1. Empire: Total War (PC)

Empire: Total War (PC)

In die goede ouwe tijd die ze vroeger noemden, speelde je nog met je vriendjes op straat. Voetballen op het pleintje voor je huis, tikkertje, verstoppertje en oorlogje spelen. Ja, oorlogje spelen dat was me toch eens wat. Je had zogenaamd een geweer in de hand, rende door de straat en maakte geluidjes net alsof je schoot. Wanneer je dan een vriendje zogenaamd raakte viel hij ‘dood’ neer op de grond of zei hij dat hij niet geraakt was. Toen je wat ouder werd ging je achter de computer oorlogje spelen met shooters of met strategy games. Grote kans dat je dat deed met een game uit de Total War-serie. En nu worden we allemaal weer even kind met de nieuwste telg uit de Total War-serie. It’s time to build an empire. It’s time to conquer the World. It’s time for Empire Total War.

Bij dit deel zijn we aanbeland bij de Republiek der Zeven Verenigde Nederlanden, je kunt beter zeggen: het vroegere Nederland maakt zijn opwachting in Empire: Total War. En zo zijn er nog veel meer landen uit de geschiedenis die de wereld rijk is. Zo vinden we de voorouders van de Duitsers en hebben we nog geen groot Oostblok aan onze rechterhand. Wonen er op het pas ontdekte Amerikaanse land nog veel Indianen en zijn de Fransen en Britten nog druk aan het oorlog voeren om de Verenigde Staten van Amerika aan het stichten.

Daardoor komen we gelijk bij een heerlijke toevoeging van het spel: de Road to Inpedence. Je kunt het zien als een uitgebreide tutorial, maar daarmee doe je het echt tekort. Ben je een new kid on the Block dan is het slim om de Road to Inpedence te doorlopen, wanneer je een oude rot bent in het vak dan kun je gelijk beginnen met de campagne. Maar, er is één grote maar, wanneer je dat doet dan mis je een complete ervaring. Je kunt de geschiedenis zelf naspelen en de VS stichten. Dat idee klinkt gewoon erg goed en dat is het ook. Doormiddel van verschillende hoofdstukken en opdrachten verover stukje bij beetje het Amerikaanse land van de Fransen en de inheemse bevolking. En misschien nog wel het belangrijkste is dat je stukje bij beetje leert hoe het spel in elkaar zit.

In Empire: Total War zijn nogal wat dingen verandert wanneer het aankomt op het regeren van je land. In de voorgaande delen verzoop je gewoon in de mogelijkheden die je had en de gegevens die je kon bekijken over je rijk. In dit deel is dat bijna compleet overboord gegooid en is het een stuk overzichtelijker geworden. Je regeert je rijk nu niet meer alleen, maar samen met je ministers. Je ministers hebben allemaal een verschillende functie en verschillende invloeden op het spelverloop. Bijvoorbeeld: je minister van Financiën heeft bepaalde eigenschappen, waaronder dat hij erg goed met geld overweg kan, daarmee kun je bepaalde geldbonussen krijgen zoals extra inkomsten uit handel met andere landen. Een nadeel kan zijn dat het een luide donder is en dat je daardoor het gebied dat je kunt belopen in één beurt is verkleint.

Nieuw zijn ook de technologieën die allemaal een bepaalde invloed hebben op het gehele spelverloop. De technologieën zijn verdeelt in verschillende categorieën zoals de economische sector en de militaire sector, en als laatste is er nog de maritime sector. De technologieën zijn een soort updates voor je leger of voor je burgers. Ze zijn broodnodig omdat je zonder de juiste technologieën niet het gewenste gebouw kan bouwen of de unit kan trainen die je wilt. Een nadeel is wel dat het een hele lange tijd duurt voordat een technologie klaar is en dat je in het begin vaak maar één technologie per keer kunt onderzoeken.

De makers hebben vast en zeker gedacht; we moeten zoveel mogelijke nieuwe dingen in Empire: Total War stoppen en daarmee verandert Empire: Total War in een soort van Ter Land, Ter Zee en In De Lucht. Het komt er op neer dat het nu mogelijk is om ter zee ten strijde te trekken en de schepen van je oorlogsvriend te laten zinken. De zeeslagen waren al te vinden in de voorgaande delen alleen waren ze niet speelbaar en werden ze gesimuleerd. Nu kun je ze dan eindelijk zelf spelen en dat brengt iets schitterends op het beeld. Het ziet er schitterend uit maar bij grote zeeslagen raak je het overzicht al snel kwijt. Daardoor simuleerde ik al vaak weer de zeeslagen en speelde ze alleen wanneer het met weinig schepen was.

Is er dan wel iets onveranderd gebleven? Jazeker wel. De veldslagen zijn nog steeds episch en erg diepgaand én vooral is het een oogstreling voor je oogbal. We zien nog steeds duizenden manschappen op het beeld die elkaar verrot schieten en huisjes binnen trekken, flanken en vanuit de rug aanvallen. Eerlijk waar ik heb nog geen spel gezien die dit overtreft. De tactische mogelijkheden zijn ongekend, ik had het al gezegd, je kunt huizen binnentrekken wat voorheen niet mogelijk was. Je kunt je units laten schuilen achter zelf gemaakte zandmuren of wanneer het close combat wordt, pakken de soldaten hun bajonetten en steken in op de tegenstander. Het is werkelijk waar een ongekend hoog niveau voor detail. Dankzij de geweren is er gewoon een compleet nieuwe wereld geopend en zijn er veel meer mogelijkheden.

En om af te sluiten, nog iets dat verbeterd is: het online gedeelte. Wanneer ik Medieval II: Total War speelde had ik altijd problemen met het online gedeelte. Bij Empire: Total War is het verbeterd en om je gevecht te vinden is het een stuk overzichtelijker geworden. Gewoon simpel een lijst met gevechten op een rij. Wil je het toch in categorieën? Dat kan. Je klikt zeegevechten aan en je kiest er een uit. Wanneer je dan speelt kies je je land en de units die je wilt gebruiken. Wanneer je dan speelt, speelt het net als een normale veldslag of zeeslag. De keren dat ik speelde ben ik dan ook volledig ingemaakt omdat het erg anders speelt als de normale offline veldslagen. Iedereen heeft zijn eigen tactiek en het is soms moeilijk om daar op in te spelen. Dat maakt het lekker afwisselend omdat elk gevecht anders is als degene daarvoor, dat je zo nu en dan eens lag hebt maakt dan niet uit. En zo is \\\'t met het hele spel.

Conclusie en beoordeling

Dat dit zeker weer een topper is en de beste Real Time Srategy is op het moment mogen we wel zeggen. Alles komt samen in Empire: Total War. Je voelt je ook daadwerkelijk weer een klein kind door de epische veldslagen, de schitterend uitziende zeeslagen, het simpele toch diepgaande management gedeelte en dan is er nog de Road to Indepedence die je de geschiedenis laat herleven. Dat de grote zeeslagen dan onoverzichtelijk worden en het erg lang duurt totdat de technologieën beschikbaar zijn, zijn smetjes die geen afbreuk doen aan het complete pakket dat je krijgt voorgeschoteld. Heerlijk toch dat oorlogje voeren?
9
Score
90
Score: 90
  • Pluspunten
  • Grafisch zeer sterk
  • Epische veldslagen
  • Zeeslagen...
  • Online afwisselend
  • Road to Inpedence
  • Minpunten
  • Technologieën kosten te veel tijd
  • Die soms erg onoverzichtelijk zijn

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Zouden er dan nu nog add-ons verschijnen? Beetje laat lijkt me, zeven maanden na de release. Zeker met een racegame als GRID op komst…

  • GRID owns

  • Misschien omdat ze bezig zijn met het volgende deel?

  • Komt geen vervolg meer van Bizarre…allang bekend

  • Geen vervolg ? , ik dach dat deze reeks nogal goed had verkocht, maar blijkbaar niet dus.

  • PGR4 was mn eerste aankoop voor de 360…

    Dijk v/e game imo moet 'm nog steeds online checken, damn! No time :(

  • Bizarre heeft groot gelijk PGR was een leuke serie helaas verder maar time to move on.

  • Deel 2 is de beste. Ik weet nog goed hoe veel uren ik nog versleten heb aan die game. Mijn beginperiode op x box live… Zaaaaaalig was dat!

  • JONGENS GROOT NIEUWS. BIOSHOCK GAAT VEFILMD WORDEN.Gore verbinski gaat hem Regiseren. Als je denkt wie is dat. DAt is de knakker die The ring regiseerde. UHm hij heeft trouwens ook de hele pirates of the caribbean gefixt. Ik weet het de, hele zooi denkt \"Games daar ken je geen films van maken\". Nou dit is de gast die dus van een atractiepark rit een complete film heeft weten te maken. En dit geeft me goede hoop. Ik had dit nieuws als scoop naar IG gestuurd. Maar die flikkers posten het niet.En mensen die aintitcool.com kennen en af een toe lezen weten dat die site zelden liegt aangezien hun bronnen heel betrouwbaar zijn. Willen jullie meer weten. Voordat IG dit Niews 2 jaar later post als de film uit komt



    http://www.aintitcool.com/node/36686



    Mazzel(sorry dat ik bij dit artikel post) Maar als IG zo dom is de scoop die ik hen stuur niet te posten.Vertel ik het jullie wel


  • Sjah… heb daarjuist ff de Grid-demo gecheckt, en damn,
    ben toch wel teleurgesteld over de gameplay… :(

    'k Dacht aan een mix van PGR en TOCA, maar spijtig.

    Het geluid en 't schaatsend rijgedrag staan me dus niet aan,
    grfx, interface etc dus absoluut wel, soit we zien wel bij release.

    Hopelijk kan MS dus de positieve lijn doortrekken met de PGR-reeks.
    zij het met andere devs of niet, laat deeltje 5 maar komen :-)

  • @Gamerfan26:

    Ze zijn toch niet zo dom als jij denkt dat ze zijn :P . Het was gepost om 14:09.

    http://www.insidegamer.nl/pc/bioshock/nieuws/20740/BioShock-verfilming-door-Gore-Verbinski.html

  • denk dat als alle assist uitstaat.. het rijgedrag wel iets anders word.

    maar dat schaatsenderijgedrag stoorde mij ook een beetje moet ik zeggen!

  • zo lang het maar goed blijft vind ik alles best

  • 2 en 3 zijn vet.4 vind ik een stuk minder,al is ie grafisch net zo goed of ietsje beter.daarom heb ik 2 en 3 gehaald en 4 weggedaan.

    en speel ze weer met veel plezier!!!

  • Er komt toch ook wel een deel 5 neem ik aan? Hebben ze nou de gehele PGR licentie aan Microsoft gegeven of alleen het vierde deel?

  • niemand speelt pgr 4 nu nog dus tja,,,

  • Beetje laat voor add-ons. :(

  • Ja het lijkt me dus dat de serie er aan gaat..

  • Microsoft lijkt me nou niet echt de goede ontwikkelaar voor een serieuze racegame. Microsoft kennende word het \"graphics, but no gameplay\". Zeg nou zelf, heeft Microsoft ooit een racegame gemaakt (en niet uitgegeven, maar ontwikkelt) die échte gameplay heeft? Nee? Dat is de rede. Alleen maar \"free roaming racing\", wat eigenlijk alleen een reden is om het spel af te raffelen. Maak kennis met de methode die Microsoft (lijkt) te gebruiken. Maak een omgeving, een paar auto's, zorg dat de graphics/physics in orde zijn, en breng het naar de winkels, laat de $€ maar komen! Ik vertrouw ze niet in het zelf ontwikkelen van dit soort games. En dan maar hopen dat Microsoft game Studios een nieuwe start maakt, anders zie ik geen reden om een nieuw deel in de PGR serie te kopen.

  • wat wil je als GRID eraan komt. Hop, PGR4 in de prullenmand.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren