1. Prinny: Can I Really Be the Hero? (PSP)

Prinny: Can I Really Be the Hero? (PSP)

Ik heb mijn meerdere gevonden. U begrijpt dat ik dit niet graag zeg. Wie wel trouwens? Het betekent dat ik heb verloren. Gefaald in mijn doelstelling. Teleurgesteld ben ik. In mezelf vooral. De gewoonte dat ik games altijd volledig uitspeel is aangetast, beschadigd en besmeurd. Het is een desillusie gebleken. Niets meer dan een betekenisloze conclusie. Mijn meerdere heet Prinny. Belachelijke naam trouwens. Hij heeft mij verslagen zonder enige moeite met veel machtsvertoon. ‘Prinny: Can I really be the hero?’ Helaas is het antwoord ontkennend. Een held ben ik niet en zal ik waarschijnlijk ook nooit worden. (zucht)

Prinny: Can I really be the hero?’ is een traditionele 2D platformer ontwikkeld door de Japanners van Nippon Ichi Software. Dezelfde ontwikkelaars zijn verantwoordelijk voor de onvolprezen Disgaea reeks. Voor degenen die bekend zijn met Disgaea is Prinny geen onbekende. In de fascinerende Disgaea wereld is Prinny een pinguïn die enkel en alleen in leven is om de duivelin Etna te behagen. Het verhaal doet de ronde dat de Prinny’s dode zielen zijn van criminelen en moordenaars welke gestraft dienen te worden door het leven als een Prinny in dienst van diezelfde Etna.

Het verhaal van ‘Prinny: cirbth’ is even simpel als grappig. Eén van Etna favoriete maaltijden is zoek geraakt. Uiteraard geeft Etna alle Prinny’s daarvan de schuld met als gevolg dat zij de opdracht krijgen alle ingrediënten te bemachtigen. Alles behalve eenvoudig zo blijkt niet veel later. Men krijgt 10 uur de tijd en 1000 levens. Dat klinkt erg veel, maar is het niet. De game is namelijk gemaakt om dood te gaan. Keer op keer worden de Prinny’s genadeloos de dood ingejaagd. 100 keer dood gaan in één level is niet bepaald een uitzondering. Heb je alle 1000 Prinny’s verspeeld, is het meteen ‘game over’ en kan je opnieuw beginnen.

De gameplay en level design van ‘Prinny: cirbth?’ zijn niet uitzonderlijk. Een level loopt van links naar rechts met allerlei hindernissen en vijanden welke je met springen en/of vechten moet vermijden of verslaan. En zoals bij zo veel andere games is men verplicht een baas te verslaan op het einde van een level. Bazen welke overigens allemaal superieur zijn qua kracht, snelheid en wapens. Na het verslaan van de baas kan de game voortgang bewaard worden en heb je één ingredient van het recept te pakken. Het is duidelijk dat het bijzondere karakter van de game zich niet schuil houdt in gameplay en design.

Naast de verzorgde graphics, humor, muziek, voice acting en te verdienen extra’s onderscheidt ‘Prinny’ zich vooral door de moeilijkheidsgraad. Dit houdt in dat je tijdig moet springen, ontwijken en vechten met een oneindige stoet van afgronden, vuurballen en vijanden. En ook nog eens op hetzelfde moment. Zelfpijniging, frustratie, ongeloof en voldoening zullen allemaal bij je losgemaakt worden. Het hangt geheel van je eigen karakter af hoe deze emoties verdeeld worden tijdens het spelen. De kans is enorm dat de balans doorslaat naar frustratie en ongeloof. Denk je echter dat jij de ware held ben in de gamewereld dan mag je ‘Prinny: Can I really be the hero?’ beslist niet missen. Het is de enige testcase anno 2009.

Andere games spelen en deze laten liggen valt niet mee. In mijn achterhoofd blijft de nederlaag hangen. Een ongemakkelijk gevoel. Zal ik de game maar weer oppakken? Zal ik mezelf wederom pijn doen? Moet ik accepteren dat ik geen held ben, maar slechts een doorsnee sterveling. ‘Prinny: Can I really be the hero?’ bepaalt mijn leven voor dit moment. Misschien moet ik maar een schadevergoeding in gaan dienen bij die idiote sadistische Japanners. Ik weet zeker dat zij zich helemaal rot lachen.

Conclusie en beoordeling

None

‘Prinny: Can I really be the hero?’ is een prima verzorgde traditionele 2D platformer. Verdeeld over meerdere levels rennen en springen van links naar rechts waar op het einde een baas wacht. De titel van de game moet men echter letterlijk nemen. Je kan namelijk de heldendom status bemachtigen als je de game tot een goed einde weet te brengen. Dat daar talloze uren van zelfpijniging, scheldkannonades, stukgegooide PSP’s en zweetplekken voor noodzakelijk zijn, moet men voor lief nemen. Ikzelf ben geen held zo blijkt. “You are a loser dood,” hoor ik de Prinny zeggen.
8
Score
80
Score: 80
  • Pluspunten
  • Graphics, dood
  • Humor, dood
  • Muziek, dood
  • Voice acting, dood
  • Cult game in wording, dood
  • Minpunten
  • Moeilijk, dood

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Boeie het stijltje is al supertof, dus wat maakt het uit?

  • Als het makkelijker is om voor 720p te ontwikkelen moeten ze dat gewoon doen,de meeste mensen hebben toch nog niet een 1080p compatible tv.

  • Laat maar lopen..

  • Het verschil is (tenminste, zeker op 360) ook minimaal. Niet zo'n ramp dus als je het mij vraagt. Ben echt ontzettend benieuwd naar de game ^^.

  • Voor mij wel jammer met Full HD scherm. Wat dus een opgerekte (minder scherpe) game opleverd.

  • hahahahahhahahahahahahahahhahahahahahahahahhahaha!!!



    serieus, wat maakt dat nouw weer uit…

  • De unreal 3 engine moet daarvoor worden aangepast en daar is geen tijd voor.

  • Tuurlijk…

    'k Wacht nog steeds op een Unreal3 Engine game die beter loopt op de PS3 dan de 360 ^/^

    (UT3 buiten beschouwing)

  • 1040 of 720 minimaal verschil? En dat ontwikkelt games, pff.

  • Jammer!

  • Als het makkelijker is om voor 720p te ontwikkelen moeten ze dat gewoon doen,de meeste mensen hebben toch nog niet een 1080p compatible tv.



    :)

  • ik had die gameplay trailer gedownload op 720p en zag er gewoon goed uit op mijn 1080p scherm, zal dus niet zo'n probleem zijn

  • Ik heb liever een nette 720p versie dan een 1080p versie die aan alle kanten hapert :D

  • @ SuperMokum: 1040? En dat loopt rond op een gamessite en bekritiseert ontwikkelaars, pff.

  • Zolang hij dan maar wel 4D word met 120 FPS !

  • Boeie die game word volgens mij hartstikke leip :D

  • Met onze oude SD-tv maakt het mij eigenlijk geen ene bats uit.

  • ik neem hem tog op de 360

  • Is wel waar. Het verschil is te klein om te zien op een scherm met een doorsnee van 150 cm.

    Ook hebben denk ik meer mensen een goedkope HD-Ready TV ipv een Full-HD.

  • Maakt niks uit. Ik bedoel Uncharted draait ook alleen maar op 720p en dat is een van de mooiste games van dit moment!

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren