1. Resident Evil 5 (X360)

Resident Evil 5 (X360)

Een grote bijl doordrenkt met bloed vliegt de lucht in. Een moment houd de menigte, bestaande uit geïnfecteerden, zijn adem in. Dan spant de beul zijn spierballen aan en komt de bijl terecht op de nek van een onbekend persoon. Je hoort zijn hoofd vallen, not a good way to go. Vervolgens draait de beul opeens jouw richting op, hij ziet je. De geinfecteerden krijgen je ook door en komen massaal op je afrennen. Snel grijp je een kast om de deur te blokkeren, alles lijkt goed te gaan. Tot het moment waarop het plafond bezwijkt onder de druk van tientallen geinfecteerden en de ze ook via het plafond binnen vallen. Op dat moment is er nog maar een oplossing, rennen voor je leven!

Je speelt als Chris Redfield, een oude bekende uit Raccoon City. Meteen vanaf het begin is het duidelijk dat je deel vijf niet alleen speelt, maar samen met een partner, Sheva. Sheva is een Afrikaans meisje waarvan de ouders slachtoffer zijn geworden van biologische wapens. Een goede reden dus om het leger te joinen en Chris bij te staan in deze missie. Het spel begint ergens midden in een door terrorisme verscheurd Afrikaans land, waar de mensen slachtoffer lijken te zijn geworden van biologische terreur. De eerste levels verlopen soepel en spelen lekker weg, al lijkt het een van de eerste levels in het spel akelig veel op het begin van het vorige deel, Resident Evil 4. Dit zorgt toch voor een nare bijsmaak, alhoewel dat natuurlijk wel een moddervet level was.

In het spel werk je dus samen met Sheva. Dit kan je solo doen, maar het grote pluspunt van Resident Evil 5 is dat je dit ook in co-op kan doen. Dit werkt heerlijk. Vele andere games mogen hier een voorbeeld aan nemen. Maar, als je alleen speelt, werkt het helaas niet altijd even lekker. Sta je bijvoorbeeld in een smal gangetje, dan zal ze niet aarzelen je rug vol te pompen als er vijanden binnenkomen. Dit is erg frustrerend en het kost ook nog eens onnodig veel kogels, terwijl je de kogels zo hard nodig hebt in Resident Evil, want als je zonder komt te zitten ben je ten dode opgeschreven. Ook is Resident Evil een spel dat je in je eentje hoort te spelen. Niet met iemand bij je. Dit neemt een flinke hap uit de hoeveelheid angst, maar is deze weleens aanwezig in het spel?

Nee, want angst ontbreekt. Terwijl ik het spel doorgespeeld heb ben ik geen een keer geschrokken, in tegenstelling tot deel 4, waar ik om de haverklap in de hoogste boom zat. Dit heeft meerdere redenen. Om te beginnen het samenwerken met Sheva. Doordat je met zijn tweeën bent verdwijnt het gevoel dat je er alleen voor staat grotendeels. Dat gevoel is naar mijn mening erg belangrijk in een survival horror titel, dat angstaanjagende gevoel van eenzaamheid. Wie herinnert zich het begin van deel 4 - een verlaten huisje in de middle of nowhere -niet, waar de mensen waarmee je op de beginlocatie op een gruwelijke manier omkwamen?

De tweede reden is dat het spel zich grotendeels overdag afspeelt. Een schande, een horror spel hoort zich per definitie in het donker af te spelen. Ten derde, de omgevingen. Deze zijn totaal niet van toepassing op Resident Evil. Ok, in het vorige deel was het te accepteren doordat de omgevingen zo\\\'n n dreigende sfeer hadden. Maar hier komen Chris en Sheva uit een ondergronds labyrint dat rechtstreeks uit een Indiana Jones film gerukt is. Niet dat het niet mooi is vormgegeven, het past gewoon totaal niet bij Resident Evil. Dit is zonde, hier hadden de makers rekening mee moeten houden. Voor mijn gevoel hebben zij teveel hooi op hun vork genomen en hadden ze beter bij de oorspronkelijke Resident Evil sfeer kunnen blijven hangen.

Grafisch is het spel ook niet je van het. Er zijn talloze games die grafisch meer pracht en praal bieden, terwijl je in zo\\\'n spel als Resident Evil 5 echt het bovenste van de plank verwacht. Zonde. De omgevingen zijn leuk, maar niet echt interessant. De oude ondergrondse aztekenwereld was het enige echt mooie plekje in deze game, wat genoeg zegt aangezien het niet in het spel thuishoort. Het spel is grafisch geen drama, maar ik had er duidelijk meer van verwacht. De vormgeving van de wapens had ook wel iets beter gekund, net als de vele kippen soorten in het spel.

De gameplay werkt in het begin zeer soepeltjes. Zombies komen als vanouds op je afgerend, met verschillende knuppels, speren en zelfs met een motorzaag. Deze melee stijl, samen met de ietwat houterige besturing, zorgen voor een gezonde spanning in de strijd. Later in het spel verdwijnt deze spanning echter totaal. De makers van het spel moeten gedacht hebben, wat doen we om de gameplay zo goed mogelijk ten gronde te richten? Ok, we geven de geïnfecteerden bazooka\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\'s en machinegeweren! Belachelijk als je het mij vraagt. Het vechtsysteem wordt zo aangepast dat je nu achter een muurtje kunt gaan schuilen om vanaf daar te schieten. Het werkt voor geen ene meter, dit had zo veel beter gekund. En geïnfecteerde lui met machinegeweren, kom op mensen...

Het inventory system zoals je dat kende uit deeltje 4 is ook totaal verdwenen, nu heb je een paar vakjes waar je je wapens, kogels en herbs in kan stoppen. Bijlange na niet zo tot in perfectie uitgewerkt als in deel 4, waarom hebben ze dit aangepast? Misschien vanwege de co-op, maar daar hadden ze wel wat beters op kunnen bedenken. Ook mijn persoonlijke held uit deel 4 is weg. Wie? De merchant! Dat vieze kereltje in zijn pak die overal opdook om wapens aan je te verkopen en waar je je schatten kwijt kon. Nu is het aanschaffen van nieuwe wapens, waar er in deel 4 wel mooi veel van zijn, te doen na elk apart stukje verhaal. De wapens zelf zijn wel erg interessant en werken goed. Niks anders dan in deeltje 4.

Het verhaal wat wordt verteld is wel vrij makkelijk op te pikken waar resident evil 4 stopte. Er is iets aan de gang waardoor de mensen geïnfecteerd raken, en het verhaal draait er om dat Chris en Sheva erachter komen wat dit veroorzaakt. Dit gedeelte is nog wel interessant, iets wat niet gezegd kan worden van een ander gedeelte. Het gedeelte waarin Chris op zoek is naar zijn oude partner Jill Valentine, die op een vreemde manier ook in het hele verhaal zit. Echt, dit slaat zo de plank mis. Om op het totaalplaatje terug te komen, behalve de personages heeft dit verhaal niks met vorige delen. Wat terugblikken op wat daar gebeurde, niks meer. Veel te ver afgedwaald van waar het in essentie om ging, wat er o.a. in Raccoon City gebeurde.

Resident Evil 5 kon bij lange na niet waarmaken wat ik ervan had verwacht. Ik, en iedereen met mij, die deel vier heeft gespeeld zal het erover eens zijn dat Resident Evil 5 een stapje terug is. Niet alleen stellen de besturing en het verhaal teleur, er is geen angst in het spel. Geen moment ben ik opgeschrokken en gillend uit het raam gesprongen. Dit is een grootste gemis in deze Resident Evil. Het neemt allemaal niet weg dat Resident Evil 5 een redelijk spel is, maar het had zoveel meer kunnen en moeten zijn.

Conclusie en beoordeling

None

Het spel kon zijn belofte niet waarmaken. Het is een achteruitgang ten opzichte van deel 4, ookal was dit wel een erg geniaal spel. Resident evil 5 in co-op spelen is wel goed te doen. De gameplay valt na een paar uurtjes spelen ver terug en echt bang zal je nooit worden van dit spel. Een spijtige conclusie.
6,7
Score
67
Score: 65
  • Pluspunten
  • co-op
  • Veel wapens
  • Zombies met knuppels
  • Minpunten
  • Totaal niet angstaanjagend
  • Niet zo\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Ik dacht dat ze die lelijke bek van banjo gingen veranderen van de vroegere screenshots, maar blijkbaar blijft hij even lelijk…. Vond hem op de N64 stukken mooier

  • N64 blijft episch. maar dit ziet er absoluut niet verkeerd uit.

  • Erg vet, die trailer blijft overigens ook geniaal :).

  • Hopelijk brengen ze hem op de PC uit, want ik heb geen zin om een X360 hiervoor te kopen… :p :D

  • ziet er leuk uit, ben benieuwd wanneer hij uitkomt

  • Ziet er wreed uit!



    More More More:9

  • heb het spel nooit gespeeld

    maar ziet er wel vrolijk uit



    misschien iets voor de koude winterdagen

  • Wow ziet er super vet uit !! :O * Kwijl*

  • Ziet er vet uit, een must-have voor mij. <3 Banjo-Kazooie. :D

  • Hehe ziet er niet verkeerd uit. ^^

  • Ziet er cool uit vind ik!

  • Ziet er zeer lekker gepolijst uit… Samen met die Spyrogame wordt dit een leuk jaar ;-)

  • Ziet er wel vrolijk uit.

  • ziet er beetje saai uit.. hoop dat ze gewoon oude banjo met x1000 polygonen ofzo

  • Meer Meer:D

  • Wordt dit een racegame met vliegtuigen en boten? o_O

  • Wordt dit een racegame met vliegtuigen en boten? o_O



    Ik hoop tenmiste dat dat een onderdeel van het spel is.

    Ik zou graag verder willen gaan met de oude vertouwede rode, gele veren en blauwe eggs:]

  • WWM :D

  • rofl, bij die 2e screen en dan rechtsonder krijg ik een Mario gevoel XD

  • wow zit er wel weer nice uit!!



    ik heb wel weer zin om ook al die muzieknoten te zoeken :P

    als die er tenminste er nog in zitten ik hoop van wel

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren