1. Fire Emblem: Radiant Dawn (Wii)

Fire Emblem: Radiant Dawn (Wii)

“SHIT, KRIJG NOU WAT!!!”, klinkt er nogal woedend in een huis in de Achterhoek. Een Wii wordt uitgezet, een ervaren speler die nogal geërgerd met de hand door zijn haar gaat: er is iemand zichtbaar gefrustreerd door een game. Niet dat die slecht is, verre van dat. Tijdens het spelen van een bepaalde missie wordt de speler in kwestie wederom afgemaakt in een potje Fire Emblem. Nou ja, afmaken is relatief. Als je in deze serie van Nintendo wordt afgemaakt, betekent dat één van je personages het loodje legt. En de vuistregel in het Fire Emblem-universum is: dood is dood. Voor altijd. En als je dan bij een bepaalde missie wederom één van je strijdmakkers het onderspit ziet delven, dan wordt een gemiddelde speler pissig. Het is met mij niet anders gesteld. Terwijl ik met een nogal minachtende blik naar mijn Wii kijk, zet ik ‘em toch maar weer aan. “Ik moet en zal het halen” mompel ik vastberaden in mezelf.

Inmiddels is dit alweer de 4e Fire Emblem die in het westen verschijnt en heeft de franchise zich definitief hier gevestigd. Goede zaak, want games zoals Fire Emblem zie je niet zo vaak meer. De reden: moeilijke games. De intro deed zoiets al vermoeden, maar voor degenen die Radiant Dawns voorganger hebben gespeeld (Fire Emblem Path of Radiance) zal het toch even slikken zijn. De game is op alle fronten moeilijker geworden door sterke vijanden en het feit dat fouten direct afgestraft worden. Natuurlijk is dat ook de bedoeling van een strategie-game, maar het zal de gemiddelde Fire Emblem-speler of zelfs nieuwkomers wel even afschrikken. Dat is het mooie van deze game, dus laat je niet afschrikken. Wanneer je alle missies voltooit kun je met een behoorlijk voldaan gevoel de aftiteling bekijken. Games uitspelen moet wel enige moeite kosten.

Moeite doen is sowieso het sleutelwoord in Radiant Dawn, want één foute zet kan fataal zijn voor je personages. Fire Emblem moet ook gezien worden als een voor de gemiddelde gamer iets boeiender en iets makkelijkere versie van schaak. Je hebt een bord en dan is het de bedoeling om als het ware de koning te slaan. Ook belangrijk, er wordt om de beurt gespeeld. Het is dus een ouderwetse turnbased strategy game. De game werkt natuurlijk anders op bepaalde fronten, maar zo is het spelprincipe heel simpel uitgelegd. Het gaat verder dan dat, aangezien er zoveel andere spelregels te vinden zijn. Zo heeft het speelveld een invloed op je eenheden: moet je een berg opklimmen dan zullen hoger gelegen eenheden een hogere kans hebben op een succesvolle aanval. Wanneer je vecht in een level vol zand of water, zijn bepaalde eenheden weer langzamer. Niet alleen een level heeft invloed op je eenheden, maar er zijn ook verscheidene soorten eenheden te verkrijgen, met allemaal hun sterke en zwakke punten dat via een soort “rock, paper, scissor” systeem werkt.

Dit houdt bijvoorbeeld in dat een personage met een zwaard, in de game ook wel een Myrmidon genoemd, tegen een Fighter (oftewel een personage dat een bijl hanteert) vecht, dat de Myrmidon in het voordeel is vanwege zijn snelheid. Daar staat tegenover dat een Myrmidon in het nadeel is tegenover een Soldier, iemand die een lans als wapen gebruikt. Op zijn beurt is die weer zwakker dan een Fighter, maar het is duidelijk zo dat de game via een “rock, paper, scissor”-principe werken. Daarnaast zijn er nog meer units te vinden zoals boogschutters die vooral van een afstandje goed te gebruiken zijn, magiërs die vooral wanneer ze sterke spreukenboeken in bezit hebben echt verwoestende powers hebben en last but not least, de Laguz. Voor Path of Radiance spelers zullen ze bekend zijn, het beestachtige ras die het land van Tellius bevolken. Laguz zijn in de meeste gevallen een soort joker-eenheid, die sterk zijn wanneer het goed uitkomt. Ze zijn half-mens en half-dier en in de strijd zijn ze alleen van enige waarde wanneer ze veranderen naar hun beestvorm. In hun menselijke gedaantes zullen ze niet veel voor de speler betekenen, maar in als beesten zijn het brute tanks. Ze veranderen in katachtigen, wolven, vogels en jawel, draken. Vooral de laatste categorie is behoorlijk krachtig.

Leuk aan Fire Emblem is dat wanneer je eenheden vijanden verslaan, ze ervaringspunten ontvangen. Een van de meest welkome vernieuwingen in Radiant Dawn is het toevoegen van een derde rang die je kunt bereiken. Je eenheden kunnen maximaal naar level 20 groeien, (Laguz naar level 40) maar de menselijke eenheden kunnen twee maal veranderen van rang. Een Myrmidon bijvoorbeeld kon in de voorganger Path of Radiance alleen doorgroeien naar een Swordmaster, maar in Radiant Dawn kan deze zelfs naar de rang van Trueblade groeien. Dit brengt natuurlijk betere stats en meer kracht met zich mee. Vooral op de derde rang zijn je eenheden behoorlijk sterk en met een goed geplande aanval kun je vijanden heel makkelijk van de kaart vegen. Alleen kleeft er wel een nadeel aan. Als speler ben je genoodzaakt om een aantal van deze figuren te laten groeien en het komt ook nog weleens voor dat sommige eenheden blijven steken op lage levels. In de game kun je kiezen uit meer dan 70 personages, wat soms overkomt als overkill. Aan de andere kant is het ook een kunst om een goed team samen te stellen van personages en deze goed te leren benutten.

Wat die 70 personages betreft: veel van de nieuwe personages zullen buiten de boot vallen van het ultieme team dat je bouwt. Radiant Dawn is namelijk een direct vervolg op de Cube-game, wat er uiteindelijk voor zorgt dat je een heleboel oude bekenden tegenkomt. In het begin zie je vooral nieuwe gezichten met Micaiah en haar Dawn Brigade, maar die zijn saai. De start van de game van is dan ook nogal stroef doordat de game nogal moeilijk is (zelfs in easy mode!) en dat de nieuwe groep strijders geen persoonlijkheid hebben. Vanaf het punt dat je niet meer constant speelt met de Dawn Brigade wordt de game direct een stuk boeiender en ook leuker. Nu staat Fire Emblem-serie niet bekend om zijn fantastische verhaallijn, maar je hebt toch meer binding met de oude bekenden dan met de nieuwelingen. Wat dan wel erg leuk is, is dat Nintendo voor de westerse release wel de functie heeft toegevoegd om gegevens van Path of Radiance (via een Gamecube memorycard) over te zetten naar Radiant Dawn, waardoor personages allemaal statboosts krijgen. Zeer handig, zeker in penibele situaties waarin je personages zonder een kleine upgrade zeker gedood waren.

Radiant Dawn is een dijk van een spel, maar er zijn twee punten waar de game toch verbetert had moeten worden. De kern-gameplay is fantastisch en hoeft naar mijn mening niet veranderd te worden, maar als Wii-game is Radiant Dawn erg matig. Ik had bijvoorbeeld graag gezien dat je met de pointer van de Wiimote eenheden kon verplaatsen. Dat is hier niet het geval, aangezien de Wiimote op zijn kant gehouden moet worden (à la de NES manier) om de game te spelen. Of je kunt natuurlijk een Gamecube of Classic Controller aansluiten, wat ook prima speelt. Daar is op zich niks mis mee, maar pointercontrols had de game absoluut niet misstaan. Helemaal tevreden over de graphics ben ik ook niet. De Wii draait niet om de mooie plaatjes en de Fire Emblem reeks ook niet zozeer, maar het is maar een marginale verbetering ten opzichte van zijn Cube-voorganger die er ook niet spectaculair uit ziet. Gemiste kans in mijn ogen. Over het geheel mag je absoluut niet klagen, ze staan een goede game ervaring niet in de weg. Radiant Dawn is wederom een sterke game in de Fire Emblem-reeks. Dankzij de moeilijkheidsgraad en de gameplay, die zelfs verslavend kan werken, ben je zeker een tijdje zoet. Tenzij je heel eenvoudig kwaad te krijgen bent. Dan raad ik hem niet aan in verband met controllers die sneuvelen tijdens woede-uitbarstingen.

Conclusie en beoordeling

None

Fire Emblem Radiant Dawn is wederom een prima game geworden in de reeks en de gameplay blijft zoals gewoonlijk spannend en verslavend tot het eind. Er is niet veel veranderd ten opzichte van zijn voorganger afgezien van nieuwe eenheden, een nieuwe rang en een paar kleinere wijzigingen, maar het blijft een game vol met klasse. Het enige wat je kunt opmerken is dat het als Wii-game niet veel doet, aangezien het de unieke eigenschappen van de controller niet benut. Grafisch is het nergens overdonderend, enkel functioneel. Voor de rest is deze game uitstekend te noemen en raad ik hem iedere strategische RPG-liefhebber aan, pas alleen op voor die dekselse moeilijkheidsgraad. Je wil je Wiimote natuurlijk heel houden.
8,3
Score
83
Score: 85
  • Pluspunten
  • Uitstekende gameplay
  • Kleine, functionele veranderingen
  • Veel units
  • Beter dan zijn voorganger
  • Minpunten
  • Grafisch niet bijzonder
  • Geen Wii specifieke functies

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • ik ga die wel hale

  • Trailer en afbeeldingen beloven veel goeds voor de fans van Naruto :).

  • De screens zien er echt goed uit…

  • screens zien er goed uit, maar wij krijgen de Amerikaanse versie, oftewel de Amerikaanse stemmen die bagger zijn. Is ook met de Ultimate Ninja reeks op de PS2

  • was het al niet bekend dat de japanse stemmen met ondertiteling er ook in zouden zitten ?



    zo'n game heeft natuurlijk ook een eigen club !

  • @ Marco91

    De Japanse stemmen zitten er ook in..:P Want die Engelse zijn idd erg klote. Ik kijk echt naar deze Game..:P

  • Waren er Naruto games op de PSP en PS2 ?!

    Ik kom echt achter. :P



    Maar ik zal deze game hier zeker kopen, want de animé is schitterend, tijd om de manga te lezen.

  • Lijp hoor, alleen jammer genoeg niet voor 360.

  • Lijkt me zeker tof, maar tot hoever zou die gaan, zeker net als bij DBZ na 5 games heb je alle mannetjes :P.



    Deze zal wel niet tot Shippuuden gaan.

  • de japanse ps2 games waren altijd supeeeervet, deze komt zeker in mijn collectie

  • Erg vet, jammer dat ik geen PS3 heb op deze tijden :(

  • deze gaat tot en met sasuke retrieval hoe weet ik dat staat op de site xd



    @bijna alle naruto fans zo lomp vind ik de amerikaanse stemmen niet vind er wel paar harde tussen zitten en de japanse stemmen daar van zijn de meeste ook wel hard maar wel grappiger behalve de stem van kisame is hatelijk vooral zijn lach



    P.S donderdag komt naruto shippuden special 57 + 58


  • Nice, kan niet wachten op dit spel. Moet ook weer shippuuden downloaden. Was gestopt bij aflevering 17 zo ongeveer hehe.

  • Yess! eindelijk en Naruto game voor de ps3, hier kijk ik naar uit! :D

    De serie was echt top, totdat de fillers begonnen -_-\"

    Ik hoop dat deze zo goed wordt als die van op de xbox360 en ik hoop ook van harte dat de japanse stemmen erin zitten want de Amerikaanse zijn idd bagger as hell!!

  • marco91, dat is onzin

    de ultimate ninja reeks had altijd de optie om stemmen op japans te zetten

    game lijkt me wel een leuke game, de ps2 games waren ook leuk:D

  • Ik hoop dat er Franse stemmen inzitten… aaaah DBZ in den tijd.. DE bron om frans te leren..

  • Nic alleen jammer dat hij niet op de 360 komt

  • De amerikaanse stemmen zijn zo slecht nog niet, maar er gaat niks boven de originele japanse stemmen.

    Misschien dat dit de eerste naruto game wordt die ik ga kopen. Hij lijkt me veelbelovend. Ik heb ook al een bleach game (Heat the soul 4 , psp) en die vond ik ook er goed. Kijken of ik een tweede anime topper in huis ga halen.



    @gamer el bambino

    Gooi voortaan wat punten, komma's en hoofdletters in je comments.

    Leest wat lekkerder



  • Ultimate Ninja serie had inderdaad de optie om het spel met de stemmen Japanse stemmen te spelen en aangezien dit de spirituele opvolger van die serie word is de kans gelukkig ook groot dat je dat met Ultimate Ninja Storm ook kan doen.

  • Deze laat ik aan me voorbij gaan.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren