1. Dead Space (X360)

Dead Space (X360)

Stel je eens voor wat er zou gebeuren als wij Bob de Bouwer de ruimte in zouden sturen, om daar een gigantisch ruimteschip te gaan repareren. Na wat hulp van zijn vriendjes zou het klusje zo geklaard zijn en kan er weer overgeschakeld worden naar een leuk liedje. Echter, wat zou er gebeuren als wij Bob de B. naar het ruimteschip U.S.S. Ishimura zouden sturen, een plek vol monsters en afgrijselijk geweld? Ik denk dat Bob door zou draaien uit pure angst en zichzelf met zijn volautomatische boormachine door zijn kop zou rammen. De U.S.S. Ishimura is namelijk een plek vol angst, krankzinnigheid en geweld. Kan jij het beter dan Bob?

Dit is het spelprincipe van de horrorgame Dead Space, afkomstig van de makers van The Godfather. Je speelt het spel met de monteur Isaac Clarke. Samen met wat collega’s arriveer je bij het in nood verkerende ruimtestation Ishimura. Terwijl er contact wordt gezocht met het gigantische mijnschip, gaat er iets mis. Met veel kabaal gaat het kleine reparatieschip op de Ishimura af, overal gaan alarmbellen rinkelen. Gelukkig krijgt de piloot het toestel bijna heelhuids op de Ishimura en overleven Isaac en zijn collega’s de crash. Hier begint het spel en na het ingaan van de eerste de beste kamer wordt Isaac al gescheiden van zijn collega’s.

Nadat je erachter komt dat je er alleen voor staat, vindt je al snel een pistool. Dit pistool is hard nodig om de gemuteerde inwoners van de Ishimura van je af te houden, de zogenaamde Necromorphs. Deze monsters zijn ronduit angstaanjagend te noemen. Ze hijgen, ze sleuren, ze volgen. Vaak komen zij ook nog eens in groepen, het liefst nog onverwachts ook. Dit zorgt voor de nodige schrikmomenten. Gelukkig krijg je de beschikking over een redelijk groot arsenaal aan wapens, beschikbaar in de online shop van de Ishimura. Maar met dom knallen ben je er nog niet, het is de bedoeling dat je richt op de ledematen, om de vijand hier van te ontdoen. Terwijl het zich voortslepende monster, met terechte woede, nog een uiterste inspanning doet om Isaac te bereiken, maak je deze mutant af door middel van een flinke trap op zijn kop.

Bij het ontleden en afslachten van de Necromorphs spat het bloed in het rond. Dead Space is een spel dat niet geschikt is voor mensen met een zwakke maag. Overal in het schip zul je de meest ranzige taferelen aantreffen, veel fantasie is niet vereist om je voor te stellen wat er op zulke plekken allemaal gebeurd is. Het is de verdienste van het spel dat het ook oprecht smerig is, dit hoort bij een spel als Dead Space. Dead Space is qua sfeer ook een van de betere spellen in zijn genre. De bedompte gangetjes, de op het eerste gezicht verlaten ruimtes, de Necropmorphs die zich verstoppen in die ruimtes, dit allemaal bij elkaar opgeteld zorgt het voor een sfeer die zijn weerga niet kent. Om deze sfeer te creëren moet het spel grafisch goed in orde zijn, en dat is Dead Space zeker. De locaties die zich aan de buitenkant van de Ishimura afspelen zijn een verademing, net zoals de geluidseffecten dat zijn. Het ontleden en kapot trappen van monsters in een game heeft zelden zoveel voldoening gegeven!

Op het gebied van besturing doet Dead Space het ook goed. Je manoeuvreert Isaac vanuit het derdepersoon perspectief door de Ishimura, wat allemaal erg soepel loopt. De besturing is echter niet heel vernieuwend, maar dit is ook niet nodig. Persoonlijk ervaarde ik de besturing zoals de besturing in een spel als Resident Evil 5 had moeten zijn. Wat wel vernieuwend is, zijn de holografische projecties in plaats van een beeldvullende kaart. Isaac drukt een knopje in en vervolgens verschijnt er zo’n projectie in het scherm. Andere voorbeelden zijn de levensmeter, die op de rug van Isaac zit, en het schermpje waarop je ziet hoeveel kogels je over hebt, deze zit op het geweer zelf. Deze manier van het weergeven van de head-up display draagt bij aan de algehele sfeer van Dead Space, uitgever E.A. bewijst dat ze wel degelijk vernieuwing in games kunnen stoppen.

Een ander vernieuwend punt zijn de momenten waarop Isaac buiten de Ishimura treedt. Zuurstof is hier, vanzelfsprekend, gebrekkig. Helaas is Isaac een mens en kan hij hier dus niet ademen, je zult snel van punt A naar punt B moeten gaan. Dit gaat niet met gewoon dom sprinten, je bent immers in de ruimte. Dus loopt Isaac met zware, trage en lompe stappen, waarbij er opgepast moet worden voor rondvliegend puin. Deze kunnen vliegen doordat er in de Ruimte geen zwaartekracht is. Dead Space maakt goed gebruik van dit gegeven, maar vooruitgang gaat altijd met horten en storten. De momenten waarop je op een platte ondergrond loopt zijn verbluffend leuk om te spelen, maar er zijn ook momenten waarop je moet gaan springen. Dit is het best vergelijkbaar met de binnenkant van een bal, je springt van de ene naar de andere kant, om aan de andere kant met de voeten op de grond te gaan staan. Hierdoor draait de hele spelomgeving om, dit kan voor de nodige desoriëntatie zorgen, mede doordat een goed overzicht ontbreekt.

Gelukkig dat deze kleine minpuntjes niks af doen aan de algehele ervaring, de sfeer die in Dead Space hangt blijft bloedstollend. Het gevaar ligt werkelijk overal op de loer, Necromorphs kruipen overal rond en als je dat al dan wel niet overleeft heb, moet Isaac de buitenlucht in, om het daar op te nemen tegen de zwaartekracht. Het rondlopen aan de buitenkant van de Ishimura is en blijft een mooie game-ervaring. Op deze momenten is de Ishimura in volle glorie te bewonderen, het ziet er werkelijk waar erg indrukwekkend uit. De duistere kamers van de Ishimura zijn echter ook zeker het aanbevelen waard om even te gaan bekijken, geniet echter niet te lang van deze mooie beelden, Dead Space blijft immers een survival horror game. Dit soort games moeten om te slagen in hun genre goed zijn, erg goed. Dead Space is gelukkig meer dan erg goed, het is fantastisch. Ik heb vele survival horror titels mogen spelen, maar Dead Space is en blijft een onvergetelijke ervaring. Vergeet de Death Star uit Star Wars, vergeet Capt. Kirk en zijn Enterprise, ik nodig jullie allemaal uit voor een bezoekje aan de Ishimura!

Conclusie en beoordeling

None

Dead Space blijft een ervaring die iedere gamer zou moeten meemaken. De verkoopcijfers vallen echter tegen, dit is zonde. Misschien is dit omdat het spel midden in de najaarsstorm van 2008 is uitgekomen, terecht is het zeker niet. De vernieuwing is in deze game zeker aanwezig door middel van de gewichtloosheid en de head-up display. Maar de vraag blijft natuurlijk, is Dead Space een echt goede survival horror titel? Mijn antwoord is; aanschaffen, nu.
9,3
Score
93
Score: 95
  • Pluspunten
  • Sfeer
  • Audiovisueel spektakel
  • Ontleden was nog nooit zo leuk
  • Minpunten
  • Af en toe disoriëntatie
  • Sommige gangetjes worden snel saai

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren