1. World of Warcraft (PC)

World of Warcraft (PC)

Kharanos, Dun Morogh

Het is een winterse ochtend, de dwerg Borlo wordt gewekt door het licht van de zon die vel door de drie kleine half beslagen vensters schijnt. Het is het begin van de dag, een dag die in dwerf begrippen volstaat met jagen en afsluitend met het drinken van vele glazen huisgemaakt bier. Nadat de vrouw des huizes een flink ontbijt heeft verzorgt, is het tijd voor Borlo om op pad te gaan. Hij pakt zijn geladen geweer uit de grenen houten kast, bind zijn donker groene cape om en trekt vervolgens met een goed gevulde buik de besneuwde bergen in, opzoek naar wat vanavond als avondmaal zal dienen...

World of Warcraft, een game die in 2005 officeel is uitgekomen maar nog steeds massaal wordt gespeeld. Met 11 miljoen spelers is het de grootste MMORPG tot op de dag van vandaag, maar waarom is dit spel zo inmens populair? Daar zijn meer dan genoeg redenen voor. De game begint met het maken van een personage. Hierbij heb je de mogelijkheid om te kiezen tussen twee verschillende speelbare facties, de goedaardige Alliance en de

kwaadaardige Horde. Dit is gelijk een groot pluspunt, je vormt een sterke band met jou factie en ontwikkeld tegelijk grootse haat tegen de andere. Vervolgens kies je een aan die factie gebonden ras en daarbij een klasse. Er zijn veel mogelijkheden voor het kiezen van een ras en klasse maar voor de verdere aanpassingen geld dit niet. Er zijn namelijk maar een beperkt aantal baarden, kapsels, haarkleuren enzovoort, je komt dus al snel iemand tegen die er excact hetzelfde uit ziet. Zodra je jou personage een naam hebt gegeven betreed je de wereld van Azaroth, het begin van jou avontuur.

De eerste stappen in Azeroth geven een goed gepolijste indruk. De cartoonische graphische stijl zorgt ervoor dat het 4 jaar na de release nog steeds niet gedateerd aanvoelt. Zonder enige vorm van uitleg begin je aan je eerste opdracht, een zogeheten “quest”. Dit is het eerste minpunt die de game kent, qua quests is er weinig orgineels en je moet over het algemeen hetzelfde uitvoeren maar dan in een ander jasje. Door het volbrengen van een quest krijg je experience die je in level doet stijgen. Zo krijg je steeds nieuwe vaardigheden en meer kracht die jou personage ontwikkelen. Het doel van de game is om uiteindelijk level tachtig te bereiken, dit kan dus door de eerder genoemde quests maar ook door het ombrengen van monsters. Deze zijn overal te vinden in de open wereld, maar dat niet alleen. Ook door samen met andere spelers een “instance” te betreden, dit zijn lineare routes door bijvoorbeeld kerkers waar je het tegen verscheidene monsters en eindbazen zal moeten opnemen.

Onderweg naar level 80 reis je vele gebieden af met allemaal zo zijn eigen thema. Dit vind ik een groot pluspunt want het zo kom je steeds weer voor nieuwe verassingen te staan en bovendien zorgt het voor een aangename sfeer. Naarmate het spel vordert heb je ook de mogelijkheid om behalve monsters, de spelers in de daarvoor bestemde PvP-arena’s om te leggen. Het systeem doet zijn ding maar is integenstelling tot de PvE, ofwel het tegen monsters vechten, niet erg uitgebreid. Ook beschikt de game over een crafting-systeem, waarmee je grondstoffen je vergaart die je weer kunt verkopen of gebruiken om items van te maken. Handel drijven is ook mogelijk met de daarvoor bestemde \"Auction House\", dit is een veiling waar je items kunt kopen en verkopen. Dit maakt geld verdienen een stuk makkelijker integenstelling tot MMORPG\'s waar je via de chat je items probeert te slijten.

Als je dan eenmaal 80 bent kan je beginnen aan de “end-game”. Dit houd in dat je met een grote groep grote instances door ploegt om zo de meest legendarische armour stukken en epische wapens te vergaren. De end-game in is in vergelijking met veel andere MMORPG’s erg uitgebreid en daarom ervaar ik het ook als een groot pluspunt. Ook zijn er tal van riding en flying mounts die je kunt kopen met je zuur verdiende geld. Kortom met deze game kun je maanden, zoniet jaren genieten zonder je een moment te vervelen.

Conclusie en beoordeling

Ik speel deze nog steeds vier jaar na zijn release nog steeds met veel plezier. De game is heel uitgebreid en kent erg veel diepgang waardoor de verveling uit blijft. World of Warcraft blijkt nog steeds de koning onder de MMORPG\\\\\\\\\\\\\\\'s en dat zal wat mij betreft nog wel even zo blijven. Een aanrader voor iedereen die er ooit van gedroomt heeft om in een sfeervolle fantasy wereld te leven.
9
Score
90
Score: 90
  • Pluspunten
  • Uitgebreide end-game
  • Grote sfeervolle wereld
  • keuze tussen2 speelbare facties
  • veel rassen en klasse
  • Soepel en gepolijste gameplay
  • Minpunten
  • Niet al te uitgebreid PvP-systeem
  • Maandelijkse kosten

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Das mooi jammer…

  • Ideaal, dan hebben we tenminste nog wat budget over om de eindejaarsfeesten door te komen. 2008 is al kostelijk genoeg qua games.

    Maar ik hou hem wel in de gaten. Lijkt mij een sterke game.

  • Ach je kon aan de ingame beelden al zien dat het nog lang niet af was.

  • Euhm… kut!

  • Ik vond die trailer zeer pakkend, ik hoop dat ze door deze vertraging niet ingehaald worden door de technieken oid :)

  • Het is jammer, maar liever een topgame dan een game die het 'net niet 'is. Daarbij komen er in 2008 al genoeg toppers dus ik zit er niet mee.

  • Tsjah. Dubbelzijdig gevoel hierover. Het lijkt me een leuke game maar tegelijkertijd kun je jezelf afvragen of het springen á la Spiderman en veranderen van gedaantes langere tijd leuk blijft. Er mag dan tenminste nog gefinetuned worden, dus wat dat betreft is dit uitstel eigenlijk alleen maar goed. Laat ze er iets moois van maken daar!:)

  • In het begin had ik niet zoveel met deze game, maar naarmate krijg ik steeds meer het gevoel \"Hell yeah! Dit word vet!\". Jammer dat hij uitgesteld is..

  • ah! Das vett balen man…!

  • jammer, meer tijd voor GTA wel!

  • Ja aan die beelden kon je wel zien dat er nog wat moest gebeuren.

  • Jammer, meestal heeft het een positief effect, kijk naar GTA IV! Ik heb liever een game die een jaar later helemaal af is, dan een game die op de release uitkomt maar half af is (Blacksite: area 51, anyone?)

  • Jammer, maar nu wordt de game (hopelijk) nóg beter :D

  • Helaas, hopelijk is het het uitstellen waard

  • jammer

  • Aagh bummer, leek me wel een harde game…

  • -1 bij de recensie, dit kan natuurlijk niet!! nee hoor, beter uitstellen dan afraffelen

  • Doet me beetje aan GTA denken door de Free-roaming ect.

  • Mooi, beter dan een halve game afleveren

  • Ah heel jammer maar altijd beter dat ze het uitstellen om het goed af te maken. Maar ik had zo erg gehoopt om deze game lekker in herfst/winter te lopen spelen :(

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren