1. FUEL (X360)

FUEL (X360)

Wat mensen al niet doen om records te breken… De Sahara in een paar uur doorkruisen, een groepsknuffel maken van ruim drie kilometer omvang of drie dagen lang op één been staan. Codemasters moet gedacht hebben een net zo absurde prestatie te kunnen leveren, want opeens staat daar de offroad racegame Fuel tussen! Ontwikkelaar Asobo heeft volgens Guinness World Records eeuwige roem verdiend met “de grootste consolegame ooit”, en probeert zich daarmee te onderscheiden van modderhappende genregenoten.

Ontwikkelaar Asobo heeft het voor elkaar gekregen om een gigantische wereld op het schijfje van Fuel te persen. De wereld beslaat meer dan 14000 vierkante kilometers waarop digitaal rubber kan worden verbrand, en doet daarmee de grootte van andere open-world racegames als Test Drive Unlimited en Burnout Paradise verbleken. Des te indrukwekkender is het feit dat er veel variatie in de verschillende omgevingen is te vinden. Een fictief postapocalyptisch Amerika staat in de game garant voor beboste hooglanden en besneeuwde bergtoppen, maar ook dorre woestijnen en zoutvlaktes. Zonder enige vorm van laadtijden kan hier vrijuit gecrossed worden in tientallen verschillende Mad Max-achtige voertuigen. Je sleutelbos biedt toegang tot de paardenkrachten van o.a. crossmotoren, stoere choppers, buggy’s en monstertrucks. Klinkt allemaal veelbelovend, maar maakt dat Fuel nu al meer dan een technisch indrukwekkende prestatie?

De grote wereld en de vrijheid die daarmee gepaard gaat heeft een grote invloed op de races. Zolang de benodigde checkpoints maar gehaald worden, is er de volledige vrijheid om de route te kiezen. Een verademing ten opzichte van de gebruikelijke ommuurde circuits. De meest voor de hand liggende keuzes zijn echter niet altijd de slimste. Enerzijds legt Fuel de nadruk op het kiezen van je eigen weg, anderzijds wordt dat gevoel ontnomen door de haast onvermijdelijke risico’s ervan. Talloze bomen en obstakels moeten ontweken worden en afhankelijk van het gekozen voertuig heb je een beperkte snelheid op verschillend terrein. Het nadeel is dat het minste foutje wordt afgestraft; raak je onverhoopt van de weg af of kom je een obstakel tegen, dan raast de concurrentie al snel voorbij. Dan biedt alleen een herstart van de race nog uitkomst, want vreemd genoeg telt alleen de eerste plaats. De vele minuten die je bezig bent geweest met een race blijken uiteindelijk voor niets te zijn. Een geluk bij een ongeluk dat Codemasters één van hun vele beloftes niet is nagekomen; races van meer dan een kwartier lang.

Erg motiverend zijn de vele Career races - die het predicaat ‘Career’ eigenlijk niet waard zijn – dan ook niet. Leuker en gevarieerder zijn de Challenges. Hierbij moet je denken aan het achtervolgen van een helikopter, het zo snel mogelijk afleggen van een bepaald parcours of het ‘uitschakelen’ van tegenstanders. Helaas krijg je ook hier niet veel waar voor de gedane moeite; het enige wat er aan wordt overgehouden is fuel. Met het winnen van deze brandstof worden nieuwe auto’s, gebieden, en kledingstukken vrijgespeeld. Dit voelt echter totaal niet als beloning. Waar namelijk bij andere racers het gevoel heerst alsof ergens naartoe wordt gewerkt, is dat bij Fuel afwezig. Winst in een toernooi of de hoogste plek op een ranglijst is er niet bij en hierdoor neemt de grote wereld het gevoel van een racegame weg.

En Fuel vliegt nog verder uit de bocht. Zo is er geen schademodel aanwezig, een vreemde keuze voor een game in dit genre. Geen enkele bumper of spatbord valt af, na een wilde trektocht door de woestenij is er op een krasje of deukje na niets te bekennen. Slechts een metertje in het scherm en een dikke rookpluim achter je voertuig dienen ter schade-indicatie. Bij een crash komt alleen het geluid van in elkaar stortende blikjes uit de speakers, en via de tergende muziek uit het laadmenu wordt het voertuig terug op de weg gezet. Want al kent de game geen laadtijden bij het overgaan van een gebied, er moet bij elke crash wel naar een saai laadscherm getuurd worden. Hierdoor komt ook de povere audio uit de mouw; het monotone motorgeluid is ondermaats. Ze hebben elk wel een kenmerkend, uniek geluid, maar variëren te weinig in toonhoogtes waardoor je continue hetzelfde ‘heng heng, bots, heng heng’ geluid moet verduren. Voeg daar het schuurpapierachtige geluid aan toe tijdens het rijden op een zandweg, en de schande van de geïmproviseerde Asobo geluidstudio is compleet.

De kracht van Fuel komt pas naar boven wanneer de barrières van laadtijden, menu’s en races wegvallen. Wanneer de hektiek van de races achtergelaten wordt om de wildernis te gaan ontdekken. De indrukwekkende vergezichten die gepaard gaan met zonsop en –ondergangen, regenbuien en stormen zijn werkelijk prachtig om te zien. Helaas zijn deze weerseffecten niet zo prominent aanwezig als ons werd beloofd. Grotendeels is het rustig weer en schijnt de zon. Er zijn wel degelijk tornado’s aanwezig, maar helaas zijn deze alleen in een paar races te zien. Hierbij worden bomen ontworteld, huizen van hun funderingen gerukt en vrachtwagens over de weg gesmeten. Het lijkt haast of je in een aflevering van Storm Chasers bent belandt. Maar zoals gezegd zijn deze tornado’s scripted events en reduceren de ‘indrukwekkende tornado’s’ na een aantal keer tot matige lentebriesjes.

Nadat je een aantal uren de frustraties van de Career voor lief hebt genomen en op zoek gaat naar een doel in Fuel, blijkt dat er eigenlijk niet zoveel te bereiken is. Het verzamelen van speciale voertuigstickers en vista points is vermakelijk, maar voelen na een tijd als excuus voor de zoveelste trektocht. Dus zoek je je heil maar online, waarbij tegen maximaal zestien andere spelers gestreden kan worden. Elke Career-race staat tot de beschikking, en de mooiste herinneringen uit het verkennen van de wereld kunnen gevormd worden tot een circuit met de uitstekende race-editor. Racen tegen of met anderen in free-ride geeft een veel eerlijker, belonend gevoel weer en had eigenlijk wat meer op de voorgrond gezet mogen worden. Misschien moeten de heren bij Asobo wat minder pochen met hun technische prestatie en meedoen met Paris-Dakar.

Conclusie en beoordeling

Fuel is een indrukwekkende technische prestatie die een mooie offroad-ervaring biedt, zij het meer on- dan offline. Door een paar grote teleurstellingen en loze beloftes van Codemasters hinkt de game soms op twee gedachtes. Bovendien mist de game de afwerking van een Triple A titel en is mede daardoor niet de beste off-road racer. Toch biedt het een ervaring die nergens anders te vinden is. Als dat voor jou genoeg reden is voor een aankoop, dan is Fuel zeker een aanrader.
6,7
Score
67
Score: 65
  • Pluspunten
  • Immense wereld
  • Vrij, offroad gevoel
  • Veel racemateriaal
  • Minpunten
  • Doelloos
  • Zwakke audio
  • Geen schademodel
  • Gemiste kansen

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Niet stoer gaan doen!

  • dope

  • VAAG

  • Als hij het waar kan maken is dat mooi voor Microsoft natuurlijk, maar ze moeten het eerst nog bewijzen dat ze het voor elkaar krijgen.

  • wat een kapsones

  • MEt DS fan eens, laat eerst maar eens zien dat ze meer dan de PS3 gaan verkopen,want die verkoopt nu in de EU beter dan de XBOX360.

  • We zullen het zien…

  • Daar staan tegenover voor de PS3:



    Little Big Planet

    Killzone 2

    Haze ( een kutspel die denk ik toch erg goed gaat verkopen )



    en last but not least ( HET spel waar ik al jaren op wacht )



    Metal Gear Solid 4



    Als je hieraan nog toevoegd dat de meeste mensen die een Blu-Ray speler willen hebben, meestal voor een PS3 kiezen omdat dit een van de beste Blu-Ray spelers op de markt is, dan wordt het nog spannend.



    We wachten af.



    Maar goed, boeit me geen reet eerlijk gezeg welke console er wint. Zolang ik maar MGS4 nog kan spelen.



    Latersch














  • ja Gears of War 2 anyone?:P oooooh instead of that sony offers killzone 2, but killzone 1 sucked before so why is sony thinking we would want more:S:D

  • Driekwart van die games gaan ook op de PS3 uitkomen… -_-' En over dat winnen, we shall see who is the best.

  • Ze beginnen bang te worden daar bij Microsoft.

  • Ach Sony reageerde niet echt ok anders door te zeggen dat ze de 360 al ver gepasseerd waren, wat duidelijk niet zo is. GTA4 geeft een boost aan de PS3 maar ook aan de 360.

  • Ik vind dit wel een ok uitspraak, volgens mij snijdt hij wel hout als die zegt dat Sony juist altijd uitspraken doet die niet waar gemaakt worden of een gigantisch uitstel krijgen.



    Wat betreft uitbreiden van de voorsprong kan die ook wel eens gelijk hebben, volgens mij gaat er heel wat gebeuren komende tijd en momenteel gaat het al erg goed voor MS. In de UK en Germany zijn ze een stuk groter dan PS3 in wekelijkse verkopen inmiddels

  • Ja, ze hebben wel veel meer goede games.

  • lol @ MS



    sony heeft een veeeeeeeel betere line-up voor 2008. dit word het jaar van SONY!!!

  • die microsoft mag nu EGT mijn focking ballen gaan zuigen met hun uitspraken die helemaal nergens op slaan en ze winnen tg niet

  • idd chico lama

    Zo denk ik er momenteel ook over met al hun *beloftes* Home, ingame xmb, etc…

    Arrogantie ten top Sony :')

  • Overigens met de launch van GTAIV zijn zowel de PS3 als de Xbox360 verdubbeld in Benelux qua verkopen.



    In games in NL lag de verhouding GTAIV 47% Xbox en 53% PS3. Dit is een vertekend beeld aangezien Rockstar meer PS3 versies had verscheept en er in veel winkels dus eerder out of stock was voor de 360 versie.





    Over een paar weken met naleveringen erbij kunnen we echt zien welk platform gewonnen heeft met GTAIV. In Europa overall is het momenteel Xbox360, maar wel nipt.



    Voor een titel die altijd vooral aan Sony gekoppeld werd is dit een bijzondere prestatie van Microsoft. Ik denk zeker dat de downloadeble content daar mee te maken heeft. Ik ben GTA fan en wil op zeker die content hebben, dus is er voor mij maar 1 keus = Xbox360 versie





  • Microsoft komt trouwens met leuke titels die nog niet aangekondigd zijn, dat zal het rijtje van Sony wel wat in perspectief zetten denk ik, nu lijkt Sony betere titels te krijgen volgens sommigen.

  • Europa is vooral Micorosft moe, dus ik denk dat over een jaar de PS3 toch op de 2e plaats staat.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren