1. World in Conflict (PC)

World in Conflict (PC)

Het is zover er is weer een oorlog uitgebroken: de koude oorlog. Iedereen weet dat er niks ergs gebeurd is tijdens de koude oorlog, maar wat als het wel tot een echte oorlog had uitgelopen, hoe had de wereld er dan uitgezien? Dat dachten de ontwikkelaars Massgate en Sierra ook en daarom is er nu World in Conflict. Een RTS die je nooit eerder hebt gezien, maar is het ook geslaagd?

Hele andere weg:

Je zult wel denken:’’oh joepie weer zo standaard strategie game. Even een gebouwtje hier, grondstoffen halen daar, zo veel mogelijk tanks maken en aanvallen maar!’’. Als je zoiets dacht heb je het helemaal fout gedacht. World in Conflict doet het heel anders dan de standaard Strategie spellen zoals Starcraft of een willekeurige Command and Conquer. Niks geen gebouwtjes maken of even snel drie tanks maken en de nieuwelingen kapot

maken die je hebt uitgedaagd zodat je weer een win erbij heb. Nee, dit spel doet het anders. Ten eerste speel je hier met maximaal 8 tegen 8 en niet maximaal 4 tegen 4 zoals de meeste andere spellen. Ten tweede moet je hier geen basis bouwen en door alles up te graden betere en sterkere units krijgen en zo de vijand te verslaan. Ten derde je kan geen grondstoffen krijgen door een gebouwtje er voor neer te zetten, maar je krijgt maximaal 6000 punten, de zogehete Reinforcement Points waar je units voor moet kopen en hoe sterker de unit hoe meer punten ze kosten natuurlijk, die punten krijg je terwijl je speelt (dit gaat best snel), en als er een unit vermoord word krijg je de punten die hij waard was er langzaam weer bij, zo kan je nooit heel veel units maken en over de vijand heen lopen met je 100 tanks, maar moet je strategies denken. En last but not least je moet de vijand niet verslaan door zijn basis te vernietigen, maar door punten op de map te veroveren en dan te verdedigen, waardoor er een balk boven aan je scherm steeds meer word gevuld met de vlag van de factie die jij speelt, of de vijand zijn territorium steeds kleiner word.

De gameplay:

Zoals ik al had gezegd is de gameplay van dit spel heel anders als de gameplay van bijvoorbeeld een Command and Conquer. Als je in multiplayer een server joint moet je aller eerst een kant kiezen voor wie je wilt spelen dit is aan de ene kant altijd Rusland en aan de andere kant de NAVO of de U.S.A. Als je dat hebt gedaan moet je een rol kiezen die je wilt gaan spelen. Een rol zeg je, wat is dat? Nou in World in Conflict moet je uit verschillende rollen kiezen die je wilt spelen. Deze rollen slaan op het type units waarin je gespecialiseerd bent. Je hebt 4 rollen, die rollen zijn Armor, Infantry, Air en Support. De namen verraden de rollen al wel een beetje maar behandel ze toch even kort. Bij Armor heb je de tanks van kleine lichte tanks die zijn om te scouten en het

lichte geschut weg te halen tot de heavy tank die tegen alles goed is wat op 4 wielen staat. Verder heb je nog een medium tank die er een beetje tussen zit, een transport voertuig en een amfibie voertuig. Bij infantry heb je het bezit over alle infanterie dit zijn anti-tank, anti-infantry/air squads een sniper en een infantry die bruggen en gebouwen kan opblazen. Air, wat zou Air nou hebben? Inderdaad helikopters een scout helikopter, eentje met een anti-air raket, een transport helikopter en niet te vergeten een helikopter voor het zware geschut. Bij support heb je alles wat maar support kan geven zoals artillerie’s, anti-air units en voertuigen die jou units kunnen repareren, dus soms is het je redder in nood.Als je een bepaalde rol kiest zal je als eerste de units kunnen selecteren en laten bezorgen die bij die rol passen. Ook kan je voertuigen van andere rollen nemen, maar die units zijn wel duurder dan normaal, daarom is samenwerken van levensbelang bij dit spel. Als je ergens niet doorheen komt, omdat er te veel helikopters zijn zorg dat iemand met de rol van support anti-air met je meestuurt zodat je alsnog die plek kan innemen. Ook komen je units niet uit een fabriek, nee ze worden gedropt uit een vliegtuig en daar moet je 20 seconden op wachten dus kijk uit wat je doet je kunt niet 1,2,3 versterking oproepen van je zelf.

Singleplayer

Rusland heeft besloten West-Europa aan te vallen, en alle NAVO troepen die daar zijn worden overrompeld door de Russen. Amerika moet ingrijpen en alles komt weer goed. Fout Rusland opent een aanval op Amerika. Seattle word aangevallen en valt onder Russische handen, omdat alle troepen nog in Europa zijn. Dit verhaal word verteld door Cut-scenes en ziet er goed uit en trekken je het spel in. Helaas duurt dit allemaal maar 10 a 12 uur.

Multiplayer:

Er zijn al een aantal dingen genoemd hoe het er aan toe gaat in het spel dus ook in de multiplayer. Je hebt in de multiplayer 3 soorten modus die je kan spelen. Die modus zijn: Domination, Assault en Tug Wars. Ik zal de modus even kort uitleggen.In domination heb je een map waar een aantal locaties op staan die je moet veroveren door er met 1 of meer units in een cirkel te gaan staan, zo locatie die je moet veroveren bestaat meestal uit 2 of 3 cirkels waar je units in moet hebben en in sommige gevallen zijn het 4 cirkels. Hoe meer punten je bevat hoe sneller het balkje boven aan je scherm gevuld word met de vlag van de factie die jij

speelt. In assault heb je ook weer die cirkels maar dit keer niet over heel de map, maar op 1 punt en dan moet je met je hele team dat punt zien te veroveren, waardoor de vijand verder terug gedrongen word en verderop in het spel weer een locatie komt dat je moet veroveren. Zo moet je de vijand helemaal terug dringen en als je dat gelukt is heb je gewonnen. Bij Tug Wars heb je in het midden van de map 3 punten over heel de lengte of breedte verspreid (ligt eraan hoe je het bekijkt) en die moet je met jou team zijn te veroveren. Als je dat gedaan hebt verschuift die lijn een stukje verder de vijand zijn kant op en moet je dat weer veroveren, maar in tegenstelling tot Assault kan de vijand hier die lijn weer terug dringen naar jou kant en zo weer helemaal terug slaan. Verder zit je hier ook met die reinforcement points en heb je ook een speciaal gebied waar je, je units moet droppen, dus het kan niet zomaar over de hele map. Natuurlijk verschuift deze drop zone bij de modus Assault en Tug Wars, anders zou jij een grotere afstand moeten afleggen dan de vijand wat gemeen zou zijn. In de multiplayer krijg je ook terwijl je speelt Command points waarmee je speciale dingen kunt kopen, zoals een Air Strike, Carpet Bomb en in het ergste geval een Nuke. Je kunt ook dingen kopen die je team helpt zoals een voertuig laten droppen of een brug repareren, zodat je beter bij de vijand kunt komen. Ook handig voor de multiplayer is dat je, je microfoon kan gebruiken voor een ultieme samenwerking.

……………:

Maar is het ook geslaagd? Herinner je, je dat zinnetje nog toen je begon met lezen aan deze recensie. Nou naar mijn mening wel. Het is vernieuwd en is weer wat anders dan al die standaard RTS games. En het ziet er nog steeds goed uit voor zijn leeftijd. Ookal zoom je in zie je alle infantry lopen en zie je ook het gras en ga zo maar door. Al denk ik wel dat World in Conflict een spel is waar je van moet houden en wat je een goed concept vind en dit spel hele dagen spelen kan ik ook niet, daarvoor moet je echt hardcore zijn, maar het is een leuk spel om soms even een of twee uurtjes te spelen.

Conclusie en beoordeling

None

World in Conflict is een RTS wat nog geen 1 heeft gedaan, het is een heel ander concept wat de ene wel aanstaat en de andere niet. Voor mij is het een goed concept met goede gameplay en je moet meer strategies denken en samenwerken dan in RTS andere games. Dus zoek je een RTS die eens wat anders doet, dan raad ik je World in Conflict aan.
8
Score
80
Score: 80
  • Pluspunten
  • Weer eens wat anders
  • Goede Singleplayer en Multiplayer, waar je goed moet samenwerken......
  • Ziet er nog steeds goed uit.
  • Minpunten
  • Duur Singleplayer
  • maar zonder samenwerking heb je weinig kans.

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren