1. PROTOTYPE (PS3)

PROTOTYPE (PS3)

Waar de Mexicaanse griep, beter bekend als de varkensgriep, eerst als onschuldig virus bij een vierjarig jongetje uit Mexico werd vastgesteld, lijkt deze nu uit te lopen tot een wereldwijde pandemie die veel slachtoffers dreigt te eisen. Deze variant op het H1N1-virus lijkt in eerste instantie tot een gewone griep te leiden, maar kan dodelijke gevolgen hebben. Het virus dat de wereld van Prototype heeft getroffen, heeft echter veel zwaardere gevolgen voor de mensheid.

Manhattan, de locatie waar dit alles zich afspeelt, is namelijk getroffen door een virus dat de bewoners verandert in losgeslagen mensen. Een speciale legereenheid, Blackwatch genaamd, is erop uitgestuurd om dit virus, al dan niet met grof geweld, aan te pakken. Terwijl dit alles gebeurt, wordt een zekere Alex Mercer wakker in een mortuarium, klaar om opengesneden te worden door twee patholoog-anatomen. Alex besluit te maken dat hij hier wegkomt en wordt tijdens zijn vlucht meerdere malen beschoten door soldaten van diezelfde Blackwatch eenheid. Wanneer hij eindelijk is ontsnapt, vraagt hij zich een aantal dingen af. Waarom lag hij daar in het mortuarium? En waarom overleefde hij die enorme hoeveelheid aan in zijn lichaam gepompt lood? Aan jou de taak dit, als diezelfde aan geheugenverlies lijdende Alex Mercer, uit te zoeken en wraak te nemen op degene die verantwoordelijk is voor alles wat er gebeurt.

Geheugenverlies, wraak? Klinkt cliché, maar de manier waarop je dit alles gaat uitzoeken is zeer zeker niet cliché te noemen. Als Alex heb je namelijk een arsenaal aan heerlijke krachten en gevechtstechnieken tot je beschikking. Wanneer je deze in de intro van de game allemaal tegelijk tot je beschikking hebt, zal het een enorm overweldigend effect op je hebben. Want zeg nu zelf: als je tientallen verschillende mogelijkheden om je vijanden te laten creperen hebt, welke gebruik je dan eerst? Later, wanneer je deze krachten één voor één vrijspeelt, leer je ze echter ten volle te benutten en zal alles veel soepeler werken. Gigantische klauwen, een enorm zwaard, een zweep en enorme vuisten hebben allemaal hun voor- en nadelen, hoewel je je favoriete kracht gewoon het hele spel door kunt blijven gebruiken, zolang je hem maar regelmatig verbetert. Behalve deze krachten krijg je later in de game ook de mogelijkheid om voertuigen van het leger te hijacken. Zo rijden er tanks rond, waarmee je je vijand heerlijk kunt bestrijden en vliegen er met regelmaat verschillende soorten helikopters rond die je op een stijlvolle manier in de lucht kunt kapen. Door al deze brute actie in beeld is Prototype niet de best uitziende game in deze generatie, maar de meestal zeer solide framerate en het grote aantal dingen die tegelijk gebeuren, maken dit meer dan goed.

Naast de bovenstaande manieren om je vijanden te belagen, heeft Alex ook de mogelijkheid om zowel vriend als vijand te consumeren. Door een persoon te consumeren, kan Alex in de gedaante van die persoon door Manhattan wandelen. Het verhaal van Prototype wordt grotendeels verteld door middel van het consumeren van belangrijke personen die informatie hebben over hetgeen jou is aangedaan. Deze gedachten komen terecht in het zogeheten Web of Intrigue, dat alle verschillende gedachten aan elkaar koppelt om zo een overzicht te creëren van wat Alex allemaal weet en wat niet. Het consumeren zorgt er ook voor dat je delen van je health terugkrijgt en, wanneer je health bar helemaal vol is, geeft deze je de mogelijkheid om allesvernietigende devestator attacks uit te voeren. Alex kan naast over straat wandelende burgers en geïnfecteerden ook militairen en zelfs legerbevelhebbers consumeren. Dit geeft hem de mogelijkheid om rustig tussen legerpatrouilles door te wandelen, die het overigens heel normaal vinden als je over de verticale muren van gebouwen heen rent, maar meteen op je beginnen te schieten wanneer je een auto of iets dergelijks oppakt. Hoe meer progressie je maakt in de game, hoe lastiger het echter wordt om in de gedaante van een ander te overleven. Door middel van virusscanners zul je namelijk al snel worden gedetecteerd en breekt de hel los. Dit zorgt soms voor frustrerende momenten, wanneer je plotseling ziet dat er overal van die scanners staan.

Maar je begeeft je niet altijd tussen het leger, integendeel zelfs. Tijdens missies zul je vaak genoeg tegen het leger en de geïnfecteerden tegelijk vechten. Missies die overigens prettig variëren van het beschermen van een persoon of voertuig tot het zo snel mogelijk vernietigen van bepaalde doelen. Niet origineel, maar wel gevariëerd. Deze missies kunnen al snel meer dan een half uur gaan duren, wat soms vervelend is als je even denkt snel wat progressie te maken. De niet al te originele missies worden afgewisseld met een klein aantal bossfights die vermakelijk zijn, alhoewel soms frustratie optreedt wanneer je sterft vlak voor een dergelijke boss is verslagen en je weer grotendeels opnieuw kunt beginnen door een gebrek aan checkpoints tijdens deze gevechten, die soms ook erg lang kunnen duren. In tegenstelling tot veel andere games is er nadat het verhaal van Prototype is afgelopen nog genoeg te doen in Manhattan.

Zo speel je gedurende het verhaal verschillende zijmissies vrij, de zogeheten events. Deze events zijn over het algemeen leuk om te doen, maar verliezen na verloop van tijd hun toegevoegde waarde wanneer je keer op keer hetzelfde soort event doet. Ook verschilt de moeilijkheidsgraad van events te veel. Het zo snel mogelijk afleggen van een bepaald parcours is soms zo belachelijk moeilijk dat je spontaan de zin om verder te spelen verliest, terwijl de land-zo-dicht-mogelijk-op-een-bepaalde-plek missies vaak met twee vingers in je neus te doen zijn. Naast deze twee events is er nog een aantal andere events, waarvan het zo snel mogelijk consumeren van een aantal doelen het spannendst is. Met een timer die aangeeft dat je nog twaalf seconden overhebt om je laatste doel te grazen te nemen, ontdek je pas echt hoe snel je door Manhattan heen kunt bewegen. Ben je echter niet zo’n fan van zijmissies of heb je hekel aan de verschillende trophies die je ervoor kunt verdienen, dan is er altijd nog de mogelijkheid om alle krachten die je niet hebt vrijgespeeld tijdens het verhaal alsnog vrij te spelen en jezelf vervolgens midden in een gevecht tussen de militairen en de geïnfecteerden te storten, waarin je al surfend op de lijken van gevallen tegenstanders, op heerlijk sadistische wijze alles vermoordt dat je ziet bewegen.

Conclusie en beoordeling

Met Prototype heeft Radical Entertainment een knap staaltje brute actie op een schijfje weten te zetten. Originele krachten die je toelaten om je vijanden op de meest sadistische manieren om te brengen en de grote hoeveelheid aan vijanden tegelijk op je scherm zijn hiervan de belangrijkste reden. Hoewel het verhaal niet bijster interessant is en de game grafisch niet tot de top behoort, is het algehele plaatje zeker een dikke voldoende waard en deze game verdient dan ook weldegelijk een plekje in je collectie.
8
Score
80
Score: 80
  • Pluspunten
  • Variatie in missies...
  • Grote hoeveelheid aan krachten
  • Echte anti-hero gevoel
  • Originele manier van verhaal vertellen
  • Minpunten
  • Hoewel ze niet al te origineel zijn
  • Audiovisueel niet al te sterk

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Vind NASCAR toch geen drol aan. Constant rondjes rijden…



    Maarja, zullen vast genoeg mensen zijn die het wel leuk vinden en erg blij zijn hiermee :p.

  • Typisch Amerikaanse sport. Denk niet dat deze games veel verkocht worden in Europa!

  • Ik vind het spel niet veel aan, maar wel leuk dat je je auto nu ook wat kunt oppimpen.

  • De hele tijd rondjes rijden is niks aan!

  • Ik snap echt niet wat hier nou leuk aan is.



    Zoals Sweet Daddy D ooit eens zei: Oh look there making a left turn!!! Look there making a left turn!! I wonder what comes next!

  • Achterlijke amerikaanse bezigheden; Worstelen, Nascar en de spelletjes hiervoor spelen -___-

  • Ik vind het wel vet! denk een van de enige, en trouwens het is geen NEXTEL meer maar SPRINT cup ;)

  • Hey! Geen slecht woord over NASCAR. NASCAR rocks! De spellen zijn ook vet. Het is veel meer dan 'alleen rondjes rijden'.

  • De NASCAR zelf is wel leuk, maar de spellen zijn poep en als ik mijn auto's wil customizen koop ik wel Need for Speed. Daar Rano, in your face! :P

  • NASCAR SUX, heeft EA ook niet weer de F1 rechten beter gaan ze zich daarop focussen

  • Niets voor mij, beter voor de Amerikaanse markt als je het mij vraagt :)

  • @VincentD

    EA heeft de rechten wel maar er komt dit jaar geen F1 game.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren