was namelijk overleden en velen probeerden de troon te bemachtigen. Gruwelijke oorlogen volgden en haat groeide door het land. Door al de haat en nijd werd het land vervult met slechtheid, wat de grootste nachtmerrie van elk mens veroorzaakte: bloeddorstige skeletten. Duizenden krachtige skeletten met een lust voor macht en destructie. Ondertussen komen onze helden tijdens hun zoektocht deze vijanden tegen en ontdekken ze een geheim dat weleens de redding van het koninkrijk zou kunnen betekenen…

Het boeiende verhaal geeft echt de drang om door te gaan en word nog eens verstevigd door de sublieme voice-acting en het simpele, maar goed geschreven script. Alleen zijn platformers geen verhaal-georiënteerde games, bij deze games gaat het om platformen. Dat is eenvoudig om te doen maar tegelijkertijd ook uitdagend, en wonder boven wonder, niet frustrerend. Zelfs op momenten dat elk ander spel het raam al uitgesmeten zou zijn, blijft Trine leuk. De platform actie word aangevuld met puzzels, die door de aanwezigheid van een lichte physics engine vergezeld worden. Toch is de grootste troef de functie om op elk gewenst moment te switchen tussen de drie helden die elk hun eigen krachten bezitten. De Wizard kan objecten tevoorschijn toveren, de Thief is expert in het schieten met pijl en boog en bezit tevens de Grappling Hook om naar ‘’onmogelijk bereikbare’’ plekken te zwiepen, terwijl de Knight weer een zwaard voor destructie bezit en een schild ter verdediging. Wellicht zul je de Grappling Hook het meest gebruiken. Wel zal het een tijd duren om deze goed onder de knie te krijgen, echt goed zwiepen zonder ergens tegenaan te kletteren vergt oefening. ‘Wow’ momenten zijn hierbij trouwens onvermijdelijk, vooral bij grote sprongen.

Puzzels kunnen op vele verschillende manieren worden opgelost. Blokkeert

drijfzand de weg? Schakel over naar de Thief en gebruik de Grappling Hook om slingerend de overkant te bereiken. Geen zin om onnodig hoogtevrees te krijgen? Schakel dan over naar de Wizard en zet een doos in het drijfzand neer, waardoor je veilig naar de overkant kan lopen. Trine zit vol met dit soort situaties en kent nog meer verschillende, originelere keuzes dan mijn voorbeeld bezat. Hier houd het niet bij op, want de game kent ook nog een leuk gevechtssysteem. Zoals ik had vermeld word het koninkrijk geteisterd door skeletten en ander niet-zo vrolijk gespuis. De Knight zal vol vreugde zijn zwaard in de skeletten laten zwiepen (wat erg eenvoudig werkt en wonderlijk waar tot het eind vermakelijk blijft), en de Thief zal haar pijl en boog in de strijd gooien voor lange afstand en/of verrassingsaanvallen. Schieten met pijl en boog werkt trouwens erg lekker, hoewel het aardig wat oefening vereist om goed te kunnen richten. Skeletten zijn trouwens doorzetters, want ze laten het er niet bij zitten. Hun technologie streeft snel vooruit en ze zullen alles in de strijd gooien om jou dwars te zitten. Het enige minpunt is dat ze soms nogal achterlijk zijn, maar wat wil je zonder brein? Lava zien ze aan voor gras en ze beseffen de gevaren van vuur niet. Net kleine kinderen dus. Dat is niet zo heel erg, want er zullen zóveel verschillende en sterke vijanden op je af stormen, dat eentje meer of minder ook niet uitmaakt.

Gelukkig moeten de skeletten het niet van hun intelligentie hebben, maar

van hun uiterlijk. Trine ziet er namelijk ontzettend mooi uit. Het is dan wel tweedimensionaal (met driedimensionale effecten), maar als 2D er altijd zo uit had gezien, waren 3D games pas veel later verschenen. Vooral op artistiek vlak is het verbazingwekkend mooi. Alles heeft een hoog fantasie gehalte gemixt met een kleine hoeveelheid realisme en verbluffende omgevingseffecten. Je ogen zullen genieten van alles wat ze zien, en ook je oren zitten in de categorie ‘gelukkige zintuigen’, want het geluid is subliem. Van de schreeuwende skeletten tot het brandend lava, alles is een genot voor de oren. Muziek is dan wellicht amper opvallend en bijna allemaal gebaseerd op dezelfde sublieme toon, vervelen doet het niet en het voegt nog een extra stukje sfeer toe aan de game. Dit alles eist wel veel van je computer, voor de grafische kant is een stevige videokaart met Nvidia Physx aanteraden als je alles uit de game wilt halen. En hoewel de grafische pracht hiermee wel terug is te zien, vallen de minder mooie objecten veel meer op. Kaarsen zien er bijvoorbeeld uit als elektrische, plastic lampjes van de Blokker. Afgezien van deze tekortkomingen is de game op artistiek vlak nog steeds de mooiste van dit jaar.

Trine zit tevens vol prachtige, geniale levels en blijft daardoor tot het einde boeien. Het enige minpunt zijn de checkpoints, deze zijn vaak heel onhandig geplaatst. Bij makkelijke stukken staan ze in overvloed, terwijl het bij moeilijke stukken lijkt alsof de makers ze vergeten zijn te plaatsen. Verder zijn de levels helemaal top en zitten ze bomvol leuke momenten. Het voelt bijvoorbeeld heel episch aan wanneer je in een weide staat en in de verte een gat ziet, bewaakt door een boogschutter, waar de ingang naar een vervallen wapen fabriek is verborgen. Vele levels uit Trine behoren nu al tot mijn favoriete platform ervaringen aller tijden. Jammer genoeg kent de game ook mijn ergste platform ervaring aller tijden. Level 17-18: Iron Forge. Dit is een vreselijk frustrerend level vol bugs, stomme puzzels en overdreven veel vijanden. Het eindresultaat is een onevenwichtig level van rond de twee uur (langste van de hele game), waardoor je het gevoel krijgt gestraft te worden in plaats van een game te spelen. Gelukkig is dit het enige walgelijke level, maar sommige gamers zullen Trine niet 100% uitspelen door Iron Forge.

Trine bevat echter een soort RPG systeem, en doorzetters worden hiermee beloond. In elk level kan er Experience verdiend worden door het vinden van goed verstopte en met puzzels beladen groene glazen, en het verslaan van vele vijanden. Mits er vijftig zijn verkregen, verdienen alle karakters een aantal punten. Met genoeg punten kunnen er krachten worden verbeterd. Denk maar eens aan vlammende pijlen, meer dozen kunnen bouwen of een aardschok. Ook zijn in elk level twee schatkisten verstopt, die nog moeilijker te vinden zijn en vaak aardig wat platform vaardigheden vergen. Eenmaal een schatkist geopend krijg je een speciaal voorwerp dat bijvoorbeeld 5% meer energie geeft aan de drager. Deze ‘’power-ups’’ zijn alleen zo miniem dat ik mij wel eens afvroeg of ze wel nut hebben. Het vinden van de schatkisten is wel erg leuk en vergroot de speelduur. Tenminste, als je van verzamelen houd. De speelduur zelf is redelijk, op Hard duurt de game zo’n dertien uur en als je alles wilt verzamelen nog een paar uur extra. Vergeleken met het prijskaartje kan het alleen niet door, deze is namelijk tien euro duurder dan de binnenkort komende PSN versie. Dertig euro voor een downloadbare game is heel wat, maar gelukkig krijg je er dan wel een erg vermakelijke game voor terug.

Conclusie en beoordeling

Trine is een wonderlijk mooie game en een genot voor de zintuigen. Ondanks de hoge prijs zou iedereen Trine moeten spelen, wellicht eerder op de PSN of XBLA door het verhoogde prijsje op de PC. Bezit je geen van beide consoles? Download in ieder geval even de demo, want dit is een game die je echt eens moet zien en beleven. Misschien haken vele gamers af bij Iron Forge, maar de andere levels zijn de aankoop al waard. Kortom: Trine blijft een aanrader en een echt modern, digitaal kunstwerk.
8
Score
80
Score: 80
  • Pluspunten
  • Geniale en erg leuke levels…
  • Simpel maar doeltreffend fantasie verhaal
  • Toegankelijke maar uitdagende gameplay
  • Botten breken is vet!
  • Meerdere oplossingen voor puzzels
  • Artistiek gezien de mooiste game van 2009
  • Geluid
  • Minpunten
  • behalve het verschrikkelijke Iron Forge
  • Hoge prijs en ook nog eens tien euro duurder dan op de PSN
  • Opvallende missende details

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Cool, da's iets om naar uit te kijken :)

  • wat je zegt!!

  • bevat deze game werkelijk alleen singleplayer?

  • Vet deze zal ik zeker gaan proberen.

  • Voordat de 360 fanboys weer komen zeiken dat 360 eerder is, de PS3 demo komt later ivm. de weekelijkse update die altijd op donderdag is.

  • lijkt me wel een vet spel.



    maar als ik GTA IV op de 360 wil downloaden heb ik hem waarschijnlijk pas op 22 mei -_-\". De downloadsnelheid is om een of andere reden op mijn PS3 echt 10(serieus!) keer zo snel en ik laat mijn 360 niet de hele tijd aan staan (en als ik dat doe ga ik online… waardoor ik ook niet kan downloaden op de 360)

    Heeft iemand een verklaring?

  • mooi de game lijkt me wel wat

  • toen ik de titel zag wist ik gelijk al dat de 360 versie eerder kwam. dat spel wil ik wel eens aan de binnenkant van me ogen bekijken XD

  • Ben benieuwd :D



    @ Gamers Basjo



    Dat komt omdat de PS Store op donderdag altijd wordt geupdate ;)


  • oke dan sorry wist ik niet :P

  • lauw maar ik ga eerst maar gta iv morgen spelen en daarna zie ik het wel

  • Beter we krijgen dus alle aspecten van de game in deze demo te zien. Prima want dan kunnen we ook gelijk oordelen of het iets is of niet, kan weer een hoop geld schelen, of niet =P

  • Nice!

  • juij!!

  • Kom maar op met die hap! Als de demo me bevalt: instant buy :). Wat ik tot nu toe heb gehoord, gezien en gelezen vraagt om meer!

  • Ok dan.

  • ga m zkr wel proberen…

  • Vet ga die dan gelijk downloaden, ben er wel naar benieuwd!

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren