1. Brothers in Arms: Hell's Highway (X360)

Brothers in Arms: Hell's Highway (X360)

‘Soldier, get your ass behind that wall now!’

‘But Sir, there is mortar fire all around! There is no way I will be able to reach that cover without losing any limbs!’

‘That’s your goddamn problem Private, now get moving, that’s a fucking order!’

‘Sir yes Sir…’

Dat waren de laatste woorden van soldaat der eerste klasse John S. Wilson. K.I.A zoals ze dat noemen, Killed in Action. Zoals je zojuist hebt gelezen begint het eerste deel van de recensie al vrij heftig. Zo ook de game Brothers in Arms: Hell’s Highway begint meteen vrij heftig en intensief, precies zoals we het willen zien!

Dit is ook niet verwonderlijk aangezien jij de rol speelt van Sergeant Matt Baker van de 101st Airborne, een van de vele soldaten die hebben meegedaan aan Operation Market Garden, een van de meest ambitieuze militaire ondernemingen van de vorige eeuw, maar tevens ook een van de grootste militaire flops. Ruim 17.000 manschappen zijn tijdens deze invasie om het leven gekomen. Waarom? Omdat meneer Adolf toevallig zijn beste pantserdivisies en troepen in de buurt had gestationeerd. Voor de geallieerden, de inwoners van Nederland en alle andere onder de voet gelopen landen een enorme teleurstelling, maar voor ons gamers in 2008 een mooi concept voor het al zo populaire 2e wereld oorlog shooter genre.

Brothers in Arms: Hell’s Highway is een game die al een geruime tijd in ontwikkeling is geweest. Velen van jullie hebben waarschijnlijk al vanaf begin 2007 uitgekeken naar deze titel. Helaas lieten de makers van de game ons steeds in twijfel over de release datum. Zo kreeg je op de ene dag opeens een schitterend filmpje voor geschoteld, terwijl je die dag erna weer drie maanden moest wachten op een nieuwe screenshot. Nu de game er eindelijk is zijn we natuurlijk allemaal blij, maar helaas heeft de tand des tijds de game wel een beetje gehavend. Niet zozeer dat je hem opeens moet vergelijken met Doom 3D, maar qua grafische aspecten. De game ziet er zonder twijfel nog steeds erg gelikt uit met schitterende licht effecten, ultra realistische schaduwen en mooi geanimeerde personages, maar toch is het niet dat revolutionaire wat het een jaar geleden wel was. De Unreal Engine is namelijk al een paar keer eerder gebruikt in games zoals Gears of War, Rainbow Six Vegas, Splinter Cell, Unreal Tournament etc. waardoor deze game er niet echt meer uitspringt. Er zitten namelijk soms nog wat glitches in en sommige omgevingen zien er soms wel erg karig uit, ook tijdens de cut-scenes die je hier en daar in de game krijgt voorgeschoteld. Toch blijft het een erg nette game om naar te kijken, hij springt er alleen niet meer zo uit zoals die dat vorig jaar wel deed.

Het verhaal speelt zich zoals al reeds vermeld, af in Nederland gedurende Operation Market Garden. Jij zult de rol aannemen van Sergeant Matthew Baker, en tezamen met je team genoten Sam Corrion, Mike Dawson, Frank Laroche, Jack Courtland, Joe Hartsoek, Tom Zanovich en Nathan Holden zul jij de tirannie van de Duitse oorlogsmachine tot een halt moeten roepen. Natuurlijk lukt je dit niet aangezien Market Garden een grote flop was, maar je zorgt er wel voor dat er flink wat minder Duitsers rondlopen op de aardkloot. Jij zult samen met je team telkens kleine objectieven moeten volbrengen, zoals het uitroeien van Duitsers op een heuvel, contact moeten leggen met iemand van het Nederlandse verzet, een landingszone vrijmaken van Duitsers en meer dergelijke missies. Het klinkt allemaal vrij standaard, en geloof het of niet, dat is het ook. Het is juist de gameplay die de game zo interessant maakt, tezamen met het verhaal.

Om maar meteen de deur in huis te vallen; BiA: Hell’s Highway is een tactische shooter die je het beste kunt vergelijken met games zoals de nieuwere Ghost Recons. Het is een First Person Shooter, maar wanneer je op de Q druk knopt, zul je dekking kunnen nemen achter muurtjes, hooibalen, huizen etc. Het beeld zal dan ook van First Person naar Third Person switchen zoals in de Rainbow Six games. Persoonlijk ben ik hier een groot fan van, omdat het ’t beste van een FPS en een TPS combineert. Ook geeft het wat meer diepte en levert het leuke plaatjes op. Zo kun je vanuit dekking over je dekking heen kijken, vuren, gericht vuren, je teammaten opdrachten geven en ga zo maar door. Een ander leuk aspect van de game is het feit dat er ook een minimalistische Slow-Motion optie in zit. Deze kun je niet zelf in of uitschakelen, maar wordt automatisch ingeschakeld wanneer je een Duitser een headshot cadeau geeft, of ze laat vliegen door een granaat tegen hun harses te gooien (mits die ontploft, anders heeft die alleen koppijn). Het haalt een beetje de snelheid uit de actie, maar het ziet er zeker erg leuk, en vrij gelikt uit.

Het tactische aspect van de game is net zoals in de vorige delen goed uitgewerkt. Door op de rechter muisknop te klikken kun je je teammaten opdrachten geven, zoals het beschieten van Duitse troepen, verplaatsen en het vernietigen van objecten zoals explosieve tonnen en objecten die dekking kunnen bieden aan vijandelijke troepen. Door je teamleden bijvoorbeeld een aantal Duitsers aan te laten vallen, zullen ze onderdrukt raken (Suppressive Fire), waardoor ze minder snel zullen terugschieten en jij je tijd kunt nemen om ze in je vizier te krijgen. Laat je je teammaten niet schieten op de vijand, dan zal de vijand jou onder vuur nemen waardoor het een stuk lastiger word om ze uit te schakelen.

Conclusie en beoordeling

We hebben er lang op moeten wachten, maar we hebben er gelukkig wel weer een erg goede game bij gekregen die toch veel van onze verwachtingen heeft kunnen waarmaken. Grafisch niet het revolutionaire van een jaar terug, maar toch nog een erg mooie game, met leuke tactische aspecten en een erg fijne gameplay. Brothers in Arms: Hell’s Highway is wel degelijk een van de beste 2e Wereld Oorlog shooters die er verkrijgbaar is!
8,7
Score
87
Score: 85
  • Pluspunten
  • Tactische aspecten
  • Gameplay
  • Slow-Motion
  • Verhaal
  • Minpunten
  • Grafisch niet wat we hadden verwacht
  • Sommige missies té standaard

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Vet!

  • Vette trailer, ook wel goede muziek voor de game denk ik.

  • Leuke muziek, maar ik vind het juist niet echt passen bij de sfeer. De filmmuziek is beter imo.

  • Dat klinkt wel lekker, maar ben het ook met Wiizzhole eens.

  • Ik vind er geen zak aan. (de muziek he)

  • Best wel vetjes!

  • leuk als intro muziek XD X3

  • Wel tof, maar vond het nummer van Moby van de films beter. Je hoort dat nummer hier overigens in terug als je goed luistert.

  • nice goede plaat !

  • Zoals ik al zei: Deze sountrack past niet bij de game.

  • @ Rob



    Ik moest ook meteen aan Moby denken toen ik de intro hoorde, verder vind ik het maar een slecht nummer.

  • Wel saai nummer vind ik zelf

  • Het klinkt te vrolijk voor deze game…

  • Omaii!!! Kan echt niet wachten om deze game te spelen, die scenes tussen dat lied erdoor zien er echt zo fantastischuit!! :D

  • wth waarom hoor ik niks ._.

  • Is deze game geen kopie van de film The Bournt Ultimition?

  • Cee Loo Green ken ik niet, Paul Oakenfold en Gnarls Barkley wel, chille muziek maken hun.

  • Nee Nex-, deze game is gebaseerd op de (drie?) boeken die later ook zijn verfilmd ;).



    En inderdaad, in het begin dacht en hoopte ik een typisch Mobynummer te horen. Leek heel veel op die theme, jammer dat het uiteindelijk iets werd wat minder goed was.

  • vette muziek past goed bij de game

  • Hell yeah…vette game, vette muziek…._O_Cee-Lo Green _O_

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren