1. Mirror's Edge (PC)

Mirror's Edge (PC)

Er zijn tegenwoordig veel verschillende soorten transport. Zo kun je jezelf door het verkeer manoeuvreren door middel van auto's, fietsen, brommers en allerlei andere technische hoogstandjes. Maar zonder de uitvinding van het wiel waren al deze voertuigen illusies geweest en zouden we ons nog steeds al rennend/wandelend moeten zien te verplaatsen. Hoewel dit de meest trage manier is om ergens te komen, geeft het in mijn ogen toch altijd de meeste voldoening. Voelt het niet heerlijk wanneer je als eerste bij een veldloop de finishlijn overschrijdt, wetende dat je de juiste route hebt gekozen en die toffe hockeyers te slim af bent geweest? Als je nou de veldloop vervangt door een stad, de toffe hockeyers (lees ook wel kakkers) door politie en de juiste route door... de juiste route, dan kom je uit op: Mirror's Edge.

Het eerste wat opvalt wanneer je de dvd in je station hebt gepropt, is de visuele stijl waarvoor is gekozen. Voor het eerst sinds lange tijd is eindelijk weer eens gekozen voor een 'positieve' toekomstvisie in plaats van het altijd maar grauw en bloederig toekomstbeeld wat meestal wordt geschetst in shooters. Deze positieve toekomstvisie wordt verduidelijkt door de moderne gebouwen waarin vrijwel alleen de 'kleur' wit is verwerkt. Dit toffe gebruik van kleur draagt in bijzondere mate bij aan de unieke spelvervaring en is eigenlijk niet weg te denken uit Mirror's Edge.

De hoge wolkenkrakers en winkelcentra zijn ook de plekken die jij het meest zult gebruiken om je over te verplaatsen. Wanneer jij namelijk wordt verdacht van de moord op een beroemd politicus en je zusje wordt gearresteerd, zijn dit de plekken die het meest veilig zijn. Nu de hel is losgebarsten en de politie je zus heeft, is het aan jou om erachter te komen wie de moord achter z'n naam heeft staan. Maar in een stad waarin de informatievoorziening scherp gecontroleerd wordt door de overheid is dat zo makkelijk nog niet. Daarom komt het goed uit dat jij een uitstekende free-runner bent die wel van zich af kan bijten, het nodige van weapon disarming weet en niet vuil bent van een robbertje vechten.

Als je echter echt succesvol wilt zijn in het volbrengen van je taak is het het beste om vooraf te bedenken wat nou de slimste optie zou zijn. Het goed inschatten van situaties is zeer belangrijk en bijna onontbeerlijk als je het er levend vanaf wilt brengen. Zo spreekt het natuurlijk voor zich dat het niet al te slim is om vier politiemensen tegelijkertijd aan te vallen, maar om ze eerst van elkaar te scheiden en dan één voor één uit te schakelen. Maar wanneer zelfs dit te veel is gevraagd, is de enige overgebleven optie het rennen voor je leven. Dit vormt namelijk de basis van Mirro's Edge. Natuurlijk is het wel leuk om die ene politieman een klap te verkopen, maar daar draait het spel uiteindelijk niet om. Het vinden van de juiste route om zo snel/goed mogelijk bij het eindpunt te komen is waar het in feite om draait. Dit kan op veel verschillende manieren en zorgt zodoende voor enige variatie in de gameplay. Mits je toch helemaal het spoor bijster bent, kun je altijd nog op zoek gaan naar rode objecten die jou laten zien wat de makkelijkste weg naar doel zal zijn. Deze rode objecten zullen echter verdwijnen als je het spel op hard zult spelen. Dan sta je er dus in je eentje voor.

Wanneer je dus blij en vrolijk over daken aan het springen bent, ondervind je eigenlijk helemaal geen hinder van de besturing. Sterker nog, de besturing voegt naar mijn mening echt iets toe aan de het spel en dat terwijl de besturing misschien nog wel het grootste struikelblok had kunnen zijn. Het toetsenbord en de muis doen prima hun werk als voeten en gezicht van Faith. Je kunt het besturen van Faith in principe zien als het besturen van een modale soldaat uit een van de zoveel WO II-shooters alleen dan met runnerpowers die een extra dimensie toevoegen aan de gameplay. Zo zie je dus dat de besturing op geen enkel moment afbreuk doet aan de spelervaring.

Maar wat wel enigszins afbreuk doet aan de spelbeleving is de schandalige lengte van de game. Voor het geval je Mirror's Edge voor het eerst speelt, zul je de game na ongeveer zes tot zeven uur hebben uitgespeeld. Voor het geval je Mirror's Edge voor een tweede keer speelt of na het uitspelen op normal op hard gaat spelen, kun je de speellengte verkorten naar 5 uur. Dit tekort aan speeltijd heeft DICE geprobeerd op te vullen door een Time Trial er aan toe te voegen. Het is maar wat je toevoegen noemt, aangezien het eigenlijk helemaal niks toevoegt. Het rennen tegen je eigen geest voor het verbeteren van je tijd op een bepaald circuit is ronduit saai te noemen en alleen maar zonde van de ruimte op het optiescherm.

Conclusie en beoordeling

None

Mirror's Edge was een gewaagde productie die wel eens helemaal verkeerd kon uitpakken. Maar het eindresultaat mag er meer dan wezen. Het is een overweldigende spelervaring die mij vier fantastische uren heeft gegeven. Iedereen zou eigenlijk zo snel mogenlijk naar de dichtstbijzijnde winkel moeten rennen om de game te kopen.
9,3
Score
93
Score: 95
  • Pluspunten
  • Enigszins interessant verhaal
  • Toffe visuele stijl
  • Besturing werkt perfect
  • Zeer geslaagd concept
  • Minpunten
  • Veel te kort
  • Racen tegen je eigen geest is alleen leuk bij Mario Kart voor de NES

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • lijkt mij niet zo leuk.

  • Valt nog weinig over te zeggen, het is alleen nog maar een aankondiging. Nu wachten op de eerste screens/filmpjes.

  • Jippie 50 uur vampieren afmaken.

  • Zou pas echt leuk zijn als je zelf de vampier was en die John moest afmaken.

  • Vampire Rain was toch dat ongelooflijk erge schijtspel? :')

  • Was zeker een waardeloze 360 game. Alleen Hour of Victory gaat daar nog onder. ;) Lijkt me sterk dat dit voor de ps3 wel ineens leuk wordt.

  • ga toch weg alle vampier games zijn dikke schijt games

  • Deze stap zag ik niet aankomen. De voorganger Vampire Rain kreeg namelijk geen goede cijfers en geen goede verkopen, dus ik snap niet op welke vreemde redenering dit besluit is genomen :S

  • Ik heb aangenomen van recensies en zo dat het eerste deel een bagger spel was dus jah.

  • leukt me wel vette game maar eerst eens de trailer bekijken

  • vind vampieren games as in general rule niet zo geweldig ( en dat is nog zacht uitgedrukt )

  • wacht wel op een screenshot.

  • Vampieren zijn stoer! Maar kan verder nog niet veel over de game zeggen, hopelijk werken ze het goed uit, en maken ze er een beetje een horror game van met flink wat schrik momenten.

  • Vampieren zijn toch echt niet meer zo vet als dat ze ooit geweest waren.

    Wat mij betreft zij ze zelf al helemaal leeggezogen.

  • same crap as usual, ben liever zelf een keer een vampier die op prooi jaagd dan is er miss nog wat aan xD

  • Nee :)

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren