1. Mirror's Edge (PS3)

Mirror's Edge (PS3)

Het publiek schuwt originaliteit. Dit was te zien bij de magere verkoop van Mirror’s Edge, die niet het gehoopte verkoopsucces is geworden. Waarom schuwt het publiek originaliteit , ondanks het warme onthaal binnen de industrie zelf? We vragen altijd om vernieuwing en verbetering, maar de praktijk blijkt anders.

Mirror’s Edge viel in de prijzen tijdens de vorige E3. Het was nieuw en werd daarbovenop nog ontwikkeld door een ontwikkelaar die thuis is binnen het shootergenre, namelijk DICE. EA gooide er een dure campagne overheen om het bij het grote publiek aan te laten slaan.

EA heeft goed gekeken naar nieuwe ontwikkelingen die populair zijn. Daarop is de campagne dan ook gebaseerd. Mirror’s edge is namelijk gebaseerd op free running, dat een nieuwe sportdivisie aan het worden is. Hier staat vooral de urban omgeving centraal, met name de daken. Deze worden in Mirror’s Edge veelvuldig bezocht.

Rennen en klimmen alleen is niet interessant genoeg in een game. Daarom heeft EA er een spannend sausje overheen gegooid. EA heeft gekozen voor een Big Brother setting die veel lijkt op de maatschappij beschreven in het boek Nineteen Eighty-four van George Orwell. Wie zich niet aan het systeem overgeeft wordt gevangen gezet of zonder pardon overhoop geschoten.

Nu alles in de gaten wordt gehouden, moeten er creatieve manieren worden bedacht om informatie, ‘ongecensureerd’, over te brengen. Hieruit vloeit het concept van Mirror’s Edge en de bijbehorende missies. Je moet pakketjes met informatie, al free runnend, doorgeven aan andere runners. Toch kent het spel genoeg plotwendingen om te voorkomen dat het een TNT post reality game wordt.

Bij het rennen en springen is de Assassin’s Creed formule duidelijk aanwezig. Met enkele drukken op de knop kan makkelijk gerend en gesprongen worden, tevens kunnen er ook verschillende manoeuvres worden uitgevoerd. Deze vaardigheden zul je nodig hebben om te ontsnappen aan de verscheidene bewakers en agenten. Om het tempo erin te houden worden mogelijke routes aangegeven in het rood binnen de statisch witte omgeving. Samen met de techno soundtrack blijft het tempo gewaarborgd. Dit leidt ook tot een snel doorlopen van het spel zelf.

Ondanks het snel doorlopen van het spel, kan je nog kiezen om allerlei verloren pakketjes te zoeken of om time trials te voltooien. Hierbij word jou tijd vergeleken met die van andere mensen die het ook hebben voltooid. Persoonlijk ben ik niet iemand die hier voor een nummer één positie wil gaan, maar het kan een uitdaging zijn voor mensen die Mirror’s Edge hebben doorlopen en vinden dat ze niet het maximale uit het spel hebben gehaald.

Wetend dat de ontwikkelaar een maker is van shooter games, was het te verwachten dat er schietelementen zijn verwerkt in Mirror’s Edge. Toch ligt de nadruk toch meer op het ontsnappen aan het vijandelijke vuur. Je bent tenslotte geen getrainde special force soldaat, dus kan je maar beter uit de weg blijven van vijanden. Tevens is het schieten niet zo prettig en intuïtief als in een shooter. Maar in Mirror’s Edge ligt niet de focus op het schieten.

Je zal je vast wel afvragen hoe dat schieten en rennen dan in beeld is gebracht om het allebei goed te doen verlopen. Deze twee zijn namelijk allebei in first person perspectief. Dit is bij het rennen erg wennen en zal tot scepsis leiden bij sommigen. Maar eenmaal gewend aan het perspectief, werkt het prima. Het is snel en accuraat. Gelukkig is er aan het begin een tutorial die je laat wennen met de besturing. In Mirror’s Edge zijn er vele elementen die laten zien dat het ontwikkeld is door een shooter ontwikkelaar.

Mirror’s Edge is een game met variatie en een verhaal dat interessant, op een stripachtige manier, wordt verteld. Het is misschien niet het meest originele verhaal, maar de manier waarop het beleefd wordt zorgt voor een unieke ervaring. Het rennen en springen gaat snel en intuïtief. De first person camera zorgt voor een nog intensere ervaring.

Conclusie en beoordeling

None

Dit spel is een absolute aanrader voor gamers die een keer iets anders willen. Het spel oogt prachtig en origineel. De slimme techniek waarop een speler door het level wordt geleid is zeer handig en gepaard met de goede soundtrack, blijft het tempo er goed in zitten. Ondanks de korte duur was elk moment een unieke ervaring, die het geld meer dan waard is.
9
Score
90
Score: 90
  • Pluspunten
  • Stijl
  • Tempo
  • Spanning
  • Verhaal
  • Minpunten
  • Tijd

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • hahhaahhaahah,,

  • Op het moment nog veel te duur om voor de gamecommunity te gebruiken lijkt mij, maar als het eenmaal cheap genoeg is zou het best wel voor wat nieuwe gameplay elementen in games kunnen betekenen.

  • Alleen voor de mensen met veel geld dus.

  • dit gaat zo vet worden wanneer het betaalbaar wordt voor ons:D MS wordt nog groter(A) haha sony wat wil je nou dan met blu ray:D hahahahahhahaa

  • ^ Fanboy 1ste klas >_> Best kansloos



    Ontopic: Lijkt mij wel grappig, dan krijg je een reuze DS ^^ De Xbox DS!

  • Alsof iedereen een micosoft surface kan veroorloven. Dign kost 20.000 dollar voor het instapmodel.



    Voor 20.000 dollar mag je dan ook wel verwachten dat ie een ingang heeft voor een tv of andere beeldbron ;-)

  • Zo, dat wordt wel een errug vette uitkomst voor de rts games op de 360. Maarja, idd, wat gaat dat kosten? :P

  • Vet, dan kan ik eindelijk Tiberium Wars goed spelen.

  • $_$

  • Eerst een Wii-remote gerucht van hen, dan een DS-achtige besturing… Microsofts ideeën bak is blijkbaar leeg, maar het gaat waarschijnlijk toch falen.

  • Dit zou wel eens gaaf kunnen uitpakken, mist ze het natuurlijk goed gebruiken als ondersteuning van een game..

    Verder denk ik dat het best wel eens geschikt kan zijn voor zo'n beetje alle arcade games. Als ze het namelijk zo kunnen krijgen dat je bijvoorbeeld een arcadekast-achtige interface geven kan dat best wel cool worden!



    Maar zoals ze zeggen in het bericht, voorlopig nog veels te duur…

  • @jorenmartijn

    Pleurt toch effe op met je fanboy gezeik. Microsoft heeft nooit geclaimed dat het hun technologie is. Nintendo daar in tegen doet als of ze het ei van columbus hebben gevonden. Technologie van de Wiimote bestond al lang dus heeft Nintendo wel een slimme toepassing er voor gevonden: Meer niet.

    Als Nintendo dit zou doen wat Microsoft aan het doen is dan zou het slagen zekker…fanboys zijn zo voorspelbaar.

    Better goed gejat dan slecht verzonnen. Zoals de friendscode, ja dat is pas een online community beginnen: NOT.

  • LoL, voordat Surface betaalbaar in de winkel ligt voor de gewone consumenten is er al lang weer een nieuwe xbox.

  • Voor de volgende xbox, of misschien wel voor die daarna.

  • http://www.youtube.com/watch?v=CZrr7AZ9nCY

  • zal eerder zijn voor de volgende generatie consoles..

  • Ik denk ook dat het voor de volgende generatie consoles is.

    Biedt alvast prachtige mogelijkheden voor de toekomst :)

  • Het idee is wel leuk, maar ze zullen wel echt de productiekosten de kop in moeten drukken om dit realiteit te laten worden. Nu is die MS-Surface nog veel te duur!

  • lijkt me een best goed idee,

    mr wat ik hoor lijkt hij me best prijzig :(

  • Lijkt me wel vet, maar helaas nog wel wat te duur.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren