1. inFamous (PS3)

inFamous (PS3)

Het is ironisch om te zien hoe stroom in ons bestaan zowel het leven als de dood kan brengen. Zo zullen de vitale organen de lading van een blikseminslag niet kunnen doorstaan, terwijl lichte stroomstoten een hart juist weer in werking kunnen stellen. De mensheid heeft dit in de loop der jaren ook doorgekregen. Ter volbrenging van de doodstraf gebruikt men de stroomstoel, maar daarentegen herwekt men het leven met een defibrillator. Met stroom kan je daadwerkelijk alle kanten uit. Dat had ontwikkelaar Sucker Punch gelukkig ook door.

Sucker Punch heeft elektriciteit dan ook de hoofdmoot gemaakt van inFamous, hun nieuwste creatie. Door een enorme explosie van een elektrochemische bom krijgt protagonist Cole McGrath de beschikking over bovennatuurlijke, elektrische krachten. Deze ontwikkelt hij naarmate het verhaal vordert; beginnend bij simpele stroompjes uit zijn handpalm, tot reusachtige blikseminslagen. Wegens het incident is Empire City, de locatie waar het verhaal plaats vindt, volledig in quarantaine. De handhavers van de publieke orde zijn nergens te bekennen en groeperingen, geïnfecteerd met een losgeslagen plaag, heersen over de stad. Cole leert zijn krachten te beheersen en wil de stad ontvluchten. Een groot deel van dit verhaal wordt verteld middels stripachtige beelden, die de sfeer enorm ten goede komen.

De sfeer zit sowieso al goed. De stem van Cole klinkt erg sterk, en lijkt wel wat weg te hebben van David Hayter, bekend om de stem van Solid Snake. Het gros van de vijanden wordt ook sterk neergezet. Ze zien er goed doordacht uit en hebben ook nog eens een uiterst goed gevonden achtergrond. Maar het belangrijkste wat sfeer betreft, de gehele apocalyptische stad kent zo’n ravage in sommige delen dat je daadwerkelijk het gevoel krijgt dat er iets catastrofaal mis is gegaan. Het enige dat daadwerkelijk afbreuk doet aan de sfeer, zijn de verschillende grafische oneffenheden en de soms wat sullige pop-up van voorwerpen.

Gelukkig zijn er legio dingen die dit direct weer goedmaken. De game is onder te verdelen in de sandbox-categorie. In dergelijke spellen mag je verwachten dat er een hoop interactie mogelijk is met de omgeving en de computer gestuurde karakters. In inFamous is dit dan ook magistraal uitgewerkt. Waar je in Assassin’s Creed al dacht dat alles te beklimmen was, toon inFamous dat er altijd nog een overtreffende trap is. Lantaarnpalen, elektriciteitskabels, standbeelden, daadwerkelijk alles is te gebruiken om hogerop te komen. Het klimmen gaat ook enorm soepel en frustreert nooit, al zien de animaties er niet altijd even vlekkeloos uit.

Wat wel vrijwel vlekkeloos is, is de kunstmatige intelligentie van de tegenstanders. Een groep van drie tegenstanders kan al een lastige klus zijn, omdat ze goed gebruik maken van de situatie waarin ze verkeren. Zo zullen ze schuilen achter voorwerpen zodra je een salvo elektronen op ze afstuurt, granaten gooien zodra je besluit je achter een muurtje op te stellen en proberen verschillende routes uit om je te verrassen. Het aller-leukste is nog wel dat als je geliefd bent bij het volk, ze letterlijk en figuurlijk hun steentje proberen bij te dragen. Op het moment dat je in gevecht bent, zullen zij de tegenstander met stenen bekogelen. En denk ook maar niet dat dat geen effect heeft. Meermaals heb ik kunnen aanschouwen hoe de vijand knock-out ging door een simpele steenworp.

Zoals net al genoemd, is het mogelijk om geliefd te worden bij het volk. Het tegenovergestelde is uiteraard net zo goed een optie. Het spel draait dan ook voor een groot deel om jouw keuzes of je iets op een kwaadaardige of een maatschappelijk correcte wijze wil aanpakken. De kwaadaardige wijze is vaak egoïstisch, kent nadelige gevolgen voor het volk. Maar levert je vaak meer op. De andere methode levert wellicht materialistisch gezien minder op, maar je wint er wel de harten van het volk mee. De besluiten die je neemt hebben hun invloed op je zogenoemde karma. De status van je karma wordt dan ook linksboven in het scherm weergegeven met de karmameter. Blauw staat voor goed, rood voor kwaad. Nu klinkt dit allemaal leuk en aardig, maar heeft dit ook daadwerkelijk verder effect op het spelverloop? Jazeker, naast dat de kleur van jouw stroomladingen correspondeert met de bijbehoorde karmagraad, zul je de krachten van Cole op verschillende wijze kunnen upgraden, afhangend van de karmastand. Zowel de spelers die voor de goede zijde kiezen als de slechte, krijgen elk de beschikking over één totaal unieke kracht. Door deze variatie in krachten is het zeer de moeite waard om na het uitspelen het spel nogmaals te doorlopen, maar dan met de tegenovergestelde karma.

Er zijn meer onderdelen die de replaywaarde van inFamous een extra impuls geven. Het spel is namelijk opgebouwd uit missies. Het volbrengen van de optionele missies zorgt ervoor dat vijanden in de bijbehorende stadsdelen niet meer terugkregen. Het vrijspelen van deze gebieden is leuk, omdat je duidelijk je progressie terug ziet in het straatbeeld. Het gros van deze opdrachten zijn leuk, maar niet erg memorabel. Nee, het echte plezier komt bij de optionele missies die karma gerelateerd zijn. Deze missies voelen fris aan, zijn uitdagend, en zijn voor elke karmastand verschillend. De verhaalmissies zijn meestal interessant en origineel en leveren je daarnaast nieuwe krachten op. Naarmate het verhaal zijn einde nadert worden de missies meeslepender en kent een aantal zeer herinneringswaardige momenten.

Conclusie en beoordeling

Wat Sucker Punch voor elkaar heeft gekregen met inFamous, had ik nooit van tevoren verwacht. Het spel speelt heerlijk en het geheel is goeddoordacht. De sfeer heerst overduidelijk, al doen de grafische mankementjes wat af aan het geheel. De stemmen, met name van Cole, zijn zeer plausibel en tillen samen met de sterke kunstmatige intelligentie het spel naar een hoger niveau. Tenslotte kent het spel een hoge replaywaarde door de verschillende keuzes die in de opdrachten gemaakt kunnen worden. Al met al is inFamous dé verrassing van het jaar tot nu toe.
9
Score
90
Score: 90
  • Pluspunten
  • Elektriciteit als krachten
  • Heerlijke sfeer
  • Sterk kunstmatige intelligentie
  • Voice-acting
  • Heerlijk klim- en klauterwerk...
  • Minpunten
  • Sullige pop-up
  • Grafisch niet altijd top
  • al zijn de animaties niet altijd even vlekkeloos

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • 7,8 miljard dollar (5,1 miljard euro) komt

    ooh das niet veel :P

  • fijn voor hem….

  • Feesjuh!

  • volgens mij vind hij het bedrijf belangrijker dan zijn eigen bankrekening

  • Yamauchi, die gekke baas.

  • dit is nog niks vergeleken oprah :P

  • dat is een dikke portomonee :p

    zeker slimmen investering

  • Flinke wallet idd O.o en wat gaat hij er mee doen? Weinig denk ik..

  • Good for him!

  • toffe jongen hopelijk maakt hij hierdoor de spelletjes goedkoper

  • Destijds weigerde Yamauchi nog 27 miljoen dollar (17,7 miljoen euro) voor zijn pensioen, omdat hij vond dat Nintendo dit geld beter kon gebruiken. Geen onverstandige investering, blijkt nu.

    Zijn fortuin was toen dus toch al 100x zo groot, dus lijkt me niet moeilijk om het dan af te slaan xD

  • sowieso is hij zeer rijk, aangezien de modale japanner niet zoveel verdient; de prijzen in japan zijn ook relatief laag. En de koers komt er natuurlijk ook bij kijken, waardoor deze man eigenlijk rijker is dan het lijkt.

  • briljante vent, hoop dat hij nog lang mag leven.

  • waarmee hij op een totaal van 7,8 miljard dollar (5,1 miljard euro) komt.

    Dat is twee keer mijn maandsalaris! Wat een rijke stinkerd zeg.

  • Grappig Stephan… o nee, toch niet zo (A).



    Maarre, dat is veel. Grote man ook.

  • Liever hij dan ome Bill Gates!

  • Mooie investering blijkt , zo is hij dus blijkbaar ook een goede econoom :P!

  • @Corpfubar

    Oprah heeft een misschien een fortuin van 4 miljard. Ze was pas 3 jaar geleden, miljardair geworden.

  • Amai, dat zal veel investeerders goed in de oren klinken als ze eens een kansje willen wagen in de gameindustrie… ;-)

  • Nou ik zou zeggen, geef om Ninty en geef ze het geld voor een console die aan de ene kant grafisch kan meegaan met de rest en aan de andere kant ook genoeg lol geeft aan de casual gamers.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren